För några år sedan stod Hondas första dieselmotor för bilar färdig, en motor som överöstes med utmärkelser för bästa diesel i sin klass.
Nu är det dags för Honda att utveckla nästa generation, ännu snålare och renare, och vart vänder sig världens antagligen bästa motortillverkare? Jo, Sverige, närmare bestämt fordonsklustret i Västsverige centrerat kring Chalmers Tekniska Lekskola.
Detta visar på den kompetens som fortfarande finns kring fordonsutveckling i Sverige, åtminstone när man inte är styrd av dåliga företagsledningar eller amerikanska ägare. Fordonskompetensen har en framtid i Sverige, precis som GVA är världsledande inom konstruktion av offshore-anläggningar för olje- och fossilgasindustrin. GVA är i princip enda överlevande från varsepoken, där enda resultatet av statens räddningsåtgärder var att de svenska fjordarna och vikarna fylldes av uppankrade fartyg som ingen ville köpa.
Skall Västsveriges parkeringsplatser nu fyllas av osäljbara Volvo- och Saab-bilar om staten skall hålla den döende tillverkningsindustrin under armarna?
Kanske är en affärsidé som markägare, anlägga parkeringsplats för osålda bilar?
I USA får åtminstone GM och Chrysler dela på 15 miljarder USD i nödkrediter, enligt en överenskommelse mellan avgående George “Lame Duck” W Bush och representanthuset. Allt det innebär är dock att den amerikanska bilindustrin överlever tills Obama tar över som president, för vända försäljningen och lönsamheten kommer inte ytterligare skuldsättning att göra.
I Obamas new deal som presenterades förra veckan sades ingenting om fordonsindustrin. Det kanske kommer ännu mer nytryckta eller från bla Sveriges framtida pensionärer lånade miljarder USD pumpas in i denna olönsamma och döende branschen. Frågan är bara var man skall parkera de osålda bilarna?
Det är ett fruktansvärt slöseri med pengar, resurser, råvaror och miljö att tillverka bilar som skall stå osålda. En bil förbrukar under sin tillverkning och underhåll av dess infrastruktur mer fossila bränslen från gruvan till försäljaren än den förbrukar via bränsle under sin livstid. Att producera för parkeringsplatsen är i det närmaste kriminellt.
Rädda svensk bilindustri. Varför är bilindustrin rädd, och vem har skrämt dom? Modiga svensk bilindustri kanske skall gå vidare?
Framtiden för Sveriges bilindustri kan ligga inom utveckling, inte inom produktion. Det behövs andra jobb för de vars ambition här i livet är att dra åt muttrar, jobb inom någon sektor med framtid och efterfrågan.
Relaterat så diskuteras ryktas det nu om bud på Volvo PV från både indiska Mahindra & Mahindra och kinesiska Changan.
Blir det ett indiskt bud så kanske inte de svenska IT-konsulterna gynnas när alla IT-system skall byggas om för miljarder efter ägarbytet.
3 kommentarer
Tänk på alla andra industrier som dukar undan när bilundustrin försvinner!!! Allt är inte så enkelt!!
Jag avser även underleverantörerna när jag pratar om bilindustrin.
Nej, allt är inte så enkelt, men att för skattepengar bygga bilar utan marknad och köpare är kanske enkelt för en populist, men det är fullkomligt korkat, precis som det var korkat att bygga fartyg utan köpare på 70-talet.
minna: Tänk också på alla de andra 75% av underleverantörer utanför Sverige som går back om Volvo tex lägger ned…
Men är det inte så att underleverantörer borde kunna leverera till andra också ?
Och kanske bör göra det om slutprodukten iaf inte blir såld tom ?
Borde inte svenska statens primära uppgift vara att hjälpa alla som eventuellt måste gå ut i en arbetslöshet att skaffa nya jobb som dessutom bidrar till en långsiktigt hållbar produktflora?
Bra skrivet Cornucopia…
/K