Ryssland själva har bombat sönder den gamla sovjetiska vattenförsörjningen till det torra ockuperade Donetsk, som nu saknar vatten. Ännu en rysk bangård har bombats av Ukraina, och ett mellanstort rysk raffinaderi har också träffats. Kreml påstår att det ska bli ett toppmöte mellan Rysslands diktator Putin och USA:s despot Trump, där man ska diskutera Ukraina utan Ukraina.

Organisationer och projekt att stödja för att hjälpa Ukraina hittar du här. Ditt stöd gör verklig skillnad, räddar liv, stöder Ukrainas försvar och hjälper att besegra den fascistiska fundamentalistiska diktaturen Ryssland.
ChrisO har en omfattande tråd som förklarar att Ryssland har förstört den 70-åriga sovjetiska vattenförsörjnignen av Donbas (Donets+Lunansk) som nu lider av permanent vattenbrist. Området är naturligt torrt, men när det behövde befolkas och industrialiseras för gruvornas skull genomförde Sovjetunionen ett megaprojekt med en enorm lång kombinerad kanal och rörledningar för att försörja regionerna med vatten.
Själva kanalen går från Siverskij Donetsfloden ner till staden Donetsk och därefter vidare med enorma vattenledningar hela vägen ner till Mariupol.
Ledningens skadades under krigsutbrottet 2022, men Ukraina lagade den och lät ockuperat territorium få tillgång till vattnet.
Denna ledning och dess pumpstationer har nu bombats sönder av Ryssland, eller fyllts igen för att pansarfordon ska kunna kör, eller på andra vis förstörts. Systemet omfattar 17 reservoarer, 18 reningsanläggningar och 64 pumpstationer och hanterade 43 kubikmeter vatten per sekund
ChrisO skriver:
“The canal is now in ruins thanks to the war. It was damaged in the first round of fighting in 2014 and was destroyed after 2022. The canal’s geography has meant that it has defined the front line for long stretches, particularly around Chasiv Yar.
The structure of the canal has been wrecked along with the long pipe sections and many of the pumping stations. Apart from shell damage, sections have reportedly been demolished or filled in to allow for the passage of Russian vehicles.”
Han citerar ryssar som säger att det tar minst tre år att reparera kanalen, givet att det inte pågår strider i området eller inom de 50 km som FPV-drönarna idag når.
Ryssarna själva har alltså bombat bort vattenförsörjningen till ockuperat territorium som de facto är torr stäppmark utan detta vatten.

Ännu en rysk bangård har bombats av Ukraina i landets målmedvetna kampanj mot Rysslands primära bakre logistikinfrastruktur. Denna gång handlar det om en järnvägsstation i Volgograd Oblast skriver Kyiv Independent.
Även ett ryskt raffinaderi bombades, denna gång det medelstora raffet i Afipskij, som ses stå i brand på denna film eller här. Det ser ut som destineringskolonnen träffats, och raffet är därmed förmodligen helt utslaget. 2022 hade raffet enligt Wikipedia en faktisk kapacitet på sju miljoner ton processat bränsle och expansionsplaner fanns att höja från listade sex miljoner ton till nio miljoner ton.

Kremls propaganda säger att det blir ett toppmöte mellan Rysslands diktator Putin och USA:s despot Trump återrapporteras vitt och brett av media. Vita Huset har inte bekräftat, och det finns inte detaljer om när eller var toppmötet ska ske, även om det påstås bli nästa vecka, men Kreml ljuger som bekant alltid. Man ska diskutera Ukraina över Ukrainas huvuden.
Zelenskyj postar vad som kan klassas som en kommentar på Facebook:
“Yesterday, after our joint conversation with President Trump and the European leaders, I also spoke separately with NATO Secretary General Rutte and President of Finland Stubb. We are working together.
It is important to go over the key details. The priorities are absolutely clear. First – an end to the killing, and it is Russia that must agree to a ceasefire. Second – a format for leaders, so that such a meeting can lead to a truly lasting peace. We in Ukraine have repeatedly said that finding real solutions can be truly effective at the level of leaders. It is necessary to determine the timing for such a format and the range of issues to be addressed. Third – long-term security. This is possible together with the United States and Europe.
Ukraine has never wanted war and will work toward peace as productively as possible. The main thing is for Russia, which started this war, to take real steps to end its aggression. The world has leverage over the aggressor and the means to verify whether promises are being kept. I’m grateful to everyone who is firmly committed to bringing this war to a dignified end.”
Ukraina är alltså beredda för ett toppmöte Zelenskyj – Putin, men bara om Ryssland först går med på en vapenvila.
KOMMENTAR
Putin kommer blåsa Trump och lura i honom att ge med sig för ryska folkrättsvidiga krav i strid mot internationell rätt och regler, och sedan få Trump att ge sig på Zelenskyj. Trump är ett lätt byte för Putin och det är klart att Kreml vill ha ett toppmöte väl medvetna om hur lätt det är att stryka Trumps ego för att få som man vill.
Artikeln uppdateras. Vi diskuterar Rysslands krig i Ukraina, försvar och närliggande ämnen här. Andra ämnen kan hanteras i andra artiklar, t ex morgonens ekonomiartikel i tillämpliga fall. Razom do peremohi! Smert voroham!
11:25 En rysk Hradsalvpjäs totalförstörs av en FPV på denna film. Förmodligen fulladdad. Inte mycket kvar på efterfilmen.

11:26 Ryssland tog tunga förluster igår enligt Ukrainas generalstabs publicerade sammanräkning. Man förlorade svåra 1 040 man, svåra 47 haubitsar, mycket svåra 130 transportfordon, en ovanlig salvpjäs och låga fyra stridsvagnar och fyra pansarskytte- eller motorskyttefordon.
11:30 Spektakulärt men lite udda sätt att spränga en rysk bro. Ukrainarna infiltrerade och apterade stridsvagnsminor på brons pelare. Sedan utläste man sprängladdningen genom att flyga in med en fiberoptisk FPV. Oklart varför man inte bara sprängde direkt eller med tidsinställning eller fjärrutlösning om man ville exfiltrera först. Kanske misslyckades det hela och man valde FPV som detonator istället? Eller så är en fiberoptisk FPV billigare än en traditionell fjärrutlöst eller tidsinställd detonator? Eller mer tillgänglig?
13:37 Bron som sprängs 11:30 är en rysk bro i ryska Brjansk Oblast. Det är ryssarna själva som apterat den för att kunna sprängas, rädda för ett ukrainskt anfall in i Brjansk. Ukraina hjälpte ryssarna på traven med det hela, därav en fiberoptisk FPV-drönare som detonator. Verkar väl inte som Ukraina har planer att anfalla i på platsen.
13:43 Kreml uppges enligt Bloomberg öppna för fredsasmtal i utbyte mot att de får ukrainskt territorium de till att börja med inte har rätt till. Inget nytt alltså.

13:48 Film från den ukrainska underrättelsetjänsten HUR, som visar hur man slår ut tre radarstationer på Krym och en luftförsvarsanläggning. Värt att notera att åtminstone en av radomerna verkade skadad innan, men radarn snurrade på där inne ändå. Man slog också ut en rysk landstigningsbåt.
Det verkar som anfallet skett med FPV-drönare som startar från patrullbrännare.
13:52 76% av ukrainarna motsätter sig den ryska så kallade fredsplanen, dvs en ukrainsk kapitulation.
39% stöder den amerikanska fredsplanen, dvs eld upphör och Ryssland får allt ockuperat territorium, Krym erkänns av USA som ryskt och alla sanktioner lyfts mot Ryssland. 49% anser denna plan är oacceptabel.
54% stöder en fredsplan kallad Ukraina-EU, som innebär att Ukraina får starka säkerhetsgarantier från EU och USA, Ryssland får ockupera ockuperat territorium, men det erkänns inte som ryskt och sanktioner lättas gradvis först efter att en fred visat sig vara stabil. 30% motsätter sig denna plan.
Hur många som stöder kapitulationsplanen framgår inte, men det är alltså inte 100-76=24, likt bara 84% har åsikter om planen Ukraina-EU. Utifrån hur det har sett ut tidigare brukar 5-10% stödja Ryssland.
Samtliga planerna tillåter att Ukraina går med i EU.
KOMMENTAR
De tre alternativen verkar vara de som olika internationella ledare diskuterar, dvs ingen av dem pratar om att Ryssland ska dra sig ur Ukraina och lämna tillbaka ockuperat territorium.
Det ryska alternativet är omöjligt för Ukraina, då det bryter mot Ukrainas grundlag – man kan helt enkelt inte ge bort territorium.
17:09 Ukraina namnger och åtalar i dennes frånvaro en rysk häkteschef som ansvarig för att ha tortyrmördat en fängslad ukrainsk kvinnlig journalist. För alla er (särskilt inom media som papegojar rysk propaganda och låter fredisar komma till tals) som drömmer om den ryska freden och hur fint och mysigt det är på ockuperad mark då det juh är fred där, och fred är ju fint. Särskilt rysk fred, russkij mir.
310 kommentarer
Först?
Grattis till Guldet 🥇
Power Up Ukraine fick ett bidrag.
Ljusets krigare, nu kör vi!
Får bli en fiol till Drones!!!
Grymt, tack! Insamlingsslut om 8 dagar.
👍
Heja på!
Kanske ska nämna att JvM fick en slant för pallplatsen 😀
Snyggt 👏
Ukrainahjälpen
🇸🇪💙💛🇺🇦
Ukrainahjälpen har levererat Starlinks till 2 front nära medical stabilisation points. Frågan kom från Ukainska läkare som var i Sverige på repower. Det känns bra att folk bidragit med pengar som gjort detta möjligt. Det är ett konstant flöde av förfrågningar vi gör vårt bästa att leverera.
🇺🇦🇸🇪
Fantastic 👏
Hej
God Morgon Cornucopiakämpar !
Vi håller ut!
Vi ger ALDRIG upp!
Godmorgon spjutskaftshållare!!!
God förmiddag!
Vi kämpar på!
Razom do peremohi!
God eftermiddag! 🙂
Apropå bombningarna av raffinaderier, läste jag en intressant notis igår att Ryssland nu tvingas exportera råolja på grund av det inte finns tillräcklig kapacitet för att raffinera den inom landet! https://oilprice.com/Latest-Energy-News/World-News/Refinery-Outages-Force-Russia-to-Redirect-Crude-to-Export-Markets.html
NYPAN
Det har i o f s varit en huvudprodukt sedan länge
Suveränt! Det driver tydligen på inflationen dessutom.
SÅ är det:
Ryzland kan behöva upp till tio ytterligare Aframax-tankfartyg för att hantera ökningen av råoljeexporten från sina västra hamnar i augusti.
Ökningen återspeglar råoljevolymer som inte längre kan behandlas inhemskt på grund av förstörda raffinaderier!
När blir de ryska hamnarna och deras nära farvatten fulla med lastade tankfartyg som inte har någonstans att segla för att lasta av?
Ja….men för närvarande har de 400 skepp som transporterar olja i skuggflottan så om nu ytterligare 10 till behövs är det nog inget oöverstigligt problem.
Råoljan som kommer upp ur marken är blandad med vatten så om flödet stannar vintertid fryser ledningarna sönder. Likaså stelnar det i större pipelines även om det är avvattnat. Det är även så att många oljekällor har kontinuerlig trycksättning med vatten eller gas som pumpas ner och om det stoppas är det inte säkert att det kommer igång igen.
Och allt detta stannade och frös sönder osv när Sovjet kollapsade och tog ca 10 år att återställa.
Om Ryssland inte kan raffinera och exportera oljan har de att välja mellan att stoppa källorna och offra dem eller pumpa ut oljan på marken eller i sjöar.
Ryssland har ryssat sig i Dotnesk, inte helt ologiskt
Det ryska kriget går först.
Befolkningens törst sk!ter de blankt i…
God förmiddag Cornucopiakämpar! Vi ger aldrig upp!
Слава Україні! 🇸🇪 🫶 🇺🇦
#RussiaIsATerroristState
God förmiddag!
Aldrig!
God eftermiddag! 🙂
Racimo – ukrainska viner 🇺🇦 och ÖL 🍺 är redo för beställning på Systembolaget i Sverige 🇸🇪
🦅🦈 Ukrainian UAV “Shark” is correcting the strike on the occupiers as far as Mariupol, which is (!) 110 km from the front line.
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lvsexh5lj22d
🔥 As a result of the UAV attack, a fuel and ammunition depot was hit on the territory of the military unit of the 76th separate repair and restoration battalion in the village of Slavyansk-na-Kubani, – CyberBoroshno
Bilder
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lvsedpj2q22d
🔥 Slavyansk-on-Kuban. Military unit No. 48268 artillery brigade named after Tallinn Red Banner Order of Suvorov.
The unit is equipped with cannons, self-propelled guns and other elements of typical combat infrastructure!
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lvs5k7oy5c2b
🤗
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lvs5k7p3322b
🇺🇦 Ukrainian Air Defence shot down or suppressed 89/112 Russian drones!
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lvs6ze4xs22b
Tror inte Putin behöver blåsa Trump för att få honom att gå med på ryska folkrättsvidriga krav. Trump är redan 100% på Putins sida.
Tror jag med.
Ja, och om Strunt verkligen hade varit en ärans man så hade han naturligtvis gått ut och sagt att något sådant möte blir inte av utan Zelenskyjs medverkan. Istället är det knäpptyst på den fronten.
🚤 There were also reports of maritime drones attack on the port in Novorossiysk at night. The consequences are being clarified.
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lvs6rqhwvs2b
Angående 11:30: Såg en video om detta från Preston Stewart på Youtube. Enligt honom var detta från Kursk (eller Bryansk, minns inte) en bit in i regionen, och ryssarna som apterat. Ukraina upptäckte och sprängde upp i förtid.
Också sett en sådan uppgift förvett litet tag sedan.
Men det har varit knapphändigt med info om det, inte många har tagit upp det heller
Fast undrar om inte detta är en annan än den jag såg förut??
Inte omöjligt att det är bro nr 2 på liknande sätt.
Det förklarar i så fall att minorna behövde utlösas av UA med drönare om det var ryzarna som satt dit dem.
Det verkar väldigt troligt att det var ryssarna som apterat. Räknar till 4 minor per stolpe och minst 8 stolpar, det skulle vara cirka 250kg minor att bära dit. Inte omöjligt men definitivt osannolikt, framförallt då minorna verkar vara omslutna av byggplast och jag vet inte varför ett specialförband skulle bemöda sig med det.
Lägesrapporten, Noel
Gällande Gårdagens händelser
https://threadreaderapp.com/thread/1953335100139016460.html
Meanwhile, the hot summer continues in Crimea. Smoke can be seen in the mountains near Sudak. Russian channels report that at least 9 Storm Shadow missiles hit the peninsula.
Film, översatt
https://bsky.app/profile/wartranslated.bsky.social/post/3lvseietnrc2t
Russian troops landing in Kherson: such an attempt is possible in the coming weeks, – CNN.
▪️Russia has begun an attempt to establish control over Kherson, launching intensified strikes and attacking the bridge leading to the Korabel district. They want to cut it off from the rest of the city;
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3lvs22zfjsk26
▪️z-bloggers say that the main access road to Kherson from the north will now allegedly become a target for longer-range UAV strikes;
▪️All this is worrying, because it may be a signal that the Russian army may land on the plains in the near future;
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3lvs23454k226
▪️Capturing Kherson and the region remains one of Putin’s main goals in the war against Ukraine.
Att anfalla över en stor flod istället för den lättare terrängen i östra och norra Ukraina verkar inte uppenbart smart. Fint? Stolpskott från Putte?
11:30 Det var kanske en rysk minering av bron för att kunna spränga den vid rysk reträtt?
11:30
Enligt vissa källor var bron apterad av Ryssarna ifall Ukraina skulle avancera…
Som vi hade väntat oss!
https://www.dn.se/varlden/ingmar-neveus-putin-har-lurat-trump-annu-en-gang/
Snarare Trump som lurar media och många andra att tro på han inte står på Rysslands sida utan menar allvar med sina tomma hot. Tro aldrig på vad en bedragare säger. Titta på vad han gör.
*gilla*
Håller med. Tycker många borde fundera över “Fool me once, shame on you. Fool me twice, shame on me.” Speciellt journalister som verkar strunta i vilket, bara de får en lätt rapporterad story.
🔥 AFU struck Russian targets involved in supporting armed aggression against our state, – General Staff
Afipsky Oil Refinery in the Krasnodar Krai. Its annual processing volume is 6.25 million tons per year, which is 2.1% of the total oil refining volume.
Bild
https://bsky.app/profile/savchenkoua.bsky.social/post/3lvsi5ftjqk2d
As a result of the UAV hit, a fire engulfed a technological installation for processing gas and gas condensate.
💥 Units of the Defense Forces also attacked a number of other important facilities – the results of the combat work are being clarified.
Då har vi det officiellt också
Viktigt att Zelenskyi känner att Europas viktigaste ledare, som Starmer, Merz och Macron, står bakom vad än Ukraina/Zelenskyi vill efter att förslag presenteras av Putins omedvetna lilla lakej Trump efter deras möte. Att tex Stubb, Kallas och Kristersson gör det känns givet och utgår från att de använder sin röst så starkt som möjligt. Krtistersson är ingen stark ledare per se, men stark i sin rättrådighet, och i sitt samarbete med vår utmärkta försvarsminister Pål Jonson.
“Russia’s economy ‘stinks,’ Trump says, and lower oil prices will stop its war machine”
https://www.cnbc.com/2025/08/05/russian-economy-stinks-trump-says-and-low-oil-prices-will-stop-war.html
Handling tack, inte ord.
Putin’s aide says Russia finds the latest US truce proposal acceptable. The plan would mean a temporary ceasefire, delay decisions on occupied territories for decades, gradual lifting of most sanctions, possible energy imports, but no promise to limit NATO or end US military aid to Ukraine.
https://bsky.app/profile/noelreports.com/post/3lvsm4rcg4c24
Det betyder att ryzzland inte klarar mycket till. Väst borde öka stödet till Ukraina och skärpa sanktionerna ytterligare så att vi en gång för alla kan knäcka nacken på ryzzen
Det betyder att ryzzland inte klarar mycket till. Väst borde öka stödet till Ukraina och skärpa sanktionerna ytterligare så att vi en gång för alla kan knäcka nacken på ryzzen
Kolla här 😳
Kalla kriget?
UV för en person?
https://bsky.app/profile/johanno1.bsky.social/post/3lvsm2y7n3c2x
Inlägget hittades inte.
DN sammanfattar väl Putins framgångar i mötet med Wit(less)koff.
https://www.dn.se/varlden/ingmar-neveus-putin-har-lurat-trump-annu-en-gang/
Träffsäker sågning. De tre första meningarna:
“Chansen är stor att fastighetsmiljardären Steve Witkoff går till historien som den minst framgångsrike fredsförhandlaren någonsin.
Vid ett besök i Kreml i mars fick han ett ”mycket vackert” porträtt av Donald Trump i gåva av Putin. Förutom ett par fångutväxlingar mellan USA och Ryssland är detta det enda konkreta han har uppnått under sina samtal med den ryske presidenten.”
En liten reflektion. Ponera att Putler insett att det här går inte vägen och går med på ett eldupphör. Det som händer är att båda sidor gräver ner sig på befintliga positioner och bygger upp lager av krigsmateriel. Hur kommer det se ut om Ryssland sedan bara förhalar och Ukraina tappar tålamodet över att inte få tillbaka mark och går på offensiven igen? Givetvis förstår de flesta som stödjer Ukraina deras agerande men kommer det inte bli förödande för diplomati och kanske svänga opinionen i vissa länder?
Det torde väl bli som om Sydkorea skulle få för sig att korsa den 38:e breddgraden för att återta Nordkorea.
Kommer inte att ske. Däremot kommer säkert moskoviterna att starta något (också inne i fria Ukraina).
Jag ser en och endast en lösning på detta dilemma. Ukraina måste skaffa egen kontroll över en rejäl kärnvapenavskräckande förmåga (kan iofs använda andras, men då måste det vara stensäkra garantier, t.ex. från såväl US, UK och Frankrike).
Men UK-k-vapnen är beroende av amerikanskt godkännade (och de har bara ubåtsbaserade, för andraslagsförmåga), Le Pen är otäckt nära presidentposten i Paris, och PINO in the Shite House har ju förstört USAs anseende för generationer framåt.
Så jag tror det enda realistiska är att starta upp ett rejält vapenprogram för avskräckning (inklusive ubåtar för andraslag mot Moskva/Kreml).
Även om det skulle bli en allomfattande vapenvila måste väst ha kvar stenhårda sanktioner mot Ryssland som ska kvarstå till dess Ryssland lämnar Ukraina.
Det hoppas jag. Vore bara korkat att släppa restriktionerna och låta ryska ekonomin få gasa på och därmed utgöra ett större hot framöver. Tror likt saurons öga så skådar Putler girigt på angränsande länder. Problemet blir väl att TACO kommer ge helt fria tyglar till ryssarna och lätta på amerikanska restriktioner för att de är så “samarbetsvilliga”…
11:30: vi såg ju vid sprängningarna (i Kursk?) för någon vecka sen att en FPV körde in under brom och detonerade minor som var fasttejpade. Kanske samma sak där – att ryssarna apterat dem för att kunna spränga bron själv?
11:25 Förfärligt ljudspår
Angående kommentaren om fredsförslag från Trump/Putte så kommer putte inte att se att UA har en grundlag som säger att man inte kan ge bort land. Putte anser ju att UA inte finns, så den grundlagen lär han inte bry sig om ett skvatt.
Här gäller det att vi står bakom UA tills moskoviten är utslängd ur UA, BASTA!
13:52
Undersökningarna har alltså gjorts i de av Ukraina kontrollerade områdena. Jag undrar hur många av de som sitter i områden som ockuperas av Ryssland som tycker att det är en bra idé att de ska få fortsätta vara ockuperade.
13:52 – Ukraina-EU. Har det sagts vad som gäller för den eventuellt återstående etniskt ukrainska befolkningen i de områden som man skall tillåta ockuperas? Kommer dessa att ges fri lejd att lämna under USA:s beskydd? Kommer de att erhålla bidrag för att bygga upp ett nytt liv?
Seriöst, detta alternativ blir bara att Ryssland de facto erhåller territoriet de i nuläget ockuperar.
Ja, det är väl det som står att Ryssland ska få (erhålla) de områden de ockuperar. Helt galet. De 39 % av ukrainarna som stödjer detta förslag måste vara oerhört krigströtta.
Det var ju 54% som kunde acceptera detta om jag inte missförstod.
Det är bara den ryska planen som stipulerar att Ukraina för alltid ska avstå från ockuperat territorier och tom. även sådant som inte är ockuperat.
Villkorlig plan för USA:
En grupp europeiska stater, men utan USA, ger Ukraina säkerhetsgarantier
Ryssland behåller kontrollen över de ockuperade områdena
USA erkänner officiellt Krim som en del av Ryssland
Ukraina är på väg att gå med i EU
USA och Europa häver alla sanktioner mot Ryssland
Villkorlig plan för Europa och Ukraina:
Ukraina får tillförlitliga säkerhetsgarantier från Europa och USA
Ryssland behåller kontrollen över de ockuperade områdena, men Ukraina och världen erkänner inte detta officiellt
Ukraina är på väg att gå med i EU
Efter att ha upprättat en hållbar fred lättar USA gradvis på sina sanktioner mot Ryssland
Rysslands villkorade plan (vi behöll den version vi använde i maj, men det bör noteras att jämfört med det ryska samförståndsavtalet har vi ett villkorligt positivt ögonblick – en rörelse mot att gå med i EU):
Ukraina måste avsevärt minska armén och begränsa vapnen
Ukraina vägrar medlemskap i Nato för alltid
Städerna Cherson, Zaporizjzja och hela territoriet Donetsk, Zaporizjzja och Cherson i allmänhet kommer under rysk kontroll
Ukraina erkänner officiellt alla ockuperade territorier som en del av Ryssland och avstår för alltid från dem
Ukraina är på väg att gå med i EU
USA och Europa häver alla sanktioner mot Ryssland
https://kiis.com.ua/?lang=ukr&cat=reports&id=1543&page=1
Översatt med Google.
Villkorlig plan för USA stöds av 39 % och är oacceptabel för 49 %.
Villkorlig plan för Europa och Ukraina stöds av 54 % och är oacceptabel för 35 %.
Rysslands villkorade plan stöds av 17 % och är oacceptabel för 76 %.
Tanken är väl egentligen att striderna tar slut och frontlinjen fryses. Det blir sedan en illegitim rysk ockupation av territoriet. I så fall tycker jag det enda rätta är att sanktionslättnader villkoras mot återlämnande av territorium.
Förhoppningsvis så kollapsar den ryska ekonomin och demografin så att det kostar för mycket resurser att bevaka och behålla gränsen… i bästa fall sönderfall av Ryssland i mindre delar med självständighet.
13:48
En radom runt en radarantenn ska skydda mot väder och vind. Ser till att den inte skafas för mycket.
Påverkar inte radarns funktion.
*skadas
Lite konståkning med Ozzy som ljudspår.
Ukrainian Patrol Police repels Russian attack on Katerynivka (Toretsk direction)
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3lvsovyqevs2w
Angående 13:52
Man kan konstatera att ukrainarna har blivit något lite mera trötta på kriget sedan undersökningen i maj, men i huvudsak är resultatet det samma. Så här står det i undersökningen, översatt av Google.
För det första finns det, jämfört med maj 2025, en tendens att öka andelen av dem som är redo (om än mest motvilligt) att stödja var och en av de föreslagna planerna. Men för det andra är den övergripande bilden densamma och fredsplanen från Ryssland (dvs. kapitulationen av Ukraina) förkastas av den absoluta majoriteten av befolkningen, och fredsplanen från USA har fler motståndare än anhängare. Och precis som i maj 2025 är den enda plan som kan bli föremål för diskussion och godkännande av den ukrainska allmänheten en gemensam plan från Europa och Ukraina.
Det är tillrådligt att mer i detalj överväga uppfattningen om fredsplaner. 76 procent av ukrainarna avvisar kategoriskt Rysslands plan för att skapa fred (i maj var det 82 procent).17 procent kan gå med på Rysslands krav (en ökning från 10 procent i maj).
Den amerikanska villkorade planen kan accepteras av 39 % av de tillfrågade, och denna siffra ökade från 29 % i maj (samtidigt betonar de svarande fortfarande överväldigande att detta alternativ är svårt för dem). Samtidigt är planen för majoriteten av ukrainarna (49 procent) kategoriskt oacceptabel (i maj var den 62 procent).
54 % är beredda att acceptera EU:s och Ukrainas gemensamma plan (i maj var det 51 %). Denna plan är kategoriskt oacceptabel – 30 procent (i maj – 35 procent).
https://kiis.com.ua/?lang=ukr&cat=reports&id=1543&page=1
Det känns oerhört olustigt med tankar på att de ska få behålla områden.
Men vi ska se att de kommer pressas dit. Så hoppas väst att Putin lärt sig sin läxa och inte gör om det.
Den enda säkerhetsgaranti som är värd något år nato medlemskap och natotrupper i landet.
En vapenvila måste Ukraina bryta för att slå mot ryssarna och jaga ut dem ur landet. Men om det kommer om 5 år så glöm det. Det är nu och endast nu som de har chansen att knäcka nassarna.
Och när vapenstilleståndet kommer har Putte 500.000 stridsvana trupper att sätta in mot Polen, Baltikum, Sverige, Finland och annat. Men lugn, vi bara avväpnar oss för att visa att vi inte utgör något hot så kommer folkrätten att försvara oss. För Putte har faktiskt inte rätt att anfalla oss.
Och detta kan alltså vara klart i höst. Sedan en kort reorganisation så kan trupperna via fotmarsch stå längs Östersjöns stränder.
Tack, Surtrutn!
Klargörande!
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/direktrapport-forsamrat-sakerhetslage?inlagg=1311351d7a378b3f5071accd83b597ff
Vladimir Putin säger på torsdagseftermiddagen att han inte har något emot att träffa Volodymyr Zelenskyj, rapporterar ryska Interfax.
…..
Putin tillade dock att ”vissa förutsättningar bör skapas” för ett sådant möte och betonade att den nuvarande situationen var ”långt” ifrån redo för det, enligt Reuters.
Allt för att blidka trumpeten misstänker jag.
Det är väldigt typiskt rysk förhandlingsteknik att gå med på något och sedan omedelbart lägga till i en bisats att “men då måste detta först ske”.
Putins förutsättningar inkluderar sannolikt att Zelenskyj då är privatperson och inte längre president.
Statistik är inte mycket värd om man inte redovisar hur man fått fram siffrorna. Procenttal blir lätt “fakta” och ges ett eget liv som omvärlden accepterar för sanna. Men hur många har man frågat och vad ställdes för frågor?? Om man utlämnar vissa frågeställningar från undersökningen så kan det ju också bli missvisande…
Så ta inte siffrorna som absoluta och kom ihåg att nästa vecka kan det se helt annorlunda ut.
Om det är undersökningen som gjorts av Kyiv International Institute of Sociology så kan man läsa om hur undersökningen är gjord här, https://kiis.com.ua/?lang=ukr&cat=reports&id=1543&page=1
Den är på ukrainska, men översättningen Google gör blir rätt bra.
Jag hade ju texten på svenska.
Under perioden 23 juli–4 augusti 2025 genomförde Kyivs internationella sociologiska institut (KIIS) sin egen all-ukrainska opinionsundersökning “Omnibus”, till vilken de på eget initiativ lade till frågor om uppfattningen om individuella fredsplaner för att avsluta kriget. 1 022 respondenter intervjuades med hjälp av datorstödda telefonintervjuer ( CATI) baserade på ett slumpmässigt urval av mobiltelefonnummer (med slumpmässig generering av telefonnummer och efterföljande statistisk viktning) i alla regioner i Ukraina (det territorium som kontrolleras av Ukrainas regering). Undersökningen genomfördes med vuxna (18 år och äldre) ukrainska medborgare som vid tidpunkten för undersökningen bodde på ukrainskt territorium som kontrolleras av Ukrainas regering. Urvalet inkluderade inte invånare i territorier som tillfälligt inte kontrolleras av de ukrainska myndigheterna (samtidigt är vissa av respondenterna internflyktingar som flyttat från de ockuperade områdena), och undersökningen genomfördes inte med medborgare som lämnade utlandet efter den 24 februari 2022.
Formellt sett överstiger det statistiska felet för ett urval av 1022 respondenter (med en sannolikhet på 0,95 och med hänsyn till designeffekten på 1,3) under normala omständigheter inte 4,1 %. Samtidigt genomfördes ett experiment för de fredsplaner som behandlas i detta pressmeddelande och vi fick reda på respondenternas åsikt om en av tre slumpmässigt utvalda fredsplaner (för att undvika effekten av svarsordningen). Varje fredsplan utvärderades av 324–351 respondenter, vilket ger ett fel (med en sannolikhet på 0,95 och med hänsyn till designeffekten på 1,3) på högst 7,2 %.
I krigstid tillkommer, utöver det formella felet som nämnts ovan, en viss systematisk avvikelse. Faktorer som kan påverka kvaliteten på resultaten under “krigstida” förhållanden har tidigare nämnts av KIIS.
Generellt sett anser vi att de erhållna resultaten fortfarande har en hög nivå av representativitet och möjliggör en ganska tillförlitlig analys av den allmänna opinionen.
Ja det ser ju normalt ut undersöknings mässigt men 1022 av en population på över 40 miljoner är fortfarande rätt litet urval kan man tycka…
Hur många borde man ha och varför?
Ukrainian forces maintain full control of Pokrovsk, with airborne brigades showing video evidence of clearing out Russian sabotage groups. Despite ongoing attempts by Russian units to infiltrate the city, coordinated actions by the 7th Air Assault Corps have successfully neutralized Russian groups.
https://bsky.app/profile/noelreports.com/post/3lvszobdsrc24
Liten varning ⚠️
Pucken säger att möte mellan Trump och Puttin bekräftats av båda parter och gör sin analys av vad mötet kan leda till.
https://m.youtube.com/watch?v=yBCh5cyI0Po
Pucken säger också ungefär detta.
Trump har länge viljat ett personligt möte med Putin.
Mötet bör inte ses som ett stort steg mot en fredsprocess i Ukraina. Kriget är inte alls avgjort militärt och båda sidor tror att tiden är på deras sida.
Pucke är tydlig ned att det finns en missuppfattning i väst om krigets handlar om territorium i östra Ukraina, men för Putin gäller kriget att få politisk kontroll över Ukraina.
Ryssland kommer troligen att försöka ge Trump något som tillfredsställer hans ego och på något vis få Ukraina att säga nej till nåhot så att Trump åter igen riktar sitt missnöje mot Ukraina.
Ryssland kommer också att använda mötet för att förhala fredsprocessen.
Ett annat mål med mötet blir att isolera Ukraina och se till att dialogen främst sker mellan Ryssland och USA, utan inblandning från några europeiska länder.
Mötet kan också användas för att försöka splittra USA och de europeiska NATO-länderna.
Låter som att Pucken, som vanligt, gjort en klarsynt analys av vad Putin har för mål i dialogen med USA. Slående hur litet inflytande på processen de europeiska länderna verkar ha just nu, trots att vår säkerhet är starkt beroende av utgången av ev. förhandlingar.
Och Strunt sa i kväll att Zelenskyj inte ska vara med på mötet med Putin – mer eller mindre att det överhuvudtaget inte är aktuellt. Helvete, vilken jävla sopa och lakej han är, Strunt.
Är väl bra med fredsansträngningar men med tanke på att Ryssarnas ambitioner och inställning till Västs demokratier inte lär förändras nämnvärt (även om ett eldupphör fås till stånd), är det inte bättre att slå dom nu när de är i brygga?
Nån som håller med och vilka konsekvenser skulle ett totalt ryskt nederlag innebära?
Jag håller med, men jag tror det finns många svårigheter och hinder längs den vägen.
Går det att ge Ryssland ett totalt nederlag utan att sätta in militära förband?
Hur ska Ryssland besegras militärt?
Vem/vilka ska offra sina medborgare för att se till att det ryska nederlaget blir totalt?
Hur kommer övriga världen, kanske främst Kina, att agera?
Hur kommer framtiden att påverkas om det tex. är NATO-medlemmar som deltar i att besegra Ryssland totalt?
Jo, jag är kanske lite negativ.
I det du skriver Surtrutn finns en stor fråga? Kommer putte att kasta handsken mot NATO genom att gå in i eller anfalla något av de närmaste grannländerna?
Som det nu är så har putte testat flea olika sätt att provocera.
– Kapade undervattenskablar – Funkade ett par gånger sedan vaknade till och med SE.
– Mega-GPS-störningar runt Königsberg och Finska viken – Det är nu tydligt att man börjar tröttna på allvar och börjar titta på att gå mot Königsberg.
– Förlupna drönare – de verkar bli fler och fler som har svårt att hålla sig på rätt sida gränsen. Snart skjuts de ner om det kommer fler och då kanske NATO anser handsken kastad.
Så svar på funderingarna ovan från mitt håll.
1) Ett totalt nederlag för moskoviten går att få till om man kan fortsätta ge sig på alla former av logistik. Det kan UA sköta alldeles utmärkt.
2) Genom att logistiken kraschar fullständigt.
3) Beror ju på hur väl det går att sänka logistiken, men om det görs anfall mot annat land så börjar väl bataljandet där.
4) Besegras moskoviten så kommer Sina att backa för de räknar med att moskoviten klarar sig.
5) NATO blir mer sammansvetsat, Allehanda fredsgrupper inser att de blivit lurade av moskoviten och EU inkl UA står som den stora vinnaren av hela eländet.
Man kan ju i alla fall hoppas.
Jag har också tänkt på logistiken men tror fronten är för stor för att man helt ska kunna strypa den. Då är nog ekonomin via oljan ett bättre spår och diskuterade sekundära sanktioner verkar ju också vara det som ryssarna räds. Sen ska man få ut ryssarna ur Ukraina och med tanke på drönarkriget blir det nog svårt endast genom logistiken. Även om ekonomin kollapsar har de ju fortfarande billiga drönare och massor av trupp i Ukraina så hur jag än vänder på det är aktiv militär hjälp nog är oundvikligt.
Bra tankar men jag som säkert bekant starkt för att Nato borde ge sig in i Ukraina. Hur aktivt kan man alltid diskutera men det kan ju handla om allt ifrån bevaka Belarusgränsen till aktivt deltagande vid fronten eller eventuellt ockupera Krim.
Generellt tror jag det blir svårt med totalt nederlag utan aktiv militär inblandning. Totalt nederlag innebär nog sen upplösning av ryska federationen och vad det skulle ge är oklart, sannolikt massa småkrig.
Det hela mynnar ut i rysslands ekonomi. (De har inte råd med ett fullskaligt krig hur länge som helst, nått år till, inte mycket mer). Så om man vänder på det då, viktigt för Ukraina att slå tillbaka alla anfall utan att förlora så mycket av sina försvarare. Tiden gagnar alltså Ukraina. Det här är ett krig ryssland ALDRIG kan vinna.
Jag ser ett ryskt nederlag i Ukraina samt en havererad ekonomi som realistiskt. När det skett borde “väst” isolera Ryssland och låta dem själva reda upp sin situation. Det är knappast någon annan som kan eller vill ta ansvaret för Ryssland. Alla vi som är grannar till Ryssland behöver alliera oss och gemensamt försvara våra gränser mot Ryssland. Även ett mycket svagt Ryssland rår på stater som Armenien om vi inte gaddar ihop oss.
Ja ekonomin är hetaste kortet för stunden men oavsett måste man ju få bort rysk trupp
Det finns fortfarande många fattiga män i långt-bort-provinser som av ryssland blir lurade in i det illegala anfallskriget. Så “trupp” får man nog inte bort i närtid. Det viktiga är att hålla emot, och få så få egna soldater skadade eller dödade som möjligt för Ukraina.
Ryssland blöder sakta ut, men ja, tid tar det.
Ärligt talat, att kriga fram ett totalt nederlag och villkorslös kapitulation för ryzzland är nästan inte ens möjligt.
Om de flesta länder i världen gick samman i en koalition, var beredda på ett krig i WW2-nivå, dvs ta smällen av många miljoner döda och en kostnad typ det kriget, översatt till dagens penningvärde, så vore man kanske hemma.
Så redan här syns det som totalt ointressant, och därmed omöjligt.
Men det är bara första halvan, sen har man ett land med 17 miljoner km2 och en god bit över 100 miljoner invånare att ta hand om såsom ockupationsmakt.
Och glöm då inte att befolkningen är ryssar, dvs inget man vill hålla på med att ordna upp och omprogrammera, sen är landet ryzzland, dvs inget land man vill försöka få igång och rusta upp, bl.a infrastrukturen i.
Nej, jag kan så gott som garantera att det finns absolut inget intresse att besegra ryzzland militärt. Att få ut ryzzjävlarna ur Ukraina är max vad som någon realpolitiker eller militär befälhavare med hyfsat IQ kan önska, vilja eller uppnå.
Jo, ingen vill håla på me’t men ryssarna beter sig som om de vill bli besegrade och att någon annan ska komma dit och ordna upp det hele. Rurik, någon?
Ryssarna satt alltså i en guldposition före 2007. Pengarna strömmade in i landet. Demokratin verkade fungera. Medelklassen var glad. Ryssland var integrerat i världssamfundet. De var på väg att bli ett nytt Frankrike eller Storbritannien. Men titta på dem nu. Looosers med tre o.
Ganska off topic, men viktigt för Sverige.
Det blir amerikanska Lyten som köper Northvolt, eller snarare konkursboet.
Vi får hoppas att de kan få igång produktion. Jag ser det som ett problem att så många blivit brända i Skelleftep med förlorade pengar på bostäder. Återstår att se hur det blir med rekryteringen.
Håller med dig om brända pengar, men samtidigt måste det då också finnas lika många som gjort sin livs affär. Bostadsmarknaden är ett nollsummespel, det som avgör är om man har tur i ingången eller utgången. Bo måste vi så länge vi lever.
Fin krater.
Russians are burning not only in the Kherson region but all along the front.
In this case — in the Luhansk region. They report that all property is lost. And that in a week they have an exit to the BZ, and they will have to go “empty.”
https://bsky.app/profile/babayagafella.bsky.social/post/3lvt5jhzki22k
Fantastiskt 👏
Rimligen bra om dessa länder kan bli sams.
https://www.reuters.com/world/us-secures-strategic-transit-corridor-armenia-azerbaijan-peace-deal-2025-08-07/
Någon som kan översätta?
Och att de om en vecka har en utgång till BZ, och att de måste gå “tomma”
To hell with your ancient culture and prison subculture, you worms…
“Our Manifesto” (Kozak System)
HUNGARIAN🇺🇦
07.08.25
#russianLosses
#UkraineWillWin
#BirdsOfMagyar
Varning ⚠️
https://bsky.app/profile/babayagafella.bsky.social/post/3lvtckfg6x22k
Var det slemgnom i bunkern???
❗️A 🇺🇦Ukrainian MiG-29 fighter jet using 🇺🇸American GBU62 guided bombs destroys a building with 🇷🇺Russian infantry inside.
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3lvtcjjuows2w
MFA of Ukraine 🇺🇦
Marines of the 30th Marine Corps recently carried out a successful parachute landing from 800 meters. Their skill and readiness ensure Ukraine’s defenders are prepared for any mission.
https://bsky.app/profile/naida46.bsky.social/post/3lvtc4njlrk2u
Bra debattartikel!
https://www.dn.se/debatt/detta-kan-vi-lara-oss-av-ukrainas-motstandskraft/
Glädjande att akademiker också fått upp ögonen för vad som bör ske!
Just Brave1 har ju nämnts här på cornu innan.
Som jag fattat det funkar det som ett statligt riskkaptialbolad/”Draknäste”, som kan gå in och stötta småföretagare (inom defense tech), om de tror på idén.
Se där!
” Rysslands president Vladimir Putin måste först ha ett möte med Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj innan han kan få ett möte med president Donald Trump, uppger en tjänsteman i Vita huset till Politico.”
https://www.expressen.se/nyheter/expressen-direkt/?post=23802955-76db-4562-b931-d3ce3c54a792
Stämmer det blir det intressant att se. Gnomen lär väl vägra? Förhoppningsvis surnar oranga mannen till beroende på om han är Krasnov eller bara det största puckot med högst inflytande genom tiderna.
Blir med all sannolikhet inget möte, korten blandades bort direkt och nu rinner det ut i ingenting. Och lika bra är väl det. Viktigaste är ju att Trump inför de utlovade skärpta sanktionerna så den ryska ekonomin rasar ihop alldeles.
“Om Vladimir Putin vill träffa Donald Trump måste den ryske presidenten först träffa Ukrainas Volodymyr Zelenskyj. Det kräver den amerikanske presidenten enligt en källa i Vita huset som Politico talat med.
Den amerikanske presidenten meddelade på onsdagskvällen att han vill träffa Putin och Zelenskyj i både separata och gemensamma möten. Putin har under dagen sagt att han inte har något emot ett möte med Zelenskyj, men att förutsättningarna för ett sådant möte inte finns just nu.”
Det låter toppen för putler kommer att vägra och då har TACO inget annat val än att slå på sanktionerna 🙂
https://www.expressen.se/nyheter/expressen-direkt/?post=23802955-76db-4562-b931-d3ce3c54a792
Farsen fortsätter
“Rysslands president Vladimir Putin måste först ha ett möte med Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj innan han kan få ett möte med president Donald Trump, uppger en tjänsteman i Vita huset till Politico.”
The Guardian har mer detaljer: https://www.theguardian.com/world/2025/aug/07/kremlin-denies-putin-russia-meeting-trump-zelenskyy-ukraine
Om (och det är ett stort OM) the Shite House verkligen insisterar på ett möte Putin—Zelenskyj före narcissisten och psykopaten kan träffas, så finns faktiskt möjligheten att det drar ut på tiden så moskoviternas stat kan kollapsa först.
Annars ser jag bara mörka utgångar av detta möte. Som LW skriver, psykopaten och hans anhang skulle snurra upp clownerna i the Shite House på läktaren så ofantligt…
Jag är mest orolig för Zelenskyjs personliga säkerhet vid ett möte på tumanhand med Putin, f.d. KGB agent. Absolut inte utan säkerhetsarrangemang.
Känns som Trumpen sätter hårt mot hårt, hoppas på infriade löften om sanktioner imorrn då!
Ja det låter ju mycket.
Men låt dig inte luras, det är bara retorik, slutmålet för trump är fortfarande att Ukraina ska förlora och ryzzland vinna, det har inte ändrats.
Jag är så förvånad över att folk, journalister, ja även politiker vad det verkar som, fortfarande inte har fattat något.
Trumps ord har noll värde, de betyder inget, allt han säger är antingen osammanhängande smörja, bara för att han älskar att höra sin egen röst.
Och sen är en del saker ord han säger för att Trump, Thiel och andra som styr han vill att han ska säga det.
När ska detta faktum gå upp för de flesta här i världen.
Tänk att det finns folk som tror att trump är smart och har någon slags master plan, tänk att det finns folk som tror att det trumpen säger är sanning.
Sanningen, ja den ser man på trumps handlingar, och där är det hela tydligt.
Inget enda som gynnar Ukraina har trump gjort, massor som missgynnar Ukraina har han gjort.
Trump vill helt enkelt utplåna Ukraina, det är lika bra att inse det, riv plåstret nu.
“Och sen är en del saker ord han säger för att Trump, Thiel och andra som styr han vill att han ska säga det.”
Här skulle det stått:
Och sen är en del saker ord han säger för att putin, Thiel och andra som styr han vill att han ska säga det.
Du har helt rätt, Micke! Det är sorgligt att se folk gång på gång säga att ”nu, nu jävlar drar Strunt åt tumskruvarna på Putin”. Tjoflöjt att han gör. Varje gång. För fan, när ska folk på allvar begripa vad det är för j-a avskräda som sitter i Skitiga huset? Den demokratiska världen kan inte lita på honom för någonting.
Trump: Putin behöver inte träffa Zelenskyj
https://www.expressen.se/nyheter/expressen-direkt/?post=ee242b32-9562-44aa-a133-3cf4a4ced5fc
Undrar vem det var i Skitiga huset som sa att Zelenskyj måste få ett möte med Putin innan moskoviten träffar Strunt … för det är ju uppenbarligen inte Donald J. Strunts åsikt om det hela.
Vad behöver EU, och indirekt NATO, för argument för att få tummen ur…?
Jag funderar, har inte sett någon statistik över hur många ukrainare som vid ett nederlag, dvs R får den fred de själva definierar, kommer att välja att söka sig västerut och inte bli kvar i Ukraina under R. Jag har full förståelse om de gör det och jag vill förstås väldigt ogärna tro att en stor stridsvan krigsmakt väljer att övergå till att ingå i en rysk krigsmakt utan hellre drar västerut.
De är förstås välkomna, fullständigt självklart, men jag tror att de blir många. Det kommer att skapa en hel del kaos och frustration hos oss. Minns tidigare flyktingkriser och reaktionerna då.
Tar EU in detta i sina ekvationer så tror jag, eller hoppas, att man blir mer välvillig till att ännu tydligare stötta Ukraina här och nu på alla tänkbara vis.
Så, stötta Ukraina på alla tänkbara vis nu, eller planera för att ta hand om en stor del av deras befolkning på flykt. Som jag ser det är det antingen – eller. Det finns inga alternativ.
Ryssland kommer att förlora kriget. En teoretisk flyktingvåg av Ukrainare till Sverige skulle på medellång sikt endast stärka Sverige som nation på alla sätt. Alla som vill skulle vara välkomna, där det finns hjärterum finns det stjärterum.
De fredsalternativ som LW skissar upp ovan är alla fullkomligt urusla. Vi talar verkligen bara om olika varianter av München 1938 och frågan är varför Europa/EU/Nato skulle köpa sig själva tid på det sättet (läs ge Moskoviet det andrum de så oerhört väl behöver för att inte kollapsa under tyngden av sin egen krigföring). Det är oerhört svårt att begripa varför Ukraina skulle gå med på det överhuvudtaget – kan det verkligen vara så att de överväger detta?
Bea ledare!
https://www.dn.se/ledare/det-ar-upp-till-oss-om-putin-far-ratt/
Ja det är ju mycket som hänger på vår uthållighet (och så klart UAs)
The US will gain control over a strategic corridor in the South Caucasus as part of a peace agreement between Armenia and Azerbaijan — Reuters
The corridor will be named the “Trump Route for International Peace and Prosperity” (TRIPP). This was reported by Reuters citing American officials.
Intressant. Flyttar US fram i området?
https://bsky.app/profile/pepperland74.bsky.social/post/3lvtftiygts2e
Kan nån bara ge trumpeten en fixad karta?
Med Krym, Donbas och Luhansk tillfälligt omnamnat till lämpliga områden i Kaukasus…
Varför i hela friden ska de ha det?
Ukraina på G!!!!
🫡🇺🇦 The war must end in a way that is beneficial to us. That is, we must win, not retreat, — Syrskyi
👀 The commander-in-chief stated that we have plans for daring operations like Kursk.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lvte2fiv5c24
Dags att öka tempot då
St Petersburg lär vara trevligt så här års. Kaliningrad är som en lågt hängande frukt ….
Överraska oss 🙂
Med risk för att bli avfärdad som en MOP, Militärt Okunnig Person, tror jag på en Ukrainskt invasion av Krym.
🔴 New footage released by Radio Svoboda shows Russian troops executing a Bucha civilian and looting in 2022.
Mord.
Länkar inte.
🔥 In the occupied territory near the village of Burchak, unknown persons burned a relay cabinet on the railway.
Along the railway branch where the cabinet is burning, the enemy is transferring ammunition and provisions from the occupied Crimea to the Zaporizhzhia region.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lvteuu4xgk24
⚡️2 Russian-recruited minors detained for deadly bombing in Ukraine.
https://bsky.app/profile/kyivindependent.com/post/3lvteszmfkk2m
🇺🇦🇩🇪 Germany restored the Patriot radar system for Ukraine that was almost destroyed by a Russian strike, — Major General Mike Keller.
According to Keller, the equipment was transported back to Germany, where specialists determined it was impossible to repair.
https://bsky.app/profile/pepperland74.bsky.social/post/3lvtesoaaac2e
“Since replacing the radar would have taken several years,experts from the German Luftwaffe tried to repair it themselves —
and actually managed to do so, working 16 hours a day from Monday to Saturday,”
— said the German general.
In July, the radar unit was returned to Ukraine and is already operational. Just last week, the first Russian target was intercepted with its help.
Mycket bra jobbat 👍
Tack Tyskland 🙂
Katerynivka, west of Toretsk, 03.08.
Officer ‘Alex’ reports 5🇷🇺AFVs attacked Katerynivka, of which 4 were eliminated, along with 20 troops.
🇺🇦Combined Patrol-Police Bde ‘Khyzhak’ state the assault was stopped and show hits on a rare BMP-3 4S24 NKDZ + a BMP-2 675-sb3KDZ.
🧵of geos⬇️
https://x.com/AudaxonX/status/1953363367231377818
https://bsky.app/profile/danspiun.bsky.social/post/3lvsvgo5fx22h
Ukrainian baba yaga vampire drone bombs a lonely orc.
I think he died.
https://bsky.app/profile/puckfutin.fellas.army/post/3lvtg4cqy5c26
Kräver inloggning. Men sevärd.
Flyger en bit. ⚠️
En?! Han flyger många bitar…
😂
DonOld gives Putin 2 more weeks.
Vad har rump på sig?
Kräkvarning 🤮
slemvarning 🤮
https://bsky.app/profile/puckfutin.fellas.army/post/3lvsswmwv3s2s
Kräver inloggning.
Inte sevärd.
Man ska ju egentligen inte kink-shamea, men det finns ju gränser för vad som kan anses rimligt, ens med samtycke.. 🤮
Det skall vara frivilligt och båda blandar in folk som inte vill vara med. Det är perverst på det dåliga sättet, det är inte ens ironiskt.
Således TACO. Någon som är förvånad?
‼️ Russia: “Rates for sea transportation of Russian coal rose to a maximum after Putin demanded that entry into ports be coordinated with the FSB”
✅ It got worse
😂
https://www.moscowtimes.ru/2025/08/07/stavki-namorskie-perevozki-rossiiskogo-uglya-virosli-domaksimuma-posle-trebovaniya-putina-soglasovivat-vhod-vporti-sfsb-a171030
https://bsky.app/profile/prune602.bsky.social/post/3lvtfxzp2js2c
❗️In early August, an underwater drone, likely from 🇷🇺Russia, entered 🇱🇹Lithuanian territorial waters near Nida.
According to eyewitnesses, a Lithuanian patrol boat pursued the object.
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3lvtg7362g22o
switzerland appears ready to play hardball https://www.bloomberg.com/news/articles/2025-08-07/swiss-politicians-push-to-cancel-f-35-fighter-jet-deal-after-us-tariffs
https://bsky.app/profile/mgerrydoyle.bsky.social/post/3lvslth5lhs24
Kräver inloggning
Blir en extra slant till Jonas pga TACO-dumhetsöverdos idag.
Kommentarerna till Puckens senaste video (https://www.youtube.com/watch?v=yBCh5cyI0Po) gav iaf några skratt att läka såren med:
– en ny akronym: TWAT, eller Two Weeks Again Trump
– på tal om två veckor: “Too Weak Trump”
KWACK
👍
Ukrainian soldiers have a very close call with russian MLRS fire.
Man ser bomben kommer ner om man kör sakta.
Sevärd.
Kräver dock inloggning.
https://bsky.app/profile/puckfutin.fellas.army/post/3lvronps4lc2j
Dags för kung nattpass komma med brinnande bra nyheter ⛽️ 🔥
Vore riktigt najs med ett rejält kalsongryck på slemgnomen vid ett öppet fönster på sjunde våningen. Det vore otroligt skönt om det blev en intern makt kamp i Kräklm, så ukrainarna och övriga världen får vara i fred från orcherna ett tag.
Inte 100% relevant kanske kanske, ville bara uttrycka ett önskemål.
DenGamle, jag litar på dig och dina infiltrations skills för ovan nämnda önskemål.
+666
Håller Nemiroff med.
Zelensky: “Jag kan gå med på att träffa Putin om rätt förutsättningar finns. I ett rum utan utsikt i Haag, eller om utsikt är ett krav, ett rum med ett öppet fönster högt upp i en grå skyskrapa”
👍
Du kan lita på mig SMEAGOL 👍
exakt som Gustav III litade på sina maskerade väster.
Varit i flaskan med gästerna? 🥃
Grannfrun på besök 🥂?
🇺🇦🗣️ “Thanks to the fact that we exposed the actions of the Russian command and the preparation for this offensive in advance. We had intelligence data, we had radio interception data,” — Syrskyi regarding the Russian plans for the offensive on Kharkiv.
https://bsky.app/profile/savchenkoua.bsky.social/post/3lvtiptyyds24
❗️5 ways the war between Russia and Ukraine could end – CNN
1. Putin agrees to an unconditional ceasefire.
▪️This is extremely unlikely, Putin will most likely continue the fighting until October, because he sees this as the path to victory.
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3lvtijlju622o
Läs hela i länken. 🔗
🇮🇹📞🇺🇦 Zelensky: I spoke with Giorgia Meloni. We all want a defined and secure future for Europe.
Giorgia firmly supports the position that European leaders must be involved in diplomatic efforts alongside the U.S. to establish peace.
We coordinated our next steps.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lvtkbyzsak24
Meloni har varit årets överraskning. På ett positivt sätt!
😡🤬🤬🤬🤬🤬
Russia is listing abducted Ukrainian children online by photo, age, and traits—like products in a catalog.
🧵 1/6 ⬇️
https://bsky.app/profile/united24media.com/post/3lvtkbt2wfk2h
Moskoviten är med andra ord lika noggranna som mustaschadolfs organisation på sin tid.
Intressant att de därigenom också visar upp barnen så att de kan spåras. de tänkte kanske inte på den vinkeln.
⚠️Varning.
Ryss försöker gömma sig i spenaten men får drönarbesök.
Ryss avslutar sitt liv.
https://bsky.app/profile/mancer.bsky.social/post/3lvtii5ghbk2u
En mindre…
Han hade också kunnat stanna hemma.
TACO intervju
Too weak
https://bsky.app/profile/puckfutin.fellas.army/post/3lvtlstwgk226
Kräver inloggning
https://bsky.app/profile/antongerashchenko.bsky.social/post/3lvtlojkxtc27
Samma utan inloggning
🇺🇦✈️💣 In Kamianske, Zaporizhzhia region, Ukrainian aviation destroyed dozens of Russian soldiers gathered inside a building, – Soniashnyk
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lvtlqhfges24
Hoppas 🙏 spiderweb 2?
Here we go again? 🤔🕸️
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lvtlqtbta224
👀👀👀🕸️
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lvtlttynfs24
Video from Magyar ☠️☠️☠️
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lvtlaynbhs24
Mycket märklig film.
⚠️ Spiderweb 2.0? Russian monitoring channels are reporting the launch of FPV drones from cars in the Saratov region.
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3lvtmfaipsk2o
BREAKING!!!!
🛸 💥 ?
Ja det vore fantastiskt ifall att …
Jag unnar Budanov ett leende … 🙂
#Me too
A swarm of UAVs in the Chernihiv region is flying in a snake-like formation heading towards the Kyiv region. There are about 20 russian drones over Ukraine at the moment.
https://bsky.app/profile/puckfutin.fellas.army/post/3lvtmdy5odc26
Kräver inloggning
Spiderweb 2.0
We have a location now. FPV drones launched from “cars” were reported in the Saratov region of the RF. The RF Airbase at Engels is the most likely target.
#OSINT
https://bsky.app/profile/urikikaski.bsky.social/post/3lvtmnn3fud2k
Vehicles launching UAV?
Spiderweb 2.0?
https://bsky.app/profile/daskleinee.bsky.social/post/3lvtmu63njc2d
Kräver inloggning
Spiderweb 2.0
The Moscovians are going apoplectic and now claim FPVs are flying out of “RVs” (Recreational Vehicles or motorized caravans) which actually makes more sense.
#OSINT
https://bsky.app/profile/urikikaski.bsky.social/post/3lvtn4ytgqw2p
Oh oh saratov
https://bsky.app/profile/noelreports.com/post/3lvtnejyacs2y
There is news in Russian chats that FPV drones are currently flying out of this car… but this photo is our psychological operation through bots throw into their chats 😅
Most likely, the Russians are just spreading panic(
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lvtnn3tadc2m
Ukraine 🇺🇦 might be doing Operation Spiderweb 2.0 as we speak
FPV drones are being launched from vehicles near Engels Air Base in Saratov, Volgograd, Rostov, and possibly other regions in Russia
We await the results
https://bsky.app/profile/ukrainemap.bsky.social/post/3lvtnvftltk2h
Åh detta låter riktigt najs! Hoppas på gods resultat i morgon bitti.
Spännande.
….en på tråd rakt i skithålet på slemgnom vore värt 💩 💥
Kanske värt 👍👍👍👍👍 ?
Hoppas det är substans bakom nu och i så fall ett rikt utfall…
??
Yeah, just panic, probably there is no drones…
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lvtoigy6js2m
🙁😣😞
Meanwhile.. naval drones are reported in The Black Sea and Azov Sea coasts.
🍿
No sleep 😴
https://bsky.app/profile/noelreports.com/post/3lvtoeh2bnk2y
Yeah, just panic, probably there is no drones…
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lvtoigy6js2m
Hmm..
Har inte sett någon bild/film ännu, men inte hunnit kolla så mycket
Poppar fredagssnacksen redan nu!🍿🍿🍿🍿🍻
There’s been an explosions and subsequent fire in Kharkiv.
In the Saltivskyi district, a civilian business has been hit according to the mayor.
Bild
https://bsky.app/profile/twmcltd.bsky.social/post/3lvtonf42kc2s
This is the moment a drone hit the Saltiv part of Kharkiv tonight.
No news of damage or injuries yet.
Film
https://bsky.app/profile/twmcltd.bsky.social/post/3lvtoqqwxb22s
Orc came out of his burrow.
Immediately gets sniped in the head.
https://bsky.app/profile/puckfutin.fellas.army/post/3lvton2ta3k26
Varning ⚠️
Kräver inloggning
Lite obehagligt. Man får se skotthålet.
En våldtäktsman/mördare/torterare färre och ett steg närmare fred och demokrati.
Ja, väck med dem alla!
On the “cars launching drones” story – the air raid warning has now been switched off in Saratov region, where the story originated.
So either a hoax, an isolated incident with the fear it may happen again anywhere in Russia, or it is an attack authorities need to downplay.
https://bsky.app/profile/twmcltd.bsky.social/post/3lvtpbbdoec2s
The AFU advanced in Ridkodub, Lyman direction
Karta Varning twitterlänk
https://x.com/FreudGreyskull/status/1953543119057907752
Alldeles för tidigt att säga något, men momentant snygg inbrytning
Drone attack on Russia! 🦅
Map from DroneBomber
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lvtpp5rxnc2m
Varenda litet streck gör dagen vackrare.
‼️ Russia: “In the Zaigraevsky district of Buryatia, volunteers called on local residents to donate their refrigerators for the needs of Russian field hospitals in the war in Ukraine.”
https://www.moscowtimes.ru/2025/08/07/u-zhitelei-buryatii-stali-zabirat-holodilniki-na-nuzhdi-armii-a171084
https://bsky.app/profile/prune602.bsky.social/post/3lvtpwcjgcc2c
How did you go bankrupt?
https://bsky.app/profile/jpeter1son.bsky.social/post/3lvtq5usxlc2g
Vilka hjältar ni är Erik14 och Fram i natten!!
Instämmer till tusen, minst!!! 👍👍👍👍👍
Tack så väldigt mycket, Larsen och Peter! 🇺🇦🇸🇪
🤬 The moment of strikes in Bucha and Irpin area near Kyiv. There were at least 10 explosions.
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lvtrfeiog227
The centre of Kyiv looks to be spared for now.
Jet drones reported to be in tonight’s attack on the outskirts of the city.
There has been at least one, probably two, drone hits in the Irpin-Bucha area.
Film
https://bsky.app/profile/twmcltd.bsky.social/post/3lvtr6pl7622s
Another day, another round of glorious “improvements” from Russia. This time, it’s the water supply getting a makeover. In temporarily occupied Donetsk, on the very day water was turned on, it came straight out of the tap with detergent included. Isn’t that just delightful?
Film, översatt.
https://bsky.app/profile/wartranslated.bsky.social/post/3lvtfpra34222
Ser fullkomligt normalt ut för att vara rySSland.
“The war must end in a way that benefits us. That means we must win, not retreat,” — said Syrskyi.
According to the Commander-in-Chief, Ukraine must inflict such losses on the enemy that it is forced to end the war — not from a position of strength, but on Ukraine’s terms.
https://bsky.app/profile/wartranslated.bsky.social/post/3lvtdzzzvy22t
Detta är exakt vad det handlar om. Alltför ofta hör man västerländska ledare tala om att hjälpa UA “så länge det behövs” – nej, det handlar om att hjälpa UA vinna, dvs att tillfoga angriparen så stora motgångar och förluster att t.o.m. Putin känner sig tvingad att förhandla om för UA godtagbara fredsvillkor.
Ukrainian SBU officers detained three Chinese nationals who were attempting to transfer top secret information on the Neptune anti-ship and ballistic missile to the PRC’s Ministry of State Security (MSS). Of course, that information would end up in the hands of the Moscovians as well.
https://bsky.app/profile/urikikaski.bsky.social/post/3lvsobwgcl525
🇬🇪
August 7, 2008 – the day russia launched a full-scale military invasion of Georgia.
Not August 8. Not a reaction.
A premeditated act of war – planned, executed, and then buried beneath layers of lies.
https://bsky.app/profile/gvantsasamkh.bsky.social/post/3lvr5gi45jc24
🇬🇪
For 16 years, 🇷🇺 has tried to rewrite this truth: claiming it acted “after” Georgia, spinning aggression as defense, and framing war as “peacekeeping.”
But facts matter. Dates matter. Lives lost matter.
When we echo their false narrative, even unknowingly, we help the aggressor hide its crime.
https://bsky.app/profile/gvantsasamkh.bsky.social/post/3lvr5glhk2224
Today, we remember the truth.
We remember the lives taken.
We remember the invasion that began on August 7
And we will never forget.
#Augustwar #RussiaIsATerroristState
In Zugdidi 412 candels were Iit in honor of those who died in the August War.
In 2008 this day russia invaded Georgia
Bild
https://bsky.app/profile/tatach.bsky.social/post/3lvtmln4bc22a
The eight Georgian opposition parties boycotting the local elections have produced a documentary on Russia’s 2008 invasion of Georgia.
Putin and Georgian Dream officials are loudly booed.
Day 253 of daily, nationwide protests against this regime.
Bild
https://bsky.app/profile/rusudandjakeli.bsky.social/post/3lvtbt7pha22r
Det är hemskt att dessa modiga människor som kämpar för frihet och demokrati inte får mer uppmärksamhet i väst.
Drone attack in Odesa again tonight too.
There are reports of hits in the city, but also air defence took down other Russian UAVs, such as here:
Film
https://bsky.app/profile/twmcltd.bsky.social/post/3lvtwo37crs2s
20 minutes ago I told you about the explosion in Shostka in Sumy region.
A sports complex has been hit, and houses nearby are also affected.
Film
https://bsky.app/profile/twmcltd.bsky.social/post/3lvtsuh7hhk2s
Three people have been injured in the attack on Bucha.
The injuries to two women, aged 80 and 56, and a 16 year old girl, are no serious.
Kyiv regional council says fires broke out in the private sector with people’s houses damaged.
Bild
https://bsky.app/profile/twmcltd.bsky.social/post/3lvtwbxqmxs2s
There was indeed also an explosion in Hostomel, presumably near the airport.
The sound of the blast does seem like a direct hit and not a shootdown here.
This was the last of the explosions in that swarm.
Film
https://bsky.app/profile/twmcltd.bsky.social/post/3lvtrooc4sc2s
There was an explosion tonight in northern Rostov.
There’s speculation it may have been a strike on the Russian military base in Millerovo, but no proof of that.
Film
https://bsky.app/profile/twmcltd.bsky.social/post/3lvtyc3pwkk2s
Spiderweb 2.0
Jag är försiktigtvis skeptisk.
Det finns en bild som cirkulerar på en husbil. Men det är en flera år gammal bild.
Däremot kan det nog finns mängder med drönare som dyker ner över Saratov, Rostov, Stalingrad osv. Så även ikväll/natt.
Personligen behöver jag mer bevis för en ny Spider. Denna gång 😉
Budget disaster in Russia !
Federal budget execution data for 7 months released.
July deficit – 1.186 trillion rubles
January-July deficit – 4.879 trillion rubles
(January-July deficit.24 – 1098 trillion rubles)
Tyvärr har han slutat uppdatera på Bluesky. Så jag får lägga twitterlänk, varning!
https://x.com/evgen1232007/status/1953436292752040092
According to the results of 7 months, the deficit is 4.879 trillion rubles
This is more than in the entire history of Russia, and this is a deficit for only 7 months. At this rate, the deficit by the end of the year could be 9-10 trillion rub !
This is 110-120 billion dollars
For 7 months y/y
Budget revenues: +2.8% y/y
Oil and gas revenues: -18.5% y/y
NON-oil and gas revenues +14% y/y
Expenses +20.8% y/y
Deficit: (-4879 vs. -1098 (2024) )
July (y/y)
Revenues: +3%
Oil and gas revenues: -27%
NON-oil and gas revenues: +23%
Expenses: +24%
Deficit: (-1.186 trillion rubles
The rate of income growth has remained zero for the last 3 months, and this is with inflation at 10%, which means that in real terms there is a recession
Expenses, unlike income, maintain a high growth rate; over the last 3 months, expenses have been higher than last year by an average of 25%
The huge growth of expenses, with zero growth rates of income, has already led to catastrophic results of budget execution for 7 months. If expenses are reduced a little, then income will collapse even more because the budget impulse will disappear
The Russian economy is falling apart.
All the reserves that were exhausted. Only military factories are working on government orders. But the budget is no longer receiving anything from this
All civilian industries are in recession, factories are reducing their working week. They’ve had enough! Soon all this will turn into a banking crisis and the collapse of the financial system!
Kan vi verkligen hoppas på en så katastrofal ekonomisk utveckling i landet att detta tvingar Putin att förhandla om fred på riktigt (att han kommer att spinna det till att Ryssland har segrat kan vi ta för givet)?
Nemiroff troligt med en ekonomisk kollaps.
Ekonomin, ekonomin, ja det kan vara nyckeln. Många krig har slutat först då ena eller bägge parter är ekonomiskt och produktionsmässigt utslagna, men fortfarande har en halvhygglig militärmakt kvar.
Om det här stämmer och, betydligt viktigare, faktiskt genomförs är det ju fullkomligt katastrofalt: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/rPQr5w/trumps-bud-till-putin-avslojas-fran-ovantat-hall
Vi får väl se. Kommer olika info hela tiden.
Caitlin Doornbos
@CaitlinDoornbos
Also, Zelensky comms adviser @dmtrltvn denied the bogus Kremlin claim that the US presented Russia w/a deal that would de facto recognize Moscow’s territorial gains in Ukraine as Russian.
“During the leaders’ conversation, nothing like that was mentioned, and Witkoff didn’t say anything of the sort; he was talking about other things.”
Det förnekandet står i Aftonbladets artikel också, men är i sig meningslöst eftersom ukrainarna inte var med vid mötet. Samtidigt har jag oerhört svårt att tro att européerna är så jävla naiva att de skulle ha gett grönt ljus för det här – det vore rena vansinnet att frysa konflikten i det här läget. Inte bara för att det är uppenbart att moskoviterna verkligen har slagit sig utmattade, utan också eftersom flera underrättelsetjänster har sagt att moskoviterna faktiskt planerar ett angrepp mot ett eller flera Nato-länder inom några få år. Att de skulle föröda sitt eget helt och hållet är vid sidan av, eftersom det inte är en variabel som överhuvudtaget figurerar i deras kalkyler.
Ja, vi får verkligen hoppas att detta inte blir resultatet – alltför fördelaktigt för ryssarna. Europa måste visa större tyngd i sina ståndpunkter, men risken är att vi är för splittrade för att så ska ske. Prio 1 är att UA finner avtalet acceptabelt, när det gäller risken för ryskt angrepp mot t.ex. Baltikum, måste det vara de europeiska Nato-ländernas egen avskräckningsförmåga (gärna kopplad till USA också), som ska vara avgörande. Vi har fått drygt tre års extra förberedelsetid och positiva förändringar har skett.
Det kan inte vara möjligt att efter det här kriget, Europa skulle erkänna Moskvastatens anspråk på “de fem regionerna”, släppa sanktioner mot Moskvastaten och låta upprätta normala handelsförbindelser.
Jag är säker på att man hellre vill ha en havererad civilization, än just det.
👉 Kollaps av det finansiella systemet! 👉 Moskvastaten reducerad till “Enklaverna Moskva och Pieter”!.
👉 “Och Gud såg att det var gott!”
Skulle vara katastrofalt om våra ledare är så korkade att dom säger ja till så usla villkor. Vore ett förräderi mot både Ukraina och demokratin samt internationell rätt.
Well, det förräderiet begår vi redan sedan 3,5 år genom att inte aktivt stödja Ukraina. Det är ett ovedersägligt faktum.
Rysk “anchoring” inför mötet?
Ukraina är det som står emellan ett blodtörstigt Ryzzland med imperalistambitioner och övriga Europa. Ren jävla skandal att det inte får aktivt militärt stöd NUUUU!
Ja, skandal är det. Jag skäms varje dag.
1040 KWIA
7 tanks
7 APV
52 artilleri
238 UAV
126 mjuka fordon
Megabonk! Slava Ukraini!
👍
https://bsky.app/profile/matsextrude.bsky.social/post/3lvufhkj2dc2t
Tack Justanothernickname och Matsextrude
Megabonk oink 🔥
Wow! En toppendag!
Andra dagen, väl, med svagt stigande pansarslakt?
AFU rapporterar:
147 combat clashes
6 aviation strikes
160 KAB + 2 missiles
~ 6, 000 sheelings (129 from MLRS)
4, 305 kamikaze drones
Spanien ratar amerikanska stridsflyg och väljer europeiska istället.
https://www.expressen.se/nyheter/varlden/braket-med-usa-far-spanien-att-valja-europeiska-stridsflyg/
“Det spanska alternativet består av dagens Eurofighter och det framtida FCAS-systemet”
Inget Gripen vad det låter. Men det är nog inte avgjort på det här stadiet.
“During the night, Ukrainian military shot down 82/108 Russian UAVs”
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3lvuko2op2s2o
T: köp våra plan annars får du en snyting (50tals referens till köp en tulpan…)
Oj hörde till ingget om spanskt val av EU plan förstås
I den wviga fredens tidevarv fortsätter våra mobiloperatörer att kostnadsoptimera. Samtliga operatörer kopplade i samma lina, noll redundans för koppling annan väg.
Ett dygn efter avgrävd fiber är tiotusentals invånare utan både fast och mobil uppkoppling. Många kan inte ens ringa, i vad som räknas till Stor-Göteborg.
Vi gör det inte svårt för ryssen…
Det blir en liten notis, inte mer.
https://www.gp.se/nyheter/gp-direkt.d4ea89e2-0587-4ff3-bc76-bd25a293050f?ifr-dir-postId=58af9e58-f3d3-47e3-b317-e83266e9c9a1
Japp, så är det. Det finns kunskap, men den används inte. Folk tycks tro att Internet är robust för att Darpa en gång i tiden designade ett nät som skulle motstå kärnvapenattacker. Men bygger man inte med tanke på att det ska vara robust utan istället enbart kostnadsoptimerar så blir det inte robust.
Nedan ett försök att visa på hur man borde göra:
https://kryptera.se/projektet-%E2%80%8Bfem-sma-hus/
http://www.stupi.se/Fem/huvuddokument-2.pdf
En del av detta var uppe i ett inslag i Rapport för lite sedan. Man menade där att nätet (-en) är allt för Stockholmsorienterade som ett stjärnnät med nav i Sthlm. Man borde ha större redundans för att kunna gå runt om det skiter sig någon stans.
Den eviga fredens och ekonomins utslag har gjort oss mycket sårbara.
Tack och lov finns det i utkanten av området kvar några icke-nedsläckta 3G-master kvar, som vissa (med rätt nalle och abonnemang) kan använda för att hjälpligt hålla kontakt (SMS)…
Efter nyår, not so much.
Den här situationen borde tas omhand av sittande regering och se till att ett lämpligt antal arbetslösa får möjlighet att hjälpa till att gräva ner tillräckligt antal nya fiber/koppartråd så att vårt telenät (och naturligtvis detsamma för vårt elnät) blir betydligt mer robust och inte onödigt känsligt för sabotage.
Bra rapport i SvD om den Ukr-tillverkade Bohdana artilleripjäsen. Mycket billigare, snabbare att tillverka och enklare än Archer. Kan skjuta och åka vidare (till skydd) snabbt. https://www.svd.se/a/o30AaV/ukrainas-nya-hembyggda-artillerisystem-fordelar-mot-archer?utm_source=iosapp&utm_medium=share
Ukraina lär få en formidabel krigsmaterielindustri efter kriget hur det än slutar (läs: känga till EU att lägga manken till och hjälpa Ukraina att sparka ut ryssen). De har fått en hel palett av olika plattformar att jobba med och kan plocka de goda egenskaperna från de olika systemen för att skapa materiel som fungerar i skarpt läge och som går att göra i stora numerärer under bristfälliga förhållanden.
För se som inte har en SvD prenumeration
Artikel i Omni
Ukrainska Bohdana är alls inte lika bra som svenskutvecklade Archer, som Ukraina också använder sig av, men har andra fördelar…
se = de (ovantill)
God Morgon Cornucopiakämpar!
Vi håller ut!
Vi ger ALDRIG upp!
God morgon!
Vi kämpar på!
Aldrig!
Stort tack till nattpasset!
Instämmer!
Ny tråd