Jag älskar ju att säga “vad var det jag sade”. Nu pratar jag inte om korvmojen bredvid McDonalds vid motorvägen i Ängelholm, den är riktigt bra, utan om den andra korvkiosken, den med lite lägre omsättning. Alltså plastic-paddingbiltillverkaren Koenigseggs bud på Saab.
Jag sade ju vad var det jag sa om Koenigseggs påhittade elbil, som ju också var bra PR, men en ren bluff. Gammelmedia vaknade efter några månader, men Koenigsegg hade fått sin PR.
Sedan har vi PR-tricket med budet korvkiosken lade på Saab Automobile. Så här sade jag först 2009-06-11:
“Lite påpassligt så skall slutförhandlingarna pågå i flera månader sägs det, dvs ngt officiellt kommer vi inte få höra på länge än. Under tiden kommer “nyheten” om Koenigsegg cirkulera runt världen över, och ge massvis med gratis PR.”
Sedan sade jag följande 2009-06-16:
“Notera att det rör sig om en avsiktsförklaring. Man har alltså inte skrivit på att man faktiskt skall köpa. Det kan alltså fortfarande röra sig om ett PR-stunt. Koenigsegg får nu nästan gratis reklam världen över. Och det finns fortfarande massvis med legitima skäl som Koenigsegg kan skylla på för att dra sig ur, ex att man inte fick ytterligare finansiering eller att det föll under en due diligence som nu antagligen skall genomföras.”
“Det är ett fullkomligt icke bindande papper, som bara säger att man skall gå vidare och titta närmare på saken. Nedsidan blir att ingen annan tittar vidare på Saab Automobile, och om det bara var ett PR-stunt, så kommer därmed bolaget att läggas ner framåt hösten.”
Sedan skrev jag också 2009-08-07:
“Det är alltså alltjämt fortsatt snygg PR för Koenigsegg att få så mycket uppmärksamhet som möjligt i särskilt internationella media, men det är ett cyniskt spel med de anställda som får pendla mellan hopp och förtvivlan bara för att Koenigsegg skall få lite extra mediautrymme.”
Och nu drog man sig till sist ur när det inte gick att hala fram någon mer PR utan att faktiskt också hala fram stålarna. Att GM ens är överraskade är konstigt.
Det blev alltså mycket snack och lite hockey, och ett halvår av gratis reklam för Koenigsegg, plastic-paddingbilfabriken.
Genom det cyniska PR-spelet har man nu under den sista kritiska tiden för Saab Automobiles överlevnad gjort att ingen annan tittat vidare på bolaget, som nu sannolikt borde sättas i konkurs per omgående. Undrar hur mycket av statens pengar som hann lånas ut?
Trist för alla inblandade utom Koenigsegg, men kanske lika bra. Synd bara att plågan blev så lång. Och nu tycker även gammelmedia att affären varit märklig från första stund. Lite sent att komma med det nu bara.
Hoppet är det sista som överger människan. När det väl försvunnit återstår bara konkursens nakna sanning. Trollhättan har nu förlorat alla sina industrier utom de sista spillrorna i form av Volvo Aero. Nohab, Ferro och Saab är borta. Men i Nohabs gamla lokaler spelar utländsk personal ibland in konstfilm med kritstreck på marken. Slussarna och vattenkraftverket lär väl finnas kvar och är vackert att vandra runt bland. Wärtsilä finns väl också kvar?
Alltid något. Vill man ha ett billigt hus att sitta och träjda från så lär det väl finnas många i Trollhättan framöver.
Många är efterkloka och pratar om en bluff eller luftslott från början till slut. Men visa istället att ni drog den korrekta slutsatsen från början.
13 kommentarer
Du hade rätt. Ännu en anledning att fortsätta följa din blogg.
MSM är helt bortfintade. Koenigsegg står och säger i TV att han verkligen ville och att de verkligen försökte… När han i egentligen planerade det från början. Skrämmande, men samtidigt snyggt. Han hade med andra ord bra koll på kompetensen hos MSM…
Givetvis hade du rätt!
"Precis som Cornucopia skrev från början"
(Min första tanke när jag såg rubrikerna om att Koenigsegg drar sig ur)
Respekt,
Lais
Sorgligt, men vi hade det på känn!
Förresten här är lite tragiska framtidsutsikter
http://www.youtube.com/watch?v=eZA0qNsf4m0
Christian von Koenigsegg – numera rikskändis och ett av Sveriges mest kända varumärken.
State of the art guerrilla marketing.
När jag först hörde affären tänkte jag att det inte kommer att fungera så blev inte så förvånad över nyheten. Jag insåg dock inte att det skulle vara ett PR-trick tills jag läste att någonstans att det skulle vara det men följde inte affären så mycket. Jag minns ej var jag läste det men inte var det här eftersom jag inte upptäckt bloggen då.
Jag ser hur som helst inte som någon större förlust eftersom vi inte direkt behöver fler bilföretag eller bilar men det är som du säger synd om de anställda. Det är också synd att gammelmedia ska vara så korkade då man kan tycka att de borde sätta sig in i saker och analysera dem. Deras dumhet chockerar å andra sidan inte, gammelmedia älskar ju att föra vidare information från nyhetsbyråer, företag och politiker etc utan att bry sig så mycket om att analysera och korrigera innehållet. Det viktiga är att få så många läsare som möjligt med så lite ansträngning som möjligt, trots allt.
// 77
Diskutera ekonomi med andra svenskar:
http://www.nordisk.nu/forumdisplay.php?f=180
Sossekrisen. Ny uppdatering!!!
Så här skrev du också! Även om jag undrade redan då hur du kunde påverkas av en reklamare!? Eller var det ironi?
2009-06-17
Lid för konsten eller brinn!
Jag måste erkänna en helomvändning i frågan om Koenigsegg. Skit samma i om hela budprocessen kring Saab Automobile och om det rör sig om ett PR-trick eller inte.
Låt oss utgå från att det är ett uppriktigt och ärligt agerande från Koenigseggs sida.
Vad som då övertygat mig om att Koenigsegg faktisk skulle vara rätt för Saab är ett blogginlägg från bloggaren The Brand-Man. Läs det.
JAg ändrade mig inte, utan skrev "låt oss utgå från…"
Sedan korrigerde Winning Trading mig, och det är inte en reklamare, utan någon som har direkt insyn i sportbilbranschen.
Om jag inte missminner mig så sade jag från början att jag inte visste om affären skulle genomföras, men att jag tyckte det skulle vara kul om så skedde…
Jag köper dock inte att det redan från början skulle planerats som ett PR-trick – det är för långsökt !!
Dels: All den tid och de pengar i den mer än 4 mån långa processen med att ta fram underlag, resa på möten och förbereda dessa osv – om man hade lagt detta på ren PR- hade det inte givit mer genomslag ? Det är ju trots allt inte vanliga svenssons eller "MCDonalds" som är Koenigseggs kunder.
Möjligen kan jag köpa ergumentet i eterhand om det inom den närmaste tiden visar sig att koenigsegg och Bård-Eker har ngt nytt projekt på gång som dom "påpassligt" lanserar…
Jag tycker att det låter mer rimligt att det helt enkelt är ett par entrepenörer som tyckte detta vore en "ool grej" – men som efter alla turer och troligen ett ganska byråkratiskt och i deras ögon långsamt och metodiskt bemötande – har tröttnat och insett att det inte bara är att "köpa loss Saab, komma med coola ideer och köra på" – man kan helt enkelt inte driva Saab som man driver Koenigsegg
/K
Attan oxå, har hela tiden hoppats att Koenigsegg skulle lyckas med Saab affären.
Löjligt påstående att det hela endast skulle vara en reklamkupp. Hade hoppas på lite högra nivå av dig C. Skriver bra ibland, men man får läsa en en hel del skit mellan det som är bra.
Jag tror man faktiskt ville försöka satsa (från början kanske bara en intresseanmälan som man inte trodde så mkt på kanske), men att man sen faktiskt tog sitt sans till fånga. Inte lätt att vända SAABs mångåriga förlust till vinst inte. Skulle nog säga att man rent av är dumdristig att satsa pengar på det.
Det är inte speciellt svårt att gissa affärers möjlighet när oddsen är så här dåliga.