Börserna stiger vidare i Asien och Japan noterar ännu ett nytt börsrekord. Kronkursen stärks rejält mot både dollar och euro. Årets FANANGST-förlorare Spotify rusade på sin rapport igår. Hur vHur vDet är inte massarbetslöshet i Sverige utan en tredjedela av de som räknas som arbetslösa i den svenska statistiken är heltidsstuderande gymnasieelever som söker jobb på helger och lov och den verkliga arbetslösheten är 5.5% istället för 9.1%.

Stockholmsbörsen rörde sig lite ovanligt igår med 0.00% för storbolagsindex OMXS30 medan OMXSPI gick +0.17% och stängde på börsrekord. Kronan stärks rejält mot euron till 10:55 SEK och 8:85 SEK mot dollarn. Guldprisets håller emot trots kronförstärkningen och ligger på 1 442:- SEK per gram medan silverpriset stiger till 23:88 SEK per gram.
I USA backade börsindexen vidare med S&P-500 på -0.33% och NAsdaq 100 på -0.56%.
Bland FANANGST var Spotify vinnare på en rejäl upprekyl efter bolagets rapport och steg +14.75% och uppges ha hundra miljarder kronor i sin kassa. Bolaget förblir förlorare bland FANANGST-aktierna med -18.03% i år trots uppgången och även sämst på 12 månader med -25.35%. Reaktionen får förmodas vara algoritmdriven överreaktion där t ex aktiva användare landade på 751 miljoner mot prognosen 745 och antalet betalande kunder blev 290 miljoner mot tidigare 281. Det som stack ut var ett rörelseresultat på 701 MEUR mot väntade 648 MEUR.
Trots kassan lämnar inte Spotify något förlsag om utdelning. Spotifys ya finanschef säger enligt DI:
“Ungefär 1,5 miljarder euro ska återbetalas i skulder i mars, samtidigt som vi har initierat vissa återköp av aktien under året. Det visar att vi har ett intresse av att också ge aktieägarna lite retur […] Vi har höga ambitionsnivåer. Då är det väldigt skönt, bra och tryggt att ha en stor kassa. Då kan vi verkligen fokusera på det som driver tillväxt och göra ytterligare investeringar för ny tillväxt, utan att behöva fundera på andra saker.”
En av Spotifys två (?) nya VD:ar droppar förstås att man ska bli större inom AI, vilket kanske förklarar rusningen för aktien.

Börsindexen stiger i de asiatiska tidszonerna under morgonen och med just nu +2.28% är det nytt börsrekord i Japan.
ASX 200 hänger på och går +1.66%, Hang Seng +0.29%, KOSPI +1.00% och Stratis Times +0.25%.

Det råder ingen massarbetslöshet i Sverige och en tredjedel av de officiellt arbetslösa är i själva verket gymnasieelever och verklig arbetslöshet är 5.5%, inte 9.1% i november konstaterar tre ekonomer hos Nordea. Sveriges arbetslöshet baserar sig på AKU-enkäter och inte på registerslagningar, vilka ger 5.5% i arbetslöshet när man eliminerar heltidsstuderande på gymnasier och universitet eller högskolor.
Ekonomerna skriver:
“Enligt AKU betecknas en person som arbetslös om personen saknar ett arbete, men kan arbeta och söker arbete. AKU tillämpar en generös definition av att söka arbete, vilket har stor betydelse för den uppmätta arbetslösheten. Det kan räcka med att till exempel läsa en jobbannons eller besöka en jobbmässa för att betraktas som arbetssökande, något som många studenter gör.”
Istället är sysselsättningsstatistiken, där Sverige är i EU:s toppskikt det man ska titta på. Definitionen av sysselsatta (dvs de som faktiskt har ett jobb) är den samma inom hela EU och innan någon hävdar att statistiken är manipulerad så jobbar de allra flesta vuxna icke-pensionärer heltid – de som inte jobbar heltid är ungdomar och pensionärer. Ska ta fram aktuell statistik för den som gnäller över att siffrorna är från 2019 och är helt övertygad om likartade siffror.
Grannländer som Danmark och Norge mäter istället registerbaserat och klassar inte gymnasieungdomar och heltidsstuderande som arbetslösa.

Nordeaekonomerna föreslår att man ska titta på registerbaserad arbetslöshet BAS istället för AKU:s extremt breda definition av arbetslöshet så problemen på den svenska arbetsmarknaden beskrivs korrekt.
Naturligtvis är det för jävligt i alla fall osv och glaset är alltid halvtomt hos de ständigt lidande och plågade svenskarna, särskilt de som ogillar personer som inte har blont hår och blå ögon. Hur annars ska man kunna skylla allt på personers hår- och ögonfärg om det inte är för djävligt i alla fall? Tänk bara om vi ändrade definitionen till samma som Norge och Danmark och “neeeej, de ändrar definitionen av arbetslöshet för att dölja massarbetslösheten bland de som inte är blonda och blåögda, vi som planerade stormtrupper och koncentrationsläger och allt”.
88 kommentarer
Mina bruna ögon konstaterar att Japan är stängt och Europa förväntas öppna svagt uppåt liksom US.
De amerikanska räntorna sjönk under gårdagen på svag tillväxt konsument.
Inte så konstigt kan man tycka då main street fortsätter att tappa mot wall street.
På riskskalan står Bitcoin i 67 k så det kokar lite under ytan trots lugnet i Sverige.
Bitcoin vad är det? Är i Warren Buffets hörn gällande det pyramidsspelsskämtet.
Bitcoin hänger ihop med aktiemarknaden och råvaror.
Det som har skett under det senaste året är att pengar har växlats från Bitcoin till silver och därmed har silver gått extremt starkt.
Bitcoin är ett försök till svar på det största pyrimidspelet, fiatvalutor.
Bitcoin är pyramidspelet.
Och de som torskat är de som försöker få det till att den normala ekonomin som byggt världen är pyramidspelet
Ja, man kan tycka vad man vill om centralbanker och fiat, men det är åtminstone stabilare än att förlita sig på typ bitcon …
*bitcoin
Vad finns det liksom för bakomliggande värde i bitcoin jämfört med om jag är delägare via aktier i bolag med reella tillgångar som t.ex. oljefyndigheter, jordbruksmark, fabriker osv?
Nada blir mitt svar varför det för mig är just ett pyrmidspel.
Trumpos gäng är tydligen ute och förbereder Wall Street på en sämre rapport om jobben än väntat medans El Trumpo Grande själv håller hov på AF1 och meddelar att om han inte sparkat halva statsapparaten så hade jobbsiffrorna varit kanon, kanske, med säkerhet dom bästa jobbsiffrorna någonsin (eller som Petter hade sagt – SÅ KLART!!!!).
Samtidigt är David Solomon (GS hövding) ute och meddelar att El Trumpos kommande populistiska satsningar på att inte få däng i mellanårsvalet (i tillägg till hans satsningar på att se till att valet är riggat rätt) kommer lyfta den amerikanska ekonomin. Jamie Dimon säger inte mycket längre sen El Trumpo stämde JPM och han själv på 5 mdr USD för att dom stängde ner hans konton när han försökte ta över USA med våld sist.
Till sist verkar det gröna stålet gå riktigt trögt för stunden all over the globe…
Tror också att jobbsiffrorna kommer att vara relativt svaga.
Typ all statistik i närtid inom andra områden tyder på det.
Vad gäller det gröna stålet ylar vargarna men låt dem yla ungefär som de alltid har gjort vid ett paradigmskifte.
Bitcoin har redan hunnit ner 2,8% sedan midnatt. Blir intressant att se hur djupt den kommer att gå på sikt. Nu är den nere på samma nivåer som under våren till hösten 2024.
Precis, den är på stödnivåer nu så läget är intressant.
Finns en tekniskt botten på 38k fritt ut minnet läste jag nån stans. Befarar risk för svart svan om bitcoin går ner dit.
( Disclaimer, rör inte krypto men tänker på allmänna börsklimatets väl.)
Ser inget stöd vid 38 k.
Nu är vi som sagt strax under 67 och där finns det ett stöd.
Sen om det håller är en helt annan fråga.
Gick ner till strax under 66, men studsade upp lite igen, kanske det stödet håller.
Håller mig borta från sånt som inte har något bakomliggande värde. För hög risk om man inte har tid att följa vad som händer kontinuerligt.
Tack! Vikten av att jämföra äpplen med äpplen måste alltid framhållas.
Vad gäller Spotify och AI så misstänker jag att de avser att strema mer AI-genererat innehåll till sina kunder. Det blir billigare än att betala ersättning till kreatörer av kött och blod.
AI-kreatörerna ska ha samma mängd pengar som alla andra.
De kanske ska använda egen AI (på servrar i rymden) till att generera AI-content där alla intäkter går till Spotify själva..?
AI kan inte benda en sträng som Gilmour…
Det är väl det enda AI kan göra? Härma andra alltså.
Visst, men problemet är att det gör majoriteten av mänskliga kreatörer också. Deriverar!
@Kung1 – ai kan härma på bäst den vill det kommer ALDRIG låta som David Gilmour…
Har bekanta som gör hitte-på-musik åt spotify under alias-namn.
Mycket sämre ersättning, men då spotify stoppar in dem på sina olika listor (tänk stämningsmusik…) så spelas de ofta.
Är man väl inne så tjänar man mer än som artist samtidigt så betalar spotify mindre i ersättning.
Tänker att det blir likadant för AI-musik.
Borde inte Philips Hue kunna vara en hitmaskin på Spotify?
Hue kopplas samman med Spotify och musiken speglar ditt val.
Säg att du väljer Rom eller Santorini och du får härlig AI-musik som låter italiensk eller grekisk.
Alla dessa konspirationsteorier gällande Spotify…
Generellt har software gått svagt det senaste året (minus 20.65%) så det är inte konstigt att även Spotify är svag.
https://www.spglobal.com/spdji/en/indices/equity/sp-north-american-technology-software-index/#overview
På tal om software så är Dassault (DAST) ner 20% nu på morgonen.
Så det är fortsatt svagt inom sektorn hittills under dagen.
Jäkla märkligt att de inte kan vara överens om hur man mäter arbetslöshet, alternativt sysselsättningsgrad gemensamt i EU. Mycket annat kan du tjafsa om detaljer kring.
Skickade i övrigt just en slant till Smeder utan gränser, läste just en bra artikel här om det är okej med lite reklam för dom.
https://da.se/2026/02/i-en-smedja-i-norrkoping-gjuts-det-ukrainska-motstandet/
Här finns swishnummer och mer info:
https://smederutangranser.com/
Hoppas att det är okej Admin 🙂 Nu blir det mer kaffe och kolla på när börsen öppnar!
Sysselsatta mäts lika.
Även når det gäller deltider? Är en som jobbar 25% sysselsatt? Och har alla EU-länder samma synsätt där?
Jag vet inte vad LW har fått sina uppgifter. Men normalt så är det sysselsättningsgrad som mäts. Jobbar man 25% så är det det som mäts. Samma sak när man mäter arbetslöshet så är det graden man mäter. Det är den skillnaden som blir så tydlig när man tittar på sysselsättning jämfört arbetslöshet. I exemplet i texten så blir en som studerar 100% och som söker arbete 100% arbetslös. Fast det inte rimligen finns utrymme rent tidsmässigt för både studier och arbete. Sedan är meningen med olika mätningar svåra att jämföra idag. Exempelvis Sverige som har en hög grad utländsk arbetskraft har full sysselsättning men genom att de är skrivna i i sina hemländer så syns inte de inte i statistiken. Vi som bor i Stockholm och åker i morgontrafiken kan se hantverksbilar med utländska skyltar från bl a Polen, Estland, Litauen, Rumänien m fl. likaså om man behöver hantverkare så är det som regel billigare med utländsk än svensk. De blir så då de ofta fakturerar ett svenskt bolag och jobbar som underentreprenörer. Därmed undviks bl a svensk beskattning sociala avgifter och vägtullar.
Men man kan så klart vara både student och arbetssökande, hittar man rätt jobb så kan man avsluta sina studier, alt så blir det ett överlapp det är så klart lika rimligt att söka jobb med några månader kvar på studier. Alt så söker studenter inte 100% arbete utan ferie eller deltids arbeten.
✔ Vad räknas som sysselsatt?
En person räknas som sysselsatt om hen under en mätvecka:
har utfört minst en timmes arbete mot betalning eller vinst, eller
är egenföretagare, eller
är medhjälpare i familjens företag, eller
är tillfälligt frånvarande från sitt arbete (t.ex. sjukdom, semester, föräldraledighet).
Det spelar ingen roll om personen studerar samtidigt eller arbetar deltid.
Skitsnack. Finns ingen som jobbar en timme i veckan. Det där är svärjislögner. Jag har länkat statistik som visar hur mycket folk faktiskt jobbar.
Jag tycker att allt är superhärligt och att livet består av olika kategorier av mys.
Myset var väl ändå igår med Linn, Jonna, Maja och team Wranå!
Håller med, världens största och mäktigaste land åkte på däng i curling finalen av lilla obetydliga Sverige …extra kul att team Wranå var så coola jämfört med den kaxiga amerikanen.
Canada är inte mycket bättre när dom förlorar i Ishockey. Oftast vägrade man tacka för en match där man förlorat utan lämnade rinken direkt. Och vem minns inte hur Canada reagerade på frimärket där Foppa lurar Corey Hirsh i OS 1994. Posten gav ut frimärket 1995 och jag har för mig att Canada vägrade ta emot brev med det frimärket på.
Jag satt på en pub i Montreal den morgonen och såg matchen. Vi var tre svenskar och säkert 200 kanadensare (OK, quebecois i första hand skulle de nog själva säga). Vi var livrädda för att våga jubla under matchen, kändes som att man kunde få stryk direkt i så fall, men när Salo räddade sista straffen hoppade vi upp och bara skrek.
Kanadickerna då? Jo, de gratulerade till en bra match och tog i hand, inga sura miner överhuvudtaget. Väldigt sportsliga allihopa.
Det är fascinerande att kvinnorna presterar så mycket bättre än männen i Sverige.
Helt klart bättre pannben hos tjejerna.
Eller bättre innanför pannbenet
Killarna sitter väl hemma och spelar dataspel. Då blir det inga OS-medaljer.
Jag tycker ändå man får ge det amerikanska laget att de både tog i hand och gratulerade de svenska mästarna, och faktiskt också applåderade deras insats. Så ingen direkt osportslighet där, även om jag självklart håller med om att det var extra tillfredsställande att det var USA som tvålades till i finalen.
Någon som har koll på om apelsinpuckot kallat dem “LOSERS” än? Det har han ju för vana att göra med kreti och pleti som inte faller honom i smaken eller misslyckas.
Jag såg den amerikanska killen ta sig till förbi Rasmus inne på isen flera gången till startblocken när Sverige spelade en sten, såg inte de andra göra så, var ju kanske andra tv vinklar och säkert ok då ingen kommentator sa något…men kändes som att han ville störa, nu gick ju det inte.
Om det fortfarande är så att man räknas som sysselsatt om man jobbar endast en timme i veckan så känns det som en lite väl positiv modell. Sen är det så klart onödigt negativt att räkna studenter som arbetslösa. Inget av det känns rättvisande.
BTW så mumlades det om att EU tänker lägga beslag på svenska flaskhalsavgifter som ligger på hög hos SVK. Summan av avgifterna uppgår nu till ca 70 miljarder och är tänkta till investeringar men då sådana uppenbarligen inte beställs/genomförs i den mängd som behövs har nu pengarna blivit “lågt hängande frukter” där EU nu avser använda dom till investeringar i andra länder.
Japp, Expressen har en artikel om detta:
https://www.expressen.se/ekonomi/privatekonomi/ebba-busch-om-eu-forslaget-om-elen-daligt/
Sverige är nu officiellt degraderat från nation till koloni och EU-skatterna är här. Det är för jävligt?
Observera nu att EU bara tänker ta pengarna så det hjälper inte bara göra av med dem utan här krävs det kreativa konstruktioner.
Givetvis kommer Tyskland undan detta helt eftersom de är ett elområde. Trots att de släpper ut gigantiska mängder koldioxid.
Kanske dags att svenska politiker börjar tänka på Sverige och inte bara på hur man blir populär i Bryssel.
Kom med något konkret istället för att länka till Expressen som i bästa fall är den tredje källan.
Konkret förslag är att göra om hela Sverige till ett elområde. Civil olydnad – stäng av exporten då och då för att markera att EU inte kan lösa sitt elproblem med att köpa från Sverige.
Ansök om EU-bidrag för att bygga om alla hus som går med bergvärme och förbättra isoleringen. Framställ Sverige som ett u-land och tigg pengar. Då minskar kostnaden för svenska husägare.
Sluta vela -dags att spendera
När EU behövs som bäst så anstränger som sig som mest för att få oss att lämna. Tragiskt.
Retorisk fråga från Stockholmsregionen:
Om du har haft ett fett mellanchefsjobb och nu inte får ett annat mellanchefsjobb och går hemma och tjurar för du inte vill sitta som “normie” tjänsteman…. Är du då verkligen arbetslös?
Om du är artist och helst vill sjunga på mello men hellre går hemma än sitter i kassan på Coop (för ett heltidsjobb dödar dina vajbs). Är du då arbetslös?
Så sysselsättningsgraden är inte perfekt men ändå rätt rättvisande.
Sidospår. Vet att bemanningsföretagen älskar att man pluggar en timme. Då faller många av skydden i lagen bort och man kan ringas in som en resurs med kort varsel.
Annars har nu många kollektivavtal regeln att om man har schemaförändringar närmare än 14 dagar så får man övertidsbetalt.
Jag vet att bloggen hatar kollektivavtal men det är ett bra sätt att hindra att folk blir livegna daglönare och kan planera sitt liv med familj och annat och inte bara sitta och vänta vid telefonen.
Naturligtvis så försöker nu bemanningsjättarna komma runt det. “student” is the shit även om du är arbetslös. Då kan du utnyttjas.
Vaddå bloggen hatar kollektivavtal? Jag börjar närma mig pensionen och har i stort sett hela mitt liv arbetat på stora företag inom verkstadsindustrin, varit organiserad sedan 1985 (studentmedlem vissa år) och sett till att jag haft kollektivavtal med industritjänstemannapension.
Inga suspekta eget företag eller konsult eller bemanningsanställda eller 3:12 eller vad det heter.
Så det så.
Snart kallar väl någon mig för sosse. Det är för jävligt.
Hahaha, ta en tur med din Aygo så att du lugnar ner dig…
Jag tror att folk här är Sossar egentligen, bara att de är missnöjda över att politiken implementeras av klantskallar. Som Platon sa (men antagligen på grekiska): “One of the penalties for refusing to participate in politics is that you end up being governed by your inferiors”.
Nja, jag är mer åt hållet pragmatiker – ett förslag som flyger, naturligtivs är realistiskt, inte har ideologiska undertoner och ger mervärde för nationen och dess befolkning är att bra förslag. Dock tycker jag att det är brist på sådana förslag nu för tiden…
Jag har från väldigt självsäkra källor att jag är en av dessa inferiors, rent av utvecklingsstörd. Så min vägran att engagera mig politiskt stämmer inte med ditt citat.
Haha, självhumor I love it!
Utvecklingsstörd, knappast. Lite egen som vi alla är, ja kanske, men å andra sidan vad fasen är normalt och det är för övrigt rätt trist ärligt talat…
Filosofen Bertrand Russell lär ju ha sagt någonting i stil med:
“Mycket av problemen i världen beror på att de dumma är så tvärsäkra om allt och att de kloka och begåvade är så fulla av tvivel på sig själva.”
Det är nog mycket mer komplext än så, men “självsäkra källor” bör man förstås ta med stora skopor salt.
Men du är ju engagerad politiskt! Bara inte i ett parti!
“… vad fasen är normalt …”
Jag är normal. “Abby normal”, som Ajgor (Marty Feldman) sade:
https://www.youtube.com/watch?v=Z7L3PcrhnEg
Jag vågar påstå att det existerar inte två människor som upplever världen på exakt 100 procent lika (i dess mest fundamentala betydelse).
Det betyder naturligtvis inte att vi inte kan samexistera. Tvärtom, i de flesta fall fungerar det utmärkt. Men rätt intressant att vi lever i samma värld , fast det i absolut mening bara stämmer delvis.
Hur är det med alla GenZ-ers som skiter i att jobba eftersom de insett att det inte är möjligt att finansiera ett medelklassliv på arbete? Det verkar vara stort i USA.
https://www.weforum.org/stories/2025/11/gen-z-labour-market-ai-economy/
Tack! Ska läsa. Även om jag skyller på centralbankerna och inte på allt mellan himmel och jord, som verkar populärt i media.
Jag skyller på Bitcoin
Mina kunskaper om börsen, valutahandel o liknande är synnerligen rudimentära, men jag läser ändå med intresse även denna del av bloggen då och då.
En fråga till er som är mera insatta:
Om jag har förstått har Danmark under många år strävat efter att DKK skall ligga på en stabil och i stort sett fast kurs i förhållande till Euro, medan Sverige låter kursen variera betydligt mer.
Kan någon kort redogöra för varför vi valt olika politik kring detta, för- och nackdelar och resultat/konsekvenser för resp. land?
Danskarna är med i ERM II vilket innebär att DKK är kopplad till euron även om dom har ett undantag från Maastricht. Så man kan säga att DKK har en fast växelkurs mot Euron som får röra sig i ett toleransintervall +/- 2,25%.
Sen får dom pilla med detta genom diverse penningpolitik och valutainterventioner.
Ungefär, någon är säkert mer insatt och kan ge dig alla detaljer…
Följdfrågan är väl -Varför bemödar de sig med det istället för att direkt införa Euron?
Stabilitet genom den hårda kopplingen men ändå egen penningpolitik och egen ränta…
Arbetslösheten är verkligen en definitionsfråga. Eftersom jag arbetar på en myndighet som i allra högsta grad har med det att göra så finns det mycket jag ser och stör mig på dagligen.
Om vi tittar på antalet personer som är inskrivna på Arbetsförmedlingen så har den siffran i praktiken ingenting att göra med hur många som faktiskt är arbetslösa och/eller arbetssökande.
Om du studerar på heltid med studiemedel men kan tänka dig hoppa av för ett jobb? Då ska du stå inskriven som öppet arbetslös.
Om du har ett eget företag men för få kunder? Då kan du vara inskriven som deltidsarbetslös.
Sjukersättning på heltid men vill vara inskriven ändå? Självklart ska du vara det som öppet arbetslös då.
LSS? Inget hinder för inskrivning.
Pensionär? Samma sak, öppet arbetslös om du vill söka jobb.
Studerar sfi på A-nivå? (enklare fraser, lägsta nivån) men kommunen kräver inskrivning för socialbidrag så du ska stå som… Japp, öppet arbetslös.
Drogproblem men har socialbidrag? Självklart öppet arbetslös.
Bosatt utomlands? Öppet arbetslös.
Hoppat av i åttan? Såklart öppet arbetslös.
med flera… Med flera..
Vad leder det till? Massor av manuella subrutiner i arbetet eftersom så många egentligen inte är målgrupp men it-systemen tror det. Allt baseras på en mening i en lag “alla som har rätt att vistas och arbeta i Sverige har rätt att vara inskrivna på den offentliga Arbetsförmedlingen” (ungefärlig meningsbyggnad)
Nu är det här en annan statistik än SCB såklart, antalet inskrivna på Arbetsförmedlingen är inte den officiella mätpunkten. Men, det ger en väldigt skev bild när en stor del (runt 30%) av alla som är inskrivna på den statliga Arbetsförmedlingen egentligen varken är arbetslösa eller står till arbetsmarknadens förfogande och samtidigt kräver kanske 50% av all arbetstid för myndigheten. Det tar väldigt mycket resurser från de personer som har hinder och behöver hjälp, de som faktiskt vill.
Lätt bitter tjänsteman.. 😉
Jag ska snart säga upp mig trots ej uppnådd pensionsålder. Räknas jag då som arbetslös? Beror det på om jag väljer att skriva in mig på AF?
Jag ska snart säga upp mig trots ej uppnådd pensionsålder. Räknas jag då som arbetslös? Beror det på om jag väljer att skriva in mig på AF?
https://www.ekonomifakta.se/sakomraden/arbetsmarknad/ovrigt-arbetsmarknad/arbetsloshet-och-sysselsattning-i-statistiken_1209188.html
Mäter Finland arbetslöshet på samma sätt som Sverige? De ligger väl också väldigt högt officiellt, undrar om det faktiskt är så illa eller om det också beror på hur man mäter.
Hade varit intressant att korrigera för pensionsålder också om man vill använda sysselsättning i relation till arbetslöshet.
I Frankrike har de väl fortfarande 62 års pensionsålder, inte konstigt om de har lägre sysselsättning och att det inte direkt påverkar arbetslösheten. Att landet har högre skatter än Sverige och de finansierar socialism med lån och snart kraschar är en annan femma.
Man kan dra liknelser till andra områden. Vi som bor i villa och står i bostadskö för hyresrätt med förhoppningen att en dag sälja och bo i hyresrätt med en bra peng på bankkontot, är vi i egentlig mening behov av bostad osv? Samtidigt styr bostadsköerna längd bostadspolitiken i Sverige.
Ett AI-center byggs i Borlänge. Ska tydligen leda till hundratals nya jobb…
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/europeisk-aisuperdator-byggs-i-borlange-start-for-flera-hundra-jobb
Ärligt talat tror jag detta är bra för Borlänge nu när SSAB kommer att kommer att flytta till Luleå.
FAA halts all flights at el paso airport for 10 days for “special security reasons”
Är det nu zombieapokalypsen kommer?
Den började väl på allvar för ett drygt år sedan? Med nollpunkt i 1600 Pennsylvania Avenue NW?
Kanske men rent geografiskt ligger flyplatsen väldigt bra till som t.ex. staging area för JSOC om man tänker sig agera på något sätt söderut men då hade man förmodligen stängt ner hela flygplatsen, eller så behöver man luftrummet enkom.
En del intressanta potentiella mål på andra sidan gränsen…
Äh, det är ju Putin som ska landa bara. Eller aliens. Från yttre rymden då alltså.
Kommer History channel att bevaka?
Det var tänkt så från början men till sist föll ändå valet på Fox News för man ville absolut säkerställa en “fair and balanced reporting”… [sic!]
Det jag skulle behöva för att om halvåret inte bidra till arbetslöshetsstatistiken vore en “TA MIG, JAG ÄR DIN!” tjänst som löser boende tillsammans med jobb. Rekryteringsspecialare för såna som verkligen vill genuint jobba men inte kan finna något i omnejd, har svårt finna boende bortom, dom som saknar körkort pga hur få jobb som tar emot en utan det och behöver spara fram dom slantarna, alla som behöver lägga saftiga kostnader på certifikat och utbildningar så att dom har sina attraktivare grejer på papper trots goda referenser och bakgrunder.
Finns nog en god mängd som hade hoppat på det, med självklart tydliga krav på den arbetssökande då. Vore bra att röra folk hit och dit. Drömma kan man.
Kan tänka mig att många unga arbetslösa väljer att studera efter något år av arbetslöshet dock. Sen är de upptagna med studier ett tag, tar examen eller hoppar av, och är fortsatt arbetslösa när de kommer ut.
Inte alla såklart, och resultatet beror säkert på studieområde och diverse annat. Men jag tror faktiskt student-etiketen döljer en hel del som är arbetslösa också.