Nu är det fortfarande inte avgjort om (sd) kommer in i riksdagen, men om det sker innebär det konsekvenser. Inte bara för kronkursen kortsiktigt och långsiktigt. Även om övriga riksdagspartier i sann (?) demokratisk anda kommer frysa ut sverigedemokraterna närhelst de har möjlighet så finns det vissa saker som kommer förändras.
– (sd) kommer ha en plats i alla former av TV-sända debatter. SVT mfl kan inte välja bort ett riksdagsparti från partiledardebatter eller partiledarintervjuer.
– (sd) kommer komma till tals i riksdagsdebatterna. Övriga partier kan välj att ignorera (sd), men då kommer i så fall (sd) få stå och orera och argumentera helt utan att bli motsagda. Kort sagt kommer övriga partier förr eller senare inte kunna strunta i att debattera (sd) utan måste börja debattera med dem.
– (sd) kommer få plats i alla utskott, och där deltaga i förarbetet till lagförslag, utredningar mm.
Om detta gynnar (sd) eller ej låter jag vara osagt, men en sak är iaf säker och det är att riksdagspartierna och media kan inte låtsas som att det regnar och att inte (sd) och de missnöjesyttringar deras väljare står för existerar.
En av två saker kommer då ske. Antingen stärks partiet, eller så försvagas det när partiets värderingar och politik inte längre kan sopas under mattan utan kommer proklameras i riksdagsdebatter och partiledardebatter på bästa sändningstid. Sedan kan det vara svårt för ett nytt parti att hänga med i spelet, något man såg med Ny Demokrati (nd) på sin tid. Saknar man politruker som blivit bildade i hur man skall agera sedan barnsben så kan man bli bortspelade ändå. Men (mp) klarade av det.
Men det är inte säkert att (sd) kommer in. Senaste Sifo-undersökningen ger dem 3.8%. Fast i Synovates undersökning blir det 5.8% Alla kan inte ha rätt, någon har fel. Antagligen både Synovate och Sifo.
I morgon får vi början på svaret om hur riksdag och regering ser ut framöver. Då blir det valvaka här på bloggen för oss som inte har TV, eller bara vill tjata. I mitt fall firar jag snart fyra år utan sänd TV. En sak är iaf säker. Pga (sd):s eventuella inträde i riksdagen så blir det mer dramatiskt än vanligt, och inte bara den vanliga striden blått-rött-grönt. Blandar man grönt och rött får man för övrigt brunt…

