Dags för lite fredagsmys. Regeringen höjer elskatten med fyra öre inklusive moms rapporterar TT. Finansminister Svantesson (M) uppger att det är en medveten höjning från regeringen.
Ha en riktigt mysig fredag nu önskar nog finans(m)inistern
Till TT säger Svantesson:
“Det är många skatter som skrivs upp per automatik, och så har det skett under lång tid. Vi har gjort bedömningen att inte aktivt gå in och förändra lagstiftningen.”
Elskatten räknas upp med inflationen om man inte ändrar detta i budgeten, och regeringen har alltså valt att inte ändra detta.
Ha ett riktigt trevligt fredagsmys nu!
Nedanstående är innehåll från bloggens samarbetspartner Compricer.
Författaren Lars Wilderäng driver bloggen Cornucopia? sedan 2008 och har publicerat technothrillers, sciencefictionromaner eller thrillers. I juni 2025 kommer hans fjortonde roman Jägarhjärta ut.
Varför skulle det finnas en politisk vänlighet mot vanliga människor och småföretagare? Finns ju inga toppjobb, styrelseposter mm att hämta där när den politiska karriären är över. Nej, bäst att hålla sig väl med dom som kan föda det politiska etablissemanget efter att dom lattjat klart i Rosenbad.
Snacka om självgående inflation. Vi har hög inflation delvis på grund av höga skatter. Med hög inflation så höjs de automatiskt och driver på inflationen ännu mer.
–
Vad är det för nationalekonomiskt fyllo som kom på att det är bra?
Det vore ju lika bra med automatiska lönehöjning at kopplade till inflationen.
Vi har ta me fan en vänsterregering en millimeter höger om en ren S-regering.
Japp, inflation är ju medräknat skatterna så indexuppräkningen av skatterna blir en självförstärkande spiral för inflationen. Men nej, det är bara löner vi inte får höja i takt med inflationen. Höja bidrag i takt med inflationen däremot, det går bra.
Dagsersättningen för asylsökande höjs minsann inte. Den är 70:- per dag och har varit det sedan 90-talet. Drabbar t ex flyktingar från Ukraina som dessutom inte får läsa på SFI för att göra sig anställningsbara. Många kvinnor (från Ukraina är majoriteten kvinnor och barn) drivs då mot prostutition för att få vardagen att gå ihop. Passar väl som handen i handsken för incelmännen inom Sd.
Jag tog det bara ur minnet så det kan vara du som har rätt. Poängen är att det varit oförändrat länge.
LelleAdelle2022-12-02 22:58 - 22:58:46
Det är 71 kr/dag för ensamstående och 61 kr/dag för den som lever i par. Om de bor på förläggning är det 24 resp. 19 kr/dag.
I vilket fall är det väldigt lite pengar.
Hugin2022-12-02 21:54 - 21:54:52
Håller med om varenda mening du skriver, inkl den sista. Helt sjukt att vi inte kan hjälpa dessa flyktningar bättre när vi vet hur j-vlig situationen är i deras hemland.
Deltar idellt i lokala Röda Korsets språkcafé för att hjälpa invandrare att öva svenska, men har tyvärr hittills inte fått förmånen att hjälpa någon från Ukraina. Språket är A och O för att kunna ta sig in i samhället och vi i civilsamhället kan gott rycka in och hjälpa till en kväll i veckan nu när staten inte gör sin bit.
Jag tror inte du kommer behöva hjälpa dem – de är redan i arbete och lär sig på jobbet (något förenklat). Städfirmor verkar ha bytt ut Baltikum-temps mot Ukrainskor är en observation.
Come on – de är ju kristna. Aldrig har jag sett sådan uppslutning kring mottagande, såfort någon postade något i lokala Facebookgruppen om att en mamma behövde leksaker och barnvagn så dök det upp fler grejer än vad en normal förskola behöver. Linkedin svämmade över av olika xFO’s som löste jobb på löpande band åt högutbildade (typ ekonomer).
När det handlade om boende under Afghanistan/Syrientiden så var det istället överklaga den av bygglov till fördärv.
(mitt bidrag är att heltidsanställa en barnskötare från MENA i verksamheten jag basar för. Det kanske är det ultimata beviset på att det är mycket svårare för icke-kristna – barnen är rädda för hen, vad jag bedömer enbart baserat på utseende/klädsel).
Hugin2022-12-03 12:08 - 12:08:41
@Berguven
Jag kan konstatera följande:
Väldigt många blandar ihop religion med kultur. Sverige är dessutom världens mest sekulariserade land och de flesta här är inte aktiva utövare av den kristna tron. Dock vilar vårt samhälle historiskt på kristna och sedermera västerländska värderingar. Tvärvetenskaplig forskning visar att den kristna kyrkan historiskt spelat en avgörande roll i att bryta upp det klansamhälle som en gång var den rådande samhällsstrukturen i Sverige. Ingen vettig människa i Sverige önskar ett återgående till klansamhället.
Människor från MENA-länder tillhör en kultur som står i andra änden av skalan vad gäller de värderingar som råder i Sverige. Dessa kulturer har inte genomgått förändringen av samhället från klankultur till en stark demokratisk stat som innehar våldsmonopolet. I dessa kulturer råder fortfarande barnaga, bortgifte av barn, kvinnoförtryck, kvinnlig omskärelse,
ojämlikhet, giftermål med nära släktingar, hedersförtryck, hedersmord etc. Klanen går före individen och hedern går före allt. Många är analfabeter och i vissa stater råder t o m spöstraff och stening till döds som straff. I dessa länder är den övergripande religionen is-am. Klankulturen är dock äldre än denna tro och jag lyssnade en gång på Oxford talks där en imam påpekade att klankulturens uttryck går emot hans religions värderingar. Tyvärr är klankulturen idag tätt sammanflätad med denna tro, men man kan inte sätta likhetstecken mellan dem.
När syrier m fl kom i förra flyktingvågen hjälpte den lokala kyrkan till i mycket stor utsträckning – med allt. Några av dessa syrier besöker fortfarande kyrkan trots att de är muslimer. Det finns ingen motsättning mellan de olika trosinriktningarna, utan det handlar om visad medmänsklighet vilka båda religionerna predikar. En sjuttonårig gravid syrisk tjej som var bortgift med sin dubbelt så gamla kusin har nu efter sitt andra barn sagt stopp till fler barn, tagit körkort och vidarutbildar sig till sjuksköterska. Språket var här avgörande, vilket hon fick god hjälp med genom att besöka kyrkan.
Att det finns motstånd mot de kulturella uttryck (som ex barnaga och hedersförtryck) vilka präglar människor som kommer från MENA-länder handlar inte om att den ena religionen ställs mot den andra. Ett sådant synsätt leder bara till att vissa individer kan hävda att svenskar i gemen är “islamofober”. Eller som att ryssarna nu hävdar att västvärlden är “russofober” därför att vi inte gillar att ryssarna mördar och våldtar sig fram genom Ukraina.
Svante Turlasson2022-12-02 22:45 - 22:45:41
Vi får snart se Riksbanken följa ett nytt mått. KPI-F-S, alltså priser utan skatt.
@hugin – tror vi säger samma sak, men jag förenklar. Har bara observerat att det verkar vara lättare för samhället att öppna sina hjärtan för kristna – antagligen på de grunder du nämner.
Det du missar i ditt resonemang är att i Sverige så är det vänsterfalangen som kämpar för höjda löner. Högern skiter i dig. Högern är ett parti för grevar och multimiljonärer. Jag förstår inte riktigt hur de lyckades kamma hem 50% av rösterna, men jag får anta att det har med brist på utbildning att göra.
Höger-vänster är bara halva sanningen. Det Tänk istället tre ideologier som kämpar mot varandra – liberalism, socialism, konservatism. Välj bland tre, inte två, och lägg sedan din röst.
Själv är jag nog liberalkonservativ. Jag tror vi är många. Liberal i ekonomiska frågor och konservativ i sociala sådana. Familj, skola, nation och könsroller ska vara som för 50 år sedan typ. Lika ska behandlas lika och alla är lika mycket värda. Vem har sagt att folk är olika mycket värda? Inga experiment här!
Shen2022-12-03 09:57 - 09:57:41
Det där är inte att vara liberalkonservativ. Konservatism är art skynda långsamt och vara försiktig med förändring eftersom det är svårt att överblicka konsekvenserna. Det du beskriver är att vara reaktionär, dvs medvetet skruva tillbaks klockan till ett förflutet vi redan lämnat. I ditt fall tydligen till hemmafruar, kristendomskunskap, barnaga, en TV-kanal, Vilse i Pannkakan och Olof Palme.
Hugin2022-12-03 10:55 - 10:55:57
@Shen
+1
VillaVolvoVovve2022-12-03 10:52 - 10:52:57
Knappast förvånansvärt, man vill helt enkelt ha el 24/7 och kunna ta sig till jobbet i fossilbilen vilket är det enda man har råd med.
När man sedan som Karin Pleijel (MP Göteborg) går ut i pressen och vill samla föräldrar i stormöte och där “uppmuntra dom” att göra ett aktivt val innan de lämnar mötet placera barnen i skolor där “inte så många talar svenska” (jo, hon uttryckte det faktiskt så) får en del vibbar av kulturrevolutionen.
Att rösta vänster eller höger är bara att välja vem som man ska försörja här i samhället, eller på jobbet. De rika som i stor del har förtjänat sin förmögenhet för sina investeringar och jobbskapande eller SnigelAnders på jobbet som gör en tiondel av ditt arbete och bidragstagarna i Sverige.
Samtidigt är det ju flera s.k. nationalekonomer som hävdat att det är fel att stimulera ekonomin med elprisstödet när Riksbanken vill göra tvärt om med räntehöjningarna. Nu blir det ju i praktiken ingen stimulans, så dessa ekonomer borde vara tillfredsställa nu.
Exakt. Fortfarande ett mycket märkligt resonemang från Svantesson och regeringen, men man kan ju åtminstone vara ärlig och saklig från andra sidan (även om man vill driva opinion i frågan). Även ett beslut att inte röra elskatten alls (alltså frysa elskatten på 2022 års nivå) hade inte varit samma sak som att ta bort den, och lite krasst så handlar detta om kanske upp till några tiokronor eller möjligen någon hundralapp extra i månaden för de flesta. (Förbrukning på 3000 kWh på en månad gör en ökad utgift på 120 kr/månad på en existerande utgift på en bra bit över tusenlappen för månaden om jag räknar rätt, och 3000 kWh/månad är väl ungefär vad en måttligt stor familjevilla uppvärmd med direktverkande el kan tänkas dra vintertid…) Det är så klart pengar det också, jag säger inget annat, men att sätta ett ungefär-lika-med mellan det faktum att elskatten höjs från 45 öre/kWh till 49 öre/kWh inkl moms å ena sidan, och elstödets 50 eller 79 öre/kWh å andra sidan, tycker jag är ett fult knep.
Om man i statsbudgeten för 2023 hade tagit beslut om en ny skatt på 49 öre/kWh elförbrukning, då hade det så klart varit en helt annan sak. Men så är ju inte fallet.
Sen är det också ganska märkligt att det finns skatter som automatiskt räknas upp med inflationen. Bättre då tycker jag som med t.ex. skatten på ISK som är knuten till statslåneräntan, även om det också kan slå olyckligt för enskilda.
Estimate2022-12-03 10:38 - 10:38:23
Deras argument måste ju vara mer teoretiskt än praktiskt. Det är ju knappast så att folk är oberörda av inflationen utan elprischocken. Absolut att man vill stagnera ekonomin, men att betala 5 kr/kwh är ju inte rimligt.
Eller de kanske tycker att vi ska höja skatten för alla arbetare med 20 procentenheter för att inte “elda på ekonomin” ännu mer?
Poängen är väl att det borde vara ett riktat stöd istället för helikopterpengar, eftersom helikopterpengar som dessutom går till de som förbrukar mest motverkar syftet med riksbankens räntehöjningar. Jag säger inte att det är en lätt nöt att knäcka, och argumentet att det hade varit oerhört krångligt att behöva behovspröva är rimligt, men det gör inte kritiken obefogad.
Men Lars. Rimligen har ca hälften av dina följare röstat på denna regering. Gissar att de börjar bli lite lätt trötta på din orättfärdiga svartmålning. Allt tar sån jävla tid i Sverige, jävla byråkrati. Den höjs per automatik och regeringen kan väl inte vara och peta precis överallt, jissus.
Isåfall kan vi väl lika gärna tacka regeringen att de höjt mitt csn från 11 000 till 12 000. Bra där regeringen! (Även om de inte gjort någonting där heller då även det går på automatik)
Nej, skärpning Lars, skriv ett inlägg om kina istället, hur har du undvikit vad som försiggår där???
LW vet exakt hur många väljare som röstade för Turbo Ulflationens lag, han gjorde ju sin valundersökning.
Jag tycker det är bra att LW är en nagel i ögat på regeringen, det är så demokratin ska fungera. Tredje statsmakten och allt det där, LW är en del av detta.
Men jag håller med, skulle gärna se en analys av Kina. Varför inte en liten analys av hur alla USAs motståndare (Kina, Ryssland och Iran) i princip är på fallrepet bara några månader efter att Biden tog makten. Jag tror att Biden kommer gå till historien som USAs bästa president vad gäller utrikespolitik.
Jag röstade på Tidölaget, och jag extremt besviken på dem och deras brutna löften. Ett gäng bedragare med lögnaren Ulf i spetsen. De lurades om elpristak, de ljög om sänkta bränselpriser, de ljög om att skicka Archer till Ukraina, och de satsar inte ens på det de sagt att de ska satsa på om man räknar in inflationen (polis, försvar mm). Det är faktiskt helt sjukt hur de bryter vallöften på löpande band. Tror de att väljarna är helt dumma i huvudet eller? Inte för att SVaMp-Jök-partierna är bättre då alltså, alla är lika goda kolsupare.
Jag hoppas att du är ung och att det var första gången du röstade. Det kan inte komma som en nyhet för någon vad som lovas, och på vems bekostnad det sker.
Oaktat ålder borde att hålla sig till sanning vara en hederssak. När Göran Persson ljög hade han i vart fall mage att försöka dölja det. Dagens rikspolitiker är tamejfan helt skamlösa och där vår nya regering är bäst i klassen.
Tonläget var faktiskt extra högt i den här valrörelsen från Tidölagets sida. Mycket populism, högljudd retorik och färgstarka utspel, mer än vanligt. Dessutom kryddat med och färgat av SD:s agenda.
Så jag förstår din besvikelse. Fall aldrig för fagert tal…
Cornucopia känd för sina initierade kvalitativa rapporter från kriget!
I kväll någon slags lågsående plats för politisk ekonomisk planering. Helt värdelösa med ointressanta uppgifter och kalkyler om Svenskars pensioner och förmögenhets planering. Väldigt trist. Mitt i en virvel av kvällstidningsskit av samma dignitet men som är någon tiopotens värre.
Det här kommer att gå ut över den välorganiserade hjälpverksamheten som ni samordnat och varit samlingspunkten för!
Placera det här resonemanget under en egen flik!
Jag har aldrig röstat vänster och jag röstade för ett regeringsskifte (trots att jag visste att det krävdes stöd från f.d. nazistpartiet), men jag är reda mycket besviken på den här regeringen. Statsråden kanske borde ha fått gå en statsrådskurs (med M. Andersson som kursledare) i ett par veckor innan de satte igång att jobba?
Ni är för roliga, hur många veckor har de suittit i regeringen, ja veckor får man fortfarande räkna det i för det har inte ens gått så att man kan räkna det fulla månader i plural.
Det är helt sant att de behöver få mer tid att lösa vallöften, men när en hel del vallöften var av karaktären “vi ordnar det redan i höst” eller “ni får pengarna innan jul” eller “vi börjar bygga om 6 veckor” så har de ju per definition redan blivit svikna. Hade man varit mer realistisk (läs, jävligt vaga) i sina tidsuppskattningar hade man inte försatt sig i den här situationen till att börja med.
VillaVolvoVovve2022-12-03 07:57 - 07:57:35
Samma här, röstade på regeringen bara för att rädda kvar de återstående kärnkraftsreaktorerna och behålla vattenkraften i Norrland. Jag menar, annars kommer väl MP att riva all vattenkraft där uppe som ju inte behövs pga den låga befolkningen och som kan ersättas med vindsnurror överallt, dock inte på Södermalm.
1. Stoppet på Ringhals 4 förlängs, riskerar att ge högre elpriser.
2. Elskatten höjs, vilket ger högre priser på el.
3. Reaktorstopp på Oskarshamn 3 kan ge ännu högre elpriser
4. Analytikern om julvädret: ”Blir högre elpriser”
Kungsbacka kommun har faktiskt inga sådana påbud på sin hemsida så det finns ljusglimtar i det annars kompakta vintermörkret. Står bara att man skall elda så inga grannar störs.
Själv har jag numera timer på mina LLVP så den där uppe är av hela tiden och där nere går den nattetid och så eldar vi 2/3 säck ved om dagen.
Sedan bor väl du utom plan och då brukar det vara mer liberalt med eldning.
Enda anledningen att kärnkraften diskuteras vid stopp är för att den just är planerbar. Alla räknar med att de ska fungera jämt. Just nu ska det alltså ske lite underhållsarbete och genast rapporteras detta i massmedia.
Det rapporteras aldrig när ett vindkraftverk står still eller när en solcell slutar ge ström. Märkligt eller hur?
Ett vindkraftverk kan drabbas av nedisning och i värsta fall stå stilla, när det blir isbildning på rotorbladen när det är fuktigt och ljummet i luften utan snö. Solceller kan bli snötäckta.
Om man har 6 kärreaktorer och en blir stående så har man tappat knappt 17 % av den totala kärnkraftskapaciteten.
Om man har massor av vindkraftverk och det inte blåser så har man tappat 100 % av den totala vindkraftskapacieten.
På åsen söder om där jag bor uppfördes under våren-sommaren i år en park på elva vindkraftverk. Frånsett litet sporadiskt snurrande står alla stilla ännu efter ett halvår. Brist på kritiska komponenter (från Kina?) enl lokalpressen. Snötäckning av solceller förhindrar naturligtvis elproduktion, men detta inträffar (om alls m h t klimatet) bara under den tiden när solljuset (när moln saknas) är svagt p g a sned infallsvinkel och kortvarigt p g a årstiden. I hög grad förutsägbart. Tänk om vinden vore lika regelbunden!
Den är det, och hade man investerat i nyare reaktorer i tid hade vi inte haft det här problemet. Tycker det är ett under att 40-50 år gamla reaktorer fortfarande fungerar så pass bra
Får se om vi följer efter Schweiz som planerar att ta fram drastiska åtgärdspaket, bland annat ett som minskar användningen av elbilar.
”Den privata användningen av elbilar är endast tillåten för absolut nödvändiga resor (t ex yrkesutövning, shopping, läkarbesök, besök vid religiösa evenemang, närvarande vid domstolsförhandlingar).”
Är det en slump att det råkar vara lite problem som resulterar i stora vinster? Tror ingen energiproducent vill hamna i situationen att det blåser mycket och blir ett elöverskott med negativa priser. Därför måste man helt enkelt få ner produktionen för att tjäna mer pengar.
Och den finska O3 (Olkiluoto) står stilla pga problem med matarpumparna. Reaktorerna R4 och 2 x O3 verkar “jinxed”, drabbade av en förbannelse, det är för mycket otur nu när elpriset är skyhögt.
Motioner ska väl föranledas av propositioner, om inte annat budgetproppen, och väckas inom två veckor eller så. Osäker nu, men undrar om inte allmänna motionstiden har löpt ut.
Länge sen jag var uppdaterad, men förr i tiden fanns något som kallades Allmänna motionstiden, formellt baserat på budgetpropositionen. Under ett par veckor fick varje ledamot hitta på motioner om precis vad som helst. De flesta slaktades tämligen omgående i vederbörande utskott men några brukade klara sig fram till behandling i kammaren. Till de senare hörde en av dåvarande vice talmannen Torsten Bengtson om att släppa burfåglarna fria. (Avslogs, men först i plenum.) Efter det kallades han allmänt Pippi Bengtson.
Utanför denna period måste motionerna handla om aktuellt förslag.
Det kan som sagt ha ändrats, men jag tvivlar nog på det. Numera finns det ju även tilläggsbudgetar ett par gånger om året.
De behöver stöd av V, S, C men det räcker inte så de får starta en övertalningskanpanj för L. När de liks är på gång lägg ner vattenkraften på en gång.
Med förlov sagt, då har föreningen verkligen misskött sin ekonomi och/eller underhåll och investeringar till att börja med. Höjningar i klassen 20-30% är en sak, men 70% är vansinnigt. Misstänker att man sitter på uråldrig värmeanläggning, kass isolering i husen och dåliga termostater så man får för varmt. Många lägenhetsboende som inte betalar sin egen värme verkar (om man utgår från fikarummet) gärna hålla en innertemperatur på 23-24 grader.
Gissar att det rör sig om att den nystartade förening kommit till via en ombildning. 20k/kvm belåning och troligen höga energikostnader (gammal kåk alt ej fjärrvärme) ihop med redan för låga avgifter. Vilka klåpare där måste sitta i den styrelsen som räknat med att 10% skulle räcka. HSB/ek förv återkommer med att 70% höjning krävs för att undvika konkurs. För det stora flertalet som gått i den nya skolan / alt LHS passar nog HR bättre.
Ah. Borde ha läst nästa artikel innan jag tryckte ut mig … där står ju att HSB har anlitats för att hjälpa föreningen att städa. Så mycket visste jag … :/
mpjens2022-12-02 21:57 - 21:57:53
Vinst = Privatisering.
Förlust = Ska betalas av staten ( = skattebetalarna).
Snyggt.
Eller?
Ja, snyggt om man är centerparstist eftersom dom är nyliberaler. Nästa gång du och alla andra här träffar en centerpartist, fråga vad de ska privatisera näst. Jag lovar de kommer att försöka mörka, inte ge något svar, svamla, prata om något annat, men sedan om de kommer till makten, då kaosprivatiserar de något kärt nära dig.
Många som är missnöjda nu på hur politiker lovar och ej levererar, tror inte det hade varit färre missnöjda med det andra alternativet heller, där är det ju illa dåld skadeglädje hos V att C närmar sig 4% och riskerar att åka ur, men tänk om man hade gjort som man lovade, högkostnadsskyddet på el utan tak, kanske 100-200 miljarder, sänkt skatt på drivmedel ytterligare 50-100 miljarder lite skattesänkningar på ytterligare 200 miljarder, detta var ju vad Tory och Liz Truss försökte, nu blev det en sansad budget, sedan är det 7 st kvar innan nästa val
Jag tycker att Wilderäng borde skriva ut hur många procent som elskatten ökar. Det är fegt att skriva ören, då gemene man inte förstår hur mycket skatten ökar.
I januari ökar elskatten för att skriva detta inlägg med 8.9% på grund av staten.
Att lova och säga mycket inför ett val är inget nytt. Att regeringen nu agerar efter hur verkligheten visat sig se ut är trots allt bättre och så siktar de på att det tar 4 år att genomföra utlovade förändringar. S gör förstås allt för att klistra löftesbrott på regeringen och att ingen ska glömma, men det som blir avgörande om 4 år kommer att vara huruvida regeringen får ordning på brottsligheten oa som Strömmer ansvarar för, tror jag.
Jag kan ha fel, men vill ogärna tro att valfläsk, oavsett parti, levereras för att medvetet lura väljarna. Ser det istället som viljeyttringar. Om tidigare opposition inte haft koll på läget eller missbedömt situationen för 10-3 mån sedan är svårt att veta, men nog har det hänt en del.
Tydligen är häktena fulla nu enligt uppgifter till mig. Går inte att gripa folk längre, utan att man släpper ut någon ur häktet först. Får blogga om det separat.
Märkligt att företag oavsett vilka kräver BIDRAG för förbrukning av ström??
Har det inte fallit företagarna in att ta av VINSTEN för att betala uppkomna skulder?
Aktiebolag ska naturligtvis ta in pengar om vinsten är låg från delägarna! Alltså Aktieägarna!
Är inte Vi staten som skall betala företagens skulder!
Vi kunder klagar på matpriser främst, ”Roade mig” med att kolla inkomsterna för 2 ICA handlare här i stan.
Bådas inkomst hade stigit mellan 2019-20 med 30%..!
Hur mycket har den stigit med under 21-22..? när matpriserna skenat, mejerivaror som Svenskt Smör har ökat med 80% i vissa ICA butiker, hur mycket mer har producenten Bonden fått i höjning??
Inget utan har tvärtom fått höjning av utgifterna!
Många troligen de flesta företagare röstade på Högern eftersom Bidragen från Sossarna var för låga detta trots 10 tals miljarder till Företagen i permitterings bidrag under Covid
Permitteringbidraget hamnade i Vinsthögen hos de flesta företag!
Många fick Bidrag men permitterade inga anställda, vissa hade inga anställda men fick Bidrag!
Inget Företag har trots Bedrägerierna behövt betala tillbaka Bidragspengarna lika som Bankernas Bidrag under 1990 talets första år, men Banker är också Företag som lever på Våra Skattepengar
Hoppas på Nyval inom kort, har gett Trojakan med Högern och Folkpartiet 2 år max, men med tanke på utfallet hittills blir det omval nästa år!
Försvaret önskar mer pengar, vård omsorg önskar mer pengar!
Varför inte låta bränsleskatten fördelas 50% till vardera Försvaret och Sjukvården..?
Det verkar som om regeringen tänker till eller så har de bara tagit intryck av britternas klusterfuck nyligen. När inflationen härjar och ekonomin behöver kylas av. Elda inte på extra från politiskt håll då! Att gasa och bromsa samtidigt ger utöver dålig effekt också mängder med övriga skador.
Den hårt arbetande delen av befolkningen ska sugas ut på varenda öre. Tänk så rätt den gamla proggruppen Gunder Hägg/ Blå tåget hade i sin låt Staten och kapitalet. Den här versionen är nog den bästa, med Ebba Gold. https://www.youtube.com/watch?v=PWzGHwZcvs8
Att säga att Regeringen höjer skatten är en grov misskaraktärisering. Om uppräkningen av skatten ska stoppas är det ett beslut som måste tas av riksdagen, Regeringen bestämmer inte detta. Sen är ju 4 öre en piss i rymden.
Intressant att så mycket av Europas kärnkrafttverk står stilla nu, bl a hälften av dom i Frankrike. Kärnkraft är långtifrån tillförlitlig. Skulle vilja se att politikerna kommer överens och ser till att skapa en energipolitik som står på många ben och levererar så mycket som möjligt så fort som möjligt istället för att gräva skyttegravar och sätta krokben.
Vart är godkännandet av havsbaserat vindkraft, borde vara topprio för regeringen. Kärnkraft kommer inte rädda oss ens om 20 år
119 kommentarer
Är ju en jävla massa skatter som räknas upp automatiskt!
Det ska fan till regering för att hålla på och peta bland alla dom!
Meh, orka?
”Medveten höjning”? Till skillnad från de som sker av en slump?
Att inte sänka skatten är också ett beslut.
Som ger sig märkligt efter gråtskriken från t ex Bjebba om Magdapriser, ’vi HÖR er’ och. Så. Vidare.
En inställd spelning är ju också en spelning.
Räkningen landar hursomhelst i knät på oss vanliga löntagare och småföretagare, vem ska annars stå för notan?
Som vi röstar får vi ligga. Jag hoppas ingen är förvånad.
+1
Regeringens brist på elbidrag drabbar småföretagare då de inte kan planer för sina utgifter inom verksamheten. Två exempel ser vi i följande artikel: https://www.expressen.se/nyheter/konditorn-vi-behover-elstodspengarna-nu/
Företagarvänligheten lyser med sin frånvaro bland Tidö-gänget.
Exakt, kostar mer att dra ut och okynnesköra med Teslan nu.
Företagarvänligheten finns men den omfattar bara de stora kraftproducenterna.
Varför skulle det finnas en politisk vänlighet mot vanliga människor och småföretagare? Finns ju inga toppjobb, styrelseposter mm att hämta där när den politiska karriären är över. Nej, bäst att hålla sig väl med dom som kan föda det politiska etablissemanget efter att dom lattjat klart i Rosenbad.
Snacka om självgående inflation. Vi har hög inflation delvis på grund av höga skatter. Med hög inflation så höjs de automatiskt och driver på inflationen ännu mer.
–
Vad är det för nationalekonomiskt fyllo som kom på att det är bra?
Det vore ju lika bra med automatiska lönehöjning at kopplade till inflationen.
Vi har ta me fan en vänsterregering en millimeter höger om en ren S-regering.
Japp, inflation är ju medräknat skatterna så indexuppräkningen av skatterna blir en självförstärkande spiral för inflationen. Men nej, det är bara löner vi inte får höja i takt med inflationen. Höja bidrag i takt med inflationen däremot, det går bra.
Dagsersättningen för asylsökande höjs minsann inte. Den är 70:- per dag och har varit det sedan 90-talet. Drabbar t ex flyktingar från Ukraina som dessutom inte får läsa på SFI för att göra sig anställningsbara. Många kvinnor (från Ukraina är majoriteten kvinnor och barn) drivs då mot prostutition för att få vardagen att gå ihop. Passar väl som handen i handsken för incelmännen inom Sd.
Hörde att det är 60 kr per dag för flyktingar från Ukraina ( men har bara hört det från en flykting )
så HEASM6 har kanske mer rätt att det är 70 kr.
Jag tog det bara ur minnet så det kan vara du som har rätt. Poängen är att det varit oförändrat länge.
Det är 71 kr/dag för ensamstående och 61 kr/dag för den som lever i par. Om de bor på förläggning är det 24 resp. 19 kr/dag.
I vilket fall är det väldigt lite pengar.
Håller med om varenda mening du skriver, inkl den sista. Helt sjukt att vi inte kan hjälpa dessa flyktningar bättre när vi vet hur j-vlig situationen är i deras hemland.
Deltar idellt i lokala Röda Korsets språkcafé för att hjälpa invandrare att öva svenska, men har tyvärr hittills inte fått förmånen att hjälpa någon från Ukraina. Språket är A och O för att kunna ta sig in i samhället och vi i civilsamhället kan gott rycka in och hjälpa till en kväll i veckan nu när staten inte gör sin bit.
Bra där.
+1
Jag tror inte du kommer behöva hjälpa dem – de är redan i arbete och lär sig på jobbet (något förenklat). Städfirmor verkar ha bytt ut Baltikum-temps mot Ukrainskor är en observation.
Come on – de är ju kristna. Aldrig har jag sett sådan uppslutning kring mottagande, såfort någon postade något i lokala Facebookgruppen om att en mamma behövde leksaker och barnvagn så dök det upp fler grejer än vad en normal förskola behöver. Linkedin svämmade över av olika xFO’s som löste jobb på löpande band åt högutbildade (typ ekonomer).
När det handlade om boende under Afghanistan/Syrientiden så var det istället överklaga den av bygglov till fördärv.
(mitt bidrag är att heltidsanställa en barnskötare från MENA i verksamheten jag basar för. Det kanske är det ultimata beviset på att det är mycket svårare för icke-kristna – barnen är rädda för hen, vad jag bedömer enbart baserat på utseende/klädsel).
@Berguven
Jag kan konstatera följande:
Väldigt många blandar ihop religion med kultur. Sverige är dessutom världens mest sekulariserade land och de flesta här är inte aktiva utövare av den kristna tron. Dock vilar vårt samhälle historiskt på kristna och sedermera västerländska värderingar. Tvärvetenskaplig forskning visar att den kristna kyrkan historiskt spelat en avgörande roll i att bryta upp det klansamhälle som en gång var den rådande samhällsstrukturen i Sverige. Ingen vettig människa i Sverige önskar ett återgående till klansamhället.
Människor från MENA-länder tillhör en kultur som står i andra änden av skalan vad gäller de värderingar som råder i Sverige. Dessa kulturer har inte genomgått förändringen av samhället från klankultur till en stark demokratisk stat som innehar våldsmonopolet. I dessa kulturer råder fortfarande barnaga, bortgifte av barn, kvinnoförtryck, kvinnlig omskärelse,
ojämlikhet, giftermål med nära släktingar, hedersförtryck, hedersmord etc. Klanen går före individen och hedern går före allt. Många är analfabeter och i vissa stater råder t o m spöstraff och stening till döds som straff. I dessa länder är den övergripande religionen is-am. Klankulturen är dock äldre än denna tro och jag lyssnade en gång på Oxford talks där en imam påpekade att klankulturens uttryck går emot hans religions värderingar. Tyvärr är klankulturen idag tätt sammanflätad med denna tro, men man kan inte sätta likhetstecken mellan dem.
När syrier m fl kom i förra flyktingvågen hjälpte den lokala kyrkan till i mycket stor utsträckning – med allt. Några av dessa syrier besöker fortfarande kyrkan trots att de är muslimer. Det finns ingen motsättning mellan de olika trosinriktningarna, utan det handlar om visad medmänsklighet vilka båda religionerna predikar. En sjuttonårig gravid syrisk tjej som var bortgift med sin dubbelt så gamla kusin har nu efter sitt andra barn sagt stopp till fler barn, tagit körkort och vidarutbildar sig till sjuksköterska. Språket var här avgörande, vilket hon fick god hjälp med genom att besöka kyrkan.
Att det finns motstånd mot de kulturella uttryck (som ex barnaga och hedersförtryck) vilka präglar människor som kommer från MENA-länder handlar inte om att den ena religionen ställs mot den andra. Ett sådant synsätt leder bara till att vissa individer kan hävda att svenskar i gemen är “islamofober”. Eller som att ryssarna nu hävdar att västvärlden är “russofober” därför att vi inte gillar att ryssarna mördar och våldtar sig fram genom Ukraina.
Vi får snart se Riksbanken följa ett nytt mått. KPI-F-S, alltså priser utan skatt.
@hugin – tror vi säger samma sak, men jag förenklar. Har bara observerat att det verkar vara lättare för samhället att öppna sina hjärtan för kristna – antagligen på de grunder du nämner.
Det du missar i ditt resonemang är att i Sverige så är det vänsterfalangen som kämpar för höjda löner. Högern skiter i dig. Högern är ett parti för grevar och multimiljonärer. Jag förstår inte riktigt hur de lyckades kamma hem 50% av rösterna, men jag får anta att det har med brist på utbildning att göra.
Höger-vänster är bara halva sanningen. Det Tänk istället tre ideologier som kämpar mot varandra – liberalism, socialism, konservatism. Välj bland tre, inte två, och lägg sedan din röst.
Fel du ska välja två av tre:
Liberalkonservativ
Konservativliberal
Socialliberal
Liberalsocial
Socialkonservativ
Fightermage
Själv är jag nog liberalkonservativ. Jag tror vi är många. Liberal i ekonomiska frågor och konservativ i sociala sådana. Familj, skola, nation och könsroller ska vara som för 50 år sedan typ. Lika ska behandlas lika och alla är lika mycket värda. Vem har sagt att folk är olika mycket värda? Inga experiment här!
Det där är inte att vara liberalkonservativ. Konservatism är art skynda långsamt och vara försiktig med förändring eftersom det är svårt att överblicka konsekvenserna. Det du beskriver är att vara reaktionär, dvs medvetet skruva tillbaks klockan till ett förflutet vi redan lämnat. I ditt fall tydligen till hemmafruar, kristendomskunskap, barnaga, en TV-kanal, Vilse i Pannkakan och Olof Palme.
@Shen
+1
Knappast förvånansvärt, man vill helt enkelt ha el 24/7 och kunna ta sig till jobbet i fossilbilen vilket är det enda man har råd med.
När man sedan som Karin Pleijel (MP Göteborg) går ut i pressen och vill samla föräldrar i stormöte och där “uppmuntra dom” att göra ett aktivt val innan de lämnar mötet placera barnen i skolor där “inte så många talar svenska” (jo, hon uttryckte det faktiskt så) får en del vibbar av kulturrevolutionen.
Att rösta vänster eller höger är bara att välja vem som man ska försörja här i samhället, eller på jobbet. De rika som i stor del har förtjänat sin förmögenhet för sina investeringar och jobbskapande eller SnigelAnders på jobbet som gör en tiondel av ditt arbete och bidragstagarna i Sverige.
Lite dumt att höja elskatten samtidigt som man försöker ge kompensation för de höga elpriserna
+1
Å andra sidan klassisk socialdemokrati, ta dina pengar i skatt, lämna tillbaka lite av dem så du känner dig tacksam.
Elskatten med moms landar på 49 öre per kWh, dvs nästan lika mycket som de 50 öre man får i elprisstöd i SE3.
Samtidigt är det ju flera s.k. nationalekonomer som hävdat att det är fel att stimulera ekonomin med elprisstödet när Riksbanken vill göra tvärt om med räntehöjningarna. Nu blir det ju i praktiken ingen stimulans, så dessa ekonomer borde vara tillfredsställa nu.
Stödet är ju dock fortfarande mycket högre än 4 öre + moms.
Exakt. Fortfarande ett mycket märkligt resonemang från Svantesson och regeringen, men man kan ju åtminstone vara ärlig och saklig från andra sidan (även om man vill driva opinion i frågan). Även ett beslut att inte röra elskatten alls (alltså frysa elskatten på 2022 års nivå) hade inte varit samma sak som att ta bort den, och lite krasst så handlar detta om kanske upp till några tiokronor eller möjligen någon hundralapp extra i månaden för de flesta. (Förbrukning på 3000 kWh på en månad gör en ökad utgift på 120 kr/månad på en existerande utgift på en bra bit över tusenlappen för månaden om jag räknar rätt, och 3000 kWh/månad är väl ungefär vad en måttligt stor familjevilla uppvärmd med direktverkande el kan tänkas dra vintertid…) Det är så klart pengar det också, jag säger inget annat, men att sätta ett ungefär-lika-med mellan det faktum att elskatten höjs från 45 öre/kWh till 49 öre/kWh inkl moms å ena sidan, och elstödets 50 eller 79 öre/kWh å andra sidan, tycker jag är ett fult knep.
Om man i statsbudgeten för 2023 hade tagit beslut om en ny skatt på 49 öre/kWh elförbrukning, då hade det så klart varit en helt annan sak. Men så är ju inte fallet.
Sen är det också ganska märkligt att det finns skatter som automatiskt räknas upp med inflationen. Bättre då tycker jag som med t.ex. skatten på ISK som är knuten till statslåneräntan, även om det också kan slå olyckligt för enskilda.
Deras argument måste ju vara mer teoretiskt än praktiskt. Det är ju knappast så att folk är oberörda av inflationen utan elprischocken. Absolut att man vill stagnera ekonomin, men att betala 5 kr/kwh är ju inte rimligt.
Eller de kanske tycker att vi ska höja skatten för alla arbetare med 20 procentenheter för att inte “elda på ekonomin” ännu mer?
Poängen är väl att det borde vara ett riktat stöd istället för helikopterpengar, eftersom helikopterpengar som dessutom går till de som förbrukar mest motverkar syftet med riksbankens räntehöjningar. Jag säger inte att det är en lätt nöt att knäcka, och argumentet att det hade varit oerhört krångligt att behöva behovspröva är rimligt, men det gör inte kritiken obefogad.
+1
Men Lars. Rimligen har ca hälften av dina följare röstat på denna regering. Gissar att de börjar bli lite lätt trötta på din orättfärdiga svartmålning. Allt tar sån jävla tid i Sverige, jävla byråkrati. Den höjs per automatik och regeringen kan väl inte vara och peta precis överallt, jissus.
Isåfall kan vi väl lika gärna tacka regeringen att de höjt mitt csn från 11 000 till 12 000. Bra där regeringen! (Även om de inte gjort någonting där heller då även det går på automatik)
Nej, skärpning Lars, skriv ett inlägg om kina istället, hur har du undvikit vad som försiggår där???
Lars jobb är väl knappast att göra läsarna nöjda. Han jobbar inte på Expressen.
Nä. Jag har aldrig fjäskat för mina läsare, och det är ett koncept som fungerat utmärkt i 14 år nu.
I övrigt, om det är “ca hälften” – vilken hälft ska jag fjäska för?
Bägge såklart! Hur svårt kan de va?
Tycker det är uppfriskade att Lars W ger båda sidor var de förtjänar.
Sen är det väl rimligt att lägga mer tid på att kritisera sittande regering.
+1
Siiida vid siiiida! Tillsammans hjäääälps de åååt!
Staten å kapiiitaaaaleet!
De sitter i samma bååååt!
+1
Det behövs absolut någon som är genomgående kritisk!
Herr Bloggare har ju flirtat med anarkism tidigare vad jag förstår – skräll att han sågar alla politiker.
Bra koncept! Det är vad du själv (osminkad) anser om diverse ämnen som jag önskar höra. Tydlighet. Bra!
LW vet exakt hur många väljare som röstade för Turbo Ulflationens lag, han gjorde ju sin valundersökning.
Jag tycker det är bra att LW är en nagel i ögat på regeringen, det är så demokratin ska fungera. Tredje statsmakten och allt det där, LW är en del av detta.
Men jag håller med, skulle gärna se en analys av Kina. Varför inte en liten analys av hur alla USAs motståndare (Kina, Ryssland och Iran) i princip är på fallrepet bara några månader efter att Biden tog makten. Jag tror att Biden kommer gå till historien som USAs bästa president vad gäller utrikespolitik.
Jag har inte tid att sätta mig in i Kina. Jag är en person, och har även bok att skriva.
Det finns experter istället för mig.
Förslagsvis https://kinamedia.se
Sant. Kina är många, många, måånga, mååånga fler än du Lars.
Jag röstade på Tidölaget, och jag extremt besviken på dem och deras brutna löften. Ett gäng bedragare med lögnaren Ulf i spetsen. De lurades om elpristak, de ljög om sänkta bränselpriser, de ljög om att skicka Archer till Ukraina, och de satsar inte ens på det de sagt att de ska satsa på om man räknar in inflationen (polis, försvar mm). Det är faktiskt helt sjukt hur de bryter vallöften på löpande band. Tror de att väljarna är helt dumma i huvudet eller? Inte för att SVaMp-Jök-partierna är bättre då alltså, alla är lika goda kolsupare.
Jag hoppas att du är ung och att det var första gången du röstade. Det kan inte komma som en nyhet för någon vad som lovas, och på vems bekostnad det sker.
Hen kanske identifierar sig som pensionär?
Oaktat ålder borde att hålla sig till sanning vara en hederssak. När Göran Persson ljög hade han i vart fall mage att försöka dölja det. Dagens rikspolitiker är tamejfan helt skamlösa och där vår nya regering är bäst i klassen.
Tonläget var faktiskt extra högt i den här valrörelsen från Tidölagets sida. Mycket populism, högljudd retorik och färgstarka utspel, mer än vanligt. Dessutom kryddat med och färgat av SD:s agenda.
Så jag förstår din besvikelse. Fall aldrig för fagert tal…
Cornucopia känd för sina initierade kvalitativa rapporter från kriget!
I kväll någon slags lågsående plats för politisk ekonomisk planering. Helt värdelösa med ointressanta uppgifter och kalkyler om Svenskars pensioner och förmögenhets planering. Väldigt trist. Mitt i en virvel av kvällstidningsskit av samma dignitet men som är någon tiopotens värre.
Det här kommer att gå ut över den välorganiserade hjälpverksamheten som ni samordnat och varit samlingspunkten för!
Placera det här resonemanget under en egen flik!
Sosse-troll! Du måste vara mer sofistikerad än så för att komma undan med ditt ljug.
Vilka delar av THE ENGINEERs inlägg var lögn?
Jag har aldrig röstat vänster och jag röstade för ett regeringsskifte (trots att jag visste att det krävdes stöd från f.d. nazistpartiet), men jag är reda mycket besviken på den här regeringen. Statsråden kanske borde ha fått gå en statsrådskurs (med M. Andersson som kursledare) i ett par veckor innan de satte igång att jobba?
reda -> redan
(jag kanske borde köpa ett tangentbord som inte missar så många nedslag)
Röstade också på det här, mest för att få bort den idiotiska energipolitiken.
Men det verkar som en idioti ersätter en annan.
Ni är för roliga, hur många veckor har de suittit i regeringen, ja veckor får man fortfarande räkna det i för det har inte ens gått så att man kan räkna det fulla månader i plural.
Utvärdera efter mandatperiodens slut istället.
Det är helt sant att de behöver få mer tid att lösa vallöften, men när en hel del vallöften var av karaktären “vi ordnar det redan i höst” eller “ni får pengarna innan jul” eller “vi börjar bygga om 6 veckor” så har de ju per definition redan blivit svikna. Hade man varit mer realistisk (läs, jävligt vaga) i sina tidsuppskattningar hade man inte försatt sig i den här situationen till att börja med.
Samma här, röstade på regeringen bara för att rädda kvar de återstående kärnkraftsreaktorerna och behålla vattenkraften i Norrland. Jag menar, annars kommer väl MP att riva all vattenkraft där uppe som ju inte behövs pga den låga befolkningen och som kan ersättas med vindsnurror överallt, dock inte på Södermalm.
Misstänker att du inte sagt samma sak om det varit S-regeringen som gjort exakt samma sak… vilket vi nog kan utgå ifrån att de hade gjort.
Det var ju inte så att LW supportade S när dom hade regeringsmakten.
Den här regeringen har ju satt sig själva i klistret då dom lovade en massa saker innan valet och dessutom var korkade att tidsätta det
Dagens EL-nyheter:
1. Stoppet på Ringhals 4 förlängs, riskerar att ge högre elpriser.
2. Elskatten höjs, vilket ger högre priser på el.
3. Reaktorstopp på Oskarshamn 3 kan ge ännu högre elpriser
4. Analytikern om julvädret: ”Blir högre elpriser”
Lägger in några extra vedträn i kaminen och ber en stilla bön.
Obs, max elda två gånger i veckan, högst fyra timmar åt gången.
Hur ofta är det säkert att böö(r)na?
Hur länge brinner ett BTR-däck i genomsnitt?
Kungsbacka kommun har faktiskt inga sådana påbud på sin hemsida så det finns ljusglimtar i det annars kompakta vintermörkret. Står bara att man skall elda så inga grannar störs.
Själv har jag numera timer på mina LLVP så den där uppe är av hela tiden och där nere går den nattetid och så eldar vi 2/3 säck ved om dagen.
Sedan bor väl du utom plan och då brukar det vara mer liberalt med eldning.
Så myket för att Kärnkraft är planerbar ?
Enda anledningen att kärnkraften diskuteras vid stopp är för att den just är planerbar. Alla räknar med att de ska fungera jämt. Just nu ska det alltså ske lite underhållsarbete och genast rapporteras detta i massmedia.
Det rapporteras aldrig när ett vindkraftverk står still eller när en solcell slutar ge ström. Märkligt eller hur?
Ett vindkraftverk kan drabbas av nedisning och i värsta fall stå stilla, när det blir isbildning på rotorbladen när det är fuktigt och ljummet i luften utan snö. Solceller kan bli snötäckta.
Om man har 6 kärreaktorer och en blir stående så har man tappat knappt 17 % av den totala kärnkraftskapaciteten.
Om man har massor av vindkraftverk och det inte blåser så har man tappat 100 % av den totala vindkraftskapacieten.
På åsen söder om där jag bor uppfördes under våren-sommaren i år en park på elva vindkraftverk. Frånsett litet sporadiskt snurrande står alla stilla ännu efter ett halvår. Brist på kritiska komponenter (från Kina?) enl lokalpressen. Snötäckning av solceller förhindrar naturligtvis elproduktion, men detta inträffar (om alls m h t klimatet) bara under den tiden när solljuset (när moln saknas) är svagt p g a sned infallsvinkel och kortvarigt p g a årstiden. I hög grad förutsägbart. Tänk om vinden vore lika regelbunden!
Den är det, och hade man investerat i nyare reaktorer i tid hade vi inte haft det här problemet. Tycker det är ett under att 40-50 år gamla reaktorer fortfarande fungerar så pass bra
Får se om vi följer efter Schweiz som planerar att ta fram drastiska åtgärdspaket, bland annat ett som minskar användningen av elbilar.
”Den privata användningen av elbilar är endast tillåten för absolut nödvändiga resor (t ex yrkesutövning, shopping, läkarbesök, besök vid religiösa evenemang, närvarande vid domstolsförhandlingar).”
https://teknikensvarld.expressen.se/nyheter/bil-och-trafik/elbil-laddhybrid/elbrist-kan-leda-till-begransning-av-elbilar-i-schweiz/
Hur besök vid “religiösa evenemang” kvalar in som “absolut nödvändigt” övergår åtminstone mitt (kanske klena) förstånd.
Det är för att du är svensk. I resten av världen är utövande av sin religion (minst) lika viktigt som att äta.
Sverige är världens mest extrema land.
Schweiz införde federal kvinnlig rösträtt 1970 eller så och ett par kantoner höll ut till 80-talet innan de föll. Kyrkan är viktig i Schweiz.
Är det en slump att det råkar vara lite problem som resulterar i stora vinster? Tror ingen energiproducent vill hamna i situationen att det blåser mycket och blir ett elöverskott med negativa priser. Därför måste man helt enkelt få ner produktionen för att tjäna mer pengar.
Och den finska O3 (Olkiluoto) står stilla pga problem med matarpumparna. Reaktorerna R4 och 2 x O3 verkar “jinxed”, drabbade av en förbannelse, det är för mycket otur nu när elpriset är skyhögt.
OL, inte O, för den i Finland.
Kan inte MP lägga en motion om att lägga ner några fler reaktorer? De har lyckats hittills så oddsen att de ska lyckas är höga.
Motioner ska väl föranledas av propositioner, om inte annat budgetproppen, och väckas inom två veckor eller så. Osäker nu, men undrar om inte allmänna motionstiden har löpt ut.
Motioner kan läggas av riksdagsledamöter utan propositioner. Propositioner läggs av regeringen (till riksdagen).
Länge sen jag var uppdaterad, men förr i tiden fanns något som kallades Allmänna motionstiden, formellt baserat på budgetpropositionen. Under ett par veckor fick varje ledamot hitta på motioner om precis vad som helst. De flesta slaktades tämligen omgående i vederbörande utskott men några brukade klara sig fram till behandling i kammaren. Till de senare hörde en av dåvarande vice talmannen Torsten Bengtson om att släppa burfåglarna fria. (Avslogs, men först i plenum.) Efter det kallades han allmänt Pippi Bengtson.
Utanför denna period måste motionerna handla om aktuellt förslag.
Det kan som sagt ha ändrats, men jag tvivlar nog på det. Numera finns det ju även tilläggsbudgetar ett par gånger om året.
De behöver stöd av V, S, C men det räcker inte så de får starta en övertalningskanpanj för L. När de liks är på gång lägg ner vattenkraften på en gång.
MP har blivit ödmjuka nu. Vill ha sänkt bensinskatt på landsbygden. Gadden har gått ur dom precis som deras mediastöd.
Ännu mer fredagsmys, en HSB förening tvingas höja avgiften med 70% med start i december för att undvika konkurs! https://www.reddit.com/r/sweden/comments/zauqi2/avgiftsh%C3%B6jning_p%C3%A5_70/?utm_source=share&utm_medium=ios_app&utm_name=iossmf
Med förlov sagt, då har föreningen verkligen misskött sin ekonomi och/eller underhåll och investeringar till att börja med. Höjningar i klassen 20-30% är en sak, men 70% är vansinnigt. Misstänker att man sitter på uråldrig värmeanläggning, kass isolering i husen och dåliga termostater så man får för varmt. Många lägenhetsboende som inte betalar sin egen värme verkar (om man utgår från fikarummet) gärna hålla en innertemperatur på 23-24 grader.
Efter att ha läst länken ser jag att det är ännu värre: en nystartad förening med glädjekalkylbudget.
Alltså just precis exakt det som bloggaren har flaggat för hur länge som helst?
Gissar att det rör sig om att den nystartade förening kommit till via en ombildning. 20k/kvm belåning och troligen höga energikostnader (gammal kåk alt ej fjärrvärme) ihop med redan för låga avgifter. Vilka klåpare där måste sitta i den styrelsen som räknat med att 10% skulle räcka. HSB/ek förv återkommer med att 70% höjning krävs för att undvika konkurs. För det stora flertalet som gått i den nya skolan / alt LHS passar nog HR bättre.
Lite förvånad om HSB skulle administrera en nybildad/ombildad förening. De brukar väl hellre bygga själva, inte ta över gamla hus? Men vad vet jag.
Ah. Borde ha läst nästa artikel innan jag tryckte ut mig … där står ju att HSB har anlitats för att hjälpa föreningen att städa. Så mycket visste jag … :/
Vinst = Privatisering.
Förlust = Ska betalas av staten ( = skattebetalarna).
Snyggt.
Eller?
Ja, snyggt om man är centerparstist eftersom dom är nyliberaler. Nästa gång du och alla andra här träffar en centerpartist, fråga vad de ska privatisera näst. Jag lovar de kommer att försöka mörka, inte ge något svar, svamla, prata om något annat, men sedan om de kommer till makten, då kaosprivatiserar de något kärt nära dig.
Signalpolitik
Många som är missnöjda nu på hur politiker lovar och ej levererar, tror inte det hade varit färre missnöjda med det andra alternativet heller, där är det ju illa dåld skadeglädje hos V att C närmar sig 4% och riskerar att åka ur, men tänk om man hade gjort som man lovade, högkostnadsskyddet på el utan tak, kanske 100-200 miljarder, sänkt skatt på drivmedel ytterligare 50-100 miljarder lite skattesänkningar på ytterligare 200 miljarder, detta var ju vad Tory och Liz Truss försökte, nu blev det en sansad budget, sedan är det 7 st kvar innan nästa val
Jag tycker att Wilderäng borde skriva ut hur många procent som elskatten ökar. Det är fegt att skriva ören, då gemene man inte förstår hur mycket skatten ökar.
I januari ökar elskatten för att skriva detta inlägg med 8.9% på grund av staten.
Och sen moms på det. Man kan fråga sig vad det är för mervärde på skatt. 🤷♂️
Hahaha, vilket uselt fredagsmys, men jag gillar’t! (Synd att jag såg det “lite” sent, bara…)
Att lova och säga mycket inför ett val är inget nytt. Att regeringen nu agerar efter hur verkligheten visat sig se ut är trots allt bättre och så siktar de på att det tar 4 år att genomföra utlovade förändringar. S gör förstås allt för att klistra löftesbrott på regeringen och att ingen ska glömma, men det som blir avgörande om 4 år kommer att vara huruvida regeringen får ordning på brottsligheten oa som Strömmer ansvarar för, tror jag.
På vilket sätt ser verkligheten annorlunda ut nu jämfört med för 3-10 månader sedan?
Jag kan ha fel, men vill ogärna tro att valfläsk, oavsett parti, levereras för att medvetet lura väljarna. Ser det istället som viljeyttringar. Om tidigare opposition inte haft koll på läget eller missbedömt situationen för 10-3 mån sedan är svårt att veta, men nog har det hänt en del.
Strömmer har ju lämnat WO i kampen mot brottsligheten.
Gängbrotten ska tydligen öka under Strömmer och Fluffes fögderi enligt Fluffe och Strömmer.
För att garantera detta har de sänkt anslagen till polis och fängelser.
Men, de kan förstås upphandla en lokal graffitiförmåga att måla en kvadrat märkt ’visitations zon’ på Rinkeby torg. Närmsta polis är ändå långt borta.
Tydligen är häktena fulla nu enligt uppgifter till mig. Går inte att gripa folk längre, utan att man släpper ut någon ur häktet först. Får blogga om det separat.
Märkligt att företag oavsett vilka kräver BIDRAG för förbrukning av ström??
Har det inte fallit företagarna in att ta av VINSTEN för att betala uppkomna skulder?
Aktiebolag ska naturligtvis ta in pengar om vinsten är låg från delägarna! Alltså Aktieägarna!
Är inte Vi staten som skall betala företagens skulder!
Vi kunder klagar på matpriser främst, ”Roade mig” med att kolla inkomsterna för 2 ICA handlare här i stan.
Bådas inkomst hade stigit mellan 2019-20 med 30%..!
Hur mycket har den stigit med under 21-22..? när matpriserna skenat, mejerivaror som Svenskt Smör har ökat med 80% i vissa ICA butiker, hur mycket mer har producenten Bonden fått i höjning??
Inget utan har tvärtom fått höjning av utgifterna!
Många troligen de flesta företagare röstade på Högern eftersom Bidragen från Sossarna var för låga detta trots 10 tals miljarder till Företagen i permitterings bidrag under Covid
Permitteringbidraget hamnade i Vinsthögen hos de flesta företag!
Många fick Bidrag men permitterade inga anställda, vissa hade inga anställda men fick Bidrag!
Inget Företag har trots Bedrägerierna behövt betala tillbaka Bidragspengarna lika som Bankernas Bidrag under 1990 talets första år, men Banker är också Företag som lever på Våra Skattepengar
Hoppas på Nyval inom kort, har gett Trojakan med Högern och Folkpartiet 2 år max, men med tanke på utfallet hittills blir det omval nästa år!
Försvaret önskar mer pengar, vård omsorg önskar mer pengar!
Varför inte låta bränsleskatten fördelas 50% till vardera Försvaret och Sjukvården..?
Måste säga att bloggen om kriget i Ukraina är mer intressant läsning än denna klagomur.
Det verkar som om regeringen tänker till eller så har de bara tagit intryck av britternas klusterfuck nyligen. När inflationen härjar och ekonomin behöver kylas av. Elda inte på extra från politiskt håll då! Att gasa och bromsa samtidigt ger utöver dålig effekt också mängder med övriga skador.
Den hårt arbetande delen av befolkningen ska sugas ut på varenda öre. Tänk så rätt den gamla proggruppen Gunder Hägg/ Blå tåget hade i sin låt Staten och kapitalet. Den här versionen är nog den bästa, med Ebba Gold.
https://www.youtube.com/watch?v=PWzGHwZcvs8
Att säga att Regeringen höjer skatten är en grov misskaraktärisering. Om uppräkningen av skatten ska stoppas är det ett beslut som måste tas av riksdagen, Regeringen bestämmer inte detta. Sen är ju 4 öre en piss i rymden.
Intressant att så mycket av Europas kärnkrafttverk står stilla nu, bl a hälften av dom i Frankrike. Kärnkraft är långtifrån tillförlitlig. Skulle vilja se att politikerna kommer överens och ser till att skapa en energipolitik som står på många ben och levererar så mycket som möjligt så fort som möjligt istället för att gräva skyttegravar och sätta krokben.
Vart är godkännandet av havsbaserat vindkraft, borde vara topprio för regeringen. Kärnkraft kommer inte rädda oss ens om 20 år
Glömde länken till att kärnkraftsproblem gör att priserna ökar nu https://www.svd.se/a/gEdl00/karvande-karnkraft-driver-upp-elpriset