Blockeringarna i svensk politik fortsätter. Nu vill centerns ledning att partikongressen ska besluta att ränteavdraget ska bort. Men man vågar inte ta ansvar utan vill att samtliga partier ska stå bakom detta.
Schibsted/SvD uppmärksammar att Centerpartiets ledning nu vill se ett antal reformer på bostadsfronten.
Dit hör marknadsmässiga(re) hyror, ökad skuldsättning för unga och att ränteavdraget ska bort. Dock ville man inte lägga dessa förslag när man själva satt i regering och vill inte heller stå för dem om inte övriga partier också är med på tåget, dvs vågar inte ta eget ansvar.
SvD sammanfattar:
“Inför partiets stämma i slutet av september föreslår därför partiledaren Annie Lööf och den bostadspolitiska talespersonen Ola Johansson ett antal strukturreformer. Bland annat handlar det om att reducera kravet på kontantinsats för unga vid bolån och att övergå till mer marknadsstyrda hyror för landets hyresrätter – men också om att se över det omdebatterade ränteavdraget. Annie Lööf och Ola Johansson poängterar dock att blocköverskridande överenskommelser är avgörande om man ska röra ränteavdraget, då det inte kan ändras skyndsamt utan endast mycket försiktigt och gradvis över tid.”
Kort sagt är det bara ett utspel, och kommer inte få några faktiska konsekvenser i verkligheten.
Låsningarna i svensk bostadspolitik fortsätter, där ingen i regeringsställning vågar lägga skarpa förslag och inte ens oppositionen vill stå för något om inte regeringen också gör det.
Sedan blir det säkert jättebra att unga ska få skuldsätta sig högre än 85% av bostadens marknadsvärde. Verkligen jättebra.
