Det Åtvidabergbaserade företagaet ACC Innovations Claes Drougge är en av tre finalister till Stora Ingenjörspriset. Bolaget utvecklar bland annat världens tyngsta quadcopterdrönare med brittiska flottan som kund.

Sverige ligger alltså inte helt efter på drönarfronten, även om ACC Innovations drönare bokstavligen är något hästväg med rätt unika tunga tillämpningar inom grovarbete.
I början av året vann man kampen om en arbetshäst åt brittiska flottan i konkurrens mot 20 andra bolag. Man fick ett utvecklingsavtal av flottan för vidareutveckling av världens största och starkaste quadcopter. Avsikten är att de ska agera lasthästar och flyga förnödenheter mellan fartyg i brittiska flottan men också till land skriver Västerviks-Tidningen bakom en betalvägg. Det kan t ex handla om blod och mediciner. Modellen klarar 300 kg last.
Bolaget har fem olika quadcopters, exempelvis Mosquito 2-stroke med 140 kg lastkapacitet och upp till 250 km räckvidd med 50 kg last, Mosquito 4-stroke, Thunder Wasp GT med 390 kg lastförmåga och 200 km räckvidd med 200 kg last, samt även bjässen Thunder Wasp 2xGT som kan ta 1 080 kg last, och t ex kan användas för att fälla vatten mot skogsbränder.
Västerviks-Tidningen rapporterar nu att ACC Innovations Claes Drougge nominerats till Stora Ingenjörspriset.
Prisutdelning och besked om vinnare kommer på torsdag. Någon officiell information verkar dock inte finnas om vilka övriga nominerade är. Inte första gången olika former av branschpriser är riktigt dåliga på extern kommunikation. Man kunde annars tycka att pressmeddelanden om vilka som är nominerade borde läggas ut på Stora Ingenjörsdagens hemsida. Å andra sidan är det maybe ingenjörer och inte kommunikatörer som stands behind den siten med alla guest speakers, talks, masterclasses, brainpods och workshops på tillställningen.
18 kommentarer
Åtvidaberg, en gång centrum för tillverkning av räknemaskiner, Facit, nu axlar man en ny roll. Alltid så imponerande hur duktiga företag vi har utanför de namnkunniga orterna.
Tillhör ju Linköpingssfären.
Polyamp har spännande produkter kopplat till marint försvar…
Finns en hel massa kompetens ute på schlätta 😁
Det har väl funnits minst två helikopter-drönare i Linkeboda? Dels SAAB’s skeldar (surprice) men även ett skandalbolag som numera kanske är mest kända för de konstiga aktie-snurrorna.
https://www.svd.se/a/1kGAdG/skandalbolag-i-konkurs-anstallda-utan-lon-sedan-i-mars
https://www.svd.se/a/G1ndv9/militara-dronare-detta-behover-du-veta
Sen fanns det ett projekt på högskolan på 90-talet (ish) där de köpte en japansk “modellhelikopter” och hängde på diverse sensorer och testade autonomi på olika sätt.
Företaget Mainbase köpte konkursboet efter cybaero, höll i fram till för en månad sedan, konkurs.
Oj. Det har jag missat. Märkvärdigt tyst (det var väl inget egentligt fel på grejjorna?).
Kanske Ukrainska staten kan köpa inkråmet och slänga in resurser på hemmaplan. Den fyller säkert något hål.
UMS Skeldar delägs av Saab och har bl.a. tyska marinen som kund. https://umsskeldar.aero/
ÄNTLIGEN!
Bolaget utvecklar bland annat världens tyngsta quadcopterdrönare med brittiska flottan som kund.
Tillverka något som väger mycket brukar vara mycket lättare än att tillverka något som är lättare. 😉
Imponerande lyftkraft och räckvidd iaf.
“Stora Ingenjörsdagen” med vidhängande lokala event är väl tyvärr bara en affärside av några “affärsutvecklare”. Varit på några tillställningar och det är mer “event som söker kundgrupp” än folk som brinner för ingenjörsvetenskaperna. Men, men. All exponering är väl bra och uppenbarligen lyckas de ju få med sig sponsorföretag på ett sätt som saliga Civilingenjörsförbundet och Teknologföreningarna aldrig lyckades med.
Trist nog.
Hade höga förhoppningar.
F-n.
Linti Group och holdingbolagen verkar vara i konkurs sedan juli.
Vilka är det?
Ah, arrangören av Ingenjörsdagen. Ja, det kan ju förklara att man inte uppdaterar. Vilket då väcker frågor kring nyheten kring bolaget i Åtvidaberg, då det verkade som artikeln var typ från idag.
Nominera kan man väl alltid göra, alltid blir det lite press-tid. 🙂
Jag satt mest och fnissade för mig själv när jag lästa alla fina jobb titlar .
“Vaule creation team lead” jojo man tackar. Eller varför inte “Senior manager CSA & Factory integrations”
Inom byggsektor och de statliga myndigheter var det lite enklare titlar som jag förstår mig på som gruppchef eller projektchef.
Men det är väl så enkelt att de privata företagen måste kommunicera med världsmarknaden. Står det inte “chef of head of senior lead production environment manger president” i mailsignaturen så duger det inte för de internationella kunderna.
Den som har flest nonsens ord i titeln när man dör vinner!
På temat större drönare: https://www.airforestry.com/