Börserna går svagt i de asiatiska tidszonerna under fredagsmorgonen efter måttliga nedgångar i USA och tokras i guld. Riksbanken lämnade som väntat sin styrränta orörd och lät även räntebananen ligga kvar. Satiren är inte död så monopolisten Hemnet inser att bolagets tillväxt ligger bakom dem och anmäler konkurrenten Booli till Konkurrensverket i tron att myndighetens uppgift är att stoppa konkurrens, inte främja den. Den svenska högkonjunkturens uppgång tog en liten paus i januari enligt konjunkturbarometern.

Stockholmbörsen spretade igår med storbolagsindex OMXS30 på +0.13% och OMXSPI på -0.32%. Kronan försvagas något till 10:56 SEK för euro och 8:86 SEK för dollarn.
Guldpriset föll tillbaka från sin rekordnivå på nästan 1 580:- SEK per gram till 1 470:- SEK i skrivande stund, ett tokras på enorma 7%. Förmodligen kan vi vänta oss en konsolidering under en period innan nästa uppgångscykel tar vid. Denna typ av korrigeringar skrer några gånger om året och grovt förklarat så rör sig guldpriset i trappsteg. Fyra steg upp, ett steg ner.
I USA backade börserna och S&P-500 gick -0.13% medan Nadsaq 100 gick -0.53%. Bäst inom techbroligarkernas FANANGST var reklamjätten Facebook som tokrusade +10.40% på sin kvartalsrapport och höjda estimat framöver. Att via AI skapa intäkter ska fungera och användarna tittar ännu mer på reklam och fejkade AI-videos i så kallade reels ökade med 30%.
Sämst inom FANANGST gick Tesla. Tillväxtbolaget med negativ tillväxt backade -3.45%. Electrek sammanfattar med att elbilsmarknaden i Europa ökade sin försäljning med 51% men Teslas försäljning backade -37.2%. Man skriver:
“Tesla’s sales drop is exceptional given that it is an all-EV brand, and the EV market is rising so rapidly.
One would expect EV companies to do well as EV sales rise, but Tesla has bucked that trend, largely due to its bad CEO attempting to orchestrate a white supremacist takeover of the continent. Given what went on the last time someone tried to do that, Europe is understandably not enthused.”
Did nazi it coming?
Rövhatten och nassen Musk ska nu försöka börsnotera Starlink och det pratas om att slå ihop bolaget med hans pedofil-AI xAI, känd för att generera sexuella bilder på barn via Grok, men också att slå ihop bolaget med Tesla i något försök att rädda Teslas värdering. Kan man tillföra fler kultister till aktieägarskaran är tanken att man ska kunna fortsätta vara absurt högt värderade.
Borta i de asiatiska tdizonerna är det negativt nu, även om förstås Sydkorea och KOSPI slår nytt börsrekord med en stigning på +0.06%. ASX 200 går -1.08%, Hang Seng -2.02%, Nikkei 225 -0.10% och Straits Times -0.20%.

Riksbanken lät som väntat sin styrränta ligga på 1.75% igår och gjorde inga grymtningar om att ändra räntebananen. Man skriver:
“Direktionen bedömer att den nuvarande nivån på styrräntan bidrar till att konjunkturen stärks och inflationen stabiliseras kring målet på sikt. Direktionen har därför beslutat att lämna styrräntan oförändrad på 1,75 procent. Styrräntan förväntas ligga kvar på denna nivå under en tid framöver, i linje med prognosen i december.”

Monopolisten Hemnet anmäler konkurrens till Konkurrensverket och tycker inte att huvudkonkurrenten Booli ska få finnas rapporterar EFN. 2016 köptes Booli upp av den statliga bolånebanken SBAB, vars syfte är att pressa priserna på bolånemarknaden.
Att det finns en konkurrent till monopolisten Hemnet med sina helt sjuka priser kallas osunt och till EFN säger Hemnets presstalesperson:
“Det avser en principiellt viktig fråga som handlar om att säkerställa att statliga bolag följer de särskilda konkurrensregler som finns för att skydda marknaden från osund konkurrens av offentliga aktörer.”
Booli kallar i sin tur Hemnet korrekt för en monopolist och säger till EFN:
“Vi är väldigt förvånande över att Hemnet anmält Booli, givet Hemnets monopolliknande ställning på marknaden. Varken Booli eller SBAB har fått några frågor att besvara från Konkurrensverket men om de väljer att inleda en granskning svarar vi gärna på frågor.”
Satiren är iaf inte död i Sverige om någon trodde det, och hålls i liv av Hemnet.
Hemnet börsintroducerades 2021 för att ägarna skulle kunna casha hem genom att sälja av aktier till marknaden och hittar på siffror som ARPL för att låtsas att man har stigande vinster fast man i själva verket kom in under estimatet. Aktien steg +1.22% igår och handlas på p/e 27 enligt Avanza samt ger 1.27% i utdelning.
Hemnet ska nu få konkurrens även av norskägda Dinbostad.se och frågan där är på vilka grunder det bolaget ska anmälas till Konkurrensverket? Hemnet har tydligen missförstått att Konkurrensverket ska främja konkurrens, inte motverka den. Vi ser fram emot fortsatt satir levererad via Hemnetavgifterna.

Konjunkturinstitutet rapporterar att konjunkturbarometerns uppgång pausade i fattig-januari. Som man ser ovan är det inget underligt alls. Det var väl bara rekylen från coronapandemin som gick rakt upp utan pauser, medan övriga uppgångar som synes har varit lite hackiga på grund av bruset.
Alla huvudindikatorer backaade och byggsektorn trillade tillbaka hårdast från precis under högkonjunktur med ett tapp på -2.3 ner till -2.4.
Tittar man på enskilda sektorer är det bara möbelindustrin och pappersindustrin som är kvar i djup lågkonjunktur medan petroleumindustrin spräcker min graf med +26.8 och den högsta konjunkturnoteringen någonsin. Oklart varför – kanske för att rysk olja och gas ska stoppas i EU?

Kan ju glädja läsarna att IT-konsulter med -0.3 är tillbaka i lågkonjunktur, så ni kan få bekräftat att läget är för djävligt och AI kommer ta era jobb osv Svensken mår som bäst och är lyckligast när det är dåliga tider. Det är sen gammalt.
Finans- och försäkringsverksamhet och restauranger är överhettade.
En läsare har (via AI-Claude) fixat en kul animering av konjunkturbarometerns indikatorer som finns här givet att man laddar upp CSV-datat. Ska eventuellt gå att bädda in här på bloggen också inklusive datat, men jag har glömt bort hur.
Gällande konjunkturmodellen ändras inget, dvs man ska fortsatt vara överexponerad mot aktiemarknaden i väntan på att ekonomin i stort överhettas och det är dags att skifta.














