Angående att Nordic Capital satte Plastal i konkurs, läs Pontus Schultz blog hos Veckans Affärer. Ord och inga visor.
Det är förstås Nordic Capital som borde gå i konkurs, inte en industrikoncern som Plastal. Vad det nu hade hjälpt.
Som PS påtalar så har Nordic Capital tillämpat en affärsmodell som bygger på evig tillväxt och uppgång i ekonomin. Hur kan någon vara så korkad, och det är ett snällt ord i sammanhanget, att de på toppen av en konjunkturuppgång belånar sig 40x och inte har någon strategi för hur man skall överleva konjunktursvackor?
Nu hade det kanske inte hjälpt, men Plastals konkurs blir ytterligare en spik i kistan för den svenska fordonsindustrin. På Volvo och Saab handlar det om hur många dagar man kan upprätthålla sin produktion när man inte längre får leveranser från Plastal. Hos bankerna handlar det om kreditförluster, i den mån man inte lastat över dem på t ex pensionsspararnas fonder eller försäkringar.
Det moderna samhället är ett oerhört komplicerat korthus, och när korthuset rasar går det inte att förutsäga hur det slår. Med just-in-time-leveranser av allting, så finns ingen redundans i systemet. När underleverantörerna faller, så faller även Volvo och Saab. Inga delar, inga bilar. Oavsett efterfrågan. Sedan får man fundera på hur det t ex är krav på ökad faktureringstid etc från Volvo och Saabs sida som orsakat konkursen.
Problemen är inte begränsade till Volvo och Saab. Plastal hittar man bla i Belgien, Tyskland, Spanien, Frankrike, England, Polen och Italien. Huvudkontoret hittar man i Ericssons gamla lokaler på Flöjelbergsgatan i Mölndal, som väl återigen blir av med hyresgäster. Vilket fastighetsbolag?
Riskkapitalister fyller en funktion för att ordna finansiering av industri och företag, men de skall inte vara kvartalskapitalister. Å andra sidan så har väl säljarna av Plastal en del i skulden, de tog pengarna och drog.
Vi kommer få mer sådant här, tyvärr. Är du som företagare beroende av reservdelar till din maskinpark, så kan det vara bra att lägga upp ett eget lager av reservdelar, även om det är dyrt och skadar lönsamheten. Men kan man verkligen vara säker på att reservdelar kommer finnas när de behövs om någon gått i konkurs i just-in-time-kedjan?
2 kommentarer
Fram för “flera” Warren Buffet i riskkapital och förvaltarvärlden!
/K
“Hur kan någon vara så korkad, och det är ett snällt ord i sammanhanget, att de på toppen av en konjunkturuppgång belånar sig 40x och inte har någon strategi för hur man skall överleva konjunktursvackor?”
Du har varit med så länge att du vet mycket väl hur det fungerar: de blir PERSONLIGT belönade på uppsidan och behöver/tar inte förluster när det går utför. Förlusten står någon annan för. De skrattar hela vägen till banken. Are they really to blame?