Förra veckan började det standardiserade DCA-avtalet med USA att gälla och då USA:s flygvapenminister just varit på besök i Sverige och amerikanska F-35 ställs ut på markutställningen på Flygvapendagen på Ronneby på lördag, så kan man spekulera i att den första baseringen av amerikansk trupp i Sverige blir stridsflyg med tillhörande stödpersonal.
DCA-avtalet är ett standardiserat avtal skrivet på lättläst engelska och kan läsas av alla på regeringens hemsida här. Med tanke på den amerikanska förkärleken för tjocka avtal är det föredömligt enkelt och kort. Exempelvis kommer amerikansk trupp som mot förmodan begår brott dömas enligt hårda amerikanska militära lagar och militärt fängelse eventuellt med straffarbete istället samt dishonorable discharge (=i princip oanställningsbar resten av livet) för en klapp på kinden och förmanande svenska ord om ajabaja.
Denna typ av avtal är standard när man har trupp i varandras länder, och även Sverige upprättar sådana avtal när vi skickar trupp på övningar utomlands. Skillnaden här är att DCA kan ses som ett ramavtal, så man slipper skriva avtal varenda gång. Förhoppningsvis kommer vi tids nog ha liknande avtal med alla våra Natoallierade.
Avtalet betyder inte att USA måste basera trupp i Sverige, bara hur det ska regleras inklusive vilka platser man kommit överens om kan vara aktuella.
Men USA är absolut intresserade av att skydda sina allierade, och man brukar prata om hangarfartyget Sverige,då vi har många flygplatser och därtill ligger strategiskt placerade geografiskt. Basering här skyddar inte bara Sverige utan även Norge, Danmark, Tyskland, Polen, Litauen, Lettland, Estland och Finland.
Amerikanska ambassaden har publicerat att USA:s flygvapenminister är på plats i Sverige, vilket tillsammans med närvaron av amerikanska toppmoderna spetsflyget F-35 på Flygdagen i Ronneby nu på lördag gör att man kan spekulera kring om det stridsflyg blir en första amerikansk basering i Sverige med tillhörande stödpersonal, och det i relativ närtid. Tre saker har alltså skett på kort tid – DCA börjar gälla, flygvapenministern på plats och F-35 på besök. Nog för en spaning.
Flygbaser som enligt avtalet kan bli aktuella är i så fall Halmstad, Luleå, Ronneby, Såtenäs och Uppsala. Nu kommer F-35 stå parkerad i Ronneby i helgen, men det säger i sig ingenting. Skulle man välja Halmstad så blir man ensamt stridsflyg där, men har samtidigt god tillgång till sjötransporter, och även ett större regemente med goda möjligheter för marktrupp samt luftvärn, eftersom det råkar vara Luftvärnsregementet som ligger där. USA vill nog ogärna gruppera stridsflyg utan att ha tillgång till luftvärn samtidigt, även om de gärna tar med sitt eget. Nedsidan är att man inte direkt på marken i Halmstad kan samverka fullt ut med svenska flygvapnet.
Men vi får se. En dag kanske vi får se att våra amerikanska vänner och allierade etablerar närvaro. Att det blir stridsflyg är inte osannolikt. Kanske skyddat av ett skarpt amerikanskt Patriotbatteri, vilket skulle förvandla platsen till den tryggaste i Sverige när kriget kommer.
109 kommentarer
Amerikanskt stridsflyg är hjärtligt välkommet! Tycker Göteborgs stad kan rusta upp Säve så blir det en amerikansk flygbas. Vi kan kalla den SAVE! (ursäkta är ifrån Göteborg)
Mycket bra förslag 👍🏻👏
Är utsläpp av PFAS också hjärtligt välkomna?
@HEAVYART Svensk föråldrad brandsläckningsteknik, PFAS för att ge bättre släckande förmåga i flygplatsskum. Inget USA har med att göra. Fler fåniga, ovidkommande kommentarer?
Flygbaser borde inte vara välkomna i tätbefolkade områden av flera skäl. Lätt att vara kaxig om man aldrig själv har drabbats. Jag har vänner som drabbats av förgiftat dricksvatten, så jag ser annorlunda på saken. Det har inget specifikt med USA att göra. Miljöproblem kring militära anläggningar är ett globalt problem.
heavyArt 2024-08-21 16:19 – 16:19
har ‘dina vänner’ drabbats av förgiftning pga. amerikanskt flyg som skyddar svenska gränser ??
Ah, så på grund av att svenska flygvapnet helt slutat använda PFAS så ska NATO-flyg inte få finnas på svenska flygfält.
Är du helt korkad eller ett ryskt troll? Något tredje alternativ är svårt att se.
@LW, HEAVYART är en rätt solklar kandidat för att bannas.
Så för att jag inte gillar förslag som Säve och Bråvalla, då jag tycker de baserna ligger för nära där många människor bor, så är jag ett rysstroll? När jag dessutom skrivit att jag har vänner som drabbats just för att de bodde nära en flygbas. Måste flygbaser ligga nära tätorter, för att fungera bra, och att min åsikt omöjliggör det? Förklara det för mig i så fall, istället för att kalla mig rysstroll.
@HeavyArt
Frågan som kan ställas är om tättbefolkade områden måste ligga nära flygfält.
Det är ett ganska vanligt förekommande fenomen att bebyggelse kryper allt närmare ett flygfält och så småningom klagar de boende på flygbuller och annat som har med flygandet att göra.
@PPP Ja, det håller jag med om. Fast jag tycker man kan ifrågasätta gamla flygflottiljer som Sävö och Bråvalla också, oavsett om de ska användas civilt eller militärt. Många av våra flygflottiljer är uppförda på 1940-talet. Städer växer, vi har helt andra miljökrav nu 2024, och även de militärtekniska förutsättningarna har ändrats sedan 1940, med nya vapensystem, som gör att en etablering på en annan plats är bättre.
Nu tar ju inte Göteborgs stad sitt dricksvatten från en åker på Säve utan från Göta Älv så problemet (som ändå inte finns eller är relevant) är redan löst…
Att det civila flyget fortfarande använder Säve verkar du inte ha problem med, men det är kanske bara NATO-flyg som kräver brandbekämpning utan användning av sedan länge utfasade PFAS?
Rysstroll.
@Bitterchiefen. Häng inte upp dig på PFAS, det är bara jag som har negativa känslor av det eftersom mina vänner drabbades. Jag kan dock notera att Norrmännen i Bodø ska storsatsa på en ny miljövänlig civil flygplats och bostäder nu när Norges NATO flygbas flyttas från Bodø till Ørland. Den låg alldeles för inträngd i Bodø. Fördelarna som framhävs med Ørland är att den ligger avsides med gott om utrymme och fritt luftrum. Kan samma sägas om Säve som ni genier sitter och förespråkar? Norrmännen klarar uppenbarligen av att placera F-35 på en bra plats. Varför skulle inte Sverige kunna göra detsamma?
Även Bråvalla vore en bra kandidat – bägge f.d. baserna har berghangarer.
Flikar in en fråga möjligen på fel ställe. Läste i DN idag om Sveriges nyanskaffning av bland annat stridsfordon 90.
Om jag förstod artikeln rätt kommer de framtida CV att vara som de danska och holländska med 35 mm kanon, mot 40 mm Boforstillverkad kanon för de vi redan har. Sett film här där en Bradley skjuter sönder en rysk T90.
Någon MÖP kan förhoppningvis ge mig svaret på skillnaden på effekt i målet. Rimligen borde 40 mm pil gå igen grövre plåt än 35 mm, även om 35 mm bandad ammunition har betydligt högre eldhastighet och förmodligen mer vikt avskjutet per tidsenhet.
Har 35 mm am lika många alternativ på tändrör som 40 mm har?
Tillverkar även Bofors 35 mm kanonen? Viljen kaliber hade den Bradley som visades i strid mot T90 var den på 25 mm?
Tacksam för information!
Det enkla svaret är att 35 mm tar mindre plats än 40 mm så man får med sig fler plugg, samt stordriftsfördelar. Bradley har en M242 Bushmaster.
Nu är det inte bara kulkaliber som spelar roll utan en massa annat också, t.ex. patronstorlek och därmed krutmängd har stor betydelse. Totalt sett är övergången till 35mm väldigt bra på många sätt. Frågetecken är givetvis kostnaden för att ha två system med lagerhållning av ammo samt det ammoförråd vi redan har. Än viktigare är dock frågetecken som du belyser, vem tillverkar kanon och ammo?
Den 35mm som avses har annars (om jag förstått rätt):
* Liknande programmerbar ammo som våran 40mm
* Modernare penetrerande ammo som förhoppningsvis minskar skillnaden till våran 40mm.
Och ja, de Bradley:s som Ukraina fått är beväpnade med 25mm:s kanoner. I front på en T-90 har det dock ingen större betydelse då inte våran 40mm heller penetrerar. Det som hände på filmen var att de tog ut alla sensorer med mera och gjorde T-90:n blind som fick panik, det kan alltså till och med ha varit en fördel att de hade 25mm och därmed mer ammo att snabbt hålla på målet. 35/40mm kan dock ge en fördel från sida och bakifrån samt mot andra stridsfordon.
35 mm-kanonen skall tydligen relativt enkelt gå att uppgradera till 50 mm.
En kvalificerad gissning är att dom kommer baseras där det finns Nato-anpassningar i steg ett. Det finns flera anledningar till det. Vilket det är rimligt att hålla truten om.
Skicka F-35 hit så skickar vi 49 Griperne C till Ukraina 😀 🦅
Let’s do it!
Kör bara kör!
Exakt!!
Yes!
Det kommer nog inte ske. Amerikanska affärsintressen skulle då seriöst hotas av detta, då världen skulle se Gripens alla fördelar i ett reellt krig. Då planet innehåller amerikanska komponenter kommer alla sådana försök till att skicka Gripen till Ukraina att stoppas.
Tyvärr är det nog så
Om inte annat så känns kombinationen av Gripen och F35 som en mycket bra kombination. Planen har olika roller och olika möjligheter men kompletterar varandra utmärkt!
“…vilket skulle förvandla platsen till den tryggaste i Sverige när kriget kommer.”
Efter Operakällaren då…
Ba-dum-tss. Fast nu har ryssarna som man ser i deras krig i Ukraina aldrig bangat för att bomba sina egna, så …
Jag tror inte US stridsflyg kommer i närtid. Däremot kommer det att vara det första från USA som kommer vad gäller stridskrafter.
“… när kriget kommer.” är noterat.
“Blir amerikanskt stridsflyg det första som baseras i Sverige enligt DCA-avtalet?”
Eller blir det möjligen amerikanskt bombflyg?
https://thebarentsobserver.com/en/security/2024/02/us-bombers-deploy-kallax-nato-prepares-swedish-flag-raising-ceremony
Nu täcker jag dagdrömma om amerikanskt stridsflyg i Sverige och Svenskt stridsflyg i Ukraina. Har ni tänkt på att A-10 och Gripen-C borde vara de enda som kan frambaseras på ryskt territorium ifall Kreml inte ger sig och begränsar förlusterna utan Ryssland måste plockas isär oblast för oblast tills Ukraina får fred?
tänker, fan…
NÄR kriget kommer ???
Om kriget kommer Till sverige.
Finns väl ingen inom FM som pratar om “OM” kriget kommer utan just “NÄR” kriget kommer.
Har själv aldrig träffat på någon sådan iaf.
Enligt Putins sätt att se det så är vi ju redan i krig med dem. De har bara inte landsatt än (eller gått in i Baltikum)
Eller….vi har ännu inte slagit ut ryzzens örlogsfartyg i kaliningrad med våra Gungnir? 😉
Alternativet är att Sverige kommer leva i fred i all evinnerlig tid, amen. Vilket förstås inte kommer ske.
LARS WILDERÄNG: Utan någon som helst avsikt att utföra trolleri eller agera Djävulens Advokat så har jag hela mitt vuxna liv, till följd av den världsbild jag omfattar, varit av åsikten att Sverige, oavsett vad inträffar i närområdet, även fortsättningsvis kommer att leva om än inte under fullständigt fredliga omständigheter så dock i ett tillstånd som kanske närmast kan liknas vid de som rådde 1939-1945.
@Chief.Karlsson
Det vore ett mycket osannolikt scenario. När den närmaste omvärlden befinner sig i krig (som var läget 1939 till 1945) kommer Sverige att ingripa. Främst pga NATO-medlemsskapet, men även om Sverige inte hade hunnit bli NATO-medlem så finns Sveriges solidaritetsförklaring med de baltiska staterna i bakgrunden.
Att ett neutralt Sverige skulle ha ingripit om ett neutralt Finland bleve anfallet av Ryssland är tämligen säkert, och det är inte en vild gissning från min sida …
“En miljard människor tvingas lämna den tropiska zonen i Västafrika, Sydamerika, Mellanöstern och sydöstra Asien.”
Släpper vi in dem frivilligt?
https://www.expressen.se/nyheter/klimat/jorden-2050-manskliga-civilisationens-undergang/
Enligt vanligtvis välunderrättade källor kommer årets Steadfast Noon-övning att hållas den 14 till 24 oktober i brittiskt, danskt och nederändskt luftrum. Bland deltagarländerena återfinns bl.a. Tjeckien med sina JAS 39 Gripen:
“Non-nuclear capable fast jets participate in Steadfast Noon as part of the Support of Nuclear Operations with Conventional Air Tactics (SNOWCAT) programme, while others will likely play the role of Red Air.”
https://www.key.aero/article/nuclear-exercise-steadfast-noon-participants-revealed
Det senaste i raden av Natos medlemsländer – Sverige – lyser emellertid med sin frånvaro i deltagalistan.
Undrar varför – viker sig regeringen för särintressen?
Är nog snarare en resursfråga. Vi kan inte delta i alla övningar överallt.
Självfallet inte – det gäller att prioritera deltagande i övningar som är viktiga på riktigt.
Och vad kan avseende krigsavhållande tröskeleffekt rimligen vara viktigare än att utveckla och vidmakthålla förmågan till kärnvapenavskräckning?
Man kanske vill undvika att provocera Aftonbladets kultursida alltför mycket?
Det logiska för att låta ryssjävlarna våndas rejält vore att gruppera amerikanskt LV (gärna både Patriot och THAAD) och lite andra enheter på Gotland. Vi får väl se vad som händer närmaste året 🙂
En Aegis Onshore hade varit det allra bästa
Pfft…
Aegis Ashore är det mest högteknologiska och högpresterande ABM-system som mänskligheten presterat – inget annat:
https://www.c6f.navy.mil/Press-Room/News/News-Display/Article/3618612/the-aegis-ashore-missile-defense-system-in-naval-support-facility-redizkowo-pol/
Kalles-kula 2024-08-21 13:56 – 13:56
Ja det finns då efter baltstaternas som förhoppningsvis plockar hälften , sen är ryssen körd , ja det blir naturligtvis offer , som pro-kreml-vatniks kommer orerar över då deras putte inte vinner.
Som jag förstår SvD:s expert, Roger Djupsjö, så finns F-16 i Ukraina. Dessutom säger han att de kan användas från landsvägsbaser.
” – Jag skulle gissa på att de placerar ut dem enligt ett gammalt svenskt koncept. Man sprider ut dem på olika ställen i landet, på olika baser och till och med tillfälliga baser längs landsvägar, säger han.”
https://www.svd.se/a/Oogdmk/f16-i-ukraina-paverkar-hur-ryssland-agerar
De kommer baseras så långt från gränsen som möjligt, på spridda baser, hela tiden slumpmässigt omplacerade.
Tankning och beväpning på landsvägsbas kanske är möjligt men F16 är mekaniskt och konstruktionsmässigt olämplig för det, vilket innebär större risker, slitage och arbetsbelastning. Det är nog mindre sannolikt att man väljer det.
Miffo 2024-08-21 15:21 – 15:21
Skulle inte förvåna om Ukraina klarar av att tanka ladda F16 utan beroende av att vistas inomhus i Operkällaren , Sverige har ju lyckats , Ukraina har ju dessutom incitament att lyckas.
Hade ju ändå varit schysst att kunna ta en råbiff och sänka en klar och en kall under tiden dom tankar planet ju…
Vad kosar en F-35a? En miljard?
Norge, Finland, Nederländerna, UK etc etc betalar dyrt för sina. Vi får hit dem gratis. What a bargain! 😉
Man bör inte räkna så. Det mer realistiska är att räkna kostnad för en flygtimma och jämföra det. Hur kommer den jämförelsen att se ut?
.
Tror du vet svaret. Gripen är rena reaplanet (!) när det kommer till flygkostnader jämfört med F 35.
Det vet vi faktiskt inte riktigt förrän om en 10-20 år. Jag tror som du, att Gripen kommer visa sig billigare per timme (trots högre inköpspris) eftersom F-35 kräver rejält mer underhåll men jag tror också att skillnaden kommer att vara mindre än vad många hävdar. Detta både därför att Gripen E troligtvis kommer att vara dyrare än de siffror vi sett från främst Gripen A och för att F-35 trots allt har en hel del skalfördelar som sakta kommer minska kostnaden där. (Inflation givetvis exkluderad)
.
Sen ska man också ha klart för sig att förutsättningarna och därmed kostnaderna skiljer sig enormt mellan länder.
Nu är den stora frågan om F35 kommer delta i julgransflygningen i December?
Den södra slingan kan ju ta en sväng över Köpenhamn, dansken kan ju ställa upp lite.
Kom igen, det blir kul!
Icke heller att förglömma att Halmstad dessutom har ett mycket kompetent hemvärn som alltid står redo att bistå när jänkarna tittar förbi. 🙂
Om det blir amerikanskt stridsflyg stationerat i Sverige, så får vi hoppas på nyare F-15 Eagle. F-35an är inte mycket att hänga i julgranen när det kommer jakt.
Fast å andra sidan så kan F-35:or bredvid Gripen, få amerikanerna att köpa Gripen.
Det är lite skillnad på att byta motor på 45 min och +24 timmar.
Tvärtom, F-35 är oändligt mycket bättre för Sverige eftersom den tillför mer förmåga som Gripen inte har. Osäkerhetsfaktorn som F-35 tillför för motståndaren torde vara mycket värt. F-35 är för övrigt inte alls så dålig till jakt som många tror… det är ingen F-22 men ger troligtvis de flesta gen 4+ plan en väldigt hård match, till och med i närstrid.
Ballistiska robotar… Och vad krävs för att göra det.
Gripen E är vår spjutspets i flygvapnet.
Jaha, men vi ska ju ha Gripen E som har modernare sensorer, datorer, dator länkar, mm än F-35?
Glömde jag nämna “supercruise”, jämfört med F-35 som bara klarar kortare skutt i överljudsfart.
Jo, ibland de nyare sensorerna på E, så ingår även en IR-sensor.
Notera att J35J också hade IR-sensor, så om den hade varit inom rätt avstånd från en ballistisk robot uppskjutning så hade även den kunnat detektera uppskjutningen.
F-35 är väldigt mycke konserverad gröt och mördande reklam.
Det är tur vi har SAAB som kan bygga riktiga stridsflygplan och inte teknik monster med stealth som inte fungerar och kan nollas med teknik som kostar en hundra del av ett plan för att täcka en yta som Sveriges.
Det känns som Sverige har satsat mer på elektronisk krigsföring? Om ett plan ska landa klargöras och starta igen snabbt så finns inte tid att tejpa skarvar, bättra på med radarabsorberrande färg och så vidare. Teknikutvecklingen går framåt varje dag, det som är stealth idag är det kanske inte imorgon med sensor fusion och sådana saker.
Då är det enklare/bilöigare att uppgradera störelektronik än ett flygplansskrov.
F-35 kan vid behov även bära vapen på balkar, men då tappar de förmodligen det mesta av stealthförmågan som själva skrovet bidrar med.
Det är olika filosofier, därför är det utmärkt att båda existerar i närområdet. Hoppas också att det stationeras F-35 här om hotbilden ökar mot Baltikum. B-1B:or har ju även varit på besök på F 21 + att B-52:or snurrat över landet, de får gärna också komma på besök till Sverige så ofta de vill. 👍
Finns en stor anledning till att alla länder som har råd satsar på stealth nu. Och det är inte för att det finns “teknik som nollar stealth över Sveriges yta för en hundradel av kostnaden av ett flygplan”…. Det går att hitta en nål i en höstack, men det är betydligt svårare än att hitta en fotbollsstor järnkula. Och addera tusen “falska” nålar till höstacken (elektronisk krigsföring) så blir den näst intill omöjlig att hitta.
Det tar mindre än en sekund att lokalisera en tjuvskytt i en stor vildmark i Afrika med hjälp av en dator och ett par mikrofoner med mindre än en meters precision.
Hur ska F-35 gömma sitt motorljud?
Det går att i realtid följa planet med riktning, hastighet och höjd utan problem. Skicka sedan informationen till flygstridsledning och luftvärn så kan både Gripen plan och luftvärnsrobotar guidas mot de magiskt “osynliga” stealthplanen.
Stealth stridsflygplan fungerar inte mot en kompetent fiende. Även om fienden inte ens har en enda radar till sitt förfogande.
HC Andersen skrev en saga om Kejsarens nya kläder.
Det hela kommer att fortsätta tills nån visar det uppenbara att kejsaren är naken.
Så som Ukraina har bevisat att ryzzland inte har vissa förmågor som både väst och ryzzland hävdar.
Stealth fyller ingen funktion mot en kompetent fiende.
Till Drutten: Det är inte olika filosofier och det ena utesluter inte det andra. F-35 är byggt med väldigt stor fokus på elektronisk krigsföring (och på papperet kraftfullare än Gripen där). Som jag skriver nedan så är det alltid en fördel rent tekniskt med stealth även när sensorerna blir bättre, kommer alltid vara lättare att dölja på olika sätt.
Det är helt enkelt en resursfråga, vad har Landet råd med. Och där är det inte lika självklart för andra länder som för Sverige då vi ju får Gripen betydligt billigare eftersom många skattepengar går tillbaka till staten samt att vi är mindre beroende av ett nyckfullt USA. (Även om Gripen har flera vitala amerikanska delar)
En sparv som flyger i Mach 0,9 är ingen sparv.
Alla stridsflygplan som använder sin radar skriker: – Här är jag!
F-35 har en väldigt stor och finns IR-signatur.
F-35 bullrar mer än Gripen och alla stridsflygplan kan spåras i realtid med grundläggande teknik från första världskriget med applicering av datorer och nätverkskommunikation med precision nog för att skjuta ner dem med alla typer av luftvärn.
Stealth stridsflygplan fungerar bara mot lallande fån. En kompetent fiende upptäcker alla typer av stridsflygplan(inkl stealth) med hjälp av yttäckande passiva system till en kostnad av bråkdelen av vad en enda F-35 kostar för att täcka en yta som hela Sverige.
En fiende som ISIS skulle ha kunnandet och hade pengarna att bygga ett passivt sensorsystem för att kunna spåra flygplan (inkl stealth) i realtid och kunna använda IR-robotar för att skjuta ner dem.
Ja, om det var stealth som gjorde att Finland, Danmark och Norge valde F-35, ja då är de lallande fån.
Till MX:
Jag håller helt med. Det är en resurs/prioriteringsfråga, det är knappast bortvalt för att det är dåligt/onödigt på något vis.
Framtagande av stridsflygplan kräver troligtvis en och annan kompromiss för att få önskade egenskaper inom givna kostnadsramar.
Annars finns många egenskaper som vore bra. Stealth, 2 motorer, mängder av interna vapenbalkar som klarar kryssningsrobotar, thrust vectoring, super cruising, räckvidd på 5000 km, STOL-förmåga, AKAN från A-10, utseende och motorljud som JA 37 Viggen 😉 , listan kan göras lång.
Hej Kraken, Israel har valt F35. De väljer inget som är dåligt eller “som inte fungerar mot en kompetent fiende”. De har potentiellt kompetenta fiender, exvis Turkiet. Du påminner om de svenska ynglingar på Youtube som skryter och vill påvisa att Gripen är världens bästa stridsflygplan, de är stolta över Sverige, och inget fel med det, men det blir lite pinsamt. Jag anser vi ska inte tracka ner på våra nordiska vänner som valt ett annat flygplanssystem. Jag anser efter att ha läst vad kompetensen säger att Gripen är ett mycket kompetent allround system. Mycket möjligt bäst i vissa avseenden.
Min dröm har länge varit en Amerikansk/Nato flygbas etablerad på Gotland officiellt som Natos officiella övningsbas för spaning/attack Hav samt ev lära ut landsvägsbasering. Och sedan kan Sverige skicka ett antal Gripar till Ukraina…
Läs avtalet. Blir inget flyg på Gotland.
Hans 2024-08-21 15:14 – 15:14
Njaee , då måste dom sitta i planen dygnet runt då tiden blir väl kort ,det tar väl en halvtimma , trekvart för ryssens raketer
Vi Hallänningar och Halmstadsbor hälsar F35 varmt välkommet till staden. Har ju en viss relation till amerikanska trupper sedan tidigare – mycket trevlig sådan.
Var på legoland i somras och såg en F35 bränna iväg från Billunds flygplats, fina grejer. Vore ju rätt fränt med F35 stationerat i Sverige!
Fan vet om vi inte var där samtidigt då, det var en riktigt vacker syn.
Fina nyheter! Äntligen är vi på rätt sida officiellt också 🤗!
På nyheterna sades att det är Pensionärenas Dag, men även Groggens Dag idag. Hmm kanske läge för en liten grogg för att fira😃
Ja, klockan är ju fem nu. 🙂
Klockan är alltid fem någonstans…
Har någon meddelat Den Gamle? 😉
Jag menar nog att även ESPE och ESMV kan komma ifråga, åtminstone för viss TDY och vissa fpltyper. Och inte enbart USAF.
Du kan mena vad du vill, men det står i avtalet vad som gäller.
Många som hoppas på F-35:or i Sverige….
Svårt med de bullermattor de alstrar.
Blir mest troligt F-15 om det blir amerikanskt stridsflyg stationerat i Sverige.
Fx-plan i Sverige så att Gripen kan läggas ner samt samtliga planer på kommande generationer. Finns en agenda till allt.
Ja? Utan agenda vore det väl väldigt dumt att göra något alls. Men Gripen kommer definitivt inte att läggas ner och kommande generationer är nog mera beroende på Europeiska samarbeten.
Tänk att googla på ” var finns B52 stationerad ” och få följande svar 😀
Endast H-modellen finns fortfarande i flygvapnets inventering och är tilldelad 5th Bomb Wing vid Minot AFB, North Dakota, och 2nd Bomb Wing vid Barksdale AFB, Louisiana och sedan 2024 vid F17 Ronnyby,Sweden .
Ja, det borde stationeras åtminstone 12 st B52:or i Sverige.
Och hur går det förresten med kärnvapnen vi skulle få vid varje dagis? Alla nya dagis byggs väl med en kärnvapensilo under sandlådan hoppas jag. Åtminstone på DCA-orterna.
Släpp det.
Man grupperar inte strategiskt bombflyg som kan flyga halva jorden runt och som har kryssningsrobotar som flyger 4000 km inom räckvidd för Rysslands ballistiska Iskander-robotar.
Man grupperar inte heller kärnvapen så nära Ryssland av samma anledning. De har man borta i BeNeLuxGe, i Frankrike och i Skottland.
Jag tror å andra sidan inte heller att F-35:orna är här på mer än ett tillfälligt besök.
Men visst finns väl ett avtal om att flygvapnen i norden ska integreras bättre med varandra? I så fall hoppas jag att utbytet bara ökar.
och Turkiet…
Man kan bara hoppas att våra amerikanska vänner etablerar en stark närvaro i Sverige. ryZ ska inse att det här är ett NATO område och att de på nåder kan kaxa i Östersjön. Nog för att ryZ-ledningen består av lågpannade alkisar men även dom måste ju så småningom inse att de är fucked, vid en konfligt är hamnarna i Peter värdelösa och Königsberg i en de facto blockad.
Det var ju bra att vi blev lurade att bygga en gigantisk rullbana på Kallax för att Norge skulle kunna exportera lax.
Nu kan den rullbanan användas för att möjliggöra stationering av de tunga strategiska planen.
Dock skulle jag med tanke på avståndet till ryska gränsen och ballistiska missiler likt Iskander tvivla på att man lägger alltför högvärdiga mål på svenska flygbaser utan att samtidig gruppera luftvärn runt.
Där är väl återigen Kallax väl lämpat med stora ytor och överkapacitet efter att man tidigare hade tre divisioner flyg staionerade på flygbasen.
Norrbotten är även väl lämpad pga en befolkning som är vana att hålla käft och ett par flygbaser som inte är avmilitäriserade.
Precis så! Hur många aktiva baser som finns är det måsfågel på.. Men, F21 har övat på flera civila flygplatser i Norr och Västerbotten. Dock, FMVs test range lite norr om Vidsel har landningsbana i nivå med Halmstad plus infrastruktur och Europas största skjufält och testområde, gömd i skogen men nära till F21 och Bodö och etablerad NATO bas..
Norrbotten ska inte underskattas. De anläggningar som låg “i ingenstanns” verkar i många fall mer lagts i malpåse än rivit/sålts.
Utan att diskutera detaljer mer än så; Så är det uppenbart att Norrbotten och F21 är bästa placeringsplats utöver kanske Ärna.
Hörni, kan vi inte använde det gamla fina (och fortfarande i bruk i FM) ordet flygflottilj istället för flygbas? Åtminstone när det gäller svenska förhållanden.
👍🙂
En flygflottilj är ett fredsorganiserat förband. Vid höjd beredskap sprids krigsförbanden för att verka vid/från ett större antal flygbaser…
De senare kallas krigsbaser (eller krigsflygfält). Det var just de fredstida flygflottiljerna jag syftade på. Dessa kallas alltför ofta för “flygbaser” i svenska texter (på nätet) numera.
Tillägg: jag kanske ska vara glad att de inte kallas “luftbaser” …?
“Flygbas” är ett inom Försvarsmakten väl definierat och vedertaget begrep.
Andra begrepp används säkert inom MÖP-kretsar:
https://kkrva.se/flygbaser-och-basering-av-flygstridskrafter/
Tveksamt om våra flygbaser är i skick för längre stationering av F35, de är byggda för våra lite mer rubusta maskiner. Vad jag förstått så bygger köpare av F35 om sina baser för enorma summor för att kunna husera F35. Möjligen är våra baser i skick att kunna inhysa F35 i kortare perioder, men sedan måste de nog frekevent hem för översyn. Men rent spekulativt skulle man kunna ha permanent bastropp här för att snabbt kunna ettablera framskuten basering när det anses nödvändigt.
Kommer garanterat bli spanings ich telekrigsplan. Möjligen någon tanker. Sen gissningsvis F16/F15 men det håller jag öppet. Hoppas själv på lite attack helikopter skvadroner då vi inte har den förmågan själva.
Mycket glädjande med amerikansk närvaro- åtminstone för de av oss som har en viss intelligens och som kan läsa av omvärlden korrekt. Minns ni förra året (väl? har inte källan dock) att någon ”fredis” var helt bestört över att en B52:a visade upp sig över Stockholm och hävdade att det var ”den mörkaste dagen i Sveriges historia” … Ett bisarrt uttalande som säger väldigt mycket… (att t.ex tusentals svenskar strök med i tsunamin var alltså inte lika mörkt, enligt denne fredsforskare eller vad personen nu var…Definitivt en dåre).
Som sagt, strålande med närvaro av våra vänner från USA; allt som kan avskräcka den aggressiva kriminella ljugarregimen öster om oss är otroligt välkommet.
👍
👍
Den ryska skuggflotta med oljetankers som nu kör i skytteltrafik över Östersjön är ju en förutsättning för att Putin ska kunna finansiera sin våldtäkt.
När något händer någon av dessa uppruttna skorvar blir miljökatastrofen total i detta känsliga innanhav.
Så var är protesterna från Naturskyddsföreningen, WWF och de förbudsglada krigarna i Miljöpartiet? Eller bekämpar de bara svensk medelklass.