Försvarsmakten bekräftar till bloggen de utländska mediauppgifterna om att svenska flygvapnet tänker köpa in två begagnade C-130J Super Hercules från Italien, för att successivt ersätta dagens åldrande Tp 84 C-130H. Anskaffningen sker parallellt med att befintliga flygplan avvecklas.
Uppgifterna framgår ursprungligen i Försvarsmaktens kompletterande budgetunderlag, vilket uppmärksammats av utländska media.
Dagens C-130H är gamla, allt mer omoderna och börjar även närma sig sin tekniska livslängd – de flygs ständigt i full drift för nödvändiga transporter inom landet och internationellt och tillhör bland försvarets skarpt mest använda resurser. Till slut drabbas kroppen och vingarna av materialutmattning. Minst en av dem ska redan vara uttjänad, så alla sex kan redan idag inte flyga, plus att tid på verkstad förstås ökar med åldern. Korrigerad uppgift: Minst en individ är även konverterad till flygtankning men kan fortfarande användas för transporter.
Det är nu beslutat att ersättaren blir den modernare C-130J Super Hercules. Bland annat har man två personer mindre i cockpit och det finns även andra förmågor som att kunna fotografera en landningsbana och märka upp hur man ska köra på den, och på så sätt kunna kryssa fram mellan bombkraftrar eller andra hinder automatiskt. Idag måste det göras manuellt via en sidoriktad ratt.
Förhandlingar pågår nu att köpa två begagnade C-130J för beräknad leverans år 2024 uppger Flygvapnets kommunikationschef till bloggen, vilket delvis bekräftar de utländska mediauppgifterna. Försvarsmakten har också i budgetunderlaget lämnat förslag på att anskaffa ytterligare individer.
Airforce Monthly uppger dock att Sverige köpt fyra C-130J från Italien och att svenske flygvapenchefen säger att man nu vill köpa ytterligare två för att ersätta samtliga sex. Så lite tvetydiga uppgifter, men det blir iaf C-130J som ersätter de gamla flgyplanen.
Tillägg: Sverige är även näst största ägare i det internationella förbandet Heavy Airlift Wing där vi har tillgång till det tunga transportplanet C-17. Förbandets ledning är just nu svensk.
40 kommentarer
Behovet är väl egentligen större än sex (Det lät väl bra va?) plan. Men det har ju varit en utdragen historia. Och begagnat är väl inte fel ekonomiskt. Såvida ingen får för sig att öka takhöjden innan leverans med 12 cm!
Vi är väl även delägare i ett par C-17.
Sant! Men dessa tre, lär inte vara till stor hjälp vid ett krig i europa!
Går att komplettera med några AC-130 också.
Jag ser väldigt lite användning för AC-130 “Angel of Death” för våra behov i Sverige under de förutsättningar som kommer råda i vårt närområde.
De skulle väl främst kunna patrullera över de s.k. särskilt utsatta områdena? Luftbevakning med olika grader av konsekvensutsättning beroende på vad de som “utsätter” området hittar på? I dagsläget kör de ju med vägspärrar och spanare som gör att det går att härja fritt och också hinner gömma sig / avbryta om en polispatrull närmar sig. Med en AC-130 är man som “utsättare” inte säker ens på en innergård mitt i natten 😉
Det du pratar om, är något du borde mejla Damberg, eller Ygeman om! Vi övriga pratar potentiellt krig (Eller speciell militär bla bla bla) ok?
Höhö skjuta invandrarungdomar. Smakfull kommentar.
Är du dum i huvudet?
Har du sett vad som händer med bostadshusen i Ukraina
när artilleriet kör igång.
Erik2 alltså, om det inte var uppenbart.
Håller med, bara enklare att samla ihop och gasa människor man inte anser önskvärda. Då går ju inte fastigheterna ner i värde. Att ingen kommit på det tidigare?
Ben: För lång tid som fastigheterna är kontaminerade efter man använt gas. Bättre då med neutronbomber, som i Banlieue 13…
Så sjukt tröttsamt med folk som inte fattar skillnaden mellan polis och militär.
@Sven-Hassan: Men man kanske kan ta den icke önskvärda befolkningen och flytta dem (med tåg, miljövänligt!) till nåt slags läger? Och sen kan man kanske ha en särskild kammare där man gasar dem? Vad säger du @Erik2, vore inte det mer effektivt?
Nu var det ju inte jag som började med att vi skulle köpa in AC-130.
Och ni som tycks älska de yrkeskriminella så mycket att vi absolut inte ska göra något åt dem – bjud hem dem till er så att de får en fritidsgård till istället för att kalla folk dumma i huvudet. Det är uppenbart att nuvarande insatser mot de kriminella gängen räcker. Skillnaden mellan polis och militär behöver ni ju inte komma med. Ingen har påstått att någon i camo-kläder skulle köra det. Här pratar vi ju utrustning (flygplanet) och inte vilken myndighet som sitter bakom spakarna 🙂 Styrkekram till er alla som är emot hårdare tag mot kriminella, och lycka till med röstandet på (v) <3
Du är ju dum i huvudet.
Tror du att artilleribeskjutnign, eller bara polisvåld en masse minskar kriminaliteten?
Det behövs såklart fler snutar, det visar om inte uppklarandefrekvensen och inte minst för att ständigt patrullerande leende poliser i sk utanförskapsområden skulle nog lugna ner situationen men det är bara en.av många åtgärder som behövs. Inte bara fler fritidsgårdar alltså.
Men att tillgripa extremt våld, ja om du verkligen vill ha inbördeskrig så kör på.
Glad midsommar!
Du är ju dum i huvudet.
Tror du att artilleribeskjutnign, eller bara polisvåld en masse minskar kriminaliteten?
Det behövs såklart fler snutar, det visar om inte uppklarandefrekvensen och inte minst för att ständigt patrullerande leende poliser i sk utanförskapsområden skulle nog lugna ner situationen men det är bara en.av många åtgärder som behövs. Inte bara fler fritidsgårdar alltså.
Men att tillgripa extremt våld, ja om du verkligen vill ha inbördeskrig så kör på.
Glad midsommar!
Du kanske ska läsa på om AC-130. Det är ingen artilleripjäs direkt. Men vi kör på din approach istället. Vi låter de kriminella gängen tillgripa extremt våld, med både automatvapen, bomber och handgranater, och låter samhället svara med saft och bulle. Hur skulle det se ut om staten kunde ta till med mer våld än de kriminella? Det hade ju varit diskriminering! Inbördeskrig är det vi har nu, där det är de parallella klansamhällena mot resten. Och du vill förbjuda resten att ta i med hårdhandskarna så det kriget är snart förlorat. Bra där!
Om staten ska ta till med våld mot kriminella så är det knappat lämpligt med militärt våld. Statens våldskapacitet ska i det sammanhanget användas för att gripa misstänkta brottslingar för att ställa dem inför rätta.
Militärt våld är aldrig rätt verktyg mot misstänkta brottslingar. Militärt våld syftar nämligen till att eliminera en motståndares kapacitet att strida. Sånt sysslar bara fascistiska stater med “civilt”. En rättstat tar aldrig ifrån en medborgare dess medborgerliga rättigheter.
Angående begagnat, så kan jag väl tycka det är konstigt att köpa från Italien. Båtar som driftats av besättningar från mañana-länder är i princip utan undantag fullständigt nedkörda. Preventivt underhåll är ett begrepp de på riktigt aldrig hört talas om, man kör tills det rasar, och fixar eventuellt då. Det brukar vara total katastrof för att tala klarspråk.
–
Man får väl hoppas att det är annorlunda i flygsvängen än i shipping, att det helt enkelt är svårare att komma undan med att missköta grejorna.
Efter att vi uppgraderat vår “egen” transport flotta, borde det vara dags för att pensionera SK-60, förslagsvis till den delvis SAAB tillverkade: T-7A Red Hawk (https://en.wikipedia.org/wiki/Boeing%E2%80%93Saab_T-7_Red_Hawk)
–
Bara en tanke under denna årets värsta resedag 😎
SK-60 pensioneras och ersättaren blir ett propellerplan. Redan beslutat.
Nja
SK60 fyller idag två funktioner dels som instegsflygplan och dels som avancerat träningsflygplan.
Det är i rollen som instegsflygplan där SK60 blir ersatt av ett lätt propellerplan. Men i rollen som avancerat träningsflygplan så kommer SK60 vara kvar några år och sedan bli ersatt av JAS 39D och det är i den rollen som T-7 Red Hawk skulle vara vettig.
JAS 39 D / F går att använda till annat än som bara ett avancerat träningsflygplan.
.
T-7 går ev att i framtiden komplettera till att kunna fungera hjälpligt som lätt jakt/attack. (typ till tredje världens flygvapen).
.
Hellre då ett gäng extra tvåsitsiga Gripen som det går att hänga vapen på i nödfall, än nya häftiga obeväpnade skolkärror.
.
Gripen kostar kanske något mer per flygtimme än T7, men då slipper flygvapnet ha en extra flygplansmodell med all den logistik det medför. Piloter behöver då dessutom inte lära sig minst 3 olika flygplan innan de flyger Gripen NG.
.
Sen finns det kanske andra skäl för Sverige att köpa T7, t.ex för att gynna svensk industri, men ärligt talat så tror jag det bästa försäljningsargumentet för T7 är att USA köpt det.
Vill man gynna svensk industri vore det välan smartare att köpa GrF än T7.
Rätt bra gjort att landa simulatorn. Jag kommer ihåg första gången jag flög den, jag hade precis kommit ur Viggen-simulatorn som reagerade ögonblickligen, i herkan svängde man lite, inget hände, svängde lite mer, inget hände, svängde lite till och sen hände allt och haveriet var ett faktum 🙂
Flög Hercan innan JAS-simulatorn, vilket kanske var tur. Att flyga JAS var som att flyga datorspel. Den känslan återfann sig först när jag fick Teslan, dvs ett fordon som direkt svarade på allt och där man bara behövde tänka vad man ville göra, så hände det (t ex val av fart) helt utan motstånd. Att flyga Hercules var fysikt jobbigt.
Så Gripen=Tesla
Hetkules =240?
😁
Riktigt positivt besked!
.
Nuvarande Herkukesplan är väldigt gamla och behöver bytas ut. C30j är beprövade och riktigt bra flygplan.
.
Hade misstänkt att det istället hade kunna bli a400 med tanke på att man då troligtvis kan förflytta tex Archer med flyg. Men som (förmodat) framtida Nato-medlemmar så kanske den förmågan redan finns i främst UK / USA (a400 respektive c17) och hellre kan lånas in vid behov och att vi därför får bättre och mer beprövade Super Hercules.
*C130j
Kommer den fortfarande ha kisstratt, spyhink och säten av nylonband för den där äkta U-landskänslan?
Funktion > Utseende.
Funktion > Komfort.
Funktion > Pris.
Ja, jag klagar inte, det är en rustik miljö, lite jaktstuga över det hela.
Flygvapnet använder en av världens äldsta C-130 så nu är det dags att bygga nästa hangar vid flygvapenmuseum i Linköping.
Var det inte prat om motköp när Brasilien köpte Gripen?
Jag trodde att Embraer’s modell var billigare. Eller blir begagnatpriset för Herkules j så pass bra att vinsten med en natokärra överväger?
Sverige köpte 1940 fyra jagare från Italien och detta var en riktigt dålig affär. Vi fick inte vad som utlovats. År 1940 anskaffades också flygplanet Caproni 313 som fick betäckningen B 16 av Flygvapnet. Planet var illa byggt och havererade ofta, varför det kallades “den flygande likkistan”. Sverige bör inte köpa begagnad materiel från Italien. Särskilt inte med tanke på tidigare köp och att Italien är det mest korrupta i Västeuropa.
Jag kanske bara är dum, men jag förstår inte riktigt korrigeringen kring hur många tp84 det finns.
Är det så att det finns sex slitna men fungerande, varav ett är konverterat till lufttankning men fortfarande kan användas som transport, eller finns fem fungerande vara ett är lufttankning samt transport?
Blev köpet av begagnade C-130J från Italien av eller lades det på is?
Fann detta:
https://breakingdefense.com/2024/07/sweden-expected-to-make-c-130-replacement-decision-by-year-end-embraer-defense-ceo/