Tesla har en bra sammanställning av laddningshistoriken i sin app, även om jag nu gått över till att betala för Tessie (affiliatelänk), vilket även ger fungerande snabb integration med Home Assistant. Kanske är vårt körmönster lite annorlunda än jobbpendlaren, men av nästan 6 000 kWh laddade låg 30% på Tesla Supercharger.
Med Tessie kan man fritt och enkelt exportera allt data och sedan jag började använda tjänsten den 29:e februari har vi kört Teslan 58 gånger med en medelkörtid på 16 minuter och en median på fem minuters bilkörning. Snittsträckan har varit 20 km och mediansträckan 2 880 meter.
Till saken hör att vi bägge jobbar hemma mestadels, och alltså inte jobbpendlar. Vi bor på landet, ca 2.5 km från byn Sätila med fullservice undantaget shopping (som inte är trädgårds-, järn-, bygg-, blom- etc på Sätila Bygg eller apotek på apoteket, samt dagligvaror på Tempo), och de flesta resor är just in till byn för att hämta eller lämna paket, eller handla mat, äta lunch på bykrogen, besöka apotek, vårdcentral, bank, gym eller frisör. Typiskt är att man kör till Sätila bygg eller gymmet, vilket är just 2.9 km. Sedan en vända tillbaka på en halv kilometer för att handla mat, och sedan 2.5 km hem igen.
Det blir alltså inte någon daglig pendling vilket ger lite udda körmönster mot vanligt folk. Bor man i stan och jobbar hemma kanske man inte tar bilen för dessa småärenden, för man bor förstås i stan för att ha allting runt hörnet.
Jag ska redovisa körmönstret mm statistik ifrån Tessie i en separat artikel någon gång. Poängen är att jag nu kan se exakt hur långt vi kör utan att stanna och den längsta sträckan senaste halva månaden har varit 257 km än så länge. Vilket säger en hel del om brännbilisternas räckviddsångest när bilen inte längre kan köra i tretton timmar och 1 000 km medan brännbilisten pissar i en PET-flaska utan att stanna, som brännbilister brukar göra.
Över till laddhistoriken för förra året.
Laddningen 2023 med nya Tesla Model S landade på 5 926 kWh. Av dessa laddade vi 64% hemma, 30% på Tesla Supercharger och 6% på andra laddare. Det sista handlar mestadels om destinationsladdare av olika slag, samt en enda gång på en Incharge supersnabbladdare i Södertälje.
Jag gissar att den som jobbpendlar laddar mycket mer hemma, men vi kör som Tessie visar mestadels korta sträckor eftersom vi bor på landet och jobbar hemma. Därmed blir Supercharger en större del av laddningen, och då när vi kör långa sträckor.
Tyvärr har jag inte siffror från årsskiftet exakt på hur många mil som kördes 2023. Per 29:e februari var det iaf enligt Tessie 3434 mil körda på ett år och två månader. Givet rak division skulle det blir 3434/14*12=2943 mil förra året och med 5926 kWh laddade blir det då 2.01 kWh per mil, inklusive trafiken på vintern. Elbilar förbrukar som bekant mer vintertid, då man behöver värma upp kupé och ibland även batterier.
Bilen skaffades dagen innan nyår 2022, så det stämmer nog rätt väl.
Sedan 29:e februari ger Tessies nedladdade kompletta statistik 115 mil körda och en förbrukning på 258 kWh, eller 2.24 kWh per mil, vilket visar på den högre förbrukningen vintertid. Sedan innebär också att av 58 bilturer var 39 under fem km långa en högre förbrukning just på grund av uppvärmning och småkörande med start och stopp, som inte slås ut på längre sträckor.
En varning för oss statistiknördar för Tessie. Du får reda på allt om din bil. Verkligen allt. Vi snackar om bilstatistikträsket här, och det för 5 USD per månad efter prövoperioden.
Använder du denna länk för att regga dig hos Tessie (affilatelänk) får du en månad gratis prövoperiod istället för vanliga två veckor. Ska du skaffa Sveriges mest sålda bil Tesla Model Y eller en annan Teslamodell använd denna länk för att beställa en Tesla, så får du en kredit du kan använda för att lösa in mot prylar (t-shirts …) eller mot gratisladdning på Tesla Supercharger. I utbyte får jag själv krediter för samma ändamål.
29 kommentarer
Som riktig man så behöver jag ingen PET-flaska utan håller jag mig de fem milen till jobbet medan jag låter Aygons brunst vråla ut från enlitersmotorns 30 mm avgasrör och de 95 oktanen får utföra sitt jobb i cylindrarna. Räckviddsångest? Inte med 35 liter i tanken och 800 km räckvidd.
Men i sanningens namn skulle jag vilja ha en Tesla Model S om jag hade råd, väldigt vacker bil och stora innerutrymmen, men även högmilare kostar 300 papp och uppåt.
Villa, VOLVO, vovve kör en micro-Toyota? Otippat.
Dock, det är ju manligt. En man som kör en Aygo är trygg i sin manlighet, det måste medges.
Med tio mil om dagen blev 0.6 liter diesel, dyr försäkring och rätt många reparationer till slut övermäktigt. Aygo är en modern 2CV där det inte finns något som inte behövs med följden att den inte går sönder.
Priset man får betala är en rätt primitiv körupplevelse.
“A man drives down the street in that car, people know he’s not afraid of anything.” – Wash, Firefly (obskyr popkulturell referens)
“You came in that thing? You’re braver than I thought.” – Leia (inte ett dugg obskyr popkulturell referens)
(Själv skulle jag aldrig ha råd med en elbil. Hoppas min trogna gamla Saab 9-3 håller ihop några år till.)
Är Firefly obskyrt numera? Det var som sjutton, börjar nog bli gammal.
Aygo med diesel har jag dålig koll på. Vissa bensinare med tre cylindrar är dock lite känsliga. Sälj bilen innan 8000mil där, sen rasar koppling typ och 15 papp för fix.
Men det kan såklart bero på årsmodell, annars är nog Toyota ett bra märke. Fråga valfri taxichaffis.
Är förbi 15000 mil på tre cylindrar. Nemas problemas om man kan köra bil och inte anväbder kopplingen som hastighetsreglage. Det är inte en hydraulkoppling i en bil med oändlig kylning.
Börjar bli dags att byta koppling däremot i preventivt syfte.
Tråkiga men skönt att de är omöjliga att göra ngt öht på de tre cylindrarna.
Min 4 cylindriga diesel gick 29 000 mil, det var servot som gav upp så jag vet hur det är att landa med den amerikanska rymdskytteln. Lite som dra 2 ton med palltruck.
Obskyr arbetsreferens, det är inte många bloggkommentatorer som fått valkar i händerna av hederligt arbete.
15.000:- för ett kopplingsbyte var ju svinbilligt. För Peugeots 3-pip så kostar kamremsbytet mer än det, och skall göras vart 6’e år om man kör långa sträckor i taget.
Har ett körmönster med en hel massa kallstarter och korta sträckor. En liten revolution med elbilen, istället för att hoppa in i en kall bil som dessutom släpper ut en massa skit de första kilometrarna, är bilen nu alltid varm inuti vid start och inga direkta utsläpp eller slitage på mekaniken. Lätt en av de största fördelarna.
Och motorslitaget med kall olja mot maskindelar slipper du också.
Ditt exkatalaysator/partikelfilter tackar dig också.
Dieselbilarna fick dåligt rykte för många hockeymammor körde småsträckor vilket fick avgasreningen att packa ihop.
Låter som ett klockrent elbilscenario för att spara underhållskostnader.
Med ett kör mönster med många korta resor. Är det en kvalificerad misshandel av en förbränningsmotor.
Måste vara helt perfekt med en elbil.
Statistik över bilens kostnader kan inte vara någon kul läsning, vill man verkligen ha reda på vad kostar.
Tyvärr har elbilar rasat i värde. Så ingen direkt investering längre. Audi E-tron SUV har tappat 30% per år. Tesla S3XY är iskalla på marknaden. Nu verkar det lite sådär med service minst sagt, sen vill man kanske inte alliera sig med Putin genom sina val.
Alliera sig med Putin? Dvs inte köpa en Volvo, då 85%-iga majoritetsägaren Geely är svartlistade av Ukraina, vilket inte Tesla är?
Teslas pengar göder Musk.
Copemania.
Det har ju viss inverkan vad bolagets VD håller på med, också, och inte bara var ägarna gör. Men visst, Volvo är väl heller ingen etisk guld-investering. Tur det finns franskt, där Macron nu tagit täten!
Ännu större anledning att köpa begad elbil nu när de gått ner i pris? Jag åker gärna en e-tron om jag kunde motivera mig att låna upp pengarna.
Exakt min tanke
Förra året snittade jag 1,6 kWh per mil. Kostnaden är väl nånstans runt 2 kronor milen. Laddade enbart hemma utom en gång. Bor nära havet i Halland på Sveriges framsida, finns ingen riktig anledning att åka nån stans. Kör mestadels med farthållare i en Kia eNiro som man sommartid får ut drygt 40 mil vid 80% laddning (50 mil om man laddar 100%). Vintertid cirka 35 mil om det är runt nollan.
Något mycket trevligt med elbil är att värmen kommer fort. Om rutorna är isiga så startar man, slår på full defrost, bakrutevärme, sätesvärme och rattvärme. Sen kan man gå några varv runt bilen medans isen smälter. Därefter sätter man sig i en varm bil. Uppkoppling över nätet kom i årsmodellen efter min.
Priset för en kWh borde i Område SE4 ligga på minst ca 2,5kr/kWh vilket en mil kostnad på runt 4kr. (Elhandel + Elnät+ Energiskatt + moms).
Blir tyvärr dubbelt så dyrt som din kalkyl men fortfarande vansinnigt billigt per mil 🙂
Jag bor i Varbergs kommun som tillhör område 3. Falkenberg och söderut är område 4. Sen har jag timdebitering och solceller, men laddar som regel på natten när det är billigast. Laddade i natt då det var närmast gratis. Visserligen med nätavgift, men den får man 60 öres skatteavdrag på.
Nja kostnaden är nog knappast under 20kr/mil för dig. Om du laddar gratis då.
Som oinsatt i elbilslivet undrar jag om angivna förbrukningssiffror utgår från total inmatad energi i ladduttaget eller om bara energi som laddas ur batteriet ”räknas”.
Alltså: räknas eventuell förvärmning från elnätet med och tar man hänsyn till (den höga men ändå existerande) laddverkningsgraden?
Detta kanske är självklar för insatta men jag är genuint nyfiken 🙂
Som elbilsintresserad utan egen elbil tror jag ändå jag kan svara här. Bilen ger dig de två siffrorna du behöver, antal km körna och antal kWh man stoppat in i bilen. Sedan är det bara att dela kWh på antalet körda mil.
Så, ja, förvärmning räknas med, nej, laddverkningsgraden gör det inte (då den siffran kommer från laddstolpen, inte bilen). Skulle vara intressant att se per-vecka statistik och jämföra med en tredagars rullande medeltemperatur men då måste man ju mäta manuellt varje vecka…
Kör f.ö. en Kia Picanto just nu, mellan 50-100 mil per månad, bränslekostnader på runt 500-1000 kr och bilen räknas som miljöbil så skatten är fortfarande på ~400 kr / år. Har lyckats få in fem vuxna människor + bagage + handbagage i den i en tripp till Arlanda, så den tar mer än man tror men det blev ett rejält pusslande och vi fick packa ur tre väskor och ha handbagaget i knät, så helt smärtfritt är det inte.
Min elbil kostar mig 6500kr per månad. Gå inte på myten om att det är billigt längre. Kör vidare med aktuell bil är mitt tips.
Hade gärna köpt en elbil, stora fördelar framförallt på vintern, men måste vänta tills det finns ekonomiska möjligheter. Gärna en Tesla men då är bara den helt fantastiska X möjlig för Riesenschnauzern välbefinnande. Mitt pissmönster hade dock inte förändrats alls – alltid 1-2 minuters stopp kort in på en skogsbilväg vid behov. Provokations-PET-teorin tycker jag inte riktigt klär bloggarens PK-image, eftersom det då antas att bara män kör elbil.
Bah, PET-flaska är så åttiotal. Tacka vet jag blöjor och katetrar.
Vad fan vad folk pissar mycket. Körde från Härnösand (Hemsö fästning) till Örebro utan det, hemligheten ligger i att inte dricka något. Fast något kanske man måste göra medan elbilen laddar?
Det går inte att komma ifrån att planeringen blir annorlunda med elbil än med brännbil. Det tar ganska mycket längre tid att “tanka” fullt med en elbil. Körmönstret spelar stor roll, förstås. Om man bara kör korta sträckor kring sitt hem och kan ladda hemma är elbil en “no-brainer”.
Vi har en laddhybrid. Det bästa och det sämsta av två världar. En laddhybrid har oftast ganska kort räckvidd med el vilket inte gör så mycket då vi har cirka en mil till närmaste stad. För längre körningar (vilket dock inte inträffar speciellt ofta) kör vi på bensin. Planeringen har inte ändrats nämnvärt från tiden med brännbil.