Bankernas kamp mot kontanterna fortsätter. Bankomats VD säger nu till SvD att om inte staten tar över kommer det införas avgifter på kontantuttag i bankomaterna. Och som bekant har bankerna allt mer slutat erbjuda kontantuttag över disk.
Latest in fiatpengar
Riksbanken avser att gå vidare med e-krona och initialt upphandla en teknisk lösning. Man konstaterar dock att Riksbankslagen behöver ändras för att stödja en värdebaserad elektronisk krona, som allmänheten kan inneha i Riksbankens regi. Slutligt besked om upphandling av teknisk lösning tas i december.
På en av de senaste dagarnas signeringar sålde jag en bok för endast tio kronor. Förvisso fem svenska silvertvåkronor 1914 – 1940.
Riksbankschefen Stefan Ingves skriver på DN Debatt att möjligheten att använda kontanter bör skyddas via lagstiftning, inte bara för att de allt mer dominerande elektroniska betalningslösningarna med kort och Swish är privata, utan också av beredskapsskäl då kontanter inte är lika sårbara vid samhällsstörningar.
Dags för en liten påminnelse om att lämna in era gamla sedlar och mynt, som blir värdelösa från halvårsskiftet.




