Polisens omorganisation, som skulle ge fler poliser i yttre tjänst och mer lokal förankring firar nya segrar. I Marks och Svenljunga kommuner ökar inte poliserna i yttre tjänst, men två ungdomspoliser dras in för att ersättas med en kommunpolis som ska svara för att lära känna kommunernas 44 000 invånare och få lokal förankring.
![]() |
| Polisbil i yttre tjänst i Malmö. Lokalt är det aldrig möjligt att fotografera någon polisbil, då chansen att se en varg eller lo är större än att se en polis. |
Borås polisområdet är tydligen ett ev landets största sk lokalpolisområden, med 194 000 invånare i sex kommuner. Det är ett av två lokalpolisområden i en av polisregion Västs polisområde Älvsborg.
Den nya organisationen är alltså Polisregion (Väst) -> Polisområde (Älvsborg) -> Lokalpolisområde (Borås). Där hittar man en polisstation i Kinna, som ska ha hand om kommunerna Mark och Svenljunga. Vad jag vet jobbar nio poliser där, på en befolkning om 44 000 personer. Då finns det ca en polis per cirka 500 invånare i landet, men i dessa kommuner är det istället ungefär en polis på cirka 5 000 invånare. Var övriga poliser, man i dessa kommuner betalar skatt för, håller till lämnas som en övning åt läsaren. Hela lokalpolisområdet Borås hade åtminstone i somras totalt tre bilar i yttre tjänst på 194 000 invånare.
I senaste numret av lokaltidningen Markbladet framgår det nu att det kommer inte blir fler poliser lokalt och det kommer inte bli fler poliser i yttre tjänst. Istället ska de två ungdomspoliserna dras in, och ersättas med en enda kommunpolis, som ska stå för den lokala förankringen och för att lära känna Svenljunga och Marks kommuners 44 000 invånare och bygga upp lokalkännedom. Det de två ungdomspoliserna byggt upp åker förstås i papperskorgen. Hur kontinuiteten blir när den enda kommunpolisen slutar eller byter tjänst lämnas som en övning åt läsaren.
I somras hette det att kommunpoliserna skulle leda till att synlighet ger trygghet och att man skulle arbeta närmare medborgarna.
Lokalpolisområdeschefen Tomas Jansson menar dock att kommuninvånarna kan känna sig trygga.
“Vi har tillräckligt mycket resurser för de händelser vi har under dygnet.”
Så nu vet vi det. Tre polisbilar i yttre tjänst på 194 000 invånare är tillräckligt och man kan känna sig trygg. Att ha en enda kommunpolistjänst som kan föra dialoger med 44 000 invånare är “ett sätt att öka förtroendet för polisen” meddelar Tomas Jansson. Och antagligen ge mer synlighet och arbeta närmare medborgarna. Och sådant där.
Samtidigt är det viktigt att understryka att inget av detta är de enskilda poliserna i linjens fel eller de lägre cheferna, då dessa garanterat gör det bästa de bara förmår av denna omorganisation. Vi ägnar återigen de kontinuerligt samtidiga sex poliser i yttre tjänst, som dagligen riskerar sina liv i en anorektisk organisation, en extra tanke. Kämpa! Om några år får även ni sitta på kontor och avskriva brott pga spaningsunderlag saknas eller brott kan ej styrkas!
Här kan man nog slänga in ett fiktivt citat från någon bitter polis: “En enda omorganisation till och vi kan lägga ner helt” och muttra något om “operativ effekt”.

