De som insisterar på att Ukraina ska söka ett fredsavtal med Ryska Federationen, Kreml och Putin ska komma ihåg att Kreml höll fredsavtalet med den Tjetjenska Republiken Icherien i mindre än tre år, år 1997 – 1999, innan man bröt det avtal som Jeltsin proklamerat avslutade 400 år av konflikt mellan Ryssland och tjetjenerna. Ett avtal med Ryssland är inte värt pappret det är skrivet på och är bara en tidsfrist för Ryssland att slicka sina sår inför det kommande brottet av fredsavtalet.
Det första Tjetjenienkriget bröt ut den elfte december 1994 och avslutades den sista augusti 1996 med ett eldupphörsavtal, fyra månader efter att den tjetjenske presidenten Dudajev mördats av Ryssland. Eldupphöret resulterade sedan i ett fredsfördrag 1997 där både Ryska Federationen och den nya Tjetjenska Repuliken Icherien lovade att aldrig mer använda våld mot varandra, och i en process fram till 2001 skulle fastställa framtida relationer (dvs erkänna Icherien som ett suveränt land fritt från Ryska Federationen).
Två år och tre månader senare anföll Ryska Federationen under dåvarande premiärminister Putin återigen Icherien och det andra Tjetjenienkriget bröt ut. Då hade Ryssland fått slicka sina sår och bygga upp sina väpnade styrkor i nästan fyra år sedan eldupphör.
Eldupphöret och fredsavtalet användes enbart av Ryssland för att planera, förbereda och bygga upp sina styrkor för ett nytt krig och ur det perspektivet ska man komma ihåg att alla förhandlingsresultat med Ryssland ska ses med de ögonen – en tillfällig paus tills Ryssland anfaller igen. Inga avtal med Ryssland är värda något och i den mån Ryssland, Moskva, Kreml och Putin följer dem så är det endast tillfälligt.
Det finns alltså inte någon förhandlingslösning för Ukraina. Ryssland måste besegras och sparkas ut ur Ukraina och sedan måste Ukraina kraftfullt rusta upp inför nästa ryska anfallskrig, om det så är inom tre, fyra, fem, tio eller femton år.
Det samma måste vi göra i Sverige och i Väst. Denna gång får vi inte tillåta våra politker att utropa den eviga freden och ta en ny strategisk blackout. Enda sättet att undvika ett nytt ryskt anfallskrig – mot Ukraina eller mot något annat grannland – är att rusta sig så stark att ett sådant anfall blir lönlöst.
Annars räcker det ju med att citera alla Kremls uttalanden innan det fullskaliga anfallet mot Ukraina för ett år sedan, så inser alla med sunt förnuft att Kreml ljuger så fort de öppnar munnen. En sådan part kan man inte ingå fredsavtal med eller egentligen några som helst avtal.
Eller så kan man konstatera att Ryssland med den fullskaliga invasionen av Ukraina brutit mot Minskavtalen från februari 2015, som Putin förklarade upplösta den 22:a februari 2022. Den som tror att man kan göra avtal med Ryssland är historielös och har väldigt kort minne.
Bästa realistiska utfallet av Rysslands krig i Ukraina är ett besegrat och från Ukraina utkastat Ryssland. Men det kommer innebära att Ryssland kommer anfalla igen, likt Tyskland gjorde efter första världskriget. Frågan är bara när och mot vem. För Ukraina kommer inte marschera in i Moskva och Ryska Federationen kommer inte villkorslöst kapitulera för att likt Tyskland och Japan efter andra världskriget ockuperas i decennier medan man rensar ut alla spår av den gamla förbrytarnationen och stöper om samhället från grunden.
Enda sättet man kan undvika att Ryssland återigen anfaller nuvarande grannar är om Ryska Federationen upplöses. Då kommer dock Moskovitryssland antagligen ändå anfalla grannar igen, men förmodligen initialt i första hand andra republiker ifrån den upplösta Ryska Federationen.
93 kommentarer
“Qui desiderat pacem – praeparet bellum”
(Vegetius)
“Du vill ha fred – förbered dig för krig.”
Bra skrivet @LW. Finns absolut ett antal människor som borde läsa det här…
+1
+1
Tack. Tänk om man kunde få de historielösa att förstå detta också?
Som att kräkas i motvind, jag vet 😂
+1
Satsa på dig själv!
Runka i motvind…
Håller med. Det här kriget kommer inte att avslutas med något fredsfördrag, möjligen ett eldupphörsavtal, när Ryssland sparkats ut ur Ukraina. Sanktionerna kommer att vara kvar och Ryssland kommer att vara en paria isolerade från omvärlden. Ända till antingen en ny generation tar över som vill göra Ryssland till ett normalt land, eller landet sjunker allt djupare ner i kaos där oligarker med privatarmér lägger beslag på naturtillgångarna, väst försöker ta hand om atomvapnen och resten av landet försjunker i kaos.
Om nu inte ett antal europeiska ledare räddar Putin genom att tvinga fram ett fredsavtal som villkor för att Ukraina ska få närma sig EU och börjar handla med ryssarna igen.
Ett freds/vapenstilleståndsavtal behöver inte vara fel OM Ryssland kastats ut ur Ukraina först OCH om Ukraina och NATO sedan inser att Ryssland kommer att bryta avtalet så fort de har något att vinna på det OCH inleder en kraftig upprustning. Kanske med Ukraina som medlem i både NATO och EU.
Är väl Oscar Jonsson som säger att “Ryssland har inte ett korrumperat system, systemet är korruption”. Att bygga om det är inte något som en ny generation kan göra, den föds in i det.
Ja och därmed blir rehabiliteringen oerhört svår. Lite som att försöka omvända fanatiska tyskar efter kriget. Tyskland räddades ju av att tillräckligt många inte var totalt hjärntvättade.
Svårt att jämföra mellan dessa. I Ryssland är systemet korruption och det har det varit. Under tsaren, generalsekreteraren och under presidenten. Högsta ledaren ändrar spelets regler när det passar. Gäller minst lika mycket innom landet som när det gäller fredsavtal. Inget är slutgiltigt och allt flyter baserat på personer.
Att ändra något sådant är som att bygga i blöt lera, den form det väldigt lätt kommer få så fort det skakar lite är inte svår att gissa. Hur noggrant man än staplar.
Vet inte om jag tycker det stämmer. Känslan man får när man ser på 1420 på YouTube är snarare att de flesta ryssar är emot både kriget och Putin och liksom bara vill leva sina liv. Sen finns det såklart en del fanatiker också som på riktigt tror på propagandan. Mest gamla kärringar av någon orsak.
Problemet är att de kan ju inte göra ett skit oavsett om de vill eller ej. Ryssland är ungefär som Iran, en polisstat. Minns inte exakta siffror, men har för mig att man lägger ca 10% av statsbudgeten på “inre säkerhet”. Dvs repression. “Vanligt folk” är bara serfs som finns till för staten att göra som staten vill med. Fascism med andra ord.
Man kan nog jämföra det med att vara svensk på 16/1700-talet. Kungen vill kriga på kontinenten, du hänger med, annars blir du avrättad. Det är trots allt så att kungen regerar för att det är guds vilja.
Det man hade behövt göra är att börja lönnmörda höga tjänstemän, oligarker, polischefer osv. Det hade nog rört om i grytan snabbt som attan. Vet dock inte om det är realistiskt att utföra. Men många Ukrainare pratar ju ryska och borde väl i teorin kunna passera som ryssar i Ryssland. Finns dessutom en hel del kriminella i Ryssland, så man kan väl outsourca uppgiften till dessa? Betala dem några 100 000$ i skottpengar för olika individer.
Jag får lite lätta vibbar av en slagen hustru när jag hör de som tror man kan avtala nåt med Ryssland. ”Det är lugnt, han har lovat att när han slog mig igår var sista gången”…
Kanske redan någon som länkat till denna, men en utmärkt artikel om Ryssland och kriget från Utrikesmagasinet, där Fredrik Löjquist skriver:
“En transformation till ett annat, ”normalt” Ryssland – icke-konfrontatoriskt, icke-imperialistiskt och med respekt för demokrati och mänskliga rättigheter – ligger längre bort än någonsin sedan kommunismens fall. Det skulle kräva inte minst en uppgörelse med det egna totalitära leninistisk-stalinistiska arvet, och dessförinnan det imperialistiska Ryssland, och nu detta kolonialkrig. Då Putin fokuserat just på historieskrivningen – eller snarare historieförfalskningen – torde en sådan vändning vara svår att åstadkomma under överskådlig framtid.
https://www.ui.se/utrikesmagasinet/analyser/2023/februari/ett-ar-senare-ingen-atervando-efter-storinvasionen/
Bra skrivet, nä det är som att förhandla och sluta avtal med med en paraonoid psykopat som manipulerar och ljuger om allt, går inte.
Det går.
Om du har tillräckligt med makt (juridisk, politisk, ekonomisk eller militär) att det är fullständig uppenbart att avtalsbrott får svåra och omedelbara konsekvenser.
Och villighet att använda dessa maktmedel, förståss.
100%
Varför hatar du allt som heter/är relaterat till Ryssland och ryssar?
Därför att Ryzzland uppför sig som galna monster från medeltiden.
Det är väl inte ens frågan om hat!
Det handlar om att nyktert och utan blå dunster se på frågan: hur brukar det gå med Ryssland och fredsavtal
När hatade bloggaren Ryssland eller ryssar? Bara för att man beskriver verkligheten betyder det inte att man hatar någon eller något. Man hatar inte USA heller bara för att man tycker kriget i Vietnam var fel.
Men du får nog vakna upp lite och inse vad som pågår i Ukraina genom ryssarnas försorg. Eller ännu hellre sluta trolla.
De som känner hat är ryssarna- mot alla som inte stödjer deras folkmord, de stödjer sin korrumperade statsbildning. De är fega och ryggradslösa som inte byter ut sin egen regim.
–
Det finns inte många avtal som ryska federationen hedrat, de flesta bryter de.
–
Vi kommer inte kunna ha några förbindelser med ryssland på flera generationer dagens sk ryska kriminella federation måste sönderfalla, de som tror någonting annat är naiva.
Om du frågar mig så uppskattar jag Ryssland och ryssar mycket, men hatar den ryska ledningen. Jag har besökt Sovjetunionen/Ryssland så många gånger så att jag inte längre vet hur många gånger det är och jag har ryska vänner både i Sverige och Ryssland.
Jag trivs bra i Ryssland för det finns mycket som är likt Sverige och vår kultur, men samtidigt är det annorlunda, nästan lite orientaliskt, och så är de ryssar jag känner väldigt gästfria och bjuder på sig själva på ett avslappnat vis.
Dessvärre har kriget nog gjort att jag inte vill resa till Ryssland på ett tag och dessutom har jag nog lyckats hamna i onåd hos de ryska myndigheterna.
Din kommentar inväntar godkännande
Nu fick jag med en tora-troende igen.
Om du frågar mig så uppskattar jag Ryssland och ryssar mycket, men hatar den ryska ledningen. Jag har besökt Sovjetunionen/Ryssland så många gånger så att jag inte längre vet hur många gånger det är och jag har ryska vänner både i Sverige och Ryssland.
Jag trivs bra i Ryssland för det finns mycket som är likt Sverige och vår kultur, men samtidigt är det annorlunda, nästan lite orientaliskt, och så är de ryssar jag känner väldigt gästfria och b-ju..de-r på sig själva på ett avslappnat vis.
Dessvärre har kriget nog gjort att jag inte vill resa till Ryssland på ett tag och dessutom har jag nog lyckats hamna i onåd hos de ryska myndigheterna.
Bloggaren hat mot Ryssland och ryssarna är så bottenlöst avgrundsdjupt att han gifte sig med en ryska…häpp!
+1
Jag skulle inte kategorisera det som ”hat”.
Mer som klarsynthet. När Sverige och Europa i övrigt varit väldigt naiva.
Ryssland är en totalitär petro-diktatur.
Det kommer ta tid innan Ryssland blir ett vanligt land som inte vill mörda allt och alla. Om det någonsin kommer att hända.
@HUMPTYDUMPTY
Premissen för din fråga är falsk. Bloggaren är gift med den rysk kvinna.
med den -> med en
Jag brukar läsa kommentarerna snarare än att delta men jag känner att det är dags för ett förtydligande här; Lars fru är ryska, han hatar sådeles inte allt ryskt. Däremot har han haft insyn i det ryska samhället länge. Lägg till att han läser historia. Det finns ingen räddning för den ryska samhällsstrukturen. Den måste bort om lidandet skall ta slut. Det gäller både utom som inom landets gränser. Att komma med svepande kommentarer så som du gör är som när en kriminell inte förstår vad polisen har emot honom. Han förstår ännu mindre när resten av samhället håller med polisen.
Kommentarer av den typ som HUMPTYDUMPTY gjorde kan jag inte tolka på annat sätt än att de är avsedda att slå split och försöka att skapa osäkerhet. Ett rysstroll, m.a.o., eller kanske troligare en nyttig idiot.
Yep, en dyster framtid. Tror ändå att nuvarande kriget kommer att sluta i någon typ av förhandlingslösning om något år el 2, men det betyder ju bara att Ryzzland kommer att anfalla igen om x år till.
Och att vi och Nato måste spendera en massa på försvaret, istället för att festa upp stålarna —
Instämmer. Tyvärr.
Det är mycket roligare att festa upp stålarna…
Jag håller med bloggaren till 100% men jag tror många inte orkar inse verkligheten när den inte består av ett rosendoftande kuddrun.
Expressen.se har idag en artikel om hur engelsmännen skriver om Roald Dahls barnböcker på pk-språk och där får inget obehagligt nämnas. Ingen får benämnas som han, hon, svart, vit, det, galen eller avbildas med saknade fingrar.
Vi är vår egen störste fiende, gällde det bara ryssen vore jag inte så orolig.
+1
Samtidigt så är det många av dessa HBTQ(osv) organisationer som konsekvent varit mest mot Putin och hans anhang.
Det är inte queer-aktivister i Ungern som bromsar hjälp till Ukraina.
Precis! Hela det här ”hata pk-bögarna” snacket är mest av allt tröttsamt
+1 på det
Jätte plus!
“Vi är vår egen störste fiende, gällde det bara ryssen vore jag inte så orolig.”
Du tycker att pk är en större fiende än Ryssland? Herrejösses. Ja det är så klart det faktum att orden “fet” och “ful” ändras i en upplaga av en Roald Dahl-bok som är det största hotet i vår samtid och inte Ryssland. Säger inte att det är positivt att några ord i böckerna ändras, bara att dina perspektiv är helt urspårade.
Varför då? Vad är egentligen problemet med att säga att någon är fet eller ful? Välkommen till verkligheten, den är ibland obehaglig.
Det farliga med pk är att ideologin lär ut att världen skall vara rättvis, full av kuddar och att det alltid finns något nytt förbud som skall få det du uppfattar som obehagligt att upphöra.
Jag har nu en revolutionerande sanning – så funkar inte Putin. Han är elak, orättvis, fulspelar och bryter alla regler.
Ni som flippar ur på att jag inte gillar pk gör det fundamentala misstaget att tro att jag är emot rättvisa, HBTQ och invandrare. Så är det inte, jobbar själv på en stor arbetsplats med fullt av mörkhyade , invandrare, och för ett par månader sedan hade företaget en HBTQ-träff ute på gräset med grillfest. Skulle knappast jobba kvar om jag motsvarade era fördomar så bara lägg ner.
Men pk som ideologi lär ut att direkt handling och att svälja beska piller för att fokusera på det viktiga är oacceptabelt och det funkar inte mot folk som Putin.
Skulle det bara gälla ryssen så behöver vi bara återinföra allmän värnplikt, införa som i Schweiz att viss del av befolkningen har all utrustning hemma och köpa 1000 robotar till Patriot, bygga färdigt alla 39C i väntan på 39E, beställa Smyga 2 med luftvärn ombord, 200 st strv122, 500 st CV90, ny uniform 50000 set inkl mörkerutrustning och lite till.
100-200 miljarder kronor borde räcka så kan vi sova lugnt. Eventuellt kan summan behöva dubblas om vi behöver utveckla egna kärnvapen men jag ser allt detta som lösbara problem.
Ser inte heller något problem med att skriva fet eller ful i en bok och ser helst att originaltexterna lämnas som de är. Däremot är det en ingentingburgare när vi pratar Rysslands invasion av Ukraina. Det är inget hot mot väst inifrån. Och du pratar om “pk som ideologi”, har inte riktigt sett att det sitter en mängd PK-sammanslutningar och utformar en denna specifika ideologi som du ser ser som något stort hot. PK är väl mer en form av politisk mittfåra, en allmän konsensus. Just nu är det tex i högsta grad PK att stödja Ukraina i Sverige, med tanke på att 97 procent gör det. Ser inget negativt i detta. Det du lyfter med böckerna är ju för övrigt i högsta grad off topic.
Jag tar ‘Jag är inte rasist för jag har en blattevän’ för 200 tack!
”Vad är egentligen problemet med att säga att någon är fet eller ful”.
Är du fyra år gammal eller har du empatistörning? Idiot
Vad är ditt svar på frågan?
En förolämpning av ens motståndare driver inte diskussionen framåt.
Jag tror du hamnat lite off-pist här. Folk som anser ordval i gamla böcker har högsta prioritet, eller för den delen som hetsar upp sig över märkskyltar på toaletter, kommer aldrig att hysa en vettig tanke oavsett samhällsanda. De har inte förmåga att göra en förnuftig bedömning.
Därmed är de också irrelevanta för samhällsutvecklingen. Visst, i perioder av fred och välstånd kan de tidvis vara en “pain in the ass”, eftersom de är de enda som tycker stora, dramatiska gester och reformer behövs. Och därmed också är de enda som hojtar runt på gator och torg, skrikandes och viftandes med plakat. Och de kan till och med få visst inflytande och påverkan, eftersom det stora flertalet i samhället rycker på axlarna och sköter sitt.
Men när läget mörknar och skärps har de inget med saken att göra längre. Titta bara på hur snabbt och effektivt S marginaliserade och band upp svansen på folk som Jan Eliasson, Peter Hultqvist och Broderskaparna (eller vad de nu heter nuförtiden). Liksom upprättningen inom V.
Så håll ögonen på bollen. Det är krig. Det kommer att sluta illa.
Visst vore det skönt att kunna sparka alla fåntrattar i arslet och vråla “Vad var det jag sa!” (Har några i bekantskapskretsen som fullt ut förtjänat nåt sånt) Men det är inte produktivt! Ignorera fjunhjärnorna.
Förbered. Engagera dig. Organisera. Bidra. Växla upp.
(Och till valda delar av kommentatorsfältet: Notera att jag inte specifierar VILKEN åsikt om toalettskyltar jag anser vara idioti: Det enda jag tycker viktigt rörande offentliga toaletter är att det ska finnas en ledig, inom räckhåll, och (helst) hyfsat städad när jag behöver en. Om den sen skyltas med en stiliserad kåt känguru? Kunde inte bry mig mindre!)
Så länge det är ett pungdjur?
Ba-dum-tss
Här är det kanske inopportunt (eller ej) att erinra om J Ehrenbergs upprepade genusbyten?
Min enkla åsikt är att mycket i den där branschen bottnar i monumental narcissism. Det känns väl vinnande att sticka ut som avvikande. Sen finns det säkert några enstaka som är uppriktiga, men det stora flertalet är absolut opportunistiskt motiverade. HBTQ-+ ser bögar och lesbianer som den primära fienden och har inga problem att angripa dem inte bara politiskt utan även fysiskt. Hittills har de gjort politiska vinster på det, men Sturgeon avgick nyligen – av några skäl.
Tack Lars – Exakt så!
Det verkar som om en del Amerikaner nu liksom Kinas diktatur och såklart Aftonbladet, ETC och andra sovjetvurmande ‘far-left’ lobbyister börjar ropa efter förhandlingslösningar.
Sådana finns inte! Ryssland är inte en legitim förhandlingspart. Ryssland är en terrororganisation och kolonialmakt som strävar efter att expandera sitt territorium och inflytande.
Det är faktiskt ett väldigt bra tecken på att de är desperata och inser att de kommer förlora. Ukrainas seger innebär EU och Natomedlemsskap vilket dessa skyr som pesten, de kryper hellre för en diktator. Nu gäller det att fortsätta med pressen och utökat vapenstöd så behövs ingen förhandling när Ukraina kastat ut Ryssland förutom att Ryssland förstås ska betala ett enormt krigsskadestånd.
Jag har missat att kommentera hela ETC vs Blågula Bilen -affären men kan iaf konstatera att det är så – HIMLA – synd att svenska vänstern är så fullkomligt jävla tappade så fort det kommer till ryssland. Helt och hållet av banan! Så fort ryssen kommer på tal så bara slutar hissen att fungera öht, “Trasig”-skylten hängs liksom ut direkt.
En av mina käraste barndomsvänner är en mycket sympatisk och vettig person med rätt värderingar som också råkar vara övertygad och engagerad vänsterpartist, vi kan prata om vad som helst och ha mycket intressanta utbyten. Förutom Ryssland. Fullständigt omöjligt, första trevande försöket så börjar människan argumentera i egenskap av “realist” och att “USA har bla bla bla” och det viktigaste är att behålla freden och inte spä på en konflikt. Och det är total ridå, det går inte ens att diskutera. Varför, i hela friden, är vänstern så in i helvetes bortkollrade när det gäller detta. Det är fan i det sorgligt, det enda som behövs är nationell och internationell enighet i en enda enkel fråga sen kan vi käbbla så mycket vi vill om de intressanta småsakerna. För då har vi garanterad fortsatt möjlighet att käbbla om småsakerna nämligen.
Varför? Därför att de ryska påverkansoperationerna i Västeuropa (dit Sverige hör) under kalla kriget lyckades mycket bra.
Kålsuparteorin har stort genomslag i Sverige, t.ex. och lever kvar i högönsklig välmåga. Se bara på hur svårt Åkesson hade att välja mellan Biden och Putin strax innan Ryssland invaderade Ukraina.
Ingen fred med ryzzland, enda alternativet är villkorslös kapitulation och total upplösning av den ryzka terrorist staten.
Inget erkännande av någon som helst ryzka statsbildningar.
Ryzzland har mördat många tiotusentals oskyldiga civila, och förvandlad många städer och byar till grus… Hela världen hatar Ryzzland nu pga detta.
Jag letade lite fakta om hur många avtal som moskovitien har brutit och det är en hel del faktiskt och jag är inte säker på att ha fått med alla.
– Spetsbergstraktaten – landsättning av oannonserad militär på Spetsbergen.
– Budapestavtalet 1994 – om Ukrainas territoriella integritet
– Avtalet om NATO’s obehindrade expansion från 1997
– Wiendokumentet att inte anmäla militära övningar.
– CEF-avtalet som begränsar konventionell militär i Europa
– New Start-avtalet mot kärnvapennedrustning.
– INF-avtalet mot medeldistansrobotar 2007
– Vänskapsavtal mellan Ryssland och Ukraina om att erkänna varandras gränser 1997
– Minsk-avtalen 1 & 2 2015 – att allt tungt artilleri skulle dras tillbaka från fronten och att östra Ukraina får ett större självstyre.
– Genevekonventionerna 1949 & 1977 – humanitärrätten och att skydda sårade och deras hjälpare samt övrig civil befolkning.
Med detta i åtanke blir det inte svårt att förstå att moskovitien aldrig kommer att hedra ett avtal. Deras namnteckning är inte värt pappret det skrivs på.
Vi ser ju dagligen hur moskovitien uppför sig mot allt och alla och hur grymt man behandlar de som står ivägen, både egna och andra. Civila och civil infrastruktur ska ha skydd enligt Genevekonventionerna. Så låt oss titta närmare på vad Genevekonventionerna säger;
Man ska:
– Behandla alla humant och få behålla människovärdet. (knappats)
– Krigsfångar ska ha vatten, mat och kunna korrespondera. (tveksamt gäller dessutom de egna)
– Ge sårade soldater vård då de inte aktivt krigar. (knappast), man avrättar dessutom skadade egna för att slippa vård.
– Bara rikta angrepp mot militära mål. (absolut inte)
Det är förbj**det att:
– Anfalla civila mål såsom sjukhus, skolor etc. (det gör man)
– Anfalla militära mål om det kan orsaka civila förluster. (det gör man)
– Tortera eller behandla krigsfångar förnedrande (det gör man)
– Förstöra mål som är kritiska för civila (det gör man)
– Använda sexuellt våld och biologiska vapen (det gör man)
– Använda vapen som inte skiljer mellan militära och civila mål (det gör man)
– Orsaka långvariga skador på miljön. (det gör man)
– Anfalla sjukvårdare och humanitära biståndsarbetare (det gör man)
– Förstöra farliga måltavlor såsom kärnkraftverk och dammar (det gör man)
– Att använda gifter (det gör man troligen)
– Att ta gisslan (det gör man troligen)
– Att döda en kombattant som kapitulerar (högst sannolikt)
– Att använda barnsoldater (det gör man snart)
– Att godtyckligt förstöra människors egendom och att uppsåtligt döda civila (det gör man)
Som vi ser gör moskovitien i princip allt man inte bör/får göra. Så enda möjligheten är då att ge dem tillräckligt med bonk för att de äntligen ska fatta. TYVÄRR.
Du har tickat i flera av boxarna, lägger till användande av kemiska stridsmedel.
–
Vi får göra som Reagan rusta ihjäl dem och exkludera ryssar och ryssland från allt internationellt deltagande, ut med dem ur säkerhetsrådet i FN osv.
Det var väl bara ett par dar sen RU anklagade UA för att använda cyanidbomber från drönare.
Spegelargument! Som det mesta annat i den ryska propagandan.
Mest förvånad att inte ha sett påståenden om tidölag eller vad det heter … 😉
Mycket bra artikel. Det är viktigt att förstå att ryzzland inte är en demokrati, inte ens spår av demokrati. Jag har hört uttycket kleptokrati och det beskriver väl det ganska bra. Makten är FSB, militären och Kreml i en skakig balans. Allt går ut på att roffa åt sig så mycket som möjligt. Intresset att bygga ryzzland finns inte. Det är en råvarustat som har få avancerade produkter. Kleptokraterna saknar all form av heder och moral; inget intresse av det annat än möjligen att ibland ljuga om att man kan lita på dem.
Hela ryzzland är korruption på alla nivåer med en hieararki av korrupta tjänstemän ändå upp till toppen; Putin.
Inga avtal är värda någonting, de är endast verktyg för att förhala och bedra.
Jag tänker kosta på mig lite whataboutism: USA höll inte fredavtalet med Irak mer än ett drygt decennium. Man invaderade helt illegalt med påhittade massförstörelsevapen som ursäkt. Precis som de påstådda ukrainska n-a ryssar skriker om fanns de inte i verkligheten.
Vi bör fördömma alla anfallskrig, från alla länder.
Visst är det så att rätt många länder har brutit mot ett eller flera avtal någon gång, men inte i den flagranta omfattning som moskovitien har gjort/gör.
Alla anfallskrig ska fördömas å det kraftigaste rent allmänt.
För övrigt anser jag att Kreml bör förstöras. (Detta helt enkelt för att just Kreml är den symbol som står för förtryckarväldet och ska väldet försvinna måste även symboler försvinna.)
Inte tillräckligt, zankt peterzburg och mozkva måste återställas till det ursprung de var i innan de ockuperades av ryzka terrorister.
Alla symboler för ryzktförtyck måste förstöras och förbjudas.
Ingen ryzkstatsbildning får tillåtas existera.
Alla spår av denna terrororganisation måste förpassas till historien.
Alla kulturer som kidnappats och stulits måste befrias från århundraden av ryzktförtyck.
Det där är relativism som kommer från Kreml. USA har lämnat efter ett tag när de vunnit. Dom har ett bra syfte när de går i krig. Att göra länder fredliga och demokratiska. Sen har de inte lyckats på senare tid. Men vem sörjer Sadam? Ingen vill leva under rysk dominans det är väl ett tecken på att ryska krig inte för nåt bra med sig. Fråga Balterna. Dom är med i Nato och ger mest per capita av alla till Ukraina. Satsar mycket på försvar. USA lämnade Europa efter WW2 men Sovjet blev kvar. De visste att Östeuropa skulle vända sig västerut annars. USA är viktiga för Sverige men vi känner oss inte förtryckta av dom.
Invasionen av Irak var helt motbjudande. Ett fel ursäktar dock aldrig ett annat.
Respekten för USA och vad de kan göra om de blir pressade gynnar oss. Utan den terrorbalansen skulle vi få slåss själva för vår överlevnad.
Det var en klok synpunkt. Demokratin USAs förmåga att ta till militärt våld är någonting gott givet den värld vi lever i. Personligen så anser jag att det var moraliskt korrekt att gå in i Irak och störta regimen. De gav fel orsak, medvetet eller omedvetet. Jag tycker tex att Syriens terrorvälde ska störtas militärt av väst – enbart av moraliska skäl. Vi i väst bör vara opportunistiska och slå till militärt för etikens skull. Självklart ska vi aldrig gå in i en rättvis fight där vi riskerar förlust. Kanske inte en populär åsikt jag framför men så tycker jag och se – i demokratiska väst får vi just tycka saker och ting. Det får man inte i Syrien, Iran, Ryssland eller Kina då dödas man efter att man torterats.
Bra sagt. Man måste lyfta blicken lite ibland och se den stora bilden. Att som vänstern gör, ständigt hacka på den som beter sig bäst (även om det inte är perfekt beteende), är mycket dåligt beteende.
Saddam Husseins Irak genomförde historiens största anfall med massförstörelsevapen (kemiska) mot civila 1988. Det var en mycket bra idé att störta den regimen. Det dåliga var att man inte hade någon vettig plan för vad man skulle göra när Baath-regimen var störtad.
Planen var att de goda krafterna skulle ta hand om sitt land. Det fungerar tyvärr inte som vi förväntar oss.
Ja, ungefär. Det fanns/finns väldigt lite kunskap om samhällsstrukturerna i Irak (och i stort sett hela mellanöstern) i USA. The White Man’s Burden weighs down heavily on that country.
‘Siberia will be free’: Russian regions vote in unauthorised independence referendums
https://inews.co.uk/news/world/siberia-free-russian-regions-vote-independence-referendums-2154005
Förstår inte hur de tänker som tror det går att avtala nåt med Ryssland. Har de inte lärt sig nåt? Först kommer Putin kräva en massa eftergifter som gör Ukraina till en ofri stat. De kommer inte få rusta upp med t.ex. flyg från väst. Inte närma sig EU eller gå in i Nato. Att avstå det som ryssarna erövrat är uteslutet. Sen kommer Ryssland rusta upp inför nästa offensiv. Nej det finns ingen avtalslösning. Det är samma förhoppningar som man haft tidigare, man gör en positiv halmgubbe av Putin som inte har med verkligheten att göra. Man tror att ingen vill väl ha krig egentligen. Men det har visat sig fel. Här är en bra analys om vad som händer om Putin vinner.
https://euromaidanpress.com/2022/12/28/what-if-russia-wins-in-ukraine-and-the-only-thing-that-can-stop-this-opinion/
Ja fyfan vilket omoraliskt och ruttet moras det är, Pruttlers Ryzzland. Man ljuger värre än en mytoman på amfetamin, helt ogenerat, och tyvärr går en del foliehattar i väst på lögnerna.
https://www.msn.com/sv-se/nyheter/utrikes/rysslands-l%C3%B6gner-sprids-p%C3%A5-bred-front/ar-AA17DAer?ocid=msedgntp&cvid=baf12ec056ad416298b2aae8060f9796
Timothy Snyder, Yalecourses. The making of modern Ukraine. Del 1 av 23.
https://youtu.be/bJczLlwp-d8
De som insisterar på att Ukraina ska söka ett fredsavtal med Kreml och Putin är dagens Chamberlain, peace in our time.
“Peace for our time” sa Chamberlain om man ska vara noga.
OK tack för att du upplyste om det.
Balkanisering av ryska federationen och sedan en Finlandisering av moskva vore det bästa. Ta ifrån dem de potentiella kärnvapen de har.
På årsdagen av Rysslands invasion ska FN:s generalförsamling rösta om en Ukraina-stödd resolution om fred, en opinionsundersökning bland FN-länderna kan man väl kalla det.
”…It underscores the need to reach “a comprehensive, just and lasting peace” in Ukraine “as soon as possible” in line with the principles of the United Nations Charter…
…The proposed resolution reiterates the General Assembly’s previous demand that Russia “immediately, completely, and unconditionally withdraw all of its military forces” from Ukraine’s internationally recognized borders. And it reaffirms that no territory acquired by the threat or use of force will be considered legal.”
”…Unlike the council, there are no vetoes in the assembly, but while its five previous resolutions on Ukraine are important as a reflection of world opinion, they are not legally binding…”
https://apnews.com/article/russia-ukraine-zelenskyy-g-20-summit-politics-united-nations-55352ee51c2ad3eeef55281a754e5479
Vill man se grafik över hur länders tidigare ställningstagande i omröstningar rörande Rysslands invasionskrig och olagliga annekteringar sett ut kan man titta här:
https://www.aljazeera.com/news/2023/2/16/mapping-where-every-country-stands-on-the-russia-ukraine-war
Som sagt en opinionsundersökning och inte bindande.
Eftersom det i fallet Kreml handlar om att svärdet är mäktigare än pennan, behöver man med eller utan fredsavtal efter utkastandet av rysk trupp från ukrainskt territorium i enlighet med 1991-gränser, bulla upp med sk säkerhetsgarantier i form av svärd som övertygar att ev territoriella överträdelser från Kreml kostar mer än de smakar.
På tal om avtal i olika former.
Jag minns inte vad det heter eller detaljer, men det skrevs mycket om det här i kommentarer och kanske i bloggen också det har fallit i glömska exakt var.
Det skrevs om ett avtal där ryssland, usa, england, och frankrike tror jag det var. Osäker om frankrike var den fjärde.
Dom skulle garantera ukrainas säkerhet när dom gav bort sina sovjetiska kärnvapen.
Det är väl förmodligen ett avtal som inte hållits av någon inblandad?
Du tänker nog på Budapestuppgörelsen 1994. https://sv.wikipedia.org/wiki/Budapestuppg%C3%B6relsen
Såvitt jag kan bedöma är det bara Ryssland som har brutit mot Budapestuppgörelsen.
Ryssland har flagrant brutit mot kärnan i uppgörelsen. Det som möjligen kan anföras mot de andra är att de inte fullt ut infriat de säkerhetsgarantier som de utlovat i avtalet. I synnerhet 2014 var de andra signatörerna påfallande passiva. Nu har de åtminstone levererat vapen och pengar.
Det råder lite delade meningar om vad säkerhetsgarantierna innebär.
Jag tror att det är en övertolkning att säga att signatärmakterna har förbundit sig att undsätta Ukraina militärt i händelse av att något land försöker kränka Ukrainas suveränitet med militära medel.
Avtalstexten finns här:
https://treaties.un.org/doc/Publication/UNTS/Volume%203007/Part/volume-3007-I-52241.pdf
Vi (dvs den fria världen; andra kommer inte att vara med) måste sanktionera Ryssland till medeltiden. Det enda som hjälper på lång sikt mot att Ryssland återrustar för revansch är att det inte finns pengar till det.
En Morgenthauplan för Ryssland är vad som behövs.
Verkar som att Rysslands beteende beror på vem som för tillfället är maffiaboss. Putin lär väl trilla av pinn snart om man får tro media om hur sjuk han är, och då kommer någon annan, kanske värre eller mindre dålig. I vilket fall behöver omkringliggande länder bereda sig på det värsta.
Om P:s sjuklighet:
Enligt filmklipp från Minskmötet med Muscholini försöker han steppa upp. 😉
Ukraina får helt enkelt förbereda sig för en israelisk situation och beväpna sina framtida väpnade styrkor till tänderna för at ständigt vara beredd på attacker från en granne som vill förgöra landet och dess folk. Bygg skyddsrum överallt enligt skandinavisk modell med underjordiska sjukhus och skydd för civilbefolkningen.
För att få ett slut på det här skulle hela Ryssland behöva förgöras på samma sätt som Nazityskland efter andra världskriget. Hela det ryska samhället och dess instutioner skulle behövas rivas ner till grunden och hela maktapparaten utplånas. Alla ledande personer måste bytas ut från toppen ner till lägre mellanchefsnivån och även den ryska maffian skulle behöva utplånas. Nu kommer detta inte att ske inom överskådlig framtid om än någonsin och då måste alla grannländer till denna korrupta aggressiva kleptokrati anpassa sig till detta,
Nu glömde du väl allt att Basayev&co passade på att invadera den ryska republiken Dagestan via Tjetjenien. Inte för att jag har så mycket till övers för ryssarna, men lite småsur kan man ju bli av sånt.
Islamister är inte heller så värst skojiga. Det komplicerar saken lite att Basajev knappast agerade på Tjetjeniens regerings uppdrag, men å andra sida var det inte mycket den senare kunde göra åt den förres härjningar.
Nästan exakt samma situation som när en viss lång saudisk farbror med stort skägg var gäst hos talibanerna i Afghanistan.
Viss likhet finns förvisso, men invaderade Basajev Dagestan med Maschadovs goda minne?