Nedan följer lite siffror om den svenska importen, där propagandan ofta framhåller att vi är enormt beroende av Kina. Verkligheten är dock inte sådan och vi ska alltså inte kräla i stoftet för diktaturen i Beijing.

Totalt importerade Sverige varor för 2 003 miljarder SEK (GSEK) under år 2024. Av detta stod Kina endast 102 GSEK, eller 5%. Tyskland, Nederländerna och Norge var mer än dubbelt så stora, i fallet Tyskland mer än tre gånger så stort, och Danmark är 30% större land för svensk import än Kina. Detta är bruttosiffror, alltså ren import oräknat svensk export tillbaka.
| Position | Land | Varuimport 2024 (GSEK) |
| 1 | Tyskland | 325 |
| 2 | Nederländerna | 221 |
| 3 | Norge | 201 |
| 4 | Danmark | 133 |
| 5 | Kina | 102 |
| 6 | Finland | 102 |
| 7 | Belgien | 96 |
| 8 | Polen | 91 |
| 9 | Förenade kungariket (Storbritannien och Nordirland) | 74 |
| 10 | Förenta staterna (USA) | 71 |
| 11 | Frankrike | 69 |
| 12 | Italien | 66 |
| 13 | Tjeckien | 39 |
| 14 | Spanien | 37 |
| 15 | Österrike | 23 |
| 16 | Irland | 22 |
| 17 | Ungern | 18 |
| 18 | Slovakien | 17 |
| 19 | Estland | 17 |
| 20 | Litauen | 17 |
Av top-20 länder Sverige importerar från är 17 EU-länder. Till det kommer USA och Storbritannien. Dessa nitton Västländer, varav sjutton är demokratier, står för 82% av importen till Sverige.
Till detta kommer att vi importerade tjänster för 1 310 GSEK år 2024. Där stod Kina för 27 GSEK, eller 2%, ännu mindre än gällande varor.
| Position | Land | Tjänsteimport 2024 (GSEK) |
| 1 | Storbritannien (Övriga Europa) | 196 |
| 2 | USA (Nord- och Centralamerika) | 174 |
| 3 | Tyskland (EU 27) | 100 |
| 4 | Irland (EU 27) | 79 |
| 5 | Nederländerna (EU 27) | 76 |
| 6 | Danmark (EU 27) | 72 |
| 7 | Finland (EU 27) | 60 |
| 8 | Norge (Övriga Europa) | 55 |
| 9 | Frankrike (EU 27) | 49 |
| 10 | Spanien (EU 27) | 37 |
| 11 | Polen (EU 27) | 34 |
| 12 | Schweiz (Övriga Europa) | 30 |
| 13 | Kina (Asien) | 27 |
| 14 | Indien (Asien) | 26 |
| 15 | Belgien (EU 27) | 24 |
| 16 | Italien (EU 27) | 23 |
| 17 | Luxemburg (EU 27) | 15 |
| 18 | Kanada (Nord- och Centralamerika) | 14 |
| 19 | Österrike (EU 27) | 10 |
| 20 | Japan (Asien) | 9 |
Tjänsteimport kan handla om t ex Internetjänster, banktjänster, telekom, affärstjänster, transport och frakt från utlandet eller till utlandet, immateriella rättigheter som upphovsrätt, patent etc, kultur som streaming, utbildning mm, men också semesterresor eller andra resor mm.
Det väsentliga är att Kina inte är så dominerande gällande svensk import som planterade narrativ gör gällande, eventuellt rent av kinesisk propaganda och påverkansoperationer. Sluta vara så förbannat känsliga kring Kina och den kinesiska diktaturen.
Sedan är Kina numera experter på tillverkning och har uppnått klustereffekt, och kan leverera den kvalitet man är beredd att betala för. Kinaprylar är inte nödvändigtvis skitkvalitet, t ex iPhone eller Volvo och Polestar, men man har en väldigt bred prisbild att välja från. Men likväl är svensk import från Kina alltså bara 5% av varor och 2% av tjänster. Kom ihåg det.
Svensk tjänsteexport var 1 259 GSEK år 2024, varav 30 GSEK till Kina, mot vilken vi alltså har ett tjänstexportöverskott, t ex är det nog fler kinesiska turister i Sverige än tvärt om. Svensk varuexport var 2 069 GSEK och ett svagt handelsöverskott. Exporten till Kina var 76 GSEK.
I övrigt var 2024 svensk handel med Ryssland varuhandel på 429 MSEK import och 9 566 MSEK export, ner från 20 000 MSEK import och 22 534 MSEK export år 2021 året före den fullskaliga invasionens start. Tjänstehandeln var en export på 660 MSEK, men import kvar på 4 726 MSEK, ner från 8 026 MSEK år 2021 och respektive upp från 4 413 MSEK.
77 kommentarer
Mycket tankeväckande, tack!
Intressant, tack! Men det kanske är på håret att fortfarande kalla USA för demokrati… 🙁
USA är dock inte en demokrati, inte bara under Trump men generellt. Det är en konstitutionell republik.
Hårklyveri. Du förstår vad jag menade.
En republik är vanligen en demokrati. Ordet demokrati kommer från grekiska och betyder ungefär folkstyre. Ordet republik kommer från latinet och betyder ungefär folkstyre.
Din sentens är vad vissa republikaner och andra konservativa brukar hävda eftersom de inte förstår vad orden betyder.
Den är väl varuexporten vi har har varit mest rädda om. Men nu verkar den ju bli mindre, så då kanske vår handlingsfrihet ökar.
17 Ungern
Dessa nitton demokratier […]
Ursäkta mig, jag har nog tappat räkningen – räknar du Ungern under styre av Orban som demokrati?
Ja, just det.
Allt från Kina är kanske inte skräp, men en hel del är det säkert.
Det låter ju bra men frågan är vad siffrorna egentligen innebär? Hur många av sakerna vi importerar har Kinesiska komponenter i sig? Bara för att det är stämplat som importerat från Tyskland så betyder ju det inte att det är 100% tillverkat i Tyskland.
Jag undrade precis samma sak.
Är det inte tillverkningsland som är intressant och inte vilket land vi importerade prylen från?
Om prylen sitter i en tysk bil så är det Tyskland som bestämmer om de vill exportera den till oss. Inte Kina.
Men vid ett handelskrig EU-Kina som är troligare än Sverige-Kina så kommer det att påverka stort.
Jo men vi är väl fortfarande tekniskt sett beroende av Kina om vi köper prylar fullproppade med kinesiska komponenter.
Om Kina hypotetiskt skulle försvinna ner i ett stort slukhål över en natt, eller mer realistiskt om det blir stora störningar i leveranserna igen som under pandemin eller som när båten satte sig på tvären i Suezkanalen, eller om kineserna av någon anledning begränsar exporten till hela EU, så blir vi tillfälligt eller varaktigt utan prylar oavsett om vi köper av kineserna direkt eller via en tysk mellanhand.
Precis som när vi vill exportera Gripen?
Nej, för då gäller det export av militärklassade komponenter. Ursprungslandets myndigheter har på förhand godkänt vart produkterna får ta vägen. Samma regelverk finns inte för civila prylar.
Däremot håller jag med om att frågan är relevant vid ett krig eller handelskrig. Om Kina inte längre vill att deras produkter hamnar i Europa, så spelar det ingen roll att vi importerar bilar med kinaprylar från Tyskland.
Relevant analys. Jordbruket i Sverige är bara en procent av BNP så varför ska vi bry oss vad lantbrukare tycker? Allt står och vilar på något.
Och blir inte importen större från Tyskland för att värdeförädlingen med tyska löner blir större?
Bra artikel, snart i en dagstidning 😆
Med andra ord borde Kina agera något ödmjukare..
Lismandet för Kina består främst att trumpanhängarna i ledningen på LME (Erixkson) tror att USA och Kina är så viktiga för deras verksamhet att det är viktigt att Sverige lismar ocj kryper för diktaturer.
ledningen för LME har ju påtalat att om vi inte tillåter att Kinas bolag installerar utrustning som SÄPO anger systemfarligt så är det MYCKET LEDSAMT
LME-ledningen “I for one welcome our new China Overlords” (as long as they pay us)
Fantasisk feelgood för farbröder (dit jag räknar mig själv)!!!
Blev på riktig glad.
Är Holland uppblåst pga deras hamnar?
Vet ej om hamnarna medför transit av varor men de är enormt stora på att producera livsmedel och framför allt gör de många av handelns egna varor (EMV/EVM) där ursprunget liksom försvinner på etikettens baksida.
Rekommenderar en alldeles utmärkt artikel på temat i SvD Debatt av Viking Bohman. Han är associerad analytiker vid Nationellt kunskapscentrum om Kina vid Utrikespolitiska institutet och doktorand vid Tufts University. Han menar bl.a. att Kina visar både förmåga och vilja att strypa exporten av kritiska insatsvaror till USA och Europa samt att Sverige företer flera sårbarheter för kinesiska sanktioner:
https://www.svd.se/a/XjyWMx/viking-bohman-kina-kan-komma-at-oss-via-handeln
Ja och detta är i sig ett skäl att minska importen från Kina och bygga upp lokal produktion inom EU. En gissning är väl att dessa exportrestriktioner skulle kunna säljas till Ryssland för ett bra pris i händelse av konflikt.
Ett problem med Kina är att för en del produkter finns det få eller inga alternativ som kan producera med nödvändig kvalitet/upplösning och om det finns egna eller västalternativ är de mångdubbelt dyrare.
“Det är för jävligt i alla fall!”
Mja, kanske det. Inköp av totalt infrastrukturmässigt kritiska komponenter sker från utländskt bolag, som nyligen flyttat all sin tillverkning till Kina. Det var minst sagt besvärligt bara under Coronan. Som annan skribent skrev, vi har lagt ner i stort sett all sån tillverkning inom EU, och priserna är nära det dubbla på de komponenter som ännu tillverkas här.
Nån annan frågade, men såg inte svar: om kinatillverkat som köps via annat land är exkluderat kan siffran vara högre. Jag har dock ingen övergripande koll, bara anektdotiskt det jag vet att vi verkligen är beroende.
Om det bara är 5% som blir mångdubbelt dyrare, säg 5x, så blir ju totalkostnaden .95 + 5*.05 = 1.25 gånger dyrare dvs 25%. Det fixar ju vår centralbank på några år ändå utan hjälp av Kina.
Räknar man volym blir det nog mer än 5%. Dvs om man fokuserar på vardagliga prylar som m an ser varje dag. Skulle jag gå igenom nin garderob, verktygslåda, elekronik osv så står det made in Kina på väldigt mycket även om det minskar över tid, framför allt sportkläder är knappt kinatilverkade längre.
Precis som det stod made in Japan eller made in Taiwan på allt när man var barn så är nog Kina i en övergångsfas när de är på väg ur kågmarginaltillverkning.
Men oavsett så är det inte där de stora utgifterna ligger. Jag tror knappt att jag äger någonting som är “made in USA” (bortsett från 30 år gamla gitarrprylar) . Ändå strömmar mina pengar dit via tjänster och patent.
Och räknar man allt man släpar hem från “ICA” så faller nog min volympåstående ganska platt.
Skillnad på antal grejer och vad man betalar för, samt vad man faktiskt behöver.
“Kinaprylar är inte nödvändigtvis skitkvalitet, t ex iPhone eller Volvo och Polestar, men man har en väldigt bred prisbild att välja från.”
Om jag köper en ny iPhone – räknas det då verkligen som import från Kina i statistiken ovan?
“kinesiska turister i Sverige” – förvånansvärt många fågelskådare i den gruppen… 😒
Det kan ju vara på sin plats att väcka tanken om att förbjuda handel med icke demokratier.
Och om man nu är upprörd över handel med Kina så kan man ju sluta köpa sånt som det finns många alternativ till. Som vitlök, majs, låtsas thailändsk mat gjord i Kina eller japansk soja gjord i Kina mm.
Varför inte kräva tydligare ursprungsmärkning. Kanske ska varor från totalitära stater märkas lika tydligt som tobak?
Skulle ju kunna gälla bilar också.
Stora svarta fält på Volvobilar med texten “Diktatur dödar”.
Så folk lättare kan välja varor från demokratiska länder.
Tydligare ursprungsmärkning – absolut! Sedan borde vi införa importtullar kopplade till demokratiindex. Ev kan dessa ge rabatt för positivt momentum och kraftig höjning vid negativt momentum.
Du överdriver. Den mesta japanska soyan jag köper är licenstillverkad i EU. Volvos bilar som tillverkas i EU, och det är de flesta för den svenska marknaden, har material tillverkat i EU. MEd dagens realiteter köper man en konstruktion från en global tillverkare, som sedan sätter upp produktion rimligt nära fabrikerna.
Det är en missuppfattning att bilarna innehåller material gjort i Kina. Förutom de bilar som är byggda i Kina. Dessa behöver innehålla kinesiskt material pga tullar och krav på lokalproducerat materialö
Nästan alla ex30 är ju kinesianska och inte EU-volvo.
Och med nästan alla så är det väl “alla utom 50, som man symboliskt tillverkat i Blegien”
Produktionen för EU är nu helt flyttad till Ghent. Det är inget man gör på skämt.
Du pekar ut en modell, som beställdes från ett systerföretag inom koncernen. Sedan när EX30 utvecklades var det fortfarande legio att tro på global handel. Men då var det mer rationellt att låta kineserna producera bilen.
Det var i media modellen som skulle “rädda” volvo för vanliga.
Ex90 som utvecklades 100% i gbg har ju visat sig vara mer katastrofalt dålig än vad första versionen av id4 var.
Dessa två modeller (plus några enbart inrikes kinamodeller) skulle ju rädda bolaget.
Var Volvobilarna de facto skruvas ihop eller inte är rimligen underordnat den omständighet att Volvo Cars majoritetsägare är ett bolag som står kommunistdiktaturen i Peking mycket nära.
https://share.google/QZfXwmAbvTUDDYBGN
Det är minst sagt besvärande…
Det är därför det heter KinaVolvo för gamla Volvo PV
Och FinVolvo för lastbilar och CE.
För att ta en historia jag berättat tidigare: Under 1950-talet dominerades bilbeståndet i Finland av sovjetisktillverkade “Pobeda”. En skämtare började då trycka upp “Bumper stickers” med texten “Made in Siberia by slave labor”. Den sovjetiska ambassaden var inte road …
Det behövs ju inga förbud för att man ska välja bort kinesiska varor.
Angående ursprungsmärkning så brukar jag beställa mat för hemleverans från ICA. På webbsidorna som man beställer från står det alltid ursprungsland.
Intressant artikel och bra data! Som konsumenter borde vi sätta massivt tryck på rusta/jula/biltema/clasan/webhallen mfl som samtliga har en enorm tillverkning i och import från Kina. Samma med de stora klädmärkena.
I stort sett håller jag med dig, men vad jag vet har alla klädtillverkare lämnat Kina på grund av kostnadsläget och flyttat till Indonesien, Viet Nam och Bangladesh.
Allt kommer inte från Kina. Biltema har tex. i runda slängar hälften av varorna tillverkade i Kina och det är oftast inte så svårt att få beskes om var en vara är tillverkad.
Bäst är att maila på förhand så slipper man vänta i butiken när de undersöker en varas ursprung.
Sedan finns det ju en finess med att fråga i butiken tycker jag för då sprids frågetecknen kring att köpa kinesiska varor.
Clas Ohlson ärungefär som Biltema, men Jula och Rusta kan man nästan alltid skippa pga. att varirna kommer från Kina.
Taiwans halvledare är troligtvis viktigare än det som Kina tillverkar. Så vi får hoppas att Xi inte får feeling och kör på.
Helt korrekt. Rekommenderar vidare att lyssna på (eller läsa) Kjell A. Nordström för mer information inom ämnet.
Detta glädjer mig! Jag trodde det var minst 40 procent. Med det sagt så har de kinesiska produkterna jag äger varit av oväntat bra kvalitet.
“Nederländerna fungerar som ett europeiskt logistiknav, med Rotterdam som Europas största hamn. Det betyder att mycket av det vi “importerar från Nederländerna” egentligen är varor från hela världen som bara passerar via nederländska lager och hamnar.”
Ganska mkt Kina skulle jag tro
Vad innebär
“Ganska mkt Kina skulle jag tro”
lite mera precist?
Är det ett påstående, en gissning eller något annat?
Som jag skrev: något jag tror
Du kanske inte tror det går mycket Kinaprylar genom Rotterdam. Jag kan bara tala för mig själv.
Nej. Det handlar om ursprung, inte var det studsat. Helt fel. Oavsett importhamn kommer det vara import från Kina.
Precis. Det har aldrig varit “lagligt” att trans-skeppa via andra länder för att dölja ursprung.
Det är nått som TACO fått för sig att man kan straffa med tullar (men. Om man kan betala sig fri Så är ju helt plötsligt transshipping lagligt)
Nej. Läs på mer om statistiken.
Tulpaner från Amsterdam (samt mycket frukt & grönt) antar jag.
https://open.spotify.com/track/5GrHWAUHi2MksnA91BLFzI?si=f8e9e612c5644431
Jag undviker så långt det är möjligt att köpa kinesiska produkter och produkter som gynnar Kina sedan 2012.
När jag talade om att inte gynna Kina 2012, 2015 och kanske tom. 2019 blev jag nästan alltid idiotförklarad.
Idag möts jag oftast av medhåll eller tystnad.
Tystnaden är lite svårtolkad, kan vara medhåll, kan vara skamsenhet, kan vara nästan vad som helst, men jag blir iaf. inte idiotförklarad.
Det kostar extra, det gör det krångligt att köpa saker och det gör att jag ofta får avstå ifrån köp, men handen på hjärtat, det mesta du köper från Kina är ju ändå inte saker du behöver, eller hur.
Sedan har ju situationen krånglat till sig när jag inte heller vill köpa saker från USA, men det får gå.
Samma mentalitet som att Ryssland var ok 23 februari 2022. “-De anfaller inte, det är bara en övning”. In i det sista ville man inte inse verkligheten. Tanken på att Kina skulle bli ett hot mot oss fanns inte på dagordningen 2012 eller 2015. Jo, lite grann, men inte som det är idag.
Vem fasen tyckte att ockupationen av Krim 2014 var en övning?
Hej Surtrutn! Jag skulle vilja komma i kontakt med dig. Om du är nyfiken på varför, kan du mejla mig på [email protected]. För att jag ska kunna veta att det är du, vill jag i så fall be dig skriva med ett kodord som du kommenterar här någon timme eller så efter att du skickat ett mejl.
Kul att man var med och orsakade en blogg post 🙂
Mycket intressanta siffror faktiskt och som jag kommer att ta till mig i min mansplaining (där jag oftast har rätt ska tilläggas).
Kina är ju stora inom vissa områden, som tex plastkrafs och allt temu-skräp, men dom har ju billigare arbetskraft, korta transportsträckor, maskiner för bearbetningen osv. Men det är ju också en billig export.
Ser man till komponenter är Kina idag mycket begränsade till sk gruskomponenter. Vill man sälja till tex USA så får inga halvledare från Kina sitta i, i vissa produkter. Så dom är ju självklart beroende av Taiwan, men som vi alla vet kan dom ju lika gärna börja putsa upp sin lilla röda och förbereda sig (om Dumpen eller annan lika imbecil person fortsätter styra).
Hade ingen aning om att vi importerar så mycket från Nederländerna. Det har ju påtalats många gånger här, men man hör ju nästan aldrig något därifrån i nyheterna (om det inte är fotboll) vilket ja… det är ju märkligt med tanke på siffrorna ovan
Importen från NEderläderna är mestadels avancerade instrustriprodukter, samt oljor andra destillationsprodukter. Mest elektronisk utrustning och maskiner, står väl för ungefär hälften. Framför allt är det alltså industriprodukter. Mat och blommor står bara för en mindre del. Nederländerna är som Sverige mycket kvalificerad produktion. Sedan är det kanske mest B2B och inte konsumentprodukter.
Absolut relevant och tankeväckande. Dock är det ju inte bara % som är det viktiga. Ett stort problem är ju att Sverige och övriga Europa är så beroende av exempelvis batterier och dess komponenter. På kort-medellång sikt går det nog inte att ignorera att vi skulle ha ett stort problem om Kina stoppade exporten av vissa nyckelkomponenter där de har 80-90% av världsmarknaden.
Absolut relevant och tankeväckande. Dock är det ju inte bara % som är det viktiga. Ett stort problem är ju att Sverige och övriga Europa är så beroende av exempelvis batterier och dess komponenter. På kort-medellång sikt går det nog inte att ignorera att vi skulle ha ett stort problem om Kina stoppade exporten av vissa nyckelkomponenter där de har 80-90% av världsmarknaden.
På vårt lilla företag har vi helt stoppat inköp av kinesiska varor. Det är dock ganska enkelt då det finns bra (t.o.m bättre) alternativ från väst. Dock blir ofta prislappen lite högre, något som kunderna i sin tur inte alltid har förståelse för.
Vad vi däremot inte kan undvika är att våra leverantörer använder kinesiska halvfabrikat & råvaror. Gällande vissa specifika produkter är de närmast allenarådande genom att ha konkurrerat ut övriga världen. Här krävs nästan att myndigheter och EU gör riskanalys och börjar subventionera produktion inom EU, eller gör styrda upphandlingar inom t.ex. försvarsområdet som i sin tur hjälper civil produktion.
Jag och min familj började bojkota kinesiska varor redan för 8 år sedan. Vi har tyvärr fått göra undantag ibland, då det inte funnits alternativ. Ibland har har vi helt avstått från vissa varor. Började läsa om Kina efter att ha jobbat med kineser och insåg vilken regim CCP var. Jag har sedan dess både läst och följer insatt Youtubers i ämnet. Kan rekommendera China Update som är en mer nyanserad kanal. Summerat är det en hemsk regim som påminner mer om en maffia organisation än något annat i sin struktur.
Jag ser en del på China Observer men kan ta en titt på dem också. Serpentza har jag sett en del på också och han gick från att vara boende i Kina och vara mestadels positiv till att fly Kina och bli nästan utesluten negativ om regimen.
Tror dock att man får ta Kina-kritik kanalerna med en smula salt dock, att CCP betalar en massa influencers för att sprida propaganda vet vi ju men det verkar vara lite av motsatsen också, särskilt från Indien. Samma som med Ryssland och Ukraina så blir det lite oseriöst när en del youtubare gör video efter video med att ”det är över för Kina.”
Något reellt positivt är ju att de börjar få problem med sin demografi. En av anledningarna att Japan nästan blev världens största ekonomi var ju på grund att de hade en väldigt produktiv demografi med extremt många unga efter andra världskriget. När Marshall-planen då satte igång kombinerat med en ung, hårt arbetade intelligent befolkning gick Japan som en raket med nästan 10% tillväxt i året. Men 40 år senare när den stora befolkningsmassan började gå i pension i början av 1990 talet gick tillväxten ned till nästan noll och haft problem med produktivitet ända sen dess.
Med Kina så startade den här processen mycket senare då socialismen dödat väldigt många och hållit de fattiga tills de började lätta på det. Hälften av världens fattiga var på den tiden bara från Kina och över 90% av befolkningen. Men sedan ett par år tillbaka har de börjat kännat av åldringen av befolkningen, och med ett-barns politiken som gjort yngre generationer ännu mindre lär det gå minst lika illa för Kina som för Japan.
Du behöver ju inte vara ett geopolitiskt geni för att se att Indien tar över rollen som billigt producentland i framtiden, och jag räknar med att se på försök med totalitära lösningar från Kina för att lösa sina problem. Troligt så sänker de nog pensionerna och ökar pensionsåldern ännu mer än vad man gör i väst för att kompensera, så om du är gammal och inte har några större besparingar så får du antingen leva på dina barn eller svälta.
Inte riktigt säker på din analys av Japans nedgång på 90-talet kopplat till pensioner… Det ser ju snarare ut som att problemen tornar upp sig 2020 och framåt.
Se https://globalis.se/laender/japan, man kan dra i spaken på ett intuitivt sätt…
Kan tillägga att få av deras produkter håller någon högre kvalitet. Vad jag sett beror det på följande saker, kortsiktigt tänk om att tjäna pengar snabbt är viktigare än långsiktighet att skapa återkommande kunder, kan man ” cut the corners” för att få egen vinning i form av vinst eller bonus så gör man det. Få med riktig erfarenhet om tillverkning och kvalitet. Till skillnad från japaner som drivs av stolthet, så drivs kineser mer av rädsla, så man mörkar problem istället eller skyller på någon annan.
De flesta kineser är trevliga och gillar nog inte CCP, men de har inget val, så jag bojkottar CCP, ju sämre det går så leder det till att folket reser sig mot dem
Kompis var med och byggde upp en fabrik i Shanghai. Hans uppfattning var att om man inte specificerar något annat så får man alltid det billigast tänkbara. De frågar aldrig om kunden verkligen vill ha det eller en bättre produkt/lösning. Lite som LOU i Sverige alltså 😉
PS har miljarder i budget och klarar detta till trots inte att stå emot kinesisk propaganda.
What myndigheten för psykologiskt försvar doin’?
Tack LW!
vad som är mest oroväckande map Kina är att 98 % av “Rare Earth metals” importeras från Kina till EU och jag antar att Sverige har samma procent. Kina bryter hälften av dessa mineral och processar 90 %. Det insåg tidigt det strategiska värdet och då de inte behöver ta hänsyn till några miljöaspekter kan de göra det till en kostnad som är lägre än i länder som tar hänsyn till miljöaspekter. Sverige har enorma mängder av metallerna i Kiruna och runt 2030 har brytning och anrikning kommit igång såvida inte Greta limmar fast sig på maskinerna. Lyckas planerna kan metallerna därifrån fylla hela Sveriges behov och en stor del av EUs behov.
vad som är mest oroväckande map Kina är att 98 % av “Rare Earth metals” importeras från Kina till EU och jag antar att Sverige har samma procent. Kina bryter hälften av dessa mineral och processar 90 %. Det insåg tidigt det strategiska värdet och då de inte behöver ta hänsyn till några miljöaspekter kan de göra det till en kostnad som är lägre än i länder som tar hänsyn till miljöaspekter. Sverige har enorma mängder av metallerna i Kiruna och runt 2030 har brytning och anrikning kommit igång såvida inte Gr*ta limmar fast sig på maskinerna. Lyckas planerna kan metallerna därifrån fylla hela Sveriges behov och en stor del av EUs behov.
Intressant artikel, men som några har påpekat så motsvarar inte totalkostnaden den relativa volymen eftersom mycket av det vi köper från Kina är billiga produkter. Om dessa produkter skulle försvinna eller bli dyrare så skulle det bli kännbart för vanliga konsumenter, som inte skulle kunna unna sig lika mycket kläder och prylar som tidigare. Kanske kunde varor från Indien, Pakistan och Vietnam delvis ersätta, men detta är också problematiska länder med knytning till Kina och/eller Ryssland.
Sedan håller jag faktiskt med Trump om att underskott i handelsbalansen kan vara ett problem. Även om summan inte är mer än 5% av vår totala import så blir det med tiden mycket pengar som läcker till Kina om vi inte exporterar till dem i motsvarande mån. Kanske kommer en del tillbaka i form av investeringar i Sverige, men vi vill väl inte att en stor del av Sverige och dess näringsliv ska ägas av Kina – eller att vinsterna från våra företag ska gå dit.
Underligt att Japan, Taiwan och Sydkorea inte kommer med i Top 20 när det gäller varuimport, det måste vara en förändring sedan tidigare. Något som också förvånar mig mycket är att vi – trots kriget – importerar tjänster för mångmiljardbelopp från Ryssland. Vad tusan kan vi köpa för tjänster därifrån? Förutom att vi stödjer Putins brutala krig så lär ryska tjänster föra med sig säkerhetsproblem.
Det vore inressat hur svensk ekonomi skulle påverkas av att ersätta allting vi importerar med import av varor och tjänster från andra länder (och kanske en del inhemsk produktion). Det skulle vara intressantare än att veta hur stor del av vår import som kommer från Kina.