Gillar inte att behöva säga det. Eller jo förresten. Vad var det jag sa?
Koenigsegg Quant är en ren bluff skrev jag den femte mars.
Nu bekräftar Ny Teknik detta med en rykande färsk artikel. Underligt nog genomskådade inte ens de normalt teknikkunniga journalisterna på Ny Teknik bluffen redan när den presenterades, men folk, inklusive journalister, vill så gärna tro på alla fantasifulla påståenden om ny teknik att de inte bemödar sig att kritiskt granska det hela. Speciellt motorjournalister världen över som gav Koenigsegg okritisk uppmärksamhet.
Att Koenigsegg alls var inblandade i bluffen, antingen medvetet som ett PR-trick, eller av ren egen dumhet, ger dem inte gott betyg. Kan de inte se skillnad på vad som är rimligt och vad som är fantasier, så kanske de inte borde ägna sig åt biltillverkning alls, än mindre kräva miljarder i statligt stöd.
Världen och det moderna samhället står inför enorma utmaningar för att övervinna de problem vi kommer drabbas av i spåren av den oljebrist vi kommer uppleva de kommande decennierna nu när vi passerat peak oil. Att sätta sin tro till fantasier och teknikbluffar och därmed förtränga och tro att allt löser sig är inte överraskande. Det är väntat. Och det kommer ske igen och igen och igen och igen.
Nu kommer medias artiklar översvämmas av folk som säger “det förstod väl vem som helst att det var en bluff”. Jag har åtminstone dokumenterat min slutsats för drygt 5.5 månader sedan, liksom bloggaren Teknik o Verkligheten.
Tipstack till “Per”.