Ny lägesuppdatering 20260116 här.
Bloggen inleder härmed oregelbundna eller regelbundna lägesuppdateringar kring Grönland. Veckans möte Danmark – USA resulterade i att en gemensam grupp ska sättas samman, men i övrigt att man inte är överens. Med en övning som ursäkt har ett antal Natoländer nu skickat en förtrupp till Danmark för att recognosera inför större truppnärvaro. Syftet är att samla kommentarer om utvecklingen här istället för i Ukrainatråden.

Pga arbetsbelastning kommer Grönlandsuppdateringarna likt uppdateringarna innan den fullskaliga invasionens start i Ukraina vara utan länkar, vilket sparar en hel del tid. Om eller när det väl smäller ska förstås allt ha länkar även här för att motverka desinformation.
Följande länder har bekräftat att de skickar eller redan har skickat militär personal till Grönland som del av övningen Arctic Endurance:
| Land | Bidrag |
|---|---|
| Danmark | Fartyg, drönare, stridsflygplan, soldater |
| Sverige | 3 officerare |
| Norge | 2 man |
| Tyskland | 13 militärer |
| Frankrike | 15 soldater (första grupp) + förstärkning följer |
| Storbritannien | 1 officer |
| Nederländerna | 1 sjöofficer |
| Finland | 2 samverkansofficerare |
| Estland | Förberedd att skicka trupp om begärt |
Man kan spekulera i vad för trupp Sverige kan skicka senare. Svenskt hemvärn iaf från Hvund i Göteborg har övat på Grönland, och förmodligen även svenska specialförband även det sällan redovisas.
Rimligtvis handlar svensk trupp om flyg eller flotta – de senare har fördelen att de har med sig uppvärmd förläggning och ledningscentraler, då det kan vara ont om lediga lokaler på Grönland.
Tunga mekförband lär vara meningslöst, då Grönland i princip är isolerade byar utan vägar mellan varandra. Huvudstaden Nuuk är i princip en liten ö om man betraktar den svårfarbara inlandsisen som ett hav. Transporter sker med flyg, helikopter eller fartyg. Detta öppnar för lätta förband som jägare från K 3 eller K 4 i Arvidsjaur, men kanske även spaningskomponenter och liknande från Skövde. Skaraborgsbrigaden är inte specifikt vigd åt Finland, Mälardalen eller Lettland utan är en slags operativ reserv som skickas dit den behövs och man kan därmed tänka sig att lättare delar därifrån skickas. Eller så blir det återigen svenskt hemvärn som numera kan sättas in hos våra Natoallierade och även övas i detta av och till.
Enda platsen där det finns vägar av någon större längd är runt den stora flygplatsen och fd amerikanska flygbasen i Kangarlussuaq. Här kan det också finnas lediga lokaler.
Ett krig om Grönland blir en fråga om logistik, och USA är överlägsna på logistik. Man har dock aldrig bevisat sin moderna logistik i arktisk miljö och enligt direktuppgifter till bloggen är tillgången till arktisk utrustning och materiel i USA högst begränsad. Däremot har USA en rejäl flotta och flygvapen, samt expeditionär förmåga i form av hangarfartygsgrupper. Får Danmarks vänner ubåtar på plats kan den ekvationen dock ändras, då man knappast vill uppehålla sig i närheten om det finns moderna ubåtar i vattnet. USA har dock själva ett mycket omfattande attackubåtsvapen helt inriktat på att döda andra ubåtar, så även under vattnet är inget självklart. Hangarfartygsgrupper kommer ha attackubåtar som skyddar dem osynligt.
Amerikanska kongressen gör juridskt motstånd och försöker snickra ihop en lag som gör det olagligt för USA att anfalla Grönland vilket skulle ge amerikansk militär en möjlighet att vägra lyda order, vilket förstås i första steget resulterar i att Trump ger alla generaler och amiraler sparken och prövar igen med mer lojala officerare.
I övrigt har bloggen 500+ foton från Grönland, plus en hel del foton på Natoörlogsfartyg, så illustrationer för artiklarna om Grönland finns iaf på plats.
226 kommentarer
Samma regler som i den vanliga dagliga tråden att man ger ett bidrag till Ukraina om man har en av de första kommentarerna? Än så länge behöver väl inte grönlänningarna vår crowdfunding och hoppas det förblir så…
Blir ett bidrag till Power Up Ukraine iaf, aldrig varit så viktiga som nu!
Ontopic så blir det väldigt intressant att se hur Kanada agerar ifall det blir en upptrappning, de om några har väl en god arktisk förmåga och ligger bäst till logistiskt för Grönlands viktiga västkust.
Kanada ligger väldigt bra för att stationera ett par divisioner Gripen på ett vägbassystem. De blir svåra att slå ut på marken och jag är övertygad om att de kan ge även F-35 en match.
Vägbaser i väglöst land? Fräsch approach.
Finns en humoristisk take på detta på youtube. https://www.youtube.com/watch?v=7I_n09nS6aU
Dags att föde upp lite fler av deras superdjur
👍
0 kommentarer, tills jag uppdaterade ☹️
Får bli en slant till Blågula Bilen, de behöver pengar mer än grönländarna
0 kommentarer, tills jag uppdaterade ☹️
Får bli en slant till Blågula Bilen, de behöver pengar mer än grönländarna
Dubbelpost = mer bidrag
Ja det är definitivt böter på dubbelpost!
Jag skyller på seg uppdatering av blogsidan, men det blir tre extra månadsbidrag till BGB
Mycket bra initiativ, även om det är oroväckande att det behövs. De dagliga uppdateringarna om Ukraina länder ett oroväckande mörkt moln över detta.
Hoppsan, där skulle kommentaren inte vara!
👍
Är det inte Grönland som Hvund övade på, inte Gotland?
Mtp att jänkarna haft sisådär lätt att skydda sina hangarfartygsgrupper mot svenska ubåtar är dom nog försiktiga om ryktet sprids om vår närvaro…
Ö som ö. Skrivfel från min sida.
Nu var det väl en tio-femton år sedan men ja, jänkarna lyckades inte hitta vår ubåt trots att den fick in flera träffar på deras hangarfartyg. Om jag inte minns fel så lånade de ubåten rätt så länge för att utveckla sin egen ubåtsjaktförmåga. Så en Gotland-båt eller två är en chansning, även om de fortfarande torde vara svårfunna.
Nu vet jag inte vad statusen är på A26, jag är rädd att de inte är operativa ännu. Men den borde vara ännu svårare att hitta än Gotland.
Det var över tjugo år sen, 2005 som HMS Gotland “sänkte” USS Ronald Reagan i Medelhavet.
Vilket fick till följd att jänkarna hyrde ubåten i två år och övade mot den i Stilla Havet (basen var väl i San Diego, om jag inte minns fel). Det var i vart fall flera besättningar över och övade med dem.
https://www.forsvarsmakten.se/en/news/2008/03/i-am-a-goth-mind-the-horn/
Sen dess har såklart tekniken gått framåt, jänkarna har lärt sig och utvecklat taktiken.
Men alla Gotlands-klass ubåtar är numera också uppgraderade.
De lär därmed också vara väldigt lika nya A26 (från ett systemperspektiv).
Tyvärr dröjer det ju många år innan vi ser A26 operativ (blir väl nån gång efter 2030 eller nåt).
De har även fått pisk av Australiensiska Collins (konstruerad av Kockums) och vi ska inte glömma att engelsmännen har antagligen det mest kompetenta ubåtsvapnet i världen. Det är till England som övriga NATO-länder skickar sina bästa ubåtsbefäl att gå Perisher-kursen.
Även brittiska och franska ubåtar har ”sänkt”hangarfartyg.
Sänker verkligen en svensk ubåt ett hangarfartyg? Det är väl i och för sig ungefär samma sak men jag har något minne av att vi kan slå ut manöverbarheten på ett hangarfartyg men inte sänka det med våra konventionella torpeder…
Att en svensk ubåt slog ut ett amerikanskt hangarfartyg kan du ändå ta med en nypa salt. Det var i ett tillrättalagt scenario.
En hangarfartygsgrupp kör i 30 knop eller liknande och håller oregelbunden kurs.
Inte hangarfartyget när flygplanen ska landa.
Det blir det ultimata testet om killswitch existerar eller inte.
Hur vana vid kylan var icke-nordbor vid den senaste arktiska NATO-övningen?
De jag har gått kurs med ifrån USARIEM Research Institute of Environmental Medicine var mkt kunniga – man har Alaska att öva i https://usariem.health.mil/index.cfm/research/divisions/tmmd
Vid en tänkbar militär specialoperationer från USA mot Grönland, är det bättre för Danmark att kalla på EU än NATO?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Gr%C3%B6nlands_uttr%C3%A4de_ur_Europeiska_gemenskaperna
Mycket bra initiativ, även om det är oroväckande att det behövs. De dagliga uppdateringarna om Ukraina länder ett oroväckande mörkt moln över detta.
Helt enig 🙁
Intressant med denna tråd. Hoppas det funkar då allt som händer är ett lapptäcke som hänger ihop, fast lapparna har olika avstånd från varandra.
För er som vill se mer av vilket landskap vi pratar om och utmaningarna att flyga till Grönland så rekommenderas detta klipp, från när en DC-3 på väg till 75-årsfirandet av D-dagen mellanlandade på Grönland på den klassiska rutten över Nordatlanten. De behöver landa på en flygplats långt inne i en fjord, omgiven av höga berg och utan en alternativ flygplats i händelse av dåligt väder.
Inflygningen börjar vid 12:45, men jag rekommenderar att börja titta från runt 9 min för en helt helt underbart utbyte på radion med en United-kärra som inte väntade sig att träffa på en DC-3 mitt emellan Kanada och Grönland.
https://youtu.be/E7ZWneRdu6M?si=OwwU1-Vf4ywd3znM&t=546
Tack Willow!
En del Lappländare ser säkert detta och minns.
👍
Det är f-n i mig helt otroligt detta hot mot ett annat NATO-land. Karlen är helt galen?
Såg en rant på FB vars uppfattning jag delar:
Alright, I’m saying this as an Australian who is absolutely sick to death of watching the world hold its breath every time this blabbering blubbering blithering blustering baffoon opens his grotesque mouth.
You see folks, as far as I can tell, from the outside, this is what it looks like: America has elected a man who talks and behaves like a megalomaniac, and the rest of the planet is supposed to just trust that he won’t completely lose his grip on reality and drag us all into catastrophe.
You want to steal Greenland.
You want Cuba to “make a deal before it’s too late”.
You talk about bombing or invading Mexico.
You kidnap a President and knock off the peoples oil in Venezuela.
You joke about annexing Canada like it should be a shopping centre car park you can just claim because you feel like it.
Do you have any idea how insane that sounds to the rest of us?
This isn’t tough talk. This isn’t strategy. This is a deeply unstable old man threatening sovereign nations like he’s flipping over a Monopoly board because he’s losing. This is not normal behaviour. This is not leadership. This is not strength. This is a walking, talking international crisis.
And Americans, this is where it comes back to you. Not just MAGA, not just the people who voted for him, all of you. Because when the President of the United States starts talking about kidnapping leaders, annexing countries, and issuing ultimatums like a mob boss, the rest of the world doesn’t get a vote. We just get the consequences.
You don’t get to shrug and say, “Well I didn’t vote for him.” That might fly at a dinner party, but it doesn’t fly when nuclear powers are watching this circus and recalculating their own red lines. This is your system. Your presidency. Your responsibility.
From the outside, it looks like America lit the fuse and then wandered off while everyone else stands around the bomb wondering who’s going to cut the wire.
And let’s be brutally honest. This man is nearly 80. He’s frail. He’s clearly deteriorating. He is not some long term visionary playing chess. He’s at the end of his lifespan and acting like nothing matters after him. That is the most dangerous type of leader there is. A man with nothing to lose and an ego that demands constant feeding.
Why should the rest of the world pay for that?
Why should families in Europe, Asia, Australia, South America, anywhere, have to worry about war, trade collapse, energy shocks, or global instability because America couldn’t get its own house in order?
This is not about left or right anymore. This is about basic sanity. This is about stopping a psychopath before he does something irreversible. Because once a war starts, once a country gets invaded, once alliances fracture beyond repair, you don’t get a reset button.
So yes, this falls on Americans. You got the world into this mess, and you damn well better roll your sleeves up and get us out of it. Impeach him. Remove him. Contain him. Do whatever your system allows, but do it fast.
Because the rest of us just want to live our lives, raise our families, pay our bills, and not wake up one morning to find out World War Three started because an unhinged old man wanted to feel powerful one last time.
This isn’t funny anymore.
It isn’t theatrical.
It isn’t tolerable.
Get this lunatic under wraps before he ruins it for everyone.
Perfekt formulerat, man känner ilskan och frustrationen som sin egen!
Det ser ut att vara “putsat” eller fram-promptat av chatgpt.
Har också sett den. Allt i ett nötskal.
Klockrent!
Fantastiskt bra rant!
Har du länken?
Finns på många ställen, många återpostar.
Här är en:
https://debatepolitics.com/threads/i-hate-to-say-this-but-america-has-become-a-deeply-sick-and-pathological-country-we-should-all-be-deeply-embarrassed-and-frightened.586469/
Tack!
Så sant, suck…
“This is your system. Your presidency. Your responsibility.”
Korrekt. Och där har vi problemet. Formulerat bäst av Juan Linz i hans klassiska essä: “The Perils of Presidentialism” från 1990.
Njae, problemet är snarare att de som skrev konstitutionen inte förutsåg partisystemet. De tillämpade maktfördelning på det bästa sätt som fanns på den tiden (checks and balances). De anade inte att en majoritet av kongressens ledamöter skulle kunna vara mer lojala mot presidenten än mot sit land.
Linz visar empirin bakom att presidentsystem tenderar att hamna i såna här lägen oftare än regelrätta parlamentssystem.
Vidare kan man konstatera att den amerikanska mekanismen för att hantera en uppenbart skadlig president (”impeachment”) är helt felkonstruerad och därmed aldrig(!) resulterat i att en president avlägsnats från sin post.
Svar på Jalfas fråga: Utan tvekan ja!
Mitt bidrag till den här tråden är en intervju med den grönländska ministern Naaja Nathanielsen gjord någonstans i Storbritanien (troligen London) i förrgår
https://www.youtube.com/watch?v=OTDFVs0gxLQ
Klart sevärd. Hon får många frågor om mineraler och vad Grönland kan tänkas göra eller inte göra om USA faktiskt anfaller, som hon besvarar på ett lugnt och resonerande sätt.
Ouppfattbart. Vad sade hon om mineraltillgångarna?
“Formanden for Naalakkersuisut Jens-Frederik Nielsen deltager i morgen på mødet med Mette Frederiksen og den amerikanske delegation.”
Imorgon, fredag, blir det ett möte mellan Grönland, Danmark och en delegation bestående av tio kongressmedlemmar från USA.
Senator Chris Coons, Delaware (D) – delegationsleder
Senator Thom Tillis, North Carolina (R)
Senator Dick Durbin, Illinois (D)
Senator Jeanne Shaheen, New Hampshire (D)
Senator Lisa Murkowski, Alaska (R)
Senator Peter Welch, Vermont (D)
Kongresmedlem Gregory Meeks, New York (D)
Kongresmedlem Madeleine Dean, Pennesylvania (D)
Kongresmedlem Sara Jacobs, California (D)
Kongresmedlem Sarah McBride, Delaware (D)
De skal mødes med medlemmer fra Det Udenrigspolitiske Nævn, det grønlandske Udenrigs- og Sikkerhedspolitisk Nævn og repræsentanter fra partierne i Folketinget klokken 14. Efter mødet er der planlagt et pressemøde cirka klokken 15.
Bra att Murkowski är med! Hon har några år kvar till att bli omvald, och brukar stå upp mot Trump. Thom Tillis är en “lame duck” (ställer ej upp för omval), så han var mer väntad.
Demokraterna siktar på att ta senatsplatser i såväl Alaska som North Carolina, och det kan funka, om trenden håller i sig…
Har försökt googla namnen för att få en uppfattning av var de står men du är nog mer insatt i inrikespolitiken.
Oavsett utgångslägen och styrkeförhållanden ska Europa göra det mycket kostsamt att attackera Grönland. Dels handlar det om stolthet och dels om att sådan idioti och svek ska göra ont.
Instämmer!
Det som händer på och runt Grönland om USA anfaller är inte den stora kostnaden för USA.
Den stora kostnaden är att Nato delas och svåröverblickbart mycket av USA:s bassystem och handel upphör och Eu skulle kunna sänka dollarn
Ett USA som invaderar Grönland ger ungefär samma effekter som ett USA som förlorar ett storkrig i Europa så när som på att soldater inte dör. Det vore epokgörande dum geopolitik för USA att anfalla Danmark.
Jag föreslår att Danmark förbereder telefonnummer, sociala medier kampanj och flygblad med budskapet “I am not an aggressor and I want to live” för amerikanska soldater som ger sig.
Jag begriper det. Du begriper det. Alla bloggens läsare begriper det. Ja, varje tänkande människa begriper det. Men jag tvivlar starkt på att Herr Trump begriper det. Han är för djupt försjunken i sin låtsasvärld och för inkapabel att tänka i termer av konsekvenser för att nå en sådan slutsats. Det är det som är så farligt med honom, och det är därför vi inte har råd att chansa på att han lugnar ner sig, glömmer Grönland, eller lyssnar på någon rådgivare som faktiskt har två fungerande hjärnceller och en hjälpligt fungerande moralisk kompass.
Tveklöst måste vi stärka upp försvaret av Grönland. Det är tveksamt om vi kan förhindra USA att ta ön om de verkligen vill, men det skall kosta dem dyrt, och de skall inte kunna komma undan med en ockupation utan strid, utan oavsett utgång skall det stå klart för alla att USA startat ett krig, och varje amerikansk militär skall veta att om de lyder order är de medskyldiga till att ha vänt sina vapen mot sina allierade och till ett olagligt angrepp.
Även om Trump inte förstår det, så kommer många i hans administration att inse att en krigsförklaring mot NATO kommer att bli väldigt kostsam för USA, om inte militärt, så politiskt och ekonomiskt. Kanske kan det stärka det interna motståndet så att anfallet ställs in, försenas, eller försvåras. Regimen måste också kalkylera med att det bland USA:s styrkor finns officerare som är mera lojala med konstitutionen och sina vapenbröder i NATO än med diktatorn, och att det blir svårt att hemlighålla ett kommande anfall.
USAs president kan inte förklara krig mot ett land. Det är förbehållet kongressen att göra det.
Det är därför man inte förklarar krig. Man ställer alla inför fullbordat faktum. Vad gjorde kongressen när Trump bombade Iran? Kunde kongressen hindra ”specialoperationen” i Venezuela? Bra att kongressen nu kanske vakant och stifts en lag som förbjuder angrepp på allierade, men om den går igenom tvivlar jag på att den stoppa Trump. Kanske att den gör att folk vägrar följa orders.
Jag är också inne på att det blir en ‘specialoperation’. Frågan är vad som krävs för att det ska kallas krig? Någon typ av jägarförband kan de säkert ha, men jag har svårt att se att de skulle ockupera någon by/stad utan att det anses vara en krigsförklaring…
Putin gnuggar händerna och myser – en spricka i Nato.
Håller med. Och utöver den rent militära kostnaden för ett krig i arktisk miljö mot en motståndare med betydligt högre arktisk kompetens kommer USA att förlora all åtkomst till baser på europeisk mark. Det försvagar deras förmåga i mellanöstern något enormt.
Det är bland annat detta som Trump inte begriper överhuvudtaget. Han fattar inte hur USA med frambaserad trupp i låga numerärer hela tiden har en enorm avskräckande effekt samtidigt som man sparar tid och pengar, stärker den egna diplomatin och skyddar amerikanska företag. Som någon påpekat är det oerhört långa färder utan mellanlandning på de europeiska baserna.
Folk försöker tro att Trump tänker logiskt! Detta enda som spelar roll för hon om är hur mycket pengar HAN och hans närmaste kan tjäna. Inte vad det kostar några andra i denna värld. Samma tankesätt som Putin men Putin är rätt många steg slugare än den demente i Vita huset.
Så är det naturligtvis också. Han har ju gjort sig en rejäl hacka på stödet från alla extremt rika företagsledare.
Och när det inte längre går att lita på USA får vi en “multipolär” värld med ett dussin nya kärnvapenmakter. Vilket alla förlorar på jämfört med det tidigare systemet som egentligen började dö 2014 när Ukraina invaderades och garantierna när de lämnade ifrån sig sin kärnvapenarsenal visade sig vara värdelösa.
En oerhört farlig situation. Hur länge väntar t.ex. Kina innan de angriper Taiwan? Tills den där halvledarfabriken i Arizona står färdig, va? För de kan räkna med att USA:s intresse av att försvara Taiwan är noll.
Den där halvledarfabriken är ett dyrt renrum utan fotolitografimaskinerna från ASML. Ingen annan kan tillverka dem. Det är nederländskt.
Är det någon som har begripit vad dumtrumpen vill med Grönland? Är det att göra Grönland till ett “territorium” något som liknar Puerto Rico, alltså någon kvasikolonistatus med dollar, amerikanskt medborgarskap men ingen rösträtt?
Ska invånarna tvingas bli medborgare i USA och byta valuta? Hur tänker sig den senildemente idioten att det skulle gå till rent praktiskt om folket inte vill det? Samma metoder som Putin kör med i Ukraina? Kanske en riggad folkomröstning är steg 1.
Alltså han är så jä-vla dum i huvudet, obildad, narcissistisk psykopat omgiven av nickedockor som eldar på hans ego. En kongress där ingen vill bråka då de fokuserar på att bli omvalda.
Ja, allt du säger i din sista mening.
Det har snackats väldigt mycket om varför, och det kan hända att det finns flera olika skäl, men gissning är att det i huvudsak handlar om att folket bakom Trump (techbroligarkearna och Project 2025) vill att USA ska retirera från världen, men samtidigt skapa en självförsörjande Festung Amerika. För det behöver de (enligt deras analys) ta Grönland och Kanada (diverse naturresurser, inte minst de sällsynta jordarsmetallerna), Panama (för att kontrollera transporterna) och skulle tro att de för att trygga livsmedelsförsörjningen även planerar att ta Mexiko och lite annat smått och gott.
Att det här är idiotiskt och kostsamt tror jag inte de bryr sig särskilt mycket om.
För efter Kuba och förmodligen också Iran, vad härnäst för att hålla honom borta från det grönländska äventyret?
I den mån det finns någon strategi bakom tror jag du har ringat in den. Det är folk bakom Trump som drömmer om isolationism på kontinental nivå. För presidenten själv tror jag inte det handlar om något djupare än en önskan att måla ett stort område i kartboken blå-vit-röd, och därmed gå till historien som en fantaktisk president som utökade imperiet med mer yta än någon annan president i historien.
Som jag nämnde häromveckan så tror jag att det för techbroligarkerna i hög utsträckning handlar om det där de planerade för 15–20 år sedan. De kom på att alla deras rikedomarna inte är något värda på en liten ö i Stilla havet när hela världen har havererat. Mycket softare då att ha en hel kontinent att dpendera pengarna på. Sedan är ett antal av dem rasister och/eller fascister, så det handlar naturligtvis också om att slänga ut »slöddret» (tänk »Du sköna nya värld»).
För Trumps egen del är det i mycket högre utsträckning »arvet» han vill lämna efter sig: den förste presidenten på typ 100 år som på allvar utvidgar USA:s landmassa. Han gör en massa annan sån skit också nu, sätter sitt namn på byggnader och ska trycka en ny 250-dollarsedel som ska vanprydas av hans fula nuna (sånt där är normalt förbehållet döda personer), balsalen som kommer att vara tre gånger så stor som vita huset, förgyllningen av Ovala rummet med mera.
Här har vi nog en förklaring. Grönland är stort. Trump gillar stora grejer.
Bra där katten.
Jag chippar in ovanpå det:
en putin som vet precis hur han ska prata med trump för att få honom att skapa ett svagare usa utan att gubben(oreanga)har en aning om det.
+
En us techmaffia som ser oligarkismen i ry som en våt dröm.
Det tror jag också.
Håller med. Putin och USAs nya oligarker har samma mål, rasera ordningen i USA likt i ryssland på 90-talet.
För putin är det hämnd och strategiskt mot EU.
För Musk+Thiel möjligheter till mer makt.
För Trump (krasnov) både piska och morot.
1.Strongman-psykologi (som han intygade själv häromdagen)
2. Fascismen behöver bränsle
https://www.arcdigital.media/p/hes-not-joking
Historiker Elrod skrev detta mars förra året. Sammanfattar allt, med referenser.
I konstitutionen finns Northwest Ordinance från 1787 som stipulerar att en delstat måste bestå av minst 60000 fria män. Grönland har en befolkning om 58000 så för lite. Men det kanske finns utrymme för tolkningar.
Kul info!
Tyvärr spelar konstitutionen uppenbarligen inte så stor roll för regimen.
Och Grönland behöver inte bli en delstat. Landet kan inkorporeras i USA som ett “territorium”. Ungefär som Puerto Rico.
Sist det hände var väl 1898 när USA tog Puerto Rico från Spanien. Skillnaden här är att Grönland inte är en dansk koloni utan ett eget land med stort självstyre
Helt ofattbart att en så dement och faktiskt riktig korkad narcissist kan behålla sin position under dessa omständigheter. Ryggrader hos republikanerna i kongressen är helt obefintliga.
Det ska bli intressant i framtiden hur de kommer att slåss om sändningstid för att berätta hur mycket de egentligen var emot bebisens vansinnigheter.
Det kom fram ett nytt vittne häromveckan i Epstein-fallet som det naturligtvis är svårt att riktigt belägga sanningshalten i (riktigt hemska och detaljerade berättelser om sexuellt, fysiskt och psykiskt våld, inte minst utövat av Trump, och vid ett tillfälle ska man ha skjutit ihjäl en av flickorna). Personen har flytt landet och uppehåller sig på hemlig ort. Men hen bekräftade vad som redan framkommit tidigare (inte minst från andra offer och Ghislaine Maxwell själv), massor av högt uppsatta personer. Bl.a. nämndes två som väl inte tidigare figurerat, nämligen kongressledamoten Lindsey Graham och HD-domaren Clarence Thomas. Den minnesgode kommer kanske ihåg att hans utnämning till HD tidigt 90-tak överskuggades just av anklagelser om sexuella övergrepp (en kvinna vid namn Anita Hill trädde fram i samband med nomineringen).
Ska jag dra till med en gissning så är många republikanska givare och/eller politiker inblandade.
Kom inte med en massa ovidkommande Epstein-info, i denna tråd om det väldigt viktiga och nödvändiga Grönland!
Håll fokus (viftar med diverse distraktioner i andra handen)! 😉
Trump ger argument om säkerhetspolitik som anledning. Jag tror inte på honom. Jag tror han vill skriva in sig i historieböckerna som den store ledaren som tog något värdefullt. Alternativt är det för att förminska och sänka Europa. Han pissar lika mycket på Europa som Putin.
Han har redan skrivit in sig i historieböckerna som den utan tvekan största pajasen som president i USAs historia. I alla fall modern historia, jag har dålig koll på de första presidenterna.
Nu hade det varit kul att vara en fluga på väggen i Pentagon.
Sanslöst.
Intressant text om USAs agerande mot Venezuela, Grönland och Ukraina där nutiden kopplas till ett historiskt sammanhang.
Inget är nytt i USA:s agerande
gentemot Venezuela, skriver DN:s
Amat Levin. Allt är känt från
historieskrivningen. Skillnaden
är bara att Trump inte spelar
demokratiska charader.
https://www.dn.se/kultur/amat-levin-putin-hade-varit-stolt-over-trumps-operationer/
Mycket bra formulerat.
Vad kan en amerikan göra då? Gäller att vara snabb med ev protester innan ICE dödar civila likt Iran.
Äh, skulle ju vara svar på FB-ranten från Australien. (Lägger en slant till power up.)
LW: “amerikanska kongressen gör juridskt motstånd och försöker snickra ihop en lag som gör det olagligt för USA att anfalla Grönland vilket skulle ge amerikansk militär en möjlighet att vägra lyda order.”
Trump:s väpnade anfall mot Venezuela, kidnappningen av Maduro och hans hustru samt bombningen av de s.k. smugglarbåtarna var i samtliga fall olagliga men det sket Trump och den amerikanska militären i.
Med det sagt hoppas jag innerligt att kongressen lyckas i detta fall.
Vad jag förstår så är rent generellt inte det här särskilt populärt inom militären. En general avgick efter dubbelstöten i september och när nu Grönland kom på tapeten så försöker man distrahera med annat, t.ex. Kuba.
Förmodligen är det så att militären resonerar att det ändå hyfsat acceptabelt att plocka vänsterdiktaturer, men Mexiko, Kanada, Grönland är allierade. Problemet är bara att »they’re running out of road, and fast». Vi är nära en situation då man helt enkelt måste göra något åt Trump.
Ja, det är nog tufft att vara militär eller (D)-politiker i Trump:s USA. Att avskeda militärer och mordhota politiker är inte Trump främmande för.
“Donald Trump skruvar upp våldsretoriken och skriver att demokrater som uppmanat soldater att vägra olagliga order är förrädare, och att det är straffbart med döden.”
Källa Omni.
We’re the guys with the guns, sa general Mark Milley när Trump försökte göra en statskupp 2021. Det var nog inte meningen att det uttalandet skulle bli offentligt. Trump-regimen har försökt på flera sätt att klämma åt Milley sen Trump påbörjade sin andra presidentperiod, men Biden gav Milley en “pre-emptive pardon” innan han avgick.
Kongressen har inte förklarat krig sedan 1942. Praxis ger att presidenten kan beordra begränsade insatser framförallt så länge det ryms inom klubbad budget. Sedan finns det diverse regler för tidsramar för information och längd på insats.
Jo, det finns ju en vid det här laget välkänd tidsgräns på tre dagar för insatser som innebär att en president själv får fatta beslut om att sätta in, det har vi ju lärt oss av Putin…
Tyvärr skulle det inte förvåna mig om Trump och Co bestämmer sig för att på eget bevåg inleda en tredagars speciell militär operation som i slutändan tar tusentals dagar att avsluta…
Ett bra exempel på att USA/Trump har sin egen rättsuppfattning som de anser övertrumfa internationella lagar.
Användandet av militärt våld mot Venezuela saknade FN-auktorisation och tydlig självförsvarsrätt.
Bombningarna av “knarkbåtar” kritiseras för att bryta mot krigslagar och mänskliga rättigheter.
Kidnappningen av Maduro, intern amerikansk legalisering finns, men det uppfattas allmänt som ett brott mot internationell lag och stats suveränitet.
Trump säger att han inte behöver följa varken internationell eller nationell lag, utan att det enda som kan stoppa honom är hans egna samvete. Gubbdjävulen har drabbats av totalt storhetsvansinne.
Blir knappast något krig. USA betalar alla grönlänningar 10 miljoner dollar var så att de röstar för att bli en del av USA. Kostar USA 500 miljarder dollar, dvs ökar statsskulden med endast 1-2%.
Sen när de tagit över så beskattar de alla med 11 miljoner dollar så blir det totalt en vinst!
Då det svänger friskt kring vad som gäller i USA så kan väl ingen räkna med att avtal inte kan ändras. Eller?
USA förvränger redan vad som blev bestämt på mötet med Danmark och Grönland.
Chemnitz reagerer på Det Hvide Hus’ kommentar om arbejdsgruppe: ‘Det var ikke det, der blev aftalt i går’
Nu reagerer Medlem af Folketinget Aaja Chemnitz (IA) på de seneste udtalelser fra Det Hvide Hus’ talsperson, Karoline Leavitt, der for kort tid siden sagde, at den nye arbejdsgruppe skal drøfte “overtagelsen af Grønland”.
– Det var ikke det, der blev aftalt i går, som man forstår det på Lars Løkke Rasmussen og Vivian Motzfeldt, skriver Ritzau.
– Derfor er det en svær samarbejdspartner at have, hvis man ikke kan regne med det, man har aftalt. Det gør, at troværdigheden ikke er særlig høj, som jeg ser det, siger Aaja Chemnitz.
EU och NATO ( till stort överlappande) borde redan nu tydligt skriva ett öppet brev att OS i Los Angeles i slutet av Trumps mandatperiod 2028 kommer bojkottas. Samt förbereda ett alternativt OS i Europa.
Att tappa det ansiktet kan miska Trumps aptit.
Instämmer, och tycker detsamma gäller fotbolls-VM i USA. För första gången i mitt liv lutar jag åt att inte hålla på landslaget när man nu möter Ukraina i playoff, och skulle landslaget vinna (och vinna även nästa utslagsmatch, troligtvis mot Polen) och kvalificera sig för VM tycker jag absolut Svenska Fotbollförbundet skall bojkotta turneringen (och det tycker jag redan nu, innan Trump-regimen ens invaderat Grönland än… :-).
Instämmer. Blir intressant att se om Iran kommer ställa upp. De ska ju spela åtminstone sin första match i USA.
Peppning för Grönland. Sång, dansk, tysk och engelsk text.
https://www.instagram.com/reel/DTVTbWEjCld/
Mina 2 öre:
1. Grönland handlar inte om Grönland.
2. De flesta underskattar hur radikal trump/vance är.
Trump-regimens huvudsyfte med Grönland är knappast dess resurser eller strategiska läge eller liknande.
Syftet är istället kaos och kris, eftersom det möjliggör nya korrupta affärer för amerikanska oligarker, undantagslagar med mer makt, samt raserande av Nato och försvagning av EU.
Undantagstillstånd kan vara särskilt viktigt för regimen eftersom de ligger risigt till inför mellanårsvalet Nov 2026.
Här ska man inte underskatta radikaliseringen hos regimen, det är tyvärr inte bara Trump utan snarare Vance och hans uppbackning. Musk och Thiel kommer inte nöja sig med att förlora ett val, de ser sig som Guds gåva till mänskligheten och att de har en historisk möjlighet att ändra allas vårt öde.
Själv känner jag ändå hopp eftersom det äntligen börjar synas tendenser till riktig krisinsikt i EU. Tror också att Musk-falangen bakom vance överskattar sin egen förmåga.
Som sagt, mina 2 ören.
Det ryktas om att Vance var emot det militära angreppet på Venezuela och ville ha förhandlingar. Sedan har jag lite svårt att förstå om alla oligarker är så positiva till att USA isolerar sig. De kommer tappa mycket affärer med Europa.
Tror att oligarkerna (Musk/Thiel), ser kaos och volatilitet som något som ger möjligheter där de kan vinna makt i USA. Deras mål är att ta över makten (diktatur) vilket de värderar väldigt högt, då är höga kostnader acceptabla.
Tesla har tappat typ 2/3 av sin försäljning i EU, det hindrar inte Musk. Som sagt, hans ambitionsnivå är mycket hög, och numera är han mycket radikal.
Vance ger jag inte mycket för, han är ett verktyg.
Blir intressant att se hur det går med mellanårsvalet, om det ens blir av..
Troligen kommer de se till att det inte blir något val och skulle det bli ett kommer de se till att rigga det så att de vinner och skulle de inte lyckas tillräckligt med att rigga valet utan förlorar det så kommer de hävda valfusk och ta makten med våld med hjälp av ICE. USA är kört. Enda lilla hoppet, med betoning på lilla, är att lite fler republikaner i kongressen vaknar till och inser att landet inte kan ha en komplett galning som president.
Kan rekommendera denna, som visar hur radikala de är där borta: https://www.svtplay.se/video/Kv1aRrw/i-vantan-pa-armageddon
Obehagligt!
Intressant artikel av Brent Molnar, en Amerikansk författare:
https://flensburgerfiles.wordpress.com/2026/01/15/the-suicide-pact-what-happens-the-moment-we-touch-greenland/comment-page-1/
Tre meningar i inledningen av artikeln:
“The moment American boots hit the ground in Nuuk to seize territory from a fellow NATO member, the world as we know it ends. The consequences will not be temporary sanctions or angry letters. They will be total, permanent, and devastating.”
Brent Molnar fortsätter med att lista vad han ser som troliga konsekvenser:
– NATO faller. USA förlora inte bara Europa som allierade utan man får istället Europa som en enad fiende.
– USA förlorar alla baser i Europa och därigenom möjligheten att projicera makt i Mellanöstern och Afrika.
– Europa dumpar amerikanska statsskuldväxlar och sänker därigenom dollarn.
– Amerikanska företag kastas ut ur Europa och förlorar denna marknad, särskilt företag som Google, Apple och Tessla.
– Amerikanskt civilflyg till Europa stoppas.
– Kulturell isolering. FIFA och IOC får välja mellan Europa eller aggressorn USA.
– Visumtvång för alla amerikaner.
Avslutande stycke:
“Invading Greenland is not a show of strength; it is an act of national suicide. We are trading our reputation, our economy, and our security for a frozen island and a handful of minerals we can’t even process. The price of this real estate deal is everything we built over the last century. If we cross this line, there is no going back. We will be the lonely superpower, ruling over nothing but our own decline.”
Helt riktigt. Jag tror inte heller att det stannar vid de punkterna som han listar. Det blir en nukleär upprustning i Europa. Europa kommer även att sträcka ut handen mot Latinamerika och alla andra som kan vilja samarbeta.
Ja, som han skriver:
“The West will continue, but the United States will no longer be part of it.”
Ett sammanhållet Väst utan USA som mittpunkt är nog på väg oavsett vad som händer med Grönland. Grönlandsidiotin avgör om USA blir en del av vår gemenskap eller inte.
Önsketänkande av stora proportioner. Fyra år efter den ryska invasionen av UA så köper Europa fortfarande energi från RU. Europa har byggt in sig minst lika djupt i amerikanska moln som i rysk gas. Tyvärr.
Det blir problem om vår åtkomst till molnet bara klipps av. Vad gör vi då?
Återgår till hur datavärlden fungerade för ca femton år sedan, innan det här idiotiska “moln”-systemet tog över. Det var inte stenåldern; det funkade bra. What’s the problem?
Jag tror att författarens tro att det sker snabbt är fel. Det kommer att ta tid. Att köra bort USA från de europeiska baserna kan gå fort och är för vår egen säkerhet.
Låt säga att han är Krasnov. Handlar allt detta om att framför allt splittra och söndra Europa och EU? Att chocka Europa så vi inte kan hjälpa Ukraina. Agerar han på direktiv från Kreml? Vad försiggår egentligen?
Idioten vill splittra Europa och EU. Däremot så är hans krigsförklaring mot Grönland något som gör Europa mer enat än någonsin. Konsekvens tänkande är inte jättebebisens största egenskap.
Ja. EU är någonting som varken USA, Ryssland eller Kina gillar.
Ett enat Europa är mycket jobbigare att hantera än 25-30 småstater med en egen vilja.
Skulle mycket väl kunna vara order från Kreml.
Ryssland håller på att förlorare kriget och behöver att EU måste tänka på sig själva och inte Ukraina. EU blir mycket svagare utan USA i ryggen. Samtidigt gillar inte Trump EU för de har stora möjligheter att bli starkare än USA.
Vi fick det sedvanliga kärnvapen hotet från Ryssland. “om vi förlorar kriget komer vi bomba Europa med kärnvapen”
Vilket betyder att de håller på att förlora.
Här är Nato Article 1 och 2.
USA är redan innan en aggression mot Grönland i full färd med att diskvalificera sig som Nato-medlem.
Article 1
The Parties undertake, as set forth in the Charter of the United Nations, to settle any international dispute in which they may be involved by peaceful means in such a manner that international peace and security and justice are not endangered, and to refrain in their international relations from the threat or use of force in any manner inconsistent with the purposes of the United Nations.
Article 2
The Parties will contribute toward the further development of peaceful and friendly international relations by strengthening their free institutions, by bringing about a better understanding of the principles upon which these institutions are founded, and by promoting conditions of stability and well-being. They will seek to eliminate conflict in their international economic policies and will encourage economic collaboration between any or all of them.
Utmärkt att du lyfter dessa båda punkter i NATO:s stadgar — att USA *redan* bryter mot artikel 1 och 2 är något media (globalt!) borde skriva förstasidesrubriker om, det skulle onekligen kunna stärka motståndet ytterligare!
Trump fick precis Nobels fredspris
Nej, han fick möjligen en plåtbit.
Priset kan såklart inte överlämnas till tredje person, men i Trumps värld har han nu fått det som rättmäteligen tillhör honom.
Jag föreslår att Macron skickar främlingslegionen till Grönland. Om det är något som verkligen skrämmer och imponerar på Trump så är det den typen av legendariska hårdingar. Främlingslegionen är också tänkt för att snabbt kunna utstationeras, och är absolut ingenting amerikanska specialförband vill slåss med.
Ännu mer konkret vill jag att Storbritannien och Frankrike förbereder varsin hangarfartygsgrupp och att Danmark och Norge skickar iväg sina Aegis-fregatter till Grönländska vatten. USA har mig veterligen få F-35C i tjänst, och franska Rafale bör vara rejält överlägsna flottans Super Hornets, särskilt som jaktplan. Om man också kan ställa några Aster-batterier i Nuuk, samt placera svenska eller tyska extremt tysta ubåtar i vattnen så behövs det en rejäl vapensinsats för att kunna landsätta trupp med flyg eller fartyg. Allt kan också officiellt vara en förstärkning riktad mot Ryssland/Kina. I så fall behöver USA mobilisera åtskilliga hangarfartygsgrupper, och stämningen lär vara allt annat än god i officerskåren.
Jag tror och hoppas att
1. Det interna motståndet är för stort. En majoritet av republikanska väljare, särskilt oregistrerade, är emot att alls köpa Grönland. En kompakt majoritet är emot en militär insats. Många republikanska senatorer och kongressledamöter är öppet emot och knappt någon är officiellt för.
2. Militären och/eller kongressen kommer att agera för att avsätta honom om en order ges. Motståndet är som sagt kompakt, och då är det ändå fortfarande en ganska liten fråga i USA. Det politiska priset är högt, 80% av väljarna och antagligen en ännu större andel av de folkvalda är emot. Industrin och miljardärerna lär också förstå att det skjuter deras investeringar i sank. Det skulle inte alls förvåna mig om det redan finns en mer eller mindre förberedd militärkupp som kan aktiveras, särskilt eftersom FBI avskedat stora mängder “illojala” agenter som annars skött kontraspionage. Dessa har väl nu snarare anslutit sig till kuppen.
“Även på Grönlands grannö Island råder oroligheter efter ett uttalande från en Trump-allierad.
Det handlar om att Billy Long, som nominerats till USA:s nya sändebud på Island, har skämtat om att landet kommer att bli USA:s 52:a delstat – och sagt att han kommer att bli dess guvernör. Han ska ha gjort uttalandet i kongressen under natten mot torsdagen, enligt Politico.”
…och Island arbetar på att förvägra Long att bli ambassadör.
Detta är större än krasnov, piss-filmer osv. Det där kanske fanns med i periferin någonstans men är ingen förklaringsmodell för klusterfucket usa befinner sig i.
Det är rätt och slätt fascism.
Framröstad utifrån missnöje och populism precis som vi sett tidigare i historien.
Det sorgligaste och kanske mest skrämmande är hur republikanerna vek ner sig och och hur övriga etablerade politiker verkar stå handfallna.
Även folket verkar paralyserade inför det som sker.
Lärdom för alla oss i rest of the west, vi har oxå dessa strömningar innom politiken och i samhället.
Ja, fascism. En rörelse med historiska rötter i USA som varit stark sen landet grundades. ”Missnöjet” riktar sig främst mot ett rättvisare samhälle.
https://democracyamericana.com/posts/ee2e090b-2857-4ff6-b296-073fd13a463c
Problemet är väl att Trump är en sak, men bakom honom står en rad yngre förmågor som är precis lika galna, om inte galnare så som Miller och Vance. Att införa MAGA-trogna inrikestrupper á la OMOH är i görningen, precis som cementering av makten via tillsättningen av trogna militära befälhavare och domare, samt en rent sinnessjuk ignorans för lagar och regler och även konstitutionen.
Den som tror att Trump är slutet på dumheterna är tyvärr fel ute. Han har bara skapat det nya normala.
Jag tror faktiskt Trump är den galnaste och farliga av dem alla. Finns inga som helst spärrar där. Dessutom är han den mest korkade av dem alla vilket gör att vad som helst kan falla honom in.
Nja, Trump är transaktionell i sitt beteende! Miller är 100% ideolog, han är verkligen en farlig person…
Tyvärr har ni nog rätt bägge två vilket bara gör det ännu värre…
@Bitterchiefen – det håller jag helt med om. Thomas Zimmer som forskar på just detta skriver kort men kärnfullt om detta här:
https://democracyamericana.com/posts/21880233-f204-4b87-9733-54d91cbcf247
”It is difficult to remember now, but early on in Trump’s reign as the Right’s leader, there was actually some resistance, certainly some reluctance, from within the Republican Party and the conservative movement. But the GOP has been purged of anyone daring to oppose Trump. That doesn’t mean everyone in the rightwing coalition is now exactly on the same page on all issues (more on that later). But there is certainly no more place for voices openly critical of Trump. Elected leaders like Liz Cheney or Mitt Romney who publicly held the line that nullifying the results of a democratic election and engaging in a violent insurrection was disqualifying have been ostracized. The Trumpist regime can now count on a fully Trumpified party. And the radical Right is now clearly in control of the power centers of conservatism.”
För vad der nu kan vara värt, men inte ens Fox lyckas vinkla Grönlandshistorien till något positivt. De konstaterar också att det saknas stöd i USA och att alla allierade är emot.
Nej, alla allierade är inte emot. Ryssland är för.
Brave new world…
Precis. Ryssland har redan gått ut och sagt till Trump att skynda sig
Såg just på TV-nyheterna att Kreml (Peskov) faktiskt uttalat sig om inte kritiskt så i alla fall synnerligen tvekande.
När hela NATO funderar över var vi har lagt stridsplanerna gällande att USA invaderar allierade (finns inga)…
Se upp för vad Ryssen gör i östersjön då, gällande obebodda öar som ÖB pratade om häromdagen.
https://snyder.substack.com/p/the-mad-stamp-collector
Snyder är spot on som vanligt.
Har vi inte jas på island?
Nja, vi har väl varit del av den airpolicing-styrkan som roterar där ibland iaf.
ICE…. Pruod Boys 2,0
Lite som Stasi, Securitate och Gestapo…
Att läsa om taktik för att försvara sig mot USA ger mig kalla kårar. ryzzen är jobbig nog, men ett eventuellt tvåfrontskrig med allt vad det innebär för oss, Danmark, Grönland och NATO med splittring mellan vissa länder i alliansen är skrämmande.
Menar inte att vi ska skrämmas till apati, bara att situationen som eventuellt kan komma att bli är skrämmande i sig.
Ponera att allt sker samtidigt:
USA tar Grönland, Ryssland tar Baltikum, Kina tar Taiwan.
Det blir en helt annan värld.
Och varje move Trump utför gör Kina starkare.
Rent militärtekniskt: Är det inte extremt besvärligt, närapå omöjligt för en aktör som Ryssland eller Kina att ockupera en sådan ö som Grönland, så långt från egna baser?
Jag tror nu inte på Drumpfs säkerhetssnack, att hotet kommer från Ryssland och Kina, men tycker det borde vara ganska lätt att avvisa rent objektivt.
Nej hans snack om säkerhet är som vanligt idioti och trams. Han insisiterar på att ryska och kinesiska krigsfartyg omringat Grönland. Och då måste varje republikansk politiker och väljare acceptera att det är så, fast det inte är så. Så vad som är ”objektivt” spelar ingen som helst roll för denna högerextrema rörelse.
Är inte världsekonomin det största försvaret, även om det drabbar oss lika mycket. Vill de där MAGA-gubbarna bli av sina stålar?
Vill och vill… Men ja, de är tydligen beredda att offra en hel del (framtida) stålar (de har ju redan alldeles tillräckligt av dem) för makten, här och nu eller åtminstone alldeles snart, över ett fascistiskt (och sedan nyfeodalt) “Rogue State”-Amerika.
Å ena sidan: Rent principiellt skall Grönland *självfallet* försvaras militärt om Trump-regimen skulle beordra en invasion och den amerikanska militären skulle lyda order, eftersom det vore helt oacceptabelt att vika sig för ett så grovt brott mot både avtal och internationell lag, och låta en vidrig skolgårdsmobbare bestämma över oss.
Å andra sidan: En militär konfrontation skulle kosta både USA och Europa enormt i förlorad materiel och dödade soldater, och sannolikt ändå sluta med en amerikansk seger (åtminstone i en första fas). Klyftan mellan USA och Europa skulle bli bottenlös då stora delar av befolkningarna skulle sluta upp bakom sina ledare (även om USA skulle vara djupt splittrat och en majoritet förmodligen fortfarande vara emot); båda sidor skulle vara stora ekonomiska förlorare och stå kraftigt försvagade inför hotet från Ryssland och Kina.
Skulle Trump-regimen trots såväl inhemskt majoritetsmotstånd och internationellt enhälligt motstånd gå vidare med en militär attack mot Grönland tror jag därför det bästa — ur ett mer strategiskt perspektiv — vore att *inte* ta strid, utan konstatera att den nuvarande regimen har gjort detta angrepp, att det är olagligt och mot hela världens vilja, och att kommande amerikanska regeringar kommer att tvingas backa, be om ursäkt och betala skadestånd (givet att det inte sker en kupp och USA blir en stabil fascistisk diktatur under oöverskådlig tid). Det Europa i stället bör göra är att svara med omfattande sanktioner och andra åtgärder (se Defluencers inlägg 21.34 ovan).
Anledningen till att jag för egen del förespråkar detta till synes “fega” bemötande är att vi inte har råd att slösa våra militära resurser på Grönland när vi står inför ett existentiellt hot från Ryssland — Ukraina behöver allt militärt och ekonomiskt stöd vi kan ge parallellt med vår egen militära återuppbyggnad för att de skall kunna betvinga Ryssland (vilket blir svårt nog utan USA, eller ännu värre med USA på rysk sida). Politiskt kan vi absolut föra ett tvåfrontskrig mot både USA och Ryssland (i försvaret av Grönland och Ukraina), men militärt måste vi inse att vi inte klarar av detta med vår nuvarande militära styrka, och då *måste* vi prioritera Ukraina före Grönland.
Nu tror jag själv inte att Trump kommer att lyckas genomföra ett militärt angrepp mot Grönland då det inhemska motståndet är enormt (ett lagförslag som förhindrar detta är på gång och går förhoppningsvis igenom; Trump är immun och kommer att ignorera detta, men alla andra som lyder hans order kommer i framtiden att ställas inför riksrätt), men skulle så ändå bli fallet får det helt enkelt bli en senare nöt att knäcka — här och nu är det ändå Ryssland som utgör det mer akuta existentiella hotet mot Europa, och försvaret av Ukraina måste därför gå före Grönland i en sådan situation.
(Så resonerar i alla fall jag :-).
Jag förstår dina tankar och argument, men ser dem som ytterst farliga. Fascismen faller inte utan motstånd. Alla måste göra aktivt motstånd när tillfälle bjuds, särskilt Europa.
Fascismen är ingen anomali, den ligger snarare inbäddad i de mer dysfunktionella delarna av mänsklighetens psyke. Fascismen är även en historisk tradition, fram till att sköra demokratiska experiment började växa fram.
Mussolinis fascism var i stora delar tillbakablickande mot det antika Rom.
Det var detta som Churchill förstod och Chamberlain absolut inte förstod. Man kan inte köpslå med dessa krafter, man kan inte lämna dem i fred för att de ska kurskorrigera sig själva.
De är fullt kapabla att ta över,
”perhaps prolonged and protracted by the use of perverted science”, som Churchill uttryckte det.
Då går mänskligheten under. Först moraliskt, därefter fullständigt.
Vi måste göra motstånd. Vid varje tillfälle som bjuds. Hela tiden. Lägga ned våra liv om det krävs. Alltid.
Motstånd. De ska inte få en millimeter gratis.
👏 välskrivet, HMS!
” Man kan inte köpslå med dessa krafter, man kan inte lämna dem i fred för att de ska kurskorrigera sig själva.”
Vänner, jag tror tyvärr ni missförstod vad jag skrev: Självfallet skall vi göra *kraftfullt* motstånd, men inom ramen för politiska och ekonomiska åtgärder — inte militära! Vill ni verkligen att Europa förbrukar sin militär (materiel och soldater) mot en amerikansk militär som lyder Trumps order och då lär göra sitt yttersta för att besegra Europas militär (som sagt, jag tror inte att det någonsin kommer att gå så långt, men i den hypotetiska värld där detta ändå sker), samtidigt som Ryssland — med utökat kinesiskt och kanske även amerikanskt stöd — sakta betvingar Ukraina p.g.a. att Europa bränner sina militära resurser på Grönland?? Är det värt att amerikanska och svenska ubåtar sänks, att amerikanska och franska flygplan skjuts ned, att amerikanska och tyska stridsvagnar sprängs, att amerikanska och europeiska soldater dödas, bara för en galen mans sjuka vilja att beslagta Grönland med alla medel?
Jag vidhåller att det främsta hotet mot Europa är Ryssland, och att vi måste satsa alla våra resurser på att både stödja Ukraina (ännu mer än vad vi gör nu) och fortsätta återuppbygga vårt eget militära försvar, och inte förbruka våra resurser på en vansinnig konflikt med amerikansk militär över Grönland. Skulle USA mot all rim och reson invadera Grönland är det enligt min uppfattning *i nuläget* bättre att bemöta detta med en armada av icke-militära åtgärder*, med vetskapen om att en regimförändring i USA ändå kommer att leda till ett framtida återlämnande av Grönland (det finns inget som helst stöd för ett militärt angrepp mot Grönland utanför Trump-regimen, inte ens en majoritet av Republikanerna stödjer detta).
*Exempel på åtgärder från en text av Brent Molnar citerad ovan:
– USA förlorar inte bara Europa som allierade utan man får istället Europa som en enad fiende
– USA förlorar alla baser i Europa och därigenom möjligheten att projicera makt i Mellanöstern och Afrika
– Europa dumpar amerikanska statsskuldväxlar och sänker därigenom dollarn (och stora delar av den amerikanska ekonomin)
– Amerikanska företag kastas ut ur Europa och förlorar denna marknad, särskilt företag som Google, Apple och Tesla
– Amerikanskt civilflyg till Europa stoppas
– Kulturell isolering (FIFA och IOC får välja mellan Europa eller aggressorn USA)
– Visumtvång för alla amerikaner
Nej, inget missförstånd, vi är bara fullständigt oense (men kan självklart vara vänner för det).
Det är oerhört viktigt att Europa gör militärt motstånd. Om Trump-regimen kan ta Grönland utan förluster (militära) växer hans tuppkam, helt jämförbart med när AH tog Sudetenland följt av rest-Tjeckoslovakien.
Det fanns avancerade planer på en militärkupp mot AH 1938, under ledning av Franz Halder, som mycket väl kunde ha lyckats. Förräderiet i München omöjliggjorde den planen. AH:s popularitet på hemmaplan steg istället.
På samma sätt möter Trump motstånd på hemmaplan som skulle stärkas om Europa gör militärt motstånd, men försvagas om Europa viker ned sig på förhand.
Och på vilket sätt är det moraliskt att kräva att amerikanska småbarnsföräldrar ska riskera livet för att störta Trump om inte europeiska militärer gör det?
Under ditt resonemang anar jag ett märkligt antagande om att fascistiska regimer faller av sig själva. Det är ingenting annat än normalcy bias. Det finns absolut inga historiska exempel på det. För att fascistiska regimer ska falla krävs som regel stora uppoffringar – blod, svett och tårar (för att återigen anknyta till Churchill).
Tack HMS, jag lyfte frågan vidare i dagens tråd och ser nu att vi redan för diskussionen vidare där, så jag skriver därför inte mer om detta i denna gårdagens tråd :-).
Håller inte med alls. Appeasement funkar inte, se Putin, se Hitler osv. Detta är vår tids Anschluss.
Vi måste göra det som är rätt, inte det som är lätt.
Håller inte med alls. Appeasement funkar inte, se Putin, se Hitler osv. Detta är vår tids Anschluss.
Vi måste göra det som är rätt, inte det som är lätt.
Absolut inte fråga om appeasement! Kraftfullt motstånd, men — i alla fall i dagsläget — politiskt och ekonomiskt, inte militärt. (Hade Ryssland varit besegrat av Ukraina och kollapsat ekonomiskt, och Europa hade hunnit återuppbygga sin militärmakt, hade förutsättningarna och därmed situationen dock sett annorlunda ut).
Det är ok att lufta sina tankar.
Jag säger såhär:
om man inte står upp för grönland kommer man då stå upp för tex. Baltikum. Du hamnar i ett same/same läge.
Om du tvingas välja att krypa, göra eftergifter av olika, kanske logiska skäl. För en av tre olika fascistiska, totalitära etc. block.
Som på ett eller annat sätt vill skaffa fördelar på din bekostnad. Väljer man per automatik usa då i alla lägen, och när upphör man med det?
Självfallet skall Europa stå upp för både Grönland och Baltikum (i ditt exempel), men *i dagsläget* bör vi stå upp mot USA politiskt och ekonomiskt (inte militärt) till skillnad mot Ryssland, där vi givetvis även skall stå upp militärt.
Skulle Ryssland invadera Baltikum vore det en ren krigsförklaring mot hela Europa och världsordningen, och vi bör svara med alla militära medel för att driva tillbaka Ryssland; skulle USA invadera Grönland vore det också en krigsförklaring mot hela Europa och världsordningen, men i det fallet bör vi, om det sker i närtid, svara politiskt och ekonomiskt (inte militärt), så att vi samtidigt vid behov kan svara militärt mot Ryssland (jag menar alltså att Europa i dagsläget inte skulle klara av att kriga mot USA på Grönland OCH mot Ryssland i Europa, och måste vi väljer tycker jag vi skall prioritera att kunna försvara oss militärt mot Ryssland).
Artikel på Expressen:
Republikanernas hot mot Trump – lovar att stoppa honom (Expressen, 16 jan 2026)
https://www.expressen.se/nyheter/varlden/republikanernas-hot-mot-trump-lovar-att-stoppa-honom/
Citat:
“Republikanska rebeller samlar sig till motstånd mot Donald Trumps planer för Grönland.
Två senatorer är på väg till Köpenhamn för att lova att stoppa honom.
– Om han går vidare med det här skulle det vara slutet på hans presidentskap, säger Don Bacon, ledamot i representanthuset.”
Det tror jag inte särskilt mycket på. Jag har börjat resignera och sätter snarare mitt hopp till en repris av 24/1 AD 41.
Machado gav tydligen fredsprismedaljen till trumpen.
Enl uppg i media.
Som betalning för att hon ska få styra Venezuela.
Snyggt.
Bra, då har han fått fredspriset och kan sluta tjata om att tvinga på Ukraina fred.
Sant. Man kan ju hoppas!
Om jag medelst utpressning tvingar till mig en SM-guldmedalj från en spelare i Mjällby så blir jag alltså svensk mästare i fotboll? Nice! Alltid tyckt att jag borde bli det faktiskt.
Är ingen psykolog men killgissar att trumps mentala status gör att han inte ser någon som helst skillnad på hur han fått “fredspriset” och någon annan.
Som lw nämnde det positiva är kanske att vi slipper tjatet
Så otroligt ovärdigt av Machado. Visar att hon inte borde fått fredspriset. Så behandlar man inte den äran det innebär att få det.
Spontant ja
Men blir väl hennes period som president och eftermäle som avgör om detta var bra eller anus.
Ibland måste man vara pragmatisk och göra det som krävs.
Men det kommer krävas stordåd minst sagt.
Ska hon skänka bort naturresurser framöver som muta för att få sitta kvar och inte bli kidnappad?
Fast nu resulterade ju inte mötet i att hon blev president, Trump kastade henne under bussen och stödjer fortfarande Rodriguez som president.
https://www.rnz.co.nz/news/world/584268/venezuela-s-machado-gave-trump-her-nobel-prize-all-she-got-was-a-swag-bag-and-a-shrug-about-her-future
”White House press secretary Karoline Leavitt said Trump’s assessment of Machado had not budged.
“I know the president was looking forward to this meeting, and he was expecting it to be a good and positive discussion with Ms Machado, who is really a remarkable and brave voice for many of the people of Venezuela,” Leavitt said.
But she added Trump stands by his previous assertion that Machado lacks the necessary support to lead Venezuela.”
Men hon fick ju en Trump ”swag bag” i alla fall… något att visa upp för barnbarnen på ålderns höst kanske.
Detta är precis anledningen till att grönländarna inte ens ska överväga några finansiella löften från Trump knytna till att rösta för amerikansk tillhörighet… för i det ögonblick Trump fått det han vill ha så kommer han enbart se det som svagsint idioti att uppfylla sin del av affären. En deal är ju inte en deal om det inte finns en förlorare.
Ja jösses!
Mest spännande är ju om Trump nöjde sig med plaketten, eller om han förklarat att i HELA priset ingick också USD 1M.
Har aldrig sett Trump så här glad
https://ichef.bbci.co.uk/news/1536/cpsprodpb/513e/live/07618b20-f2de-11f0-b5f7-49f0357294ff.png.webp
Konversationen för mej har alltid varit lite skev. Det är inte att bananrepubliken USA inte kan vinna ett lokalt krig påGrönland.
Det är mer vad det kommer kosta;
– Amerikanska soldater kommer att dö. Hundratals, om inte tusentals. Oavsett hur badass Amerikanerna tror de är så kommer detta ske.
– Skada på materiel
– Sanktioner från EU
– USA blir utslänga från alla baser i Europa.
Nu tänker inte pedofilen på det här eller bryr sej. Men det förtjänar ändå nämnas. Vinner de så blir det en pyrrhisk seger.
Det skulle finnas vinnare, Ryssland och i andra hand Kina.
-Varför tror du folk kommer dö?
-Vem skjuter första skottet?
USA har genom avtal redan baser och militär personal på Grönland. De kan utvidga denna närvaro utan att övriga NATO-länder klagar.
När de utökat till säg 500 000 man, så drar man igång gruv- och oljeutvinningen med bolag från US.
-Vem skjuter första skottet?
Jäger
Nu rimmar historien igen,
Knut Hamsun lämnade över sin nobellprismedalj till Goebbels.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Knut_Hamsun
Ska vi fortsätta snacka Grönland här? Isåfall, Trump får hårt mothugg på hemmaplan: https://www.expressen.se/nyheter/varlden/republikanernas-hot-mot-trump-lovar-att-stoppa-honom/
Landgrabbing är oavvisligt oförenligt med internationell rätt. Det fastslår FN-dottern FAO (Food and Agriculture Organisation) och dess kommitte för Livsmedelssäkerhet i ett beslut från maj 2012. Särskilt framhålls där social säkerhet och livsvillkor för urbefolkningar.
USA är en av 126 FN-medlemmar som deltagit i kommittebeslutet.
Det är många saker som händer samtidigt…
Givet inkompetens och kaos så kan USA dra på sig en eller flera av dessa.
Krig mot EU, Kanada och eventuellt Mexiko
Inbördeskrig (ICE och nationalgarden från “pålitliga” delstater används mot delstater som inte röstade på Trump, tills skiten exploderar)
Militärkupp (militären beordras att utföra olagligheter, och de som vägrar blir ersatta…. tills någon bestämmer sig för att sätta punkt).
Trump själv vill ju gärna slippa mellanårsvalet, så det kan vara en tidpunkt när det händer något.
Vi får hoppas på att vettigare personer lyckas blockera regimens excesser och olagliga krig fram tills den kan lamslås av att förlora makt i kongressen, vilket kanske räcker för att antingen fälla Trump eller hålla honom på mattan fram till nästa presidentval.
I så fall kanske det hela slutar med ett någorlunda intakt USA, som dock förlorar en del anseende och därmed inflytande.
I den amerikanska delegationen som diskuterade Grönland med Danmark ingick tydligen en representant för ”kontoret för västra halvklotet ”. Signalerar väl att Grönland ska han ha till varje pris. Direkt efter mötet sa han att det är Zelenskyjs fel att fredsarbetet gått i stå. Som en hämnd mot att Europa inte lägger sig platt angående Grönland ?
Kina och Ryssland tittar nöjt på när Trumpen skadar dekadenta väst med sina utspel.
Trump har dealerium… medvetet felstavat.
Eller kanske rättstavat.
Republikanska rebeller samlar sig till motstånd mot Donald Trumps planer för Grönland.
“Två senatorer är på väg till Köpenhamn för att lova att stoppa honom.
– Om han går vidare med det här skulle det vara slutet på hans presidentskap, säger Don Bacon, ledamot i representanthuset.
• Republikanska senatorer markerar öppet mot Trumps planer på att ta över Grönland.
• Motståndet inom kongressen beskrivs som så starkt att riksrätt kan bli aktuellt.
• Kritiker varnar för att ett angrepp på Grönland kan splittra Nato och få följder för Ukraina.”
https://www.expressen.se/nyheter/varlden/republikanernas-hot-mot-trump-lovar-att-stoppa-honom/
Det är 2 (R) och 8 (D) som ingår i delegationen som kommer till Köpenhamn i helgen.
Don Bacon, bra namn.
Undrar om han är bror till Don Corleone?
Sorry, såg nu att N.I.B. redan länkat artikeln från Expressen 08:55.
Även Korpen smyger 04:03. Skämskudde.
Det är lugnt, lätt hänt. 🙂
Stödjer Grönland på sitt sätt. Kepsar!
https://www.dn.se/varlden/vi-far-driva-lite-med-amerikanerna/
Kul och toppen! 👍
Underbart! 🙂
Det är ett känt faktum att Danmark inte är särskilt populärt bland grönländarna. I dag låg det en kortis på Google där en kvinnlig grönländsk oppositionspolitiker tycker att Grönland ska diskutera med USA utan medverkan av Danmark.
Lycka till, säger jag då.
Samtidigt är det rimligt att Grönland ansvarar för detta. Grönland är för litet för att vara ett eget land och Danmark är långt bort. Det vore geografiskt närmare att tillhöra Kanada. Grönland är inte med i EU eftersom de valde att gå ur i mitten av 1980-talet.
Ja så tänker jag också. Om det nu blir en geostrategisk kapplöpning mellan väst och ondskans axelmakter i öst och Grönland måste in i ekvationen så är Danmark för litet för att skydda Grönland. En lösning som skyddar Grönland bör åstadkommas i samförstånd. Västvärlden ska hålla ihop.
Det enda Grönland behöver skyddas mot är dock just USA. Eftersom det (på pappret, ännu så länge) är med i samma försvarsallians som Danmark (och därmed Grönland) borde det vara rätt lätt även för Danmark att skydda Grönland mot.
Så det enda läge där Danmark skulle behöva “hjälp att skydda” Grönland är ett där man förutsätter att idén att Grönland kunde tas över med våld av USA skulle vara legitim.
Varför förutsätter du det?
Man skulle kunna tycka att det är sådant som bara fredisar och vatnikar utgår ifrån. Är du en sådan?
Grönlands, Islands och Färöarnas ekonomier är i enormt hög grad beroende av fisket. EU ville ha fiskerättigheter i deras vatten. Därav icke EU-medlemmar.
Geografiskt avstånd spelar ingen roll. Kanada är exempelvis närmre USA än Storbritannien.
Extremt naivt av grönländarna att tro att USA ska hjälpa dem. Det är extremt dyrt och svårt att utveckla i och leva på Grönland om man vill ha en mer modern och högre levnadsstandard. Danmark för ju över många miljarder till Grönland varje år för att hjälpa grönländarna. Jag tror de idag stödjer varje grönlänning med över 100 000 DKK per år om man väljer att räkna på det sättet.
5.5 GDKK/år.
Nu er det NUUK!
Hur i helvete har usa betett sig mot sin ursprungsbefolkning genom alla tider?
Sverige?
Något jag saknar i diskussionen om Grönland är isbrytare och då specifikt antalet isbrytare. Det stora landet i väster har inte speciellt många, faktiskt bara fem vilket är lika många som Sverige har. Nu finns det förstås olika sätt att identifiera vad som utgör en isbrytare; ska den klara förhållandevis tunn is på sommaren eller 3m+ flerårig is. Här är iaf en snabb sammanställning
https://share.google/43gKXCdq8jGLZSWV7
och CIAs lite mer detaljerade
https://www.cia.gov/the-world-factbook/static/00a192d81f45db1099a6d84b6b0049af/USCG_Icebreaker_Homeports_5_April_2022_red.pdf
ajdå, får se om den långa länken funkar
och för den som har tid, Peruns en-timmes video om Arktis
https://youtu.be/CGLZTgkIse8?si=lSLXORj7gPQYYnTc
Det är väl av detta skäl som man velat köpa just isbrytare från Finland? https://yle.fi/a/7-10090655
En artikel från igår (på The Guardian) som beskriver att Trump ursprungligen fick idén om att köpa Grönland från miljardären Ronald Lauder:
How a billionaire with interests in Greenland encouraged Trump to acquire the territory (The Guardian, 15 Jan 2026)
Citat från bla. John Bolton (f.d. nationell säkerhetsrådgivare i USA).
Citat:
“One day during his first term, Donald Trump summoned a top aide to discuss a new idea. “Trump called me down to the Oval Office,” John Bolton, national security adviser in 2018, told the Guardian. “He said a prominent businessman had just suggested the US buy Greenland.””
Det talas bl.a. om naturtillgångar på Grönland och mineravtalet mellan Ukraina och USA.
Äsch, jag glömde ju länken, här är den:
How a billionaire with interests in Greenland encouraged Trump to acquire the territory (The Guardian, 15 Jan 2026)
https://www.theguardian.com/us-news/2026/jan/15/ronald-lauder-billionaire-donor-donald-trump-ukraine-greenland
En inblick i dårarnas paradis. Intressant läsning, tack!
NATO, EU, Canada och inte minst de 5 Nordiska länderna har allt att vinna på att hålla Grönland och Grönländerna på vår sida. Fortsat utveckling av Grönländska samhället, framtida utvinning av mineraler m.m. och försvarssamarbete.
Tänk ett usa ute av NATO, i samarbete med Ryssland och en världsordning utan respekt för nationella geografiska gränser?
Om vi inte får stopp på detta nu blir det Island, Svalbard, Gotland eller Åland next.
Det är ingen skillnad på detta och frågan om ryssarna ska ut ur Ukraina – eller därefter Baltikum och Finland.
Trump har nu meddelat att de länder som inte stödjer hans övertagande av Grönland kommer att få strafftullar.
Källa Ekot
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/trumps-hot-tullar-for-lander-som-gar-emot-planen-for-gronland
USA:s president Donald Trump kan komma att införa tullar mot länder som inte stödjer hans planer på att annektera Grönland.
Utspelet kommer efter att en amerikansk delegation besökt Köpenhamn för att visa motstånd till presidentens planer.
– Jag kan införa tullar på länder som inte går med på Grönland, eftersom vi behöver Grönland för nationell säkerhet, sade Trump vid ett hälsoevenemang i Vita huset.
Jag blir så arg. Vilken idiot. Det värsta, enligt mig, är att det finns än större idioter i USA. Dom som stödjer honom måste vara osedvanligt korkade.
Tomten är också ute och veva om att han ska sänka sjukvårdskostnaderna med 500%. Någon som vågar fråga honom om hans matematik kunskaper?
Tror att tullarna är TACO.
Sådant hot fanns nog insikter om inom EU och Grönland så fort “Prostetnic Vogon Jeltz” började tjata om saken.
Ger Europa och Grönland efter blir det Island, Svalbard eller något annat land som står på tur. Den tilltänkte nya ambassadören till Island glappade om saken härom dagen och hann inte koppla in hjärnan innan han aktiverade käften.
Så vi vet redan vad nästa steg blir.
Man skulle ju önska att någon jävla reporter äntligen skulle ha ballar att fråga honom rent ut, inför rullande kameror: “Mr President, you really don’t understand percentages, do you?”
Prkl! Det där skulle vara svar till @Calle 2026-01-16 17:11 ovan.
Hoppas att vi och alla andra vettiga allierade struntar i det hotet från galningen. Kostnaden för att vika sig för detta kommer bli mer om vi viker oss än vad det blir med tullar långsiktigt.
Sabla idiot. F-n vad jag hatar USA just nu…
Vi ska inte vika oss. Vi ska inse att hotet är detsamma som att starta ett hybridkrig. En krigsförklaring till det moderna kriget. Vi bara förbjuder USA en motsvarande mängd handel. Inget som USA säger eller gör som är till nackdel för Grönland eller oss ska accepteras.
Kongressen måste stoppa galningen NU!
Ny lägesuppdatering här https://cornucopia.se/2026/01/lagesuppdatering-gronland-20260116/