En läsare fakturerades ca 400% av sin faktiska elförbrukning i januari från Mälarenergi, som hävdar att bolaget bara fakturerat för det som Ellevio rapporterat in, medan nätägarens Ellevios siffror och faktura visar på normal elförbrukning. Med skyhöga elpriser är det extra viktigt att kontrollera att fakturerad elförbrukning faktiskt överensstämmer med verkligheten och inte bara tro att det är högre elpriser bakom.
Läsarens faktura från Ellevio för januari anger 2 094 kWh förbrukning i januari, dvs ungefär samma som för år 2021.
Fakturerad elförbrukning från Mälarenergi var alltså mer än 400% av den faktiska.
Ett första påpekande om felaktigheten gav inget resultat, utan först vid en formell skriftlig bestridning av fakturan svarade elhandelsbolaget.
Några rutiner för att upptäcka extrema förbrukningsökningar verkar inte heller finnas hos Mälarenergi som skriver till läsaren att man utgår från att värdena från elnätägaren är korrekta.
Läsaren väntar nu på att fakturan ska krediteras.
Då elpriserna varit extrema i vinter är det nu extra viktigt att du som konsument dubbelkontrollerar att elhandelsbolaget inte fakturerar dig fel förbrukning, då den kan vara lätt att missa när elpriserna är så mycket högre. Hade t ex ovanstående fel bara varit 10-20% fel kanske läsaren inte hade reagerat, men nu var det alltså över 400%. Frågan blir hur många fler kunder som fakturerats för fel förbrukning från Mälarenergi eller andra elhandelsbolag och om de har reagerat.
Så kontrollera att det är samma förbrukning rapporterad hos både din elhandlare och ditt elnätbolag. Har även du fått fel elförbrukning fakturerad, kontakta gärna bloggen.
14 kommentarer
Jag läser av min elmätare varje månad och kontrollerar fakturorna mot mätarställningen. Inga felfaktureringar hos mig.
Kollar fakturorna att det som rapporteras av nätbolaget stämmer mot elhandelsbolagets siffror, och att det verkar rimligt. Kollar även av intresse förbrukningen per dygn flera ggr i veckan på app och nätbolagets hemsida.
Haha, månadsfaktura på 2/3 av årsförbrukningen. Mycket rimligt att elbolaget släpper ifrån sig det 🙂
“Naeh han har väl börjat odla knark i alla garderober OCH satt upp ett par serverrack hemma, inga konstigheter”
Har en kompis som var med om det omvända i december. dvs 30% lägre elförbrukning än föregående år. När det garanterat var en väsentligt högre
Han la såklart inte tid att få rätt debitering
Förbrukade 1424kWh i Januari för i medel ca 1kr/kWh utan skatter och avgifter. Har timavläsning så jag körde ved/loggs när priset var som högst. Totalkostnad inklusive skatter ca 3200kr.
Samma hände en bekant, som fick förklaringen “det var visst en bugg i vårt Excel-ark”. Vederbörande bytte snabbt bolag…
Vad är detta för slarv? Det hade ju varit billigare för dig att förbruka 500kWh till? 😉
10 000kWh på en månad. Då måste man köra max vad säkringarna tillåter dygnet runt, typ 14kWh per timme. Är nog rent av omöjligt/orimligt för de flesta.
Någon har väl tillämpat ’good enough’, KBT-knepet som lärts ut till 100.000-tals stressade Svenssons när de inte getts förutsättningar att utföra sitt arbete på grund av neddragningar, HR, usel IT eller av egen bristande vilja och/eller förmåga.
Man kan alltid tillämpa good enough, även en chef på Transportstyrelsen eller Svedavia.
Så går det när organisatoriska tillkortakommanden tillskrivs individen.
Jag var med någon månad i FB-gruppen “Elprisupproret” (eller något liknande). För övrigt en j-a skitgrupp där admin raderade mängder med inlägg godtyckligt så fort det inte handlade _exakt_ om det admin ville att alla inlägg skulle handla om, så jag lämnade den efter ett tag.
I gruppen hände det titt som tätt under december och januari att folk rapporterade in att de fått ordentligt saltade fakturor vad gäller elförbrukning. Tur att man själv mäter “på plats” i elskåpet hemma och kan jämföra om bolaget skulle får för sig att göra något liknande.
Jag är inte förvånad i det specifika fallet. En del initiativ i sociala medier handlar om något annat än sakfrågan.
Trist med ökade elräkningar. Blir ju deflation av det, som de flesta förstår.
Anger dom hög elförbrukning då priset är högt o säger ooops, flåt, vi drar det på nästa faktura kWh mot kWh och då råkar kWh-priset vara lågt och sen på resterande får en summa enl. det låga priset.
På ‘Betamax’-tiden kördes återlämning på det viset, lämnades varan tillbaka av olika skäl med återtag, så försökte säljaren ge tillgodokvitto enl. reapriset om det var just då, en del är fiffiga.
Nej, så fungerar det inte.
Ett troligt förlopp här är att mätvärdesdata skickades från nätföretaget innan nätföretaget framställde sin faktura. I processen för att ta fram fakturan på nätbolaget upptäcktes en orimlig förbrukning och de rättade innan fakturan gick ut. Sånt händer ibland med exempelvis en rundgång på en mätare och det finns processer för att rätta detta.
Elhandelsföretaget har troligen i detta fall en sämre process för att säkerställa orimliga förbrukningar, och därtill betydligt sämre möjligheter att rätta till det.
Därtill verkar mälarenergi har en oerhört dålig kundservice för dessa ärenden.
Det som kunden bör göra är att kräva att mälarenergi begär omsändning av mätdatan från Ellevio och en kreditering/omfakturering av fakturan. Worst case rättas det på nästkommande faktura 1-1 i kr inte energi.