Börserna går blandat i de asiatiska tidszonerna under onsdagsmorgonen och kronan stärks. USA-börserna bjöd på breda techbroligarkras där Tesla utklassade övriga med -8.39%. Och en varning utfärdas för begreppet folkaktie, som betyder att man ska blåsa småsparare på pengar.

Stockholmsbörsen höll emot amerikanska nedgångar och OMXS30 steg +0.41% medan OMXSPI gick +0.11%. Kronan har stärkts till 10:61 SEK för dollarn men ligger kvar på 11:15 SEK mot euron. Guldpriset trillar ner under tusenlappen och noteras i 993:- SEK per gram på starkare svensk krona.
Långa amerikanska statslåneräntor föll, men det gjorde även USA-börserna. Börsindexen S&P-500 gick -0.47% och Nasdaq 100 -1.24%. FANANGST-aktiernas techbroligarker fick det tufft även om Apple bara backade -0.02% och Amazon rent av steg +0.04%, men övriga backade och Tesla rasade med -8.39% och gick ner på ett börsvärde under 1 000 miljarder USD.
Elon Musks förmögenhet består till stor del av hans aktier i Tesla och när de här nedgångarna fortsätter så trillar han förhoppningsvis bort från positionen som världens rikaste man, som i övrigt varierar beroende på hur man räknar och t ex hur SpaceX värderas. Jeff Bezos Amazon backade iaf inte.
Förhoppningsvis fortsätter i alla fall kraschen för Tesla, som har 90-95% kvar att ge på nedsidan för att värderas som ett bilbolag utan tillväxt.
Tittar man på andra bilbolag, som t ex folkaktien Volvo Cars så har förvisso inte de heller gått så bra.

Så fort något kallas en folkaktie så ska man fly och springa åt andra hållet. Folkaktie betyder att de tidigare ägarna inte längre tror på bolaget och ingen vill köpa det, så därför börsnoterar man det och säljer till småsparare och får på så sätt in pengar medan det fanns något värde kvar i bolaget.
Telia är annars en klassisk folkaktie, som t ex haussades av näringslivslobbyisten Göran Persson när staten inte längre trodde på bolaget och ville casha hem och blåsa väljarna och skattebetalarna.
Borta i de asiatiska tidszonerna går börserna blandat just nu. Än så länge ligger ASX 200 på -0.26%, Hang Seng rusar +2.54%, KOSPI tvekar på +0.05%, Nikkei 225 faller -1.24% och Straits Times är i skrivande stund på 0.00%, men jag har inte kontrollerat öppetttiderna för de asiatiska börserna.
121 kommentarer
Fortsätt rasa muskpedoaktie.
Godmorgon LW!
God morgon.
Det är på tiden att Teslas aktie rasar ihop som ett korthus. Tesla har gått ner 37% från toppen, och har fortfarande ett övervärderat P/E-tal på 146. Volkswagen har ett P/E-tal på 4, så Tesla kan gå ner med ytterligare 97% om Musk fortsätter att skrämma bort ägare med sina absurda utspel.
USA:s börser har för övrigt 70% av allt globalt kapital, medan USA:s BNP är 25% av världstotalen. Om europeiska, asiatiska, sydamerikanska och kanadensiska fondbolag säljer av sina amerikanska aktier kan det leda till en börsnedgång i USA på 65%. Då kommer den amerikanska börsen ner till nivån som rådde på 80-talet och tidigare.
Dollarn har också sjunkit från maxnivån 11,25 SEK till 10,6 SEK. Om dollarn ska ner till 8 SEK (som var en normal nivå tidigare) så innebär det ytterligare en nedgång för amerikanska aktier på 30%.
Trump och Musk gör sitt bästa för att sabotera den amerikanska ekonomin och göra USA avskytt i resten av världen (med undantag av Ryssland).
Då är det bättre att investera i svenska och europeiska aktier. Framförallt den europeiska försvarsindustrin (Saab, Rheinmetall och Dassault) går väldigt bra med uppgångar på hundratals procent. Numera känns det dessutom etiskt att investera i europeisk försvarsindustri.
Traditionell tillverkningsindustri ligger under 10. Inte ens mode eller smink klarar 146. Sådana nivåer förutsätter, som bloggaren beskrivit, att det handlar om en religiös kult. Moonsekten är ett exempel, Musksekten ett annat.
Och idag finns alternativ om man bara skall ha en elbil. Hemtjänsten i Kungsbacka har en stor flotta med Renault Zoe och Nissan Leaf och tydligen fungerar de bilarna. Sedan har Hyindai/Kia moderniserat sina produkter rejält så numera kan du köra annat än Tesla om du bara skall ha en elbil.
Jag är glad och nöjd ägare till en Hyundai sedan 15 månader tillbaka. En nackdel med att köpa denna bil, vilket man för övrigt delar med många andra elbilar, är leveranstiden. Vi fick vänta i evigheter, för först skylldes det på komponentbrist pga pandemin, sedan fick man vackert vänta på att fraktfartyget skulle ta sig hela vägen från Sydkorea till Wallhamn och … tja … Nu lanserar Hyundai en liten lovande modell varav nästan alla dessvärre är paxade av Norge.
Men vi har alltså aldrig ångrat köpet av vår fina bil och det är svårt att tänka sig att man skulle köpa bensinbil igen efter detta. Jodå, vi har en gashybrid också, den är bra och den rullar än, men man måste ju köra flera mil bara för att hitta en mack! Jag hade inte tänkt så mycket på det, men en av de största fördelarna med elbilen är ju detta bekymmerslösa med laddningen. Man pluggar in den på kvällen, schemalägger laddningen till de billigaste timmarna och behöver aldrig tänka på att ta sig till macken. Och kostnaden är synnerligen blygsam, snudd på “ingenting” jämfört med vad drivmedel tidigare kostat oss.
Sedan finns det såklart en ekonomisk aspekt – med den höga inköpskostnaden tar det väl tio år innan elbilen går break-even med motsvarande fossildrivna bilar. Men det känns bra. Bilen är tyst och behaglig och erbjuder alltid ett bekvämt kupéklimat även om man skulle sitta i en parkerad bil i någon timme, i väder där det normalt sett inte är trevligt att sitta i en stillastående bil. Vi har också blivit känsliga för avgaslukter, vilket vi inte var tidigare. Fossildrivna bilar luktar illa. Elbilar luktar inte alls. Körkomforten är underbar och det är kul att accelerera …
På “minussidan”, om man får kalla det så, finns att bilen inte är så tyst som jag inbillade mig att den skulle vara. Dvs tyst är den förstås, men skillnaden mot fossildrivna bilar är inte så stor som man kunde tro när man sitter i dem. De fossildrivna är bra ljudisolerade mot motorrummet numera, och vind- och vägbaneljud dånar lika mycket i elbilen som i de andra.
Sedan inser jag att det kanske inte är så lättsamt att ha elbil om man bor i lägenhet i stan och inte har samma självklara tillgång till egen, bra laddare som vi har här på landet. Och man har ju närmare till macken om man bor i stan, varpå man kanske inte ser samma stora fördelar som vi gör här.
Jag ser inga massiva klagomål från vare sig Hyundai- eller KIA-köpare, vilket tyder på att den stora majoriteten faktiskt är mycket nöjda med sina val. Då har det varit mer gnäll från Tesla-ägarna, tror jag.
Har provkört både Polestar och ID4 och de var fina de med. Nej, det finns inte längre någon anledning att snegla på Teslorna. Säkert bra bilar, och har man en får man väl vara glad över det, men varför sponsra den där Musk mer än nödvändigt när det finns så bra alternativ? Framtiden tillhör utan tvivel elbilarna.
Enig
Man kan även tänka på att VW och andra märken haft utmaningar med sina första modeller som nu är lösta.
Det roliga är att man pratat mer om de märkenas problem vilket fått TeSSlaägarna att tro att deras bil är ett under av kvalitet. När i själva verket TeSSla är ökända för dålig kvalitet och extremt riskabla att äga när garantin gått ut.
“legacy auto” har åtgärdat sina problem. Det är deras styrka.
TeSSla har dock fortfarande stora kvalitetsproblem. TeSSlaägarna skryter mycket om “det kom ut en tekniker och lagade bilen”.
Men. De flesta andra bilar behöver inte lagas alls första åren.
Frågan har ställts förr, men det gör ju inget för svaren har uteblivit. 🙂
För oss som hellre automatsparar i fonder istället för hänga på aktiemarknaden, finns det fonder?
En som har ploppat upp är ju Finserve Global Security, men finns det fler?
Det finns många fonder.
Rekommenderar Avanzas fondväljare. Där kan du även se fondens största innehav
En god vän gick in ganska tungt i Saab dagarna efter ryssarna gick in i Ukraina och har nu börjat så smått vikta över till Heidelberg då han anser sig trygg i att återuppbyggnaden av Ukraina kommer börja inom ett-två år och att europa och än bättre frysta ryska tillgångar kommer ge leverantörer av insatsmaterial en guldera.
Just Heidelberg är väl dock ett av de företag som like mondalez är kvar starkt i ryssland
Tackar och bockar för den infon. Dags att ha bättre koll på Leave Russia. Jag inköper årligen runt 2-300 ton betong och delvist från Heidelberg, då de ligger närmast. Av anledningar har jag dock oftast valt alternativ leverantör. Heidelberg har nu levererat sitt sista lass betong till mig.
Cement är inget man transporterar långa sträckor. Och Heidelbergs Rysslandsnärvaro lär diskvalificera dem från Ukraina.
Hur mycket en aktie går upp eller ner har väl rätt lite att göra med hur stor handelsvolym som sker? Så jag vet inte vart du får 65% ifrån.
Det är nedgången om 70% av världens kapital på USA-börserna sjunker till 25% (som är USA:s andel av världens BNP).
25/70=0.35, dvs nedgången kan bli 1-0.35=0.65.
Väldigt schablonartat, men kan vara intressant att följa de kommande åren om internationellt kapital flyr USA-börserna.
Fast som sagt så finns det vad jag vet ingen sådan koppling mellan hur mycket som handlas och hur priset (som *har* direkt koppling till marknadsvärdet, alltså kapitalet) påverkas.
Fler som vill byta bort sina USA-fokuserade aktier och fonder trycker ned priset men det är inte alls i närheten av att vara sådär linjärt, kan bli -1% eller det kan bli -99%, eller något däremellan, typ.
Tyvärr har Europa förlorat biljarder i konkuranskraft på den icke ekonomiskt hållbara satsningen på fossilfri energiproduktion.
Det är egentligen ett bett på oljepriset som nära nog har halverats sedan dom stora besluten togs. Ju lägre oljepris desto mer subsider krävs för icke planerbar fossilfri energiproduktion.
I längden icke ekonomiskt hållbart. I teorin vore det bättre med mycket höga oljepriset för den icke ekonomiskt hållbara fossilfria energiproduktionen.
Men så har det inte blivit.
Eller så blir det precis tvärtom och Europa blomstrar.
Så kan det vara, eller så lönar sig investeringen i fossilfri energiproduktion.
Fossila bränslen är icke hållbara. De är nämligen ändliga. En dag kommer all fossil energi vara borta.
Det är dessvärre många som inte bryr sig om det eftersom det inte kommer att ske under deras livstid eller med stöd av något annat “bra” argument.
Det är väl bara för de som gillar oljan att värma upp sina hus med den råvaran?
Blir säkert billigt och bra och mycket bättre än de där värdelösa alternativen som miljötomtarna tjatar om.
Får man ens köra klassisk oljepanna nu för tiden i villa..?
Klart man får det, passar ju alldeles utmärkt för kämparna på detta forum som av rent ideologiska skäl går igång på tanken.
Där ser man, då har jag lärt mig något nytt idag och dagen är därmed inte bortkastad. Trodde faktiskt att oljepannor var verboten nu för tiden!
Jag har gett upp om att tjafsa med de fossila fantasterna kring det här med utsläpp, klimatförändringar och hållbara energilösningar. De låter ju som Trump allihop och jag tippar att de är nära honom i ålder också, så det är väl bara att låta naturen ha sin gång här. Att man inte kan lära gamla hundar sitta är visserligen en falsk myt, men att omvända nätbrynjegänget är för jobbigt för att man ska orka. De säger bara en massa nedlåtande och fördomsfulla saker om Greta Thunberg och miljöpartister och klimatforskare och bla bla bla.
Eller vad var det jag läste härovan? “Miljötomtar”. Okej.
Berätta gärna mer om de oändliga och hållbara alternativen.
Sist jag kollade behövs råvaror för att tillgodogöra sig även den ”oändliga” energin.
Problemet är inte att oljan kan ta slut, problemet är utsläppen.
Om vi skall ersätta alla olja (förvisso omöjligt) så kommer vi öka utsläppen inom andra sektorer.
Hur hållbart det är på sikt beror helt på hur man räknar.
Förmodligen bättre än olja, men är det tillräckligt bra?
Ferro
Visst finns det en viktig miljöaspekt, men den måste gå hand i hand med den ekonoska hållbarheten.
Tysk nedläggning av kärnkraft kan innebära mer kolkraft i Tyskland t.ex.
Själv gläds jag enormt varje gång jag läser om små eller stora europeiska genombrott inom fossilfri elproduktion, som exempelvis den franska fusionsreaktorn som lyckades hålla igång i hela 22 minuter för nån vecka sedan.
Vi hade ju en fin fossilfri energi med kärnkraft, likaså Tyskland, men vi lyckades avveckla dessa när gröna extrempartier sponsrade av bla Ryssland satt i förarsätet med riktning mot stupet.
Om du vill ha ökade koldioxidutsläpp så kan du inte göra fel med att rösta grönt.
Jo men eller hur…
Det vet ju alla att utsläppen har minskat i Sverige under nuvarande regering som tydligen är grön?
Vad är det nuvarande regering har gjort som ökat utsläppen lika mycket som att byta kärnkraft mot kolkraft och oljekraftverk? Ta bort plastpåseskatten menar du?
Sluta larva dig.
Du vet mycket väl att reduktionsplikten ändrades i januari 2024.
Hur har det påverkat de globala utsläppen?
I år så producerar vi 10 % mindre elenergi via kärnkraft än tidigare toppår, hur dom 10 % kärnkraftsel skulle påverka så radikalt förstår inte jag. För övrigt så var elpriserna förra året dom näst lägsta på 10 år.
Du kanske skulle gå igenom dina elräkningar? Och idag finns dessutom flera sätt att utnyttja el när den är billig som bloggaren visat många exempel på så för min del så betalade jag nog det lägsta genomsnittliga elpriset någonsin förra året.
“så för min del så betalade jag nog det lägsta genomsnittliga elpriset någonsin förra året”
Inte speciellt länge sen jag betalade 1 SEKetas inklusive allt, det var tider det!
Nu kostar elen väsentligt mer, å andra sidan har vi haft en brutal inflation sedan pandemin…
Jag betalar väsentligt lägre än en krona. Låst. Ramlar in på autogiro och jag bekymrar mig aldrig. Den lilla tid som finns över på dagarna ägnar jag i stället åt att läsa om Ukraina
Nej, det är ingen i Sverige som betalar under 1 SEK per kWh inklusive allt.
Korrekt, bara för elen som jag har väsentligt under en krona, dvs exkl skatt o annat.
Men som sagt, jag bekymrar mig inte
Och bara i år har Tesla fallit 25 % (egentligen i februari). Tänk om man kunde få en Fermenta där 😉
Nu får vi hoppas att AP7 tar sitt förnuft till fånga och hivar ut Tesla..
Här har du den fullständiga svarta listan:
https://www.ap7.se/app/uploads/2024/11/ap7-svarta-lista-nov-2024.pdf
Nästa revidering sker i juni.
Intressant att BAE Systems PLC är med på listan. Det är väl de som äger Bofors och Hägglunds och som gör Archer och stridsfordon 90.
Stämmer bra det. Som du ser faller de på kärnvapen.
BAE är Europas största försvarskoncern.
Notera att även Airbus faller på kärnvapen.
De blockar Airbus pga kärnvapen. Snacka om världsfrånvända lallande fånar till nyttiga idioter som drar upp riktlinjerna för den listan. Lever i en my little ponnyvärld av regnbågar o enhörningar.
Europa behöver Frankrikes o UKs kärnvapen mer än någonsin
Jajaja, de har ju 5 miljoner kunder som tycker AP7 är fantastiskt.
Pengar luktar inte.
Jag är en av de där 5M soffliggande kundera…
Med tanke på Boeings (också kärnvapen) problem så borde Airbus vara ett självklart ägande ur ett Europa perspektiv.
Som du förstår är jag inte en av kunderna…
Airbus är ett fantastiskt företag.
AP7 tar inga egna beslut. De köper in dylika tjänster av ISS (Institutional Shareholder Services – inte det danska städföretaget tyvärr även om det säkert skulle bli lika bra).
Wärtsilä hamnade på listan eftersom man tillverkar ubåtspropellrar. Ubåtspropellrarna används nämligen på amerikanska ubåtar som kan bära kärnvapen.
Egentligen rätt intressant tidsdokument – hållbarhet mot försvar pre-SVO. Hur tidsandan svänger. 🤔
https://www.di.se/ledare/ohallbart-att-svartlista-propellrar/
https://www.di.se/ledare/en-ohallbar-ansvarsloshet-av-ap7/
Så vill man veta hur många gamla och unga DDR lojalistet det sitter på ISS?
Vem äger ISS, någon ryss?
Det där med propellarna visar tydligt vad det är för tomtar som sätter samman listan.
Sen inifrån branchen så går ofta ISS under Inte Särskilt Städat.
Tesla har större problem än Musk.
– skumma teknikproblem som plötsliga inbromsningar är ett som nyligen rapporterats och sånt skrämmer bort kunder.
– lite väl många måndagsexemplar.
– andra tillverkare har kommit ikapp, rent anekdotiskt så skulle jag idag välja mellan Kia eller VW ID7.
(Två till med mindre koppling till Kina än tex Volvo)
– Tesla satsar fel, självkörande taxi och trucken som ser ut som en sopcontainer.
Verkar också vara svårt att få ersättning av Tezla när de gör fel.
https://www.radron.se/svarta-listan/artiklar/tesla-skyldigt-mest-pengar/
Skriver under på detta. Farthållaren är i perioder, beroende på aktuell mjukvaruversion, helt oanvändbar om man inte vill vara vållande till trafikolyckor. Nu verkar dessutom värmepumpen på min börja ge upp efter 5000 mil och 18 månader. Sedan är räckviddsnedgången vid låga temperaturer helt horribel, mycket sämre än min tidigare KIA som inte tappade 30-40% i räckvidd för att det blev -10C. I övrigt risigt kvalitet, paneler som sitter snett. Haft 6-7 verkstadsbesök på 18 månader för diverse åtgärder. Första och sista Teslan för mig. Enda som är riktigt bra, det är infotainmentsystemet. Det är det bästa jag prövat.
Märkligt. Jag tyckte mig läsa nån kommentator här på bloggen för några veckor sedan som hävdade att just mjukvaran var teslas största fördel. Man kunde tydligen spela spel och allt möjligt.
Pruttkudde!
kanske jag var en av dom, har dock ingen Tesla.
Min EV6 2022 måste in på verkstad för diverse uppdateringar, nya kartor till navigatorn måste laddas ned till min dator och förs över till USB sedan in med USB i bilen för överföring.
Tesla tar hem uppdateringar och förbättringar kontinuerligt eftersom de släpps utan besök till verkstad.
Sedan är pruttkudde och spela spel lågprio för många vilket nog även du förstår.
Jag vet inte vad pruttkudde syftar på men jag håller med om att spel torde vara väldigt lågt prioriterat för de flesta, men just att spela spel lyftes som en av de största fördelarna med Teslas mjukvara så det verkar inte vara lågprio för alla.
Om man vill köpa världens dyraste och sämsta Nintendokonsol (ej antik) så kan man köpa Tesla. I övrigt ser jag inga unika fördelar alls med bilen.
Inte heller Supercharger-nätverket är någon USP längre så som det var för ca 5 år sedan. Jag laddar aldrig på Tesla-stationer längre, behöver inte då både Ionity, Circle K, OK m.fl. är både bättre och billigare. Kanske borde radera appen så Musk slipper kunna spåra mig.
Om man gillar nintendo bilkörning så är Hyundai 5 N mycket roligare, det är en riktig TV-spels bil, där man bl a kan växla “manuellt” massa ljudeffekter och förbannat roliga att köra
Om det gått så långt att vilka spel man kan spela i bilen blivit en USP, då har mänskligheten verkligen degenererat. Hoppas inte kollektivtrafiken anammar konceptet, då kommer man bli ännu mer udda genom att inte konstant stirra på en skärm på bussen. Understundom är jag så rabiat att jag t.o.m. sitter med en pappersbok.
Kan någon Tesla-ägare förklara för en vw-ägare varför förarassistans ska vara utomordentligt bättre i teslan?
I vw’n behöver man ju i princip bara blinka och vrida på ratten om vill köra om eller passera en rondell, resten (nästan) sköter ju förerassistenten.
Det finns absolut flera elbilar än Tezla.
Här en lista (med ett år på nacken) där över 200 elbilar jämförs.
https://alltomelbil.se/jamfor-elbilar/
Var menat som ett svar till VillaVolvoVovve.
Det är bara en tidsfråga innan den lånefinansierade amerikanska ekonomin kraschar. Världen börjar dra de ekonomiska öronen åt sig när de inser vilka dårfinkar som härjar i vita huset!
Oj nu blev jag nostalgisk. Snack om den stora ständigt nära förestående knakelibrakkraschen är 100% old school cornucopia.se kommentarsfält. 🥰
Äsch, domedagsprofeter går det minst fjorton på dussinet av. Likadant är det med Schlaraffenlandprofeter.
Det har för övrigt ändrats vokabulär uppe i Boden. Nu heter det lågfossil stålproduktion, ett för mig nytt ord.
Det innebär att de har kolliderat med verkligheten.
Det som förvånar mig är att ingen vetkar vilka lägga 10 miljarder på en fullskalig vätgasanläggning så vi kan få fakta om ifall det fungerar eller ej. Småpengar i den gröna omställningen men jag ser ingen aktör som vill satsa.
Kunde vi få vätgas att fungera så vore våra lagringsprpblem lösta så det borde gå att få EU-pengar.
Hur insatta är herrarna i ämnet?
Vad är det som inte fungerar med vätgas som du ser det?
Som jag ser det fungerar syre i kombo med eld dåligt med vätgas, just saying.
sorry, jag kunde inte låta bli att minnas 8:ans fysiklektioner…
Brask o Danske
Bockar o tackar, här får vi lära oss grejer som ingen expert eller professor upplyst oss om.
Dessutom klara minnen från kemin i 8an.
Jag minns det som att det funkade jättebra! 😉
Haha, ja jävlar i det alltså! Bästa lektionen någonsin när vår lärare Leffe (som nog var en liten Unabomber innerst inne) sprängde locket av big-pack förpackningar så det sjöng om det i salen. Undrar om dagens elever också får uppleva sådana episka lektioner…
Jodå, de finns även i dag🙂
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/christians-lektioner-kraver-tillstand-fran-msb-kemilararen-prisas
Snacka över byråkratisering och nanny-samhälle.
Gå nu all in och kör vätgashävert med100 liters papperskorg. LU när det begav sig (avlys luftrummet först). Det var lika kul som knallskott i en pytts fotogen, Rosenholm.
Syre fungerar rent allmänt dåligt ihop med ämnen som inte håller hårt i sina elektroner. Vill man ha riktigt skoj kan man säga åt fluor och francium att leka med varandra.
Inget, så jag förväntar mig skogar av anläggningar. Skulle vi spara in snabbt eftersom det skulle sänka elpriserna.
Gärna anläggningar i olika storlekar.
Det största problemet med vätgasproduktion är väl att få en kontinuerlig elförsörjning för att hålla igång produktionen när det blir “dunkelflaute” i en vecka?
Ja det vardet jag menade. Om vätgas nu är lösningen på alla problem så bygg då en fullskaleanläggning som pilor innan vi kör igång massproduktion.
Sedan är alla våra problem lösta. Och vätgas skulle ju ge fossil fritt stål.
Det är väl just det som är vitsen men vätgas att man producerar när det är låga elpriser
Vi vet tämligen väl hur pass bra vätgasproduktion fungerar. Problemet är att det är så sjukt ineffektivt, så det är bara vid överflöd av el som det lämpar sig (dvs där det är en vinst även om man bara får ut en bråkdel av energin och “slänger” resten i processen).
Kan ha med reningen av stål att göra. Fossila gaser bildas/fossila bränslen används. Men säg att 95% av all kol försvinner ur processen så är det bra.
Tror inte de har ändrar sig efter ”verkligheten” där. Begreppet eller liknande hörde jag väl för åtminstone 5 år sedan.
Men de kanske var lite hårdnackade. Mer följt diskussionen på anläggningen i Luleå.
Nästa steg blir väl det klassiska “vi har varit naiva”…
Om man måste inportera all råvara från länder utanför Europa torde energibesparingen bli rätt ringa.
Speciellt om man ska redovisa utsläppen enligt de nya reglerna som tar hänsyn till transporterna
De har inte heller svarat på vem som kommer köpa 50% dyrare stål.
Miljöpartiet? Men de har ju inga egna pengar 😀
Hur Tesla än vänder sig så har de rumpan bar:
* Tesla har en VD som gör precis allt annat än att styra Tesla. Skulle jag vilja vara aktieägare i ett sådant bolag: Nej
* Teslas VD gör dessutom allt han kan för att svärta ner sitt eget varumärke, och göra sin kärnkundgrupp “ängsliga w0ke-liberaler” negativt inställda till honom och därmed varumärket. Inget heller något som gör att jag vill vara aktieägare.
* Men slutligen – Tesla kan inte helle sparka ut Musk – för orsaken atill att Tesla värderas så högt är inte att de gör “bra” bilar, utan det är för Musks visionära ideer för företaget. Sparkar de ut visionerna, så ska Tesla värderas som en vanlig biltillverkare.
Så, man kan inte ha kvar musk, och man kan inte göra sig av med honom! Slutsats – aktien är tvärdöd som investering, i alla fall på kort sikt. Blanka skiten ur den!
Och dessutomkombinerat med (vad det verkar) utflöden av fondpengar från USA-bolagen i allmänhet. Gå aldrig emot stora flöden!
När jag skulle få en ny tjänstebil 2022 så var en Tesla det bästa för mig då som reser på norr och deras laddnätverk som var klart bäst då jag kollade, idag så är det gott om laddare av andra fabrikat/leverantörer på norr.
Tesla fanns dock ej med i bilpolicyn så det blev en KIA EV6…känns extra skönt idag.
En fråga från en som inte har bil. Men har man ett visst märke måste man leta rätt på det märkets laddare?
I så fall blir det lite som att brännvolvo bara kan tanka på typ cirkle k.
Nej, finns en standard som heter CCS som alla utom Nissan använder. Så det är inga problem.
Det var helt enkelt så att Tesla tidigt insåg att för att få ut elbilar på marknaden måste man lösa frågan om laddning på resor längre bort än “från hemmet och tillbaka”. Så man byggde upp ett eget laddnätverk där man från början använde en egen standard men senare har anpassat sig och bytt till den internationellt rådande CCS (man ordnade även byte av laddkontakt på tidiga bilar).
Från början gällde även att livstids fri laddning på Teslas stationer ingick när man köpte bilen – tror att vår bloggare tidigare hade en sån bil – och det finns fortfarande ett antal Model S och Model X som har den dealen.
Efterhand har Tesla dock öppnat sina laddstationer för alla märken – från början vissa, numera kanske det är alla – och det finns som bekant fler aktörer. Inte minst borde det ju ligga i tidigare drivmedelsföretags intresse att även locka in elbilister, som ju har en tendens att stanna kanske 15-30 minuter och då gärna även spenderar en slant på fika mm.
Ja AI hypen börjar ju mer och mer likna IT bubblan runt millenieskiftet.
Bredbandsjesus hade dock en folkligare aura än dagens cyberpunk wannabees och svartklädda neo nassar.
Jag antar att det är några år i framtiden innan vi vet bättre hur AI kommer att förändra vårt samhälle, just nu är det ju mer en källa till förströelse och förhoppningar än verklig affärsnytta.
Nvidia släpper rapport ikväll efter stängning.
Mår redan nu lite illa över händelsen.
Återgivet (ej ordagrant citat då jag inte hittar igen det nu) från en US-myndighets Ansiktsbok-kommentar, angående Musks famösa epost-spamutskick:
– I was certain AI would result in job reductions. But I didn’t anticipate it to happen this way.
Min fundering om AI är att det borde vara fullt möjligt att småningom komma fram till mycket effektivare AI-lösningar som inte kräver kärnkraftsdrivna datahallar för att energin ska räcka till för deras träning. Det är en “brute force”-lösning. Jämför biologiska hjärnor som bara kräver några watt för att göra samma sak. Det vi ser nu är bara det första trevande försöket som har åstadkommit delvis användbara resultat, och så har man dragit igång marknadsföringen direkt. Tänk när nästa smartare AI-konstruktion uppfinns, ännu bättre än den där kinesiska uppstickaren nyligen. Vad händer då med nuvarande hypade AI-aktier? AI kanske må var framtiden, men inte dagens AI-tekniker.
Biologiska hjärnor kan inte hålla eller behandla mängden information det är frågan om. Den “memorerar” och interpolerar över all tillgänglig digital text och därefter kommer mer speciella träningsmetoder. Det är inte en “brute force”-lösning.
Men det behöver fortfarande bli effektivare på något sätt.
“Min fundering om AI är att det borde vara fullt möjligt att småningom komma fram till mycket effektivare AI-lösningar som inte kräver kärnkraftsdrivna datahallar för att energin ska räcka till för deras träning.”
Effektiviteten har ökat kraftigt men istället för att bygga datahallar som är lika kraftfulla som de från 10 år sedan och drar 100W så bygger vi datahallar som är en miljon gånger kraftfullare och som bara drar 10 gånger mer.
Le big mac
👍
Min morfar som var en chefs-sosse brände hela sina förmögenhet på Telia-aktier vid notering 🙂
En ganska osympatisk och oskön karaktär generellt, därav smileyn.
Telia eller Tesla. Finns vissa likheter.
Det sägs ju att skadeglädjen är den enda sanna gjädjen. Jag höll mig långt borta från felia vid introduktionen, men har flera vänner och kollegor som hoppade på tåget, till viss förtrytelse. Kan inte säga att jag var skadeglad, mer ett uppgivet vad-var-det-jag-sade med suckande stämma.
Fn kan inte ai mecka nått med elnäten så dom blir smartare?
Som det är nu uppstår ju problem när för många subsiderpaneler levererat ut på nätet.
Såja, viktat om från USA-fonder/aktier samt mot €-baserade fonder.
Jag gjorde samma förre veckan. För övrigen, någon som vet varför Avanza Tjänstepension tillåter att sälja av fonder (dvs ha cash på kontot), medans andra aktörer endast tillåter fondbyte ?
Ang TeZla och att mycket av värderingen bygger på Ketaminovs visioner får vi inte heller glömma att risken för att någon besviken amerikan plockar fram sin AR 15 och avslutar hans liv ökar för varje dag.
Tja, det är ju den klassiska amerikanska problemlösningsmetoden.
Hur mycket måste Tesla-aktien falla för att Musk inte ska vara världens rikaste längre?
Återigen varför man inte ska ha med USA att göra. Det är ju en pressrelease så jag gissar att det är okej att kopiera hela:
Det där är iongen pressrelease utan en “artikel” från nyhetsbyrån direkt
Så citaträtten gäller inte.
Igår var det en intervju med ÖB i Aktuellt och han ojade sig om att det var jobbigt att öka försvaret i den takt som behövs. Jag undrar varför Lettland (ska upp till 4 % nästa år) och Polen klarar av att öka i snabb takt och inte vi i Sverige fast Danmarks underrättelse tjänst säger att vi kan vara i krig om 2 år, speciellt om det blir ett avtal i Ukraina då ryssarna kan få andrum att bygga upp en mycket stark militär.
Känns tyvärr som att ÖB med flera försöker tänka på gammalt sätt när det nu behövs radikalt nytänk
Tycker tvärtom att han gav ett bra intryck.
Är ju självklart att det är svårt att skala upp från en låg nivå.
OT: tRumps regering är på väg mot en massiv kollaps inom de närmaste 30 dagarna, enligt James Carville, politisk konsult och författare.
Tänk om vi kunde ha en sån tur
Var väl många politiska kommentatorer som sa att Harris skulle få en jordskredsseger, och vi såg ju hur det gick.
Tycker det är lättare att bilda sig en åsikt över att se involverade personer från olika sidor käbbla med varandra än att lyssna på enstaka individer. Inte att man ljuger om mycket men ofta är det lying by omission och hur man väljer att lägga fram det.
Ett bra exempel var ett klipp om Elon häromdagen som cirkulerade som visade hur han stack ifrån sin unge och lämna han själv i ingenstans där folk frågade sig vad för typ av människa som kan göra så. Ser man på klippet man tog det ifrån cirka två sekunder senare så zoomar det ut och visar att Elon står och väntar på barnet nederst i trappen före de går vidare.
Finns väl minst sagt nog reellt att klaga om Elon över utan att folk ska börja hitta på saker.
Carville var en av många som förutspådde att Harris skulle vinna valet…
Säger det igen, ta det som skrivs på CNN med en nypa salt. De är pro demokraterna.
Tror moderaterna här i Sverige kallade CNN för Clinton News Network redan för en generation sedan.
Såg en opinionsundersökning häromdagen där jag tror cirka 27% av amerikaner hade förtroende för deras mediainstitut, förtroendesiffrorna för Trump ligger väl strax över 50%.
Vilket betyg man får ändå som får halva förtroendet till en persom ljuger eller överdriver minst en gång i veckan. Hururvida det är självförvållat eller inte är väl upp till var person att avgöra själv.
Enorma överskott läggs på hög.
https://omni.se/myndighetens-pengaregn-overskott-pa-200-miljarder/a/vgpQqj
De samlar pengar på hög för att om de investerar så kommer det sänka lönsamheten. Kommer en kommande regering använda pengar till annat?
Luktar tydligen då 25% generella tullar mot EU…
Och tullarna på varor från Mexiko och Kanada kommer att träda i kraft den andra april…