Angående alliansregimens förkastande av Göran Perssons oljekommissions slutsatser, som bland annat siktade på högst 50% oljeberoende inom transporter (inklusive järnväg) till år 2020, så visar det sig nu att regimens eget mål är 10% till år 2020.
Men när regimen hävdar att förbifart Stockholm skall innebära miljövinster så baserar de detta på 20% förnyelsebara bränslen, dvs dubbelt så mycket som de själva vill ha.
De som tror att sittande regim kommer göra Sverige oljeoberoende i den takt som peak oil kräver är alltså ute och cyklar. I framtiden bokstavligen, tyvärr.
Vi har antagligen fram till ca år 2030 att i princip gå ner på 0% fossila drivmedel, då oljeexporten bedöms upphöra tills dess, även från Norge. Att bara nå till 90% olja inom transporter till år 2020 räcker helt enkelt inte.
Även år 2020 förväntar man sig att 55% av nybilarna skall köra på fossila bränslen, plus befintliga bilar.
Många miljarder satsas på kollektivtrafik och spårbunden eldriven trafik, men desto mer plöjs ner i asfalt där bilar utan bränsle skall köra i framtiden.
Pengarna kunde alltså använts betydligt bättre. Man får trösta sig med att det går bra att cykla även på motorvägar. Man kan ju konvertera ena körriktningen till cykel-, häst- och gångväg och göra tvåfilig vanlig bilväg av den andra. Eller så hade man istället investerat pengarna i en framtidsindustri, och gjort allvarliga investeringar i produktion av bl a biobränsle från den svenska skogen till den tunga trafiken. Nuvarande takt är alldeles för låg.
Men alla politiker vill ju ha monument resta över sig, helst i betong och asfalt. Sist vi hade en borgerlig regim blev det Öresundsbrons jättefallosar.
Relaterat så verkar svensk medias favvosnubbe Barack Obama vilja öppna USA:s strategiska oljereserv, dvs tillåta letandet efter olja längs öst- och västkusten i USA, som än så länge mestadels varit förbjudet. Men att vi i Sverige skall tillåta prospektering efter olja utanför Gotland kommer förstås inte på tal. Den reserven skall väl sparas för ett nödläge. Men det förutsätter att vi fortfarande äger det oförsvarade Gotland även i framtiden.
14 kommentarer
"Många miljarder satsas på kollektivtrafik och spårbunden eldriven trafik, men desto mer plöjs ner i asfalt där bilar utan bränsle skall köra i framtiden."
Den var väldigt bra den!
Det finns ju gott om "fritidshästar" i landet, men det kan bli brist på arbetshästar framöver – dags att ta tag i det nu.
Lokala tokerier som inte får någon publicitet i riksmedia sker också med Alliansens goda minne.
Här i Uppsala så skall det byggas en ny civil flygplats mindre än fem mil från Sveriges största flygplats Arlanda. Miljöprövningen är just klar och målet är att hinna sätta spaden i jorden innan valet. Den rödgröna oppositionen har lovat att göra allt vi kan för att stoppa projektet.
Att Arlanda tappade över 10% av sina resenärer förra året låtsas man inte om. Argument om "Peak Oil" vill man naturligtvis inte heller kännas vid…
Eftersom riksdagen rean har klubbat ett "oljeoberoende" till 2020 så låter det lite konstigt ? 🙂
Men samtidigt måste man förstås sätta upp delmål, och politiskt acceptabla sådana.
Den regering som säger: Inga fossildrivana fordon om 5 år – och då bla kanske höjer bränsleskatten sisådär 5000% för att "vänja oss" och finansiera alternativen – sitter inte kvar länge !
Jag är iaf inte oroad så länge det går åt rätt håll och de värsta vanisinnigheterna undviks.
Det viktiga just nu är långsiktiga energitillgångar som är relativt fossiloberoende och utbildning samt ett entrepenörs- och företagsvänligt klimat så vi kan behålla ett visst mått av industri och jobb här hemma.
Privatbilism och transporter kommer nog fixa sig själv i takt med att kostnaderna för traditionella bränslen slår rekord på rekord…
/K
Vi som har egen skog får väl konvertera bilarna till gengasdrift, och även sälja ved till andras gengasfordon. Med dagens teknik borde det gå att göra en bättre konvertering än för 70 år sedan, trots att dagens bilar är mindre lämpade för gengasdrift.
Också skogsägare
Klas, peak oil handlar om mycket, mycket mer än bränslepriset för privatbilismen. Hur man skall lösa indivduella transporter korta sträckor än nog ett av de mindre problem vi kommer att få.
Det blir en onödigt dyr cykelbana över/under Ekerö. Men för den som ogillar regn så går den ju i tunnel. Hoppas vi har råd med underhållet så den inte vattenfylls.
Lite spontant blir jag nyfiken på hur mycket som skulle behövas för att göra om motorväg till järnväg?
Duger markarbetet skulle det ju vara ganska lätt att konvertera dom större motorvägarna till järnväg med 3spår åt varje håll.
1. Tung-gods (malm, virke, bilar osv.)
2. Snabbgods (mat, post etc.) + lokal persontrafik
3. Höghastighets spår (främst persontrafik) men även t.ex. viss mattransport.
Mackar och rastplatser kan göras om till lastplatser från tåg till lastbil.
Sedan är väll dagens största problem med tåg att det inte finns tågvagns moduler som passar på släp och går lätt att lasta om. Borde igentligen vara väldigt enkelt att göra men främst lastbilstillverkarna är väll väldigt ovilliga att göra det enklare att frakta med tåg.
"Sedan är väll dagens största problem med tåg att det inte finns tågvagns moduler som passar på släp och går lätt att lasta om."
Det finns, och det kallas container. Jag förstår inte riktigt varifrån alla konspirationsteorier om uppfinningar som stoppas av bil- eller oljeindustrin kommer.
Klas, oljekomissionens "oljeobereonde" (=halverad konsumtion till 50% av transporterna) har avklubbats av alliansregimen. Det finns inte heller några trovärdiga planer för att uppnå mer än 10%.
Trond,
Tokerierna i Uppsala är i kubik, för dels finns Arlanda, som du skriver, dels behövs Ärna som flygbas i stället för att läggas ned.
/Morfar
Jag har svårt att acceptera att folk presenterar känslomässiga åsikter som fakta. Jag har också råkat ut för att dessa människor, när de i en diskussion, presenteras med fakta de ej kan förneka, rest sig från kaffebordet, sagt: "Detta vill jag inte höra!" och sprungit därifrån med den halvfulla kaffekoppen kvar på bordet.
De flesta lever i ett önsketänkande där peak oil inte finns och har aldrig tänkt på de fulla konsekvenserna av verklig brist på olja. De föredrar att tro att tekniken/forskning/utveckling löser alla problem och skulle troligen agera på samma sätt om man försöker rubba denna övertygelse.
En inställning som inte gynnar ansvar inom politiken!
Men vad händer 2020 om värsta scenariot för peak oil inträffar?
När dessa människor tvingas inse att konsekvenserna av oljebrist inte begränsas till att man måste ta bussen i stället för egna bilen?
( Att frysa eller svälta ihjäl kan bli en realitet )
De kommer givetvis aldrig att inse att det är deras egen dumhet som är orsaken.
Vilka kommer då att bli utsedda till syndabockar och vad blir syndabockarnas öde?
Åke M
Logi:
Järnvägar har andra krav på högsta lutning än vad motorvägar har. Därför kan de flesta motorvägar inte byggas om direkt till järnväg.
Jag tycker inlägget i huvdsak pekar åt rätt håll beträffande fossilenergins framtid.Däremot är jag som aktiv ,långsiktig och skuldfri skogsbrukare helt övertygad om att skogen som alternativ för produktion av biobränsle typ etanol är en ren fantasiprodukt.Det är för mig självklart att skogen kommer att rasa i värde då peakoileffekten börjar visa sig då skogen likt alla andra branscher är beroende av samma "smörja"Det finns någon slags uppfattning om att skogen skapar egna värden numera,men faktum är att det är långsiktigt lågavlönat arbete som skapat det som kallas "mervärde".Att sluta med exportproduktion av plank och bräder,och övriga skogsprodukter till förmån för bränsle till transport av allehanda ting kors och tvärs genom sverige leder naturligtvis till kraftigt sänkt betalningsförmåga för medborgarna.följden blir naturligtvis en långsam men förhoppningsvis förnuftig återgång till ett obekvämt men hållbart samhälle.Och snälla intellektuella!var inte så naiva så ni tror att dagens konsumtionssamhälle är här för att stanna.
Eleganten, tack. Jag håller med i att skogen som källa för biobränsle kanske löser bränslefrågan, men på bekostnad av jobb inom högförädling inom massa, papper och träindustrierna. En m3f energived kan säljas och förädlas till kanske 1000:- per fastkubik, men dagens alterantiv som massa eller virke är mångdubbelt högre.
Det finns en tro att vi kan elda upp skogen och samtidigt ha den kvar. Kanske, men inte i dagens volymer, och med det åker en mkt viktig exportnäring ut.
" Relaterat så verkar svensk medias favvosnubbe Barack Obama vilja öppna USA:s strategiska oljereserv, dvs tillåta letandet efter olja längs öst- och västkusten i USA, som än så länge mestadels varit förbjudet. Men att vi i Sverige skall tillåta prospektering efter olja utanför Gotland kommer förstås inte på tal. Den reserven skall väl sparas för ett nödläge. Men det förutsätter att vi fortfarande äger det oförsvarade Gotland även i framtiden. "
Allt det som folk med bondförnuft sagt i årtionden stämmer alltså till 100%.
Deras strategiska analys slår de välbetalda herrar i som levererar det betalaren vill höra.
Vet att även i Turkiet har dem inte prospekterat (landet har haft inställningen att ingen olja finns) fastän "folket på gatan" alltid vetat om att olja finns och att den sparas för framtiden (samt att oljan har en förbannelse över sig även, den drar till sig onödig uppmärksamhet och fördummar folket).
Bra skrivet Cornucopia !