Fyra av fem av bloggläsarna vill se att Sverige ansöker om medlemskap i Nato enligt söndagens enkät. DE enda partisympatierna som tycker annorlunda är Vänsterpartiets väljare bland bloggläsarna, där endast 42% vill att Sverige ska gå med i Nato.
Då horisonten fylldes av fiendens skepp” – Stefan Andersson, “Svenska liljor”
Till skillnad mot 2016 agerar nu Sverige från ett säkerhetspolitiskt överläge och med tillhörande självförtroende, något som de senaste årens allianser och påbörjade återuppbyggnad av försvaret gett oss. Försvarsminister Peter Hultqvist (S) vågar till och med peka ut att den skarpa svenska beredskapsinsatsen är en markering mot Ryssland och därmed Kreml. Dessvärre går statstelevisionen ut med var, när och med vilket fartyg ytterligare trupp och tung materiel kommer skickas till Gotland.
ÖB Micael Bydén agerar med säkerhetspolitiskt självförtroende.
Likt för 2016, när Sverige på grund av anledningar genomförde en oplanerad beredskapskontroll på Gotland och skickade trupp som sedan visade sig i förtid bli permanent på ön, så meddelades i går kväll att Försvarsmakten genomför en beredskapsinsats i sydöstra och mellersta Östersjön. Detta på grund av den höga militära aktiviteten i området. Likheterna med 2016 är många, men det finns också skillnader.
Ett amerikanskt militärt transportflygplan i specialförbandsutförande, MC-130J, har landat och startat på Visby flygplats. Det hela var en del av en Natoövning och överflygningen av Gotland hade tillstånd. Ingen personal eller materiel lossades eller lastades, och besättningen lämnade aldrig flygplanet uppger Försvarsmakten i ett svar till bloggen.
Banderoller från amerikanska ambassadens firande av nationaldagen 4:e juli under Almedalsveckan i Visby.