Igår framkom det att företaget Nuctech vann upphandlingen av säkerhetskontrollen på Sveriges största flygplas Arlanda. Företaget har täta kopplingar till kinesisk militär och svartlistat i USA, men vinner upphandlingar i Europa genom att kunna lämna orealistiska anbud (som antagligen backas med Beijings pengar bakvägen). Swedavia utgår från att det gjorts en säkerhetsbedömning uppger man till Aftonbladet.

Swedavias chef för strategiska inköp uppger att Nuctech gav det bästa anbudet i form av bäst påstådd kvalitet och lägst pris. Just lägst pris gör att bolaget tar hem anbud efter anbud på flygplatserna i EU, men förmodligen sker detta genom att bolaget får betalt bakvägen via regimen i Beijing och därmed prisar sig in för att kunna ta kontrollen över säkerhetskontrollerna och det internationella resandet i Europa.
Man kommer kunna kartlägga vem som reser, när och vart, samt förstås var folk befinner sig.
Diktaturen i Kina har blivit världsledande på olika former av övervakningsutrustning och exempelvis ansiktsigenkänning. Så nog blir det kvalitet i övervakningen av säkerhetskontrollen på Arlanda.
Tyvärr innebär det också att du kan räkna med att en rapport om ditt resande och din närvaro går krypterat till Kina i strid med alla lagar och regler. För att undvika ansiktsigenkänningen kanske det kan vara läge att fortsätta köra med mask i säkerhetskontrollen även så här efter Wuhan-pesten förklarats vara ett icke-problem i Sverige.
Dock får antagligen Nuctech även tillgång till alla boardingkort etc, eftersom dessa är vad som används för att komma genom spärrarna innan säkerhetskontrollen. Så du kommer vara loggad med namn och vart du reser ändå.
Chefen för entrperenadinköp på Swedavia säger “det utgår jag från” angående om en säkerhetsbedömning gjorts. Kort sagt vet inte chefen detta utan bara hoppas.
Bolaget uppger att “det är våra kunder som bestämmer vad som händer med informationen”. Vilket väcker frågan om Kina är den egentliga kunden, samt hur kunden Swedavia kontrollerar vad som händer med informationen. För det senare krävs full insyn och tillgång till Nuctechs alla IT-system och inte bara en försäkran från bolaget att de gör som de är tillsagda.
Kinaexperten Jojje Olsson kallar i Expressen Nuctech för flygplatsernas Huawei och påtalar att bolaget aldrig ens försökt förneka sin koppling till makten i Beijing. Han bekräftar också att bolaget får statliga subventioner för att ta marknadsandelar utomlands. I praktiken osund statsfinansierad konkurrens, där aktörer som Swedavias snålhet kommer slå ut konkurrenter som inte sponsras av en diktatur.
Upphandlingen måste naturligtvis avbrytas och Nuctech ska förstås inte få ingå hos anbudsgivare. Det är inte en slump att bolaget är svartlistat i USA. Nuka Nuctechs avtal alltså.
En relaterad fråga kan också vara i vilken mån Kina infiltrerat IT-system som gör att de kunnat se vad övriga anbudsgivare lagt för bud och därmed kunnat lägga sig billigare. Industrispionage och IT-spionage kan användas på många vis.
Swedavia ska nu upphandla WAN och Internetaccess för flygplatserna, samt WAN och LAN för de externa kunder som huserar på flygplatserna. Iaf det senare kan väl Huawei ha goda möjligheter att prisa sig in på, men jag tror inte att Kina än så länge äger svensk fiber. Men det är väl bara en tidsfråga …
19 kommentarer
Jojo, högste säkerhetsansvarige på Swedivia har ju en lång erfarenhet av……nej just det, inte säkerhet!
Blir nog bra det här och återigen klär man av sin totala avsaknad av kritiskt tänkande och bevisar sin fullständiga naivitet.
Verkar helt otroligt. Var är Sunt förnuft?
Den skyldige på Swedavia måste omplaceras.
En anledning till att inte flyga…
Man kan säga som så att upphandling av säkerhetstjänster på flygplatser är inte det enda område som det går att dumpa priserna på och slå ut andra aktörer. Använd er fantasi. En del anbud skrivs under med namnförtydliganden med kyrilliska bokstäver. Bara för att visa att man kan.
Västlänken är ju ett praktexempel, där vinnande nystartade bolag lade en helt orealistisk offert på en del. Systemet fungerar dock så att de får utbetalt för debiterade kostnader (inklusive vinst som delas ut till ägarna) även om de överstiger offerererat pris. Sedan ska de istället betala tillbaka pengarna när projektet är klart. Fast då sätter man bara bolaget i konkurs.
På så vis kan Trafikverket få igenom projekt till en bråkdel av vad de faktiskt kostar, projekt som om den faktiska kostnaden skulle ligga på bordet aldrig blivit av.
Stod nån uppgift om att de lagt sig 30-40% billigare. Ingen som drar näsan åt sig att de kan lägga sig så lågt och har täta kopplingar till militären.
Man tar sig för pannan! Om det här hade varit Game of Thrones hade Sir Ilyn Payne fått jobba övertid.
Nu tycker jag bloggaren inte har riktikt på fötterna för detta inlägg.
Chefen för stategiska inköp försäkrar att man kommer att skriva ett “säkerhetsavtal” med företaget. Och då är det ju säkert eftersom alla, liksom svenskar följer avtal.
Missade du detta om säkerhetsavtalet som ska skrivas? Isåfall bör du göra rättelse.
(Obs kan finnas inori i min kommentar)
Är inte fredsavtalet i Minsk just ett sådant avtal? Fred i vår tid…
Hehe, ja precis och det är ju exakt för att ALLA avtal alltid uppfylls som vi har skiljeförfaranden i SHK 🙂
Skrota LOU, lagen som införde det problem som den skulle få bukt med.
’Det utgår jag ifrån’
Vem skulle ha gjort det, menar han, utan att blanda in säkerhetschefen.
Släpp PowerPoint och var chef!
Bra, då har de med sig väl inarbetade system för loggning av biometrisk data som ansiktsigenkänning etc. Kopplat exempelvis till system för utfärdande av ordningsbot, avstängning från platsen och automatisk publicering på storbildsskärm av återfallsförbrytare. Äntligen får vi bukt med charterfyllon som inte klarar av att vänta på sin tur vid bordning eller idioter som köar till kontroller och först när de väl är framme förvirrat börjar rota efter resehandlingar / pass / etc i sitt ca 1 decimeter för stora “handbagage”. Det kommer finnas omskolningsläger för den typen av ordningsstörande individer i framtiden och vi kommer välja att aktivt inte se den delen av verksamheten för att köerna på Arlanda kommer vara SPIKRAKA och ingen kommer våga något annat än att ha alla papper redo i handen samt tagit av sig skorna och metallföremål i god tid.
Kan vi även införa något slags system som hanterar de miffon som envisas med att boarda tidigt och sen stå och drälla i mittgången medan de dels kränger av sig sin kavaj och dels försöker pressa in sin alltför stora kabinväska i “the overhead lockers”? Det skulle göra underverk för såväl min trivsel som den tid flygbolagen idag behöver avsätta för boarding.
Man kan säga mycket om Ryanair och deras (frånvaro av) standard (och det brukar jag göra), men de lägger i alla fall inte två fingrar emellan när det gäller att tvinga folk checka in det bagage som inte ryms i “buren”. Man drömmer om den dag SAS och andra “riktiga” flygbolag får tillräcklig ryggrad för att göra samma sak…
Om den parametern som styr tilldelning är priset så räcker väl det att vara några procent billigare än konkurrenterna, varför lägga sig 40 % under? Finns det annat begravet i detta förutom säkerhetsriskerna som dolda höga kostnader som Swedavia kommer få betala p.g.a. att tjänstemännen inte bryr sig. En dålig affär eller en bra affär har ingen konsekvens för beslutsfattarn.
Vi kan väl låta dem sköta säkerheten och inpasseringen i Rosenbad också? Det är ju vid det här laget välkänt att det går att smuggla flertalet glocks därigenom utan att det märks, så det är nog i behov av ett nytt billigare och säkrare kinesiskt system.
Å andra sidan, va ska vi resa för? Alla jobbmöten digitalt, lägg krutet på att ha säkra digitala möten.
90% av flygresorna från och med nu kommer att vara ,”att unna sig resor” för lånade pengar,eller instagramkontonresor för lånade pengar, alternativt “rädda förhållande “resor för lånade pengar. Detta gäller alla från vänster till höger men framför allt MP väljaren.
Så va glad så länge det bara handlar om flyget.
Så jag anser, måste man flyga och och leva som man lär tycker jag att man lägger ner både Bromma och Arlanda och tar det miljövänliga nya höghastighetståget, bestämt av Reinfeldt och MP ner till Kastrup och flyger därifrån.
Pandemin har ju visat att det går bra att istället för fysiska konferanser ha digitala, med undantag för politiska möten som tydligen inte fungerar utan hela tiden dras med tekniska haverier. Sen tror jag inte att det går att rekrytera några politiker till EU om dom inte får flyga. Det är bara sina glassiga flygresor dom är intresserade av. Angående vanligt folk som unnar sig resor så har dom ju under pandemin “unnat sig husbilar “för lånade pengar, vi får väl se om dom börjar flyga igen eller om dom ska ner i Europa med husbilarna.
Kineserna är ju bra på säkerhet? Förefaller vara korkat att ge kinesiska staten tillgång till folks resvanor.