PostNord fördröjer all privat import från utanför EU genom att stoppa paket tills man har betalat sin tullfaktura, vilket med utdelning endast 2-3 dagar i veckan och framöver kanske bara en gång i vecka kan leda till långa fördröjningar. Ett förslag är att PostNord likt FedEx skickar ut tullfakturorna parallellt och därmed skyndar på leveranserna, samt slipper en massa onödiga lagerkostnader.

Jag måste säga att FedEx har seglat upp som den bästa paketspeditören, även om man i princip bara får dem på importerade paket från USA eller amerikanska bolags filialer inom EU. Möjligheten att välja leveransdag är fri, till skillnad mot DHL som bara ger två alternativ, och man kan också få paket levererade på amerikanskt vis, dvs deponerade på önskad plats i anslutning till bostaden om man inte är hemma och kan ta emot, vilket t ex DHL och Schenker vägrar.
Och framför allt så låter inte FedEx importer från utanför EU bli liggande i dagar eller veckor i väntan på att en tullfaktura ska betalas, utan skickar ut tullfakturan parallellt med paketet.
PostNord delar idag bara ut post varannan dag, eller 2-3 dagar i veckan, vilket kan ge upp till fyra eller fem dagars fördröjning av postgången innan man får PostNords tullfakturor. Därmed måste PostNord alltså sitta med ett enormt lager av paket.
Tids nog kommer PostNord bara dela ut post en gång i veckan, och sedan en gång varannan vecka eller något sådant, så länge man envisas med att inte gå in i den moderna tidsåldern och helt enkelt sluta med utdelning av fysisk post och skanna in den och leverera elektroniskt istället. Kvar ska bara paketleveranser vara. Redan idag kostar ett inrikes brev 22:- SEK (och tidigare inköpta brevfrimärken för 6:- SEK visade sig vara en bra investering) och kommer väl om något år kosta 40:- SEK och lägga sig på samma pris som de billigaste paketen.
Att behöva vänta på paketleveranser från utanför EU i 1 – 2 veckor i framtiden är alltså helt vansinnigt. PostNord borde utveckla sin affär och sluta mellanlagra utan göra som FedEx. Uppenbarligen finns det juridiskt utrymme för att leverera innan tullfakturan är betald.
Ska jag ranka speditionsfirmorna blir det som följer
- FedEX
- PostNord
- Schenker
- Bring
- DHL
- …
- …
- …
- Early Bird
- UPS
Finns säkert fler, men inga jag kommer ihåg just nu.
Tyvärr och då särskilt vid beställningar från utlandet kan man inte alltid välja eller ens få reda på vilken firma det är som levererar förrän efter första aviseringen om leverans via numera 10-15 mail och SMS kommer. Annars väljer jag PostNord när möjligt, pga att de alltid går att få till ombud, medan exempelvis DHL kan bråka om sådant och även kör ut företagspaket utan att ens avisera innan, vilket är en kul upplevelse som ensamföretagare som inte alltid kan vara på plats.
Många skäller på PostNord i övrigt, men jag rankar den som #2 tack vare att lantbrevbärartraditionen lever kvar ibland och paket då levereras direkt hem fast de ska till ombud. Med personalomsättning och varierande personal mot tidigare när det alltid var samma brevbärare år ut och år in, så är dock inte beteendet konsekvent längre utan stokastiskt. Förmodligen är personalvariationen ett utfall av att man inte längre delar ut post mer än några gånger i veckan, och istället använder samma personal på fler distrikt och tappar lokalkännedomen. Därtill pressar rimligtvis PostNord kostnaderna och då försämras även servicen. Men lantbrevbärare har varit trevligt genom åren och man ska inte vara ledsen för att det upphör, utan ska vara glad för att det fanns.
PostNord behöver oavsett kliva in i år 2025 och sluta dela ut fysisk post. Skanna och leverera digitalt. Det kommer bara skickas färre och färre pappersbrev och med allt dyrare porto är det också den utvecklingen som PostNord vill driva, men vågar tydligen inte ta det logiska steget fullt ut.
Som företagare kan man förstås skriva företagets postadress till Kivra och få den tjänsten redan idag, men inte som privatperson.
86 kommentarer
När jag beställer saker in till EU som går via postnord så dyker tullblockeringen upp i Postnordappen. Det frustrerande för mig är att även fast jag betalar tullavgiften direkt med Swish så sitter Postnord/tullen på leveransen upp till 6 dagar ändå. Det roliga är att en “pappersfaktura” brukar dyka upp i brevlådan även fast jag betalat online.
Håller m ed. Senast betalade jag 10 minuter efter jag fick meddelandet i postnordappen. Ändå kom det en pappersfaktura. Och efter ytterligare några dagar, varan.
Tyvärr verkar det oftast inte hamna i appen för mig.
Ja – funkar i appen för mig; men det tar ändå tid och pappersbrev kommer…
Får ibland paket som går med DHL till svensk gräns i Malmö. Sedan sätter PostNord klorna i dem och då är det lotteri om de går direkt till ett utlämningsställe eller korrekt körs ut. Och om de körs ut är det lotteri om utköraren faktiskt ringer det tfnnr som tydligt står på adresslappen eller bara kör till utlämningsställe.
Senast påstod de sig ha sökt mig men jag ringde då kundservice och fick för en gångs skull prata med en serviceinriktad person. Denne kollade leveransen och konstaterade att det inte fanns något bildbevis på att de sökt mig – utköraren ska tydligen ta ett foto på låst port och direkt lägga in det i spårningen om de inte kan leverera. Jag kunde också visa att de inte heller ringt. Fick svart på vitt av kundservice att de gjort fel, men naturligtvis kunde eller ville de inte rätta det utan jag fick vänta tre dagar extra för att sedan hämta på utlämningsställe, för inte skulle paketet gå direkt från utkörning till utlämningsställe, utan det skulle givetvis först ta en extra tur tillbaka till distributionscentralen i Jönköpingstrakten. En extra tripp på några hundra km.
Man får skilja på DHLs olika avdelningar.
DHL Express – leverans över hela världen dörr till dörr.
Lokala DHL i Tyskland eller DHL Freight i Sverige tex nyttjar lokala fraktbolag som tex PostNord i Sverige.
Precis som frakter skickade med FedEx billigare tjänster levereras av Hermes i Tyskland ist för FedEx.
Själv har jag blivit van att man får ett SMS eller ett mail om det behövs åtgärder.
Sist jag beställde från Ukraina fick jag spårning från fraktbolaget i polen där det stod att de skickat det vidare till Sverige men det stod inget om att de tänkte använda Postnord.
Sen var jag in i Postnord-appen på grund av ett annat paket. Då fanns det en anmodan om tull, men också att de skickat tillbaka paketet (jag hade tagit för lång tid på mig).
Vet inte om tanken är att man ska kolla sin Postnord-App var och varannan dag…
Fick kontakta de jag handlat av så de skickade paketet en gång till.
Just ja, glömde nämna att när paketet väl aviserades stod det som företagspaket och att leverans skulle ske hem till mig mellan 08-17 dagen efter.
Blev lite förvånad och det blev till att jobba hemifrån, lite extra krångel men inga större problem då jag inte hade några möten inbokade.
Sen runt lunch fick jag plötsligt ett SMS om att paketet fanns att hämta vid utlämningsställe. Snurrigt värre…
Då rankar du inte Postnord som speditionsföretag nr 2 med andra ord. Det gör inte jag heller, de är alldeles för virriga. Sedan minskade de storleksgränsen för paket vid årsskiftet, vilket ökar kostnaderna när det behövs fler lådor (paket) till samma mängd prylar. Internationell standard är 30 kg och tre meter i längd plus omkrets, men Postnord har 20 kg och två meter i längd plus omkrets.
Från det att avsändaren meddelat att de skickat paketet gäller det att bevaka spårningen som en hök – minst lika ofta som man kollar Ukrainatråden efter uppdateringar.
Hade jag vetat att det skulle komma via Postnord hade jag säkert haft bättre koll.
PostNord brukar numera i alla fall också skicka ut en betalningslänk via SMS om paketet inte dyker upp i appen.
Sedan har FedEx tagit över TNT Express, så det går numera att skicka paket med dem inom landet också.
Tack för tråden!
Tittade in i appen ala MXT här ovan och visst fanns det en tullanmodan där.
~30kr importmoms och 100kr “Deklarationsavgift” på en försändelse från UA.
Återstår att se när paketet kommer fram.
Är de trettio kronorna moms på endast fraktkostnaden?
Så måste det vara, inte för att det var något direkt dyrt jag fick hem men mer än så hade det blivit.
Jag tror att när tullblockeringen sker så hamnar paketet i en bur/förvaring med andra tullblockerade paket. När det är frisläppt så görs inte en omedelbar uppsökning av paketet utan ny sortering frisläppta/ej betalda paket görs först när de räknar med att största andelen är klara för vidaresändning. Det är min gissning. Ett optimalt system skulle ha något höglager med automatplock när paketet är frisläppt, men så avancerat är det nog inte i dagsläget.
Håller med om UPS sist. De brukar meddela att de inte kan leverera pga ingen hemma trots att man suttit och stirrat på grinden hela tiden med följd att man får åka till nåt obskyrt utlämningsställe (undrar vad vinstmarginalen ökar med genom att detta är satt i system… kunden/sändaren har ändå betalat för utkörning).
Ja, typ två mil till ombudet där paketet hamnar underlättar inte.
Hände mig med Postnord 4-5 ggr. när jag hade företaget på en annan adress och då leveransen skulle ske på en fredag. Sedan jag flyttade dit jag sitter nu har det aldrig hänt.
Hade nära till ombud då i alla fall (nu har de flyttat ombudet utanför stan, så det blir väl närmare någon mil fram och tillbaka).
L.W. har Early Bird på nästa SISTA plats, av någon anledning.
Jag handlar ofta på nätet och där har jag valt “Early Bird” ett flertal gånger senaste åren. Jag uppskattar att jag fått paket levererade av dem ca. 20 gånger, och det har varit snabba leveranser och hittills prickfritt.
Du kanske har din brevlåda inomhus?
Ja, min brevlåda är i flerbostadshus, och de lägger paketet utanför min dörr, när det är för stort för brevlådefacket i entrén.
Återkom när du varit bortrest i tre dagar och den har legat ute i regnet under tiden.
Jag skickar ALDRIG efter varor om jag vet att jag inte är hemma dagen för beräknad lefverans…
Gäller ju att veta NÄR de kommer också. Eller att det alls var Early Bird. Alla berättar inte och valmöjligheten finns inte alltid.
LW: du får bygga en bod de kan lägga paketen i. Något att göra kommande helg 🙂
Vi har en nyckelförsedd PostNord-certifierad paketbrevlåda som kan ta rätt stora paket. Gissa om ens PostNord använder den annat än för brev.
Paketbod med Bredd x Djup x Höjd (0,5 x 0,5 x 1,0) meter.
“Taket” skall då vara vattentätt!
Tidigare brukade jag få paketen vid dörren, men de senaste halvdussinet gånger har de varit slängda mitt i trappuppgången. Trots allt brukar det i alla fall ligga där på morgonen och det är bättre än att behöva ta sig till macken någon km bort.
Det är en fördel OM man är tidigt uppe och hinner ta in paketet, utanför sin dörr, INNAN NÅGON ANNAN klåfingrar med paketet.
Jag är själv välsignad med trevliga och hyggliga grannar.
Samma här. Bor dessutom högst upp och givetvis är ytterporten alltid låst. Utan kod, kräver tagg.
Håller med, bor i bostadsrätt och Earlybird är förstahandsvalet för mig. Antingen hamnar det i brevlådan eller står utanför dörren. Aldrig haft nått problem, alltid gått fort.
Schenker är min hatfirma, dom som strulat klart mest för mig.
Rätt ordning på Bring och DHL. Bring ger en möjligheten att förlänga liggtiden på utlämningsstället, vilket är bra om man t ex är bortrest eller sjuk. DHL ger kort deadline utan möjlighet att förlänga den…
Saknar DSV på listan, senast idag var de mkt tillmötesgående och lämnade vid dörren och bekräftade via sms direkt från chaufför.
Lite osäker på om jag fått något från DSV.
DVS anlitades innan främst av “bygghemma group”.
Det är två företagesgrupper som iaf senast jag använde dem slogs om att vara sämst på kundbemötande/leverans.
Postnord är magiska på landet.
Precis som Bloggarn skriver så är det ofta så att man får hem paket direkt istället för ombud. Om de ryms i brevlådan skulle jag säga att hitrate senaste året är 100%.
Misstänker att det även har att göra med att man har plats i bilen och att man de fakto tjänar på det då man slipper ge pengar till ombuden för tjänsten.
Vet att det blivit sämre för lantbrevbärarna med minskade postmängden och man därmed inte har lika attraktiva tjänster. Men än så länge får jag paket hem varje dag trots att breven är varannandagsutdelning.
Fick ett “ginormous” paket till företagscenter istället för till ombudet. Då ringde lokala posten och sa “vi kan leverera hem det kostnadsfritt om du vill”.
Att jämföra tidigare då jag bodde centralt i Sthlm och paket både öppnades och försvann. Samt att vi långa perioder hade “varannanveckasutdelning” av post då man inte hade personal.
Stockholm är känt för att vara en tjuvarnas stad. Inget av värde kan lämnas obevakat.
Ja DHL är inte bra.
Beställde ett paket för nåt år sedan och bad då min son hålla koll på leveransen som skulle komma mellan 08.00 och 17.00
Kl 17.30 fick jag ett meddelande: Vi har försökt att leverera en försändelse till dig idag, men det var ingen hemma.
Så nu ligger paketet på terminalen och du kan bli debiterad för det hela…
Jag ringde då min son som hade haft koll hela dagen , då hans fönster vetter ut mot vägen och han ser när en stor lastbil kommer.
Nej det hade inte kommit nån över huvud taget på hela dagen.
Jag ringde då nästkommande dag till DHL och frågade vad de höll på med, och fick detta svar:
Jo det är så att föraren har varit sjuk och då får du det meddelandet av oss, så du får ingen extra kostnad på grund av det….
Helt galet… Sen frågade jag varför de inte kan ringa till mig innan , så jag vet när sändningen kommer, men hon hade inget svar på det…
Så för att få hem ett paket från DHL så måste man vara på plats en hel arbetsdag.
Också helt galet …
“sluta med utdelning av fysisk post och skanna in den och leverera elektroniskt istället.”
Vad, skall man skanna in kuvertets båda sidor och skicka det till min dator?
Nej, det öppnas och innehållet skannas och skickas via lämplig tjänst, t ex Kivra har detta idag för betalande kunder.
“Kivra” är ju bra då man slipper mycket brev i brevlådan som man i stället lättare hanterar på datorn.
Tack för förklaring. Det innebär att vi skall säga adjö till brevhemligheten.
Du tror att ett kuvert innebär att din post inte kan läsas?
Sweet summer child.
Brevhemligheten är likt telehemlighet ett social och juridisk hemlighet, inte teknisk. Tekniskt kan brevbärarna läsa din post eller berätta för alla vem som skickar post till dig, men de får inte. Samma med telehemligheten.
Rätt få brev idag som är förseglade med ett smältsigill …
Känns som att leverantörerna kvalite är lokal. Här (Mälardalen) har t.ex. DHL fungerat bra men Bring har periodvis varit katastrofala med “försändelsen kunde inte levereras” utan förklaring på dagar då jag suttit hemma och väntat.
Postnord har varit bra genomgående.
Har enbart att göra med kvalitén på “last-mile” företaget.
Där jag bor är det Lastbilscrntralen som har både UPS och FEDEX, och de har satt i system att ljuga och påstå att de försökt leverera utan att faktiskt gjort det, och försöker istället kräva att jag ska åka 4 mil enkel resa för att hämta ut försändelsen.
Nu har jag hyfsat lätt för att ..uttrycka.. mig, så hittills har de faktiskt levererat till slut.
I förra veckan uttryckte jag mig VÄLDIGT tydligt, och då kom en från kontoret redan samma dag med paketet, trots att rundan redan var körd😜👌
Hos Billo kan man få både privat och företagspost scannad och presenterad i appen.
Privat kan du välja all post och få en särskild utdelningsadress till Billos inläsningscentral dit dina pappersfakturor går och blir digitaliserade.
Man har även en unik email in till sin brevlåda som man kan ge ut till ansändare.
Sen betalar du med ett anslutet konto i appen, välj vilka fakturor du vill betala och signera 1 gång med bank id eller freja.
skitsmidigt jag har använt det i snart 2 år.
Kostar?
290kr per år, men värt varenda krona enl mig
Får slänga in en kommentar eftersom jag har erfarenhet av flertal budfirmor, för privata ändamål och ej som företagare dock.
Det som egentligen fick mig att vilja kommentera var dock hyllningen av FedEx. Åtminstone här i Skåne Malmö/Lund trakten levererar FedEx ALDRIG leverera paket hem till dig. FedEx ombud har även försvunnit med tiden. Jag fick åka till Sturup för att hämta mitt paket för det var i limbo och helt utan uppdateringar. Totalt idiotiskt företag med maskinell kundtjänst som svarar mig med en AI röst och sen vägrar låta mig komma fram till att prata med en människa. Fick åka i blindo till Sturup på en chansning och kom till deras paketcentral som såg ut som ett totalt oorganiserat helvete med riktiga slöblickar till arbetare. Medans en i personalen rotade igenom containrar i jakt på mitt paket frågade jag 2 andra personer som var där om detta är vanligt.
Fick då svar av bägge att de är på Sturup och hämtar paket varje vecka för man får aldrig hemleverans. Jag ser nu till att skriva kommentar när jag beställer från utlandet att de gärna får skicka med allt UTOM FedEx.
Tycker PostNord, DHL och Schenker funkar väl i mina trakter. DHL och Schenker är supersnabba, ofta någon dag snabbare än Postnord med paket. Inte haft något krångel än.
UPS har varit ett problembarn tills jag fick ordning på deras “MyChoice” och nu alltid kan välja att få paket till ombud, annars blir det ingen leverans till dörren utan precis som med FedEx så får man hämta paket på Sturup….. Nu funkar det helt OK.
EarlyBird tycker jag framstår som utnyttjande av billig arbetskraft och jag får starka Foodora vibbar. Har samma uppfattning om AirMee som nu börjat dyka upp när jag beställer från Amazon. Där kan man förvisso följa budbilen “live” med GPS karta, likväl kör de till fel adresser och man får hålla koll på var fan ens grejer tog vägen. Pratade med en förare för några veckor sedan och passade på att titta i hans omärkta skåpbil där paketen låg i en stor skithög helt utan någon slags sorterad ordning.
Jag har turen att bo på en mindre ort – men där vi har UPS/DHL/Schenker/Postnord ombud i byn. Jag förstår frustrationen att behöva åka flera mil för att hämta saker som SKA levereras till dörren.
Fick för övrigt paket via Bring för första gången på flera år kring jul, trodde inte ens de fanns kvar. Men det var smidigt och bra detta enda tillfälle.
Är det inte tidningsbuden som delar ut Early Bird? Billig arbetskraft? Ja, det är inte ett av de bättre betalda yrkena, men utan Early Bird hade de kanske varit arbetslösa.
Jag tror att leveransernas tillförlitlighet kan vara knutet till person. Vi driver näthandel och har valt DHL då vi fick väsentligt lägre pris och då PostNord kunde strunta i att dyka upp för hämtning ett flertal gånger, ibland två dar efter varandra. Vår DHL kille är fantastisk men om han är ledig så kraschar det.
Postnord gjorde vid årsskiftet en jätteförsämring för internationella paket då de minskade storleksbegränsningen från tre meter till två (längd plus omkrets). Inget kommunicerades från Postnords håll, utan det var via motsvarigheterna i andra länder man fick reda på det.
DHL Express tillåter kontaktfri leverans (leverans på anvisad plats) så länge inte avsändaren valt att förbjuda det. (Det innebär en större risk för handlaren, även om det juridiskt ska anses som att paketet levererats kan kunden bestrida och en lång dialog uppstår med betalinstitut osv).
Håller med om att DHL är smidigare på det sättet. Det Postnord också måste sluta göra är att belägga försändelser som är gåvor och lågt värde med moms. Man får lite känslan att det är en affärsidé för att de vill åt hundringen de tar i avgift.
Jag får relativt ofta klaga och påpeka att det är tydligt ikryssat gift och att värdet är långt under 500 kronor.
Det är väl importmoms även på fraktkostnaden? Något litet blir det i så fall alltid att betala, och så en hundring i administrativ avgift på det.
Vid inköp på nätet är det en rejäl fördel med de handlare som tidigt i processen anger vilken budfirma de använder sig av. Avstår köp helt om det är oflexibla och/eller vägrar leverera ’kontaktlöst’ utanför dörren.
Menar du när du handlar inom EU då eller?
Ja, det borde jag förtydligat.
Poängen: e-handlare bör samarbeta med en seriös och smidig budfirma, kan vara avgörande för att få sälja.
Amazon.com kör med nåt kinesiskt ECMS som har failat 2 av 3 gånger. Paket spårbart från avsändare, in i Sverige, ute på leverans innan kl 20 och sen “BAM!”, på väg tillbaka till avsändaren. Bara så där. De vet själva inte vad som hänt och jag ligger ute med pengarna utan att fått varan. Frustrerande. Ett paket köpte jag 29 oktober och det är fortfarande “borta” och pengarna likaså.
ECMS verkar inte i Sverige, så deras paket brukar tas över av UPS för leverans. Det hela brukar vara mycket bekymmersamt, men fraktkostnaden är låg.
Aha! Det paket som kom fram hade inga ytterligare märkningar. Så det är UPS som ligger bakom!
Jag håller inte med om placeringen av Early Bird, men jag bor också betydligt centralare än bloggaren (dock levereras det alltid i brevlådan).
UPS är ett skitföretag. En gång (!) har de faktiskt kommit hem och levererat – då utan föravisering – men då skulle de ha tullavgiften i näven (antingen kontant eller Swish). Förra sommaren lackade jag ur fullständigt (3 paket inom loppet av 7 dagar “kunde inte levereras då mottagaren inte var hemma”) och mailade UPS Swedens VD med något drygt (det var lite av en sport att hitta mailadressen…).
15 minuter. Sen ringde filialens “ansvariga” chef mig och bad hemskt mycket om ursäkt, skyllde på personalomsättning, att han var ny på jobbet, blah blah blah. Fortfarande usla.
Fick du också en faktura på tullavgiften efteråt, trots att du betalade vid leverans? Det verkar vara en rutin de har, att ta ut tullavgiften två gånger. Se verkligen till att få kvitto om du betalar kontant när du tar emot leveransen.
Det betalades med Swish, och jag har inte fått någon faktura i efterhand (än. De var här dagen innan nyår, så vem vet – Postnord kanske har förlagt brevet?)
En annan aspekt när man pratar internationell frakt är ju att Trump har fel kanal i skallen. Suezkanalen kan inte användas på grund av huthirebeller, så fraktfartyg på väg från Asien till Europa måste ta omvägen runt Afrika. Det är något Trump borde ta tag i.
Va bryr sig Trumpen om varor som går från Asien till Europa.
Det är Amerika först som gäller i den gubens skallen!!
Båtfrakt tar i alla fall mer än tre månader nu och det kräver sitt tålamod.
Jag beställer en hel del från Ukraina, främst från Ukrposhta (frimärken och annat) vilket i sin tur levereras/hanteras av PostNord här i Sverige.
Under förra året fungerade det nästan perfekt. När paketet lämnade tex Ukrposhta så plockades det utifrån min i beställningen angivna e-postadress upp av PostNord -appen.
När paketet kommit till Sverige och “Stannat i tullen” så syntes det dels i PostNord -appen, dels så fick jag ett SMS om att paketet var “Stannat i tullen”, troligen utifrån att både min e-postadress och mobilnummer finns i PostNord -appen.
Kunde då via en länk i SMS:et öppna Tulldeklarationen och betala Deklarationsavgift + importmoms via Swish.
Sedan levererades försändelsen inom några dagar, antingen till brevlådan, eller till utlämningsställe, beroende på storlek. Inga pappersbrev om att Deklarationsavgift + importmoms ska betalas
Dock lite störande att en vara värd 400 Kr inklusive porto genererar “Deklarationsavgift” på 100 kr, när importmomsen är låga 47 kr. Hur de räknar ut det vet jag inte riktigt.
Men, men. Efter nyår så fungerar det inte lika bra längre.
Kommer inte längre några SMS om att paketet var “Stannat i tullen”, utan får själv hålla koll i PostNord -appen, och sedan öppna Tulldeklarationen och betala Deklarationsavgift + importmoms via Swish.
Kommer numera även pappersbrev om att Deklarationsavgift + importmoms ska betalas, trots att jag betalat det ganska så omgående.
Hoppas att det återgår till så som det var förra året.
I det stora hela så är jag väldigt nöjd med både PostNord och Instabox, aldrig någonsin något paket som försvunnit eller hamnat fel. Har väl även fått via Early Bird någon gång.
Paket/försändelser via UPS, Schenker och DHL hamnar på någon Tobaksaffär i närheten.
Importmomsen är 25 % och tas ut på både varukostnad och fraktkostnad, så 47 kr verkar vara för lite.
Kan det vara så att “Momsen för trycksaker (till exempel böcker) är 6 procent” som spelar in? (Om nu Svenska Tullen tycker att frimärken faller under “trycksaker”)
Lite märklig blogg då författaren inte verkar veta skillnaden mellan brevbärare och paketspeditör. Postnord delar förvisso bara ut brev några gånger i veckan (enligt lag) men paket delar de ut samtliga dagar i veckan, under dubbla skift (varför man kan välja om man vill ha sitt paket dagtid eller kvällstid), och detta lär såklart inte minskas till en gång i veckan då det skickas extremt mycket paket i riket och bara spås öka.
Det vet jag. Jag avser fakturan med importmomsen, som framöver kanske bara delas ut en gång i veckan, då det är ett brev.
Det beror på avsändaren i många fall men jag har fått alla bolag att lämna av hemma utan att jag behöver vara där. Innan pandemin använde jag en fullmakt som jag hängde på dörren. Men nu kan jag oftast välja det direkt i app/webbsida.
Brukar använda Jetcarrier för försändelser från USA. Enhetligt pris volym/vikt, smidig tull och momshantering som sker parallellt med att paketet skickas med Postnord till slutdestination.
“PostNord behöver oavsett kliva in i år 2025 och sluta dela ut fysisk post.” – Nej, det är avsändarna som behöver ta steget och sluta skicka fysisk post. Posten levererar bara en fortfarande efterfrågad tjänst på en döende marknad – frågan är när den kritiska gränsen passeras? Kommer någon att betala en hundralapp för att skicka ett vykort?
Visst. Politikerna får dra in kravet på postutdelning så kan PostNord sluta med det. Ingen post delas ut, alla tvingas gå över till digitalt.
Själv är jag mer kategorisk och avskyr alla som inte levererar till mitt närmsta utlämningsställe. Avskyr DHL och UPS extra mycket då de levererar till ganska obskyra butiker som sannolikt sponsrar Ham-ass och inte gamle Trumpen.
Men oavsett så måste vi väl endå ge FedEx beröm för sin logotyp? När man väl har sett pilen så kikar man efter den varje gång 🙂 Riktigt bra jobbat av någon en gång i tiden. Can’t be unseen..
Mind. Blown.
Passa er för UPS Sverige.
Dom är helt klart sämst!
Jag är i Polen när min granne undrar om de ska ta in paketet med elektronik som postnord ställt på min bro i REGNET ?
1) det skulle till utlämingstcället
2) När jag ringde ifrån Polen och frågade om de haft otur när de tänkte så berättade de glatt att jag ju signerat leveransen- Händiga chaufförer de har !!!
Importmomsen på samlarföremål, t ex frimärken, är 12 %. Det tog mig nästan 2 år att övertyga både Postnords tullavdelning och eBay att så är fallet. Fast alla eBay-kontor har inte uppfattat det.
När man köper något på ett elektronisk marknadsplats av typ eBay, där privatpersoner och företag lägger ut erbjudanden och den elektroniska marknadsplatsen lägger upp dessa erbjudanden på sin webplats, tar emot order och betalning och vidarebefordrar detta till den annonserande säljaren, ska den elektroniska marknadsplatsen ta ut momsen av köparen (IOSS-systemet) och leverera momsen till den mottagande statens skattemyndighet. Den fysiska säljaren skickar sedan ett brev med den beställda produkten, i mitt fall ett frimärke, vykort eller annat postalt dokument.
Detta IOSS infördes i mitten av 2021 av EU för att “förenkla” hanteringen av framför allt vid import av lågt värde (150 EUR eller 1800 SEK). Tidigare gällde att importhantering av ting som var värda ännu lägre belopp (jag tycker mig minnas 50 EUR) kunde man helt låta bli att momsbelägga, men vissa säljare tyckte att det var orättvist, så det måste förstås ändras.
Tyvärr har Postnords tullavdelning inte förstått direktivet för IOSS (det är på EU-vis oerhört komplicerat skrivet och långrandigt), och eBay har på något ännu outrett sätt inte lyckats meddela att momsen betalats till den svenska skattemyndigheten. Enligt Postnord ska IOSS-meddelandet finnas på en elektronisk mottagningplats, men Postnord vill inte tala om vilken det är, så jag kan inte upplysa eBay. Postnord kräver i stället att den fysiska säljaren, dvs privatpersonen i London i ett aktuellt fall, ska upprätta ett IOSS-konto och betala momsen och skicka ett ITMATT-meddelande till den elektroniska mottagningsplatsen. Det står uttryckligen i IOSS-bestämmelserna att det inte är den fysiska säljaren som ska göra detta, utan det är eBay, den elektroniska marknadsplatsen.
Jag har fått betala 56.25 % + 75 SEK hanteringsavgift (den höjdes senare till 100 SEK) för ett frimärke som sändes från USA. Inte 12 %. Alltså, jag betalade 25% i stället för 12 % och dessutom, för att Postnord inte hittade att eBay betalat momsen, 25 % på bruttosumman.
Det finns ännu mycket mer om import av små billiga samlarfrimärken, som måste sändas fysiskt och som inte går att sända elektroniskt (ännu, kanske med atomiserad rekombinationstransport om 2500 år). Men jag nöjer mig med detta så länge.
Jag är för övrigt nybliven 78-årig författare av artiklar i den filatelistiska pressen och har t o m blivit inbjuden i en förening för posthistoriska skribenter på grund av att mina artiklar uppskattats. Fast det bara är svada av en 70+ gubbe. Jag behöver frimärken, vykort och gamla brev för illustrationerna till artiklarna. Det blir tiotals inkommande vanliga och ibland rekommenderade brev i månaden. Numera försöker jag hitta säljare inom EU. Jag klarar inte av allt krångel Postnord ställer till med och jag kan inte förstå hur Postnord kan lägga ner så mycket arbete på att krångla till importen. Det måste ju kosta dem mycket mer än 100 – 175 kronor per gång i genomsnitt.
När folk beställer billig skit från Kina för några tior som stoppas är det många som avstår från att hämta ut det eftersom administrationsavgift+tull vida överstiger varans värde. Om Postmord börjar dela ut det tillsammans med tullfakturan förvägras beställarna den möjligheten och måste stå för sina (in)handlingar, och så kan vi ju inte ha det.
Tull och moms ingår i priset när du handlar från Kina, i vart fall från Aliexpress, Temu, Wish och de andra stora. Jag har aldrig betalat något för några paket därifrån. Däremot så kan man ibland få en begäran från postnord att utse dem till tullombud, men det betyder inte att man behöver betala tull, bara att de är det officiella ombudet.
Budbolaget UPS anmäldes mellan november och december 2024 så mycket som 146 gånger till Konsumentverket av missnöjda kunder om bokade leveranser.
Det framgår av anmälningarna att UPS “vilseleder konsumenter” om påstådda leveransförsök.