I Göteborgs-Posten uppmärksammas ett rätt harmlöst fall av vad man kan göra med en stulen eller förfalskad legitimation. Teckna subventionerade mobiltelefonabbonemang och på så sätt få ut nästan gratis mobiltelefoner.
Det där är förstås bara början, har den drabbade inte spärrat sig hos kreditupplysningsföretagen så kommer det fortsätta – de kriminella kan köpa godtycklig hemelektronik och rent av möbler räntefritt och ta med sig hem, och även hyra fordon eller annan utrustning.
Jag har skrivit om det förr. Butikspersonal och säljare tittar inte på legitimationen, annat än för att kopiera eller läsa av personnumret.
Tänk på det nästa gång du betalar med kort mot legitimation. Personalen i kassan
– tittar bara på personnumret
– tittar inte på bilden
– jämför inte bilden med hur du ser ut
– jämför inte din namnteckning med legitimationens namnteckning
– kollar inte ens att det är samma namn på betalkortet som på legitimationen
I själva verket så lämnar de oftast tillbaka legitimationen innan du ens skrivit på kortslippen, och kan alltså inte kontrollera att din namnteckning är lik den på legitimationen.
Det viktiga är att sälja, sälja, sälja. Alla förluster står kortföretagen eller kreditföretagen för, och butiken får betalt ändå. Telia sammanfattar det hela fint i artikeln:
“- Det ligger i sakens intresse att vara misstänksam. Men man kan inte neka en kund som blir kreditgodkänd. Alla i kedjan vill sälja och risken är att du stoppar fel kund, tillägger han.”
Översatt till svenska: “Vi skiter i att kolla legitimation, vi kollar bara personnumret på legitimationen för att göra en kreditupplysning, och går den igenom så säljer vi oavsett vem som håller i legitimationen“.
Så “Pia” bör spärra sig själv hos kreditupplysningsföretagen. Det är det enda som hjälper.
12 kommentarer
Cash is king gäller som vanligt. Plastkort är bara ett gissel. Får folk att överspendera och skuldsätta sig. Kreditkortsföretagwn tar mer än gärna smällen för all fraud när de tjänar hur mycket som helst.
Tror det blir ändring på detta när kreditkortsbubblan spricker.
En bekant fick sin identitet stulen, sitter idag med hundratusentals kronor i skuld trots att förövaren erkänt ALLT i polisförhör. Åklagarna har lagt ner det då dom ansåg att det inte handlade om tillräckligt med pengar, vi snackar 300000+ kronor
Mitt förtroende för rättsväsendet är NOLL!
Skall normalt räcka med att lämna in kopia på polisanmälan och bestrida skulderna. Den spontana reaktionen från kreditbolagen är förstås att säga ifrån, så man måste ligga på en del, i värsta fall betala en advokat som gör det åt en.
Men det går inte automatiskt, utan kräver en hel del tid och arbete.
jag jobbar som säljare i butik och vi dubbelkollar för det mesta. Många gånger blir dock kunder irriterade om vi nämner att de inte liknar osv så det slutar ändå med att man försöker undvika ta upp det och det inte är superuppenbart. Inte bra givetvis.
Anonym, det skiljer sig också mellan olika butiker. Ju privatare de är desto bättre. En butik som jag har stor respekt för är Tele Hå på Skanstorget i Göteborg.
Jag vet åtminstone ett tillfälle där de vägrade sälja pga att något "luktade", och tog fotokopia på falsklegget etc, vilket ledde till att en rejält stor härva rullades upp för några år sedan.
Kan ju tillägga att den relevanta härvan innefattade ett 50-tal bedrägerier mot olika butiker, och det var endast Tele-Hå som märkte något, stoppade försäljning och tog kontakt med en av de personer som fått identitet stulen, varpå det hela rullades upp.
1/50 är inte gott betyg för hemelektronik-, möbel och telebutikerna.
Inte ens när man köper sängar för sexsiffriga belopp och ber att få dem skickade till en adress som inte är hemaddressen för den som köper så reagerade någon butik…
Att person A går in och beställer sängar för 100 000 på kredit som skall skickas till person B väcker alltså inga misstankar…
Hej, någon som vet om man kan spärra sig mot alla kreditföretag på ett och samma ställe?
Kreditföretag är de som lånar ut pengar, du vill spärra dig hos kreditupplysningsföretagen.
Svaret är nej, nej och nej.
De spärrar inte någon som inte blivit utsatt för identitetsstöld eller förlorat legitimation.
Har du legitima skäl för spärr, så får du spärra hos varje kreditupplysningsbolag separat. Många köper dock uppgifter och tjänster från de stora, så med en spärr hos UC, Dun & Bradstreet, Business Check mfl så kommer man långt.
Har du inte blivit utsatt för något så kan du inte spärra. Om du nu inte råkar tappa bort din legitimation och polisanmäler detta.
Notera att om du är spärrad hos UC så kan du inte teckna mobiltelefonabbonemang, telefonabbonemang, bredbandabbonemang, hyra en lägenhet, byta elbolag, ta lån för att köpa en bostad, hyra bil, skaffa kreditkort, köpa saker på faktura etc. I en del fall inte ens öppna bankkonto, då en del banker tar kreditupplysning på dig om du vill öppna konto.
Tack för svaret. Var ju min första tanke eftersom jag aldrig köper nåt på kredit, men jag vill ju ha kvar internet:)
Ha kvar är nog ingen fara, men byta leverantör kan bli problematiskt. Däremot kan man tillfälligt låsa upp spärren, men det blir förstås jobbigt om man behöver göra det ofta.
Cornucopia: Det är inte så svart och vitt i verkligheten som du vill göra gällande i ditt första inlägg. D.v.s att "vi skiter i att kolla legitimation". Dagen efter frågan från GP fick jag en fråga från Borås-Tidning. Där var fallet det omvända: "Hur kan ni neka en kund med legitimation att handla i er butik?". I det fallet handlade det om att kunden 1. Inte var lik kortet på legitimationen. 2. Hade en annorlunda namnteckning och 3. Uppträdde märkligt. Det visade sig till slut att han kunde styrka sin identitiet på annat sätt och han fick handla…
Jag tror dock att alla branscher kan bli betydligt bättre på att kolla legitimationer!
Vänliga hälsningar
Hans G Larsson
Informationsansvarig
Telia
Hans G Larsson, tack för ditt svar.
Jag har inte påstått att just ni är kassa på att kolla legitimation, men generellt är kontrollen undermålig, oavsett bransch.
Jag gissar rent av att tele- och hemelktronikbranschen är bättre än t ex klädbutiker, kanske därför att det handlar om avtal eller större summor. Men som fallet jag beskriver i kommentarer ovan, där falskleg gick igenom i ca 50 hemelektronik- och möbelbutiker innan någon uppmärksammade det hela är och förblir inte ett gott betyg.
Vad gäller just Telia så har ni ju även återförsäljare, det är väl inte nödvändigtvis just er egen personal som brister.
Mvh