Toyota hade tack vare försäljningssuccén för Prius i USA tänkt att bygga en ny fabrik i USA, där nästa generation Prius skulle tillverkas. Den investeringen har nu stoppats, eftersom försäljningen av Prius på kort tid mer än halverats.
Med det rasande oljepriset överges nu både alternativa bränslen som etanol, och energibesarande teknik som hybrider, åtminstone i det korta perspektivet.
Det har tagit många år av högt oljepris, åtminstone sedan 2005, för att få igång en omställning till förnyelsebara bränslen eller energibesparande teknik, en omställning som blixtsnabbt skjutits i sank av kollapsen för oljepriset. Investeringar i den storleksordning som Toyota tänkte göra är inget man beslutar sig för över en natt, och det kanske nu kommer krävas flera år av höga oljepriser innan man vågar satsa igen.
Det värsta tänkbara för energiomställningen till det post-fossila samhället efter peak oil var kollapsen i oljepriset. Nu verkar dock regeringar världen över fortsätta trycka för energibesparingar och minskad oljekonsumtion, men just nu sviker kunderna. Anledningen är förstås både finanskrisen och oljeprisfallet, men att etanolförsäljningen rasat och på sikt kan medföra konkurser för tillverkare av bränslet och definitivt uppskjutna investeringar ger definitivt långsiktiga effekter för förnyelsebara bränslen.
Nu skrattar förstås folk när bensinen är billig, men för vår och våra barns framtid är det dags att gråta.
5 kommentarer
Det är tråkigt, men faktum är att gemene man inte skänker en tanke åt tillgången på olja eller dess effekter på miljön.
Har under året roat mig med att fråga människor i min närhet om de funderat på hur länge oljan räcker och vad vi ska göra då den börjar bli en bristvara. Alla står som frågetecken och menar att oljan kommer att räcka i 50 år till eller aldrig ta slut. Då ska man veta att jag frågat allt från tidigare säljare i oljeindustrin till relativt högt uppsatta politiker samt andra inte helt obegåvade individer.
Klimathotet däremot känner de flesta till men anser att Sverige inte kan påverka denna i någon nämnvärd omfattning. Särskilt inte då stora länder som tex USA eller Kina struntar i den frågan.
Nu då oljepriset sjunkigt kraftigt applåderar den stora massan och lever vidare som om oljan vore oändlig. Jag står där med dumstruten och envisas med att detta är högst tillfälligt, medan de stora skarorna skrattar gott hela vägen till bensinpumpen.
Kortsiktigheten är påfallande och samma fenomen uppstod på -70 talet då oljekrisen var ett faktum. Alla jobbade stenhårt med att minska oljeberoendet men allt upphörde så fort kranarna öppnades och priset på det svarta guldet föll tillbaka.
Nu kör vi så det ryker och allt prat och köpande av små “miljövänligARE” bilar är ett minne blott.
Nåja, jag och många andra kommer säkert tänka på bränsleförbrukningen vid nästa bilköp. Tyvärr kommer vi vara i minoritet.
Det enda vi lär av historien är att vi inget lär.
WeeBe,
vad vi också ser är att det skall byggas motorvägar åt höger och vänster (ex Tyskland) nu som stimulans för ekonomin. Alltså ännu mer bilberoende och högre förbrukning i högre hastigheter.
Att toyota nu drar in på miljö tänket känns riktigt illa. Jag går och väntar på den bra el bil att köpa till ett rimligt pris, lär nog tyvärr få vänta ett bra tag till.
Ja, det är tråkigt. Det visar lite av den kvartalsekonomi som finns och styr alltmer.. Kan iof förstå att man inte vågar satsa i dessa tider.
Nu börjar folk som tidigare tog tåget att ta bilen igen, för nu är det juh så billigt menar man på. Tiden och bekvämlighet är klart viktigare än miljön för de flesta.
Hörde att det norska försöket till elbil (Think) nu är nära konkurs. Tråkigt.
Jaa, det är inte helt lätt att hålla sig positiv när verkligheten finns där ute..
Nåja.. jag ska inte säja något. Ibland skiter även jag (som ser mig som miljövän) i miljön för min egen och andras skull, så vad göra. Det måste kosta, det är det enda som funkar. Fördubbla mina bilkostnader per månad och man kanske skulle dra ner lite eller sälja den.
PD
Det som styr vanliga “svennsons” i Sverige och utomlands är ekonomin.
Det är inte konstigt alls. Visst kan man fundera på sina barns framtid, men först tänker man på deras nära framtid. Att ge dom husrum och mat, och upplevelser osv som ger dom bästa möjliga start på livet…
I fattiga länder kan detta utmynna i att man hugger ned träd, eller använder svedjebruk. I rikare länder kör man bensinbil (om det är billigast), och låter nattlampan vara tänd så barnen inte är rädda för mörkret.
Om någon upplyser OCH visar att en annan metod är mer fördelaktig (tex att man inte hugger ned träd utan att plantera nya, eller att man kan köpa en LED-lampa för att få en lägre elräkning – eller köpa en hybridbil för att sänka bilkostnaderna) då kan man ändra sig.
På 70-talet blev alla rädda för att oljan skulle ta slut – men den tog revansch. Nu är det klimatet och peak-oil – men eftersom bensinpriset nu går ned så glömmer folk dessa kriser också…
Det är möjligt att det är kontraproduktivt på lång sikt men människan är funtad pss – och kan man inte utnyttja psykologin bakom detta så kan man nog stå och skrika sig lomhörd över växthuseffekter och oljeberoende.
Ser inte folk effekterna i det verkliga livet så är det ytterst få som de facto kommer göra något i praktiken, eller iaf tillräckligt mycket…
Lösningen ? Well dels att jobba ännu mer långsiktigt – dvs dra nytta av opinionen i tider när effekterna märks, och vara beredd på lite mindre snabba framsteg i svårare tider. Och kanske ta många små steg mot förvandlingen istället för att driva på för hårt – det är ju tex alltid god ekonomi att snåla lite lagom. Det är alltid bra att tänka på miljön i form av återvinning, konsumtionsbeteende osv
Att få folk att köpa elbilar, eller elhybrider – med sämra prestanda än den vanliga bilen, till högre pris – i tider när bensinpriset varierar kraftigt upp och ned (men totalt sett innebär billigare kostnader än alternativen) är nog betydligt såvarer – och kanske inte rätt heller ?
/K