920
Eftersom de flesta vill skylla allt på någon eller några så ställer jag den här veckan vems fel allt är?
Svara här ute till höger, och kom ihåg att det är flersvarsfrågor så du kan både kryssa för oppositionen om du anser att det är miljöpartiets fel, liksom USA om du anser att allt är USA:s fel.
Tyvärr kan jag inte redigera enkäten efter att någon svarar på den, utan att göra om allt från början.
Som vanligt kan jag inte se vem du är eller var du sitter när du svarar på enkäten.
106 kommentarer
Jesus
Alla som erkänner att det är ert eget fel – rätta till det då!
Alla som tycker att det är allas fel eller alla andras fel – skitsnack, jag har inte gjort något så ni ljuger.
Den mänskliga naturen? Dvs oss allihop.
Ja speciellt du din anonyma fegis!
/anonym
nej, inte den mänskliga naturen. den kommer till olika uttryck hos olika människor. en del är mer egoistiska, t.ex.
dessutom har en del människor mer makt och kan ställa till med mer. de som hamnar i maktställning är oftast inte de mest altruistiska – de har ofta en starkare egoistisk drivkraft som gör att de har lättare att tillskansa sig makt.
olo
Jesus sitter på LPT-vård. Har jag läst på internetz.
Tror att Fingal Olsson, psykoanalysen, min slöjdlärare och lapplisorna måste tas med i ekvationen .
I ett begränsat svenskt perspektiv så har Bengt Dennis och Ulf Dinkelspiel fått komma alldeles för billigt undan 🙂
Fingal Olsson, är inte han död?
Nej, han rör ju på sig. Det är Fingal Nilsson som är död.
Lucius Cornelius Sulla
Skulle precis skriva det som 17:15 skrev: det ligger i vår natur.
Det ligger i vår natur att skapa en illusion omkring oss, som vi trivs med, t.ex. att tillväxten alltid kommer att fortsätta. Det ligger i vår natur att underordna oss olika maktstrukturer och säga det som makten vill höra. För om vi gör det så blir vi belönade och klättrar i makthierarkin. Vår kultur är postmodern, i betydelsen att vi lever i ett samhälle präglat av massmedia som avbildar ett massmedie-präglat samhälle. I denna rundgång har vi drivit iväg långt från något som kan kallas "verklighet". Det gäller att bekräfta omgivningens sociala status, genom att själv omfamna normerna. Golf, Thailands-semester och segelbåt. Lån + villa i fina förorten, fina bilen. Vaxas regelbundet. Har människan en fri vilja? Jag tror det var Ibsen som skrev "om du tar ifrån en människa hennes illusioner, så tar du ifrån henne viljan att leva". /Mats L/ASPO Sverige/
Låter som "allas", "ingens" och "medias" fel.
ja, det ligger i er natur. det är därför ni behöver börja hålla på med upplysningsmetoder som taoism och buddhism.
vi som är lite friare håller inte på så där.
olo
Vems fel är allt?
svar: "Pragmatiska" tysta fjantar !!
”The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.”
/Nizze
Men, man kan ju alltid basunera ut hur ädelt man tänker försvara världen i framtiden …..
Jag tror det var Bertrand Russel som skrev att "felet med världen är att de korkade är så tvärsäkra på allting, medan de kloka är så fulla av tvivel…"
"Tvivel" *skratt*…kan man ju försöka ha som ursäkt ….att inget göra är också ett val !! ( som den "pragmatiske o vise" fjanten ofta gör 😉
Mer ärligt är att erkänna att man låtsas att inte se..
http://en.wikipedia.org/wiki/Somebody_Else%27s_Problem
/Nizze
You can ignore reality, but you can’t ignore the consequences of ignoring reality
Vad gör du, Nizze?
Ojoj!
Det är klart att det inte är någons fel. Felet är ett systemfel och det är inbakat i tingens ordning. Kom ihåg att mänskligheten som population inte är mycket intelligentare än jästceller. Som enstaka individer och de system vi byggt upp kanske kan betraktas som komplexa och intelligenta men summa summarum och i slutändan är det inte så stor skillnad på oss och jästceller. Vi tillväxer och förpestar vår tillvaro till dess populationen går under.
Därför är felet ingens, allas och andras.
Håller med 17:44!
Jästceller eller virus – det kanske går på ett ut?
http://www.youtube.com/watch?v=-Na9-jV_OJI
"Det är ditt fel Staffan Westerberg!"
Det är bögarnas fel! 😉
(Källa: Grotesco, ifall någon nu får moralpanik)
/M
http://www.youtube.com/watch?v=T1lvMJ-l0_A
Hardy Nilssons.. hade inte Skellefteå AIK vunnit SM-guld 1978 hade världen sannolikt varit en bättre plats att leva i..
/Tompan
Den representativa demokratin
/Mr G
storföretag
Kapitalismen
/Julia
Det är grupptryckets fel och den svaga självbildens fel. Flocken skenar åt fel håll och majoriteten följer glatt med utan att stanna upp och ifrågasätta.
Sen är det för jäkligt att de få som ifrågasätter sakernas tillstånd blir smutskastade och hånade av elitslickarnas lakejer.
Så sant, vilket påminner mig om Cornu's syn på de som vågar ifrågasätta…
http://cornucopia.cornubot.se/2012/05/haverism-vs-pragmatism.html
och cirkeln är sluten…. =DD
Sandlådans?
Mycket märkligt sk "enkät" när varken Ryssland eller Iran finns med som alternativ.
Klart undermåligt alltså och helt utan värde.
Jag håller med vidsynt. I övrigt finner jag det märkligt att någon som nu förkunnat ekonomi vara religion som man inte kan närma sig på ett naturvetenskapligt sätt, kryddar sin blogg med marknadsanalyser. När han dessutom genom att nu erkänna att det inte är pengar vi har på våra konton, själv ställt sig på samma sida som de han själv utnämnt till haverister. Som någon skrev, cirkeln är sluten.
I det stora hela har jag ingen aning, men efter det att vi kom överens om följande självklarhet inom vår familj, flyter livet på utan några större störningar.
"Kvinnan har alltid rätt, mannen är alltid skyldig."
Jag kryssade att det är de fattigas fel, och medias. Problemet är framförallt att folk inte begriper basala resultat inom vetenskapen, framförallt nationalekonomin. Exempelvis tillgång/efterfrågan och dess konsekvenser för lönebildning, handel mm. Denna brist på förståelse är socialismens och protektionismens livsluft, och därmed det största hindret för mänsklig utveckling.
Kom inte dragandes med den där skiten. Corny säker att ekonomi är religion inte vetenskap. Skäms. Här hos Corny rättar vi oss efter vår store ledare.
Höll på att sätta söndagsdrinken i vrångstrupen! Ekonomi är vetenskap?!!!!
/Ingenjören
Ingenjören: Ja. (Jag är civing själv, apropå det.)
Det förvånar mig att ingen länkat till Räserbajs trallpunkklassiker Sossarnas fel
/A
felet ligger hos de som tror att de kommer att ha det varm när elnätet går ned men glömde att cirkulationspumpen går på 230V
Andras: Robert Lind i Kramfors.
Den va lätt. Människan.
felet är att det har blivit för lätt att inteckna andra människors framtid, utan att de själva förstår det, mumma för de som vill bestämma, men inte ta något ansvar, och när när allt har kommit till vägs ände har de själva dragit därifrån, alltid någon intet ont anande underhuggare som blir glad för en befodran och tacksam att det änteligen är hans tur i livet.
Felet är avregeleringen av vissa bransher som exempelvis finnanssektorn. Egentligen är det inte bankernas fel att det blivit som det ät. Det är alla miljontals idioter som tagit för stora lån. eftersom folk (inta alla) är idioter och tar beslut baserat på gruppbeteende och reklam så borde vissa bransher vara regleredade så att inte den stora massans korkade beslut får konsekvense som bostadsbubblor m.m. Finnanssektorn är felet eftersom den lurar folk att ta för stora lån.
Vem är det som rånar dig på 75% av dina inkomster? Vem är det som reglerar "allt"? Vem är det som har raserat försvaret? Vem har sett till att vi har hälften så många poliser som EU snittet? Vem har sett till att vi har en planekonomisk sjukvård med minst antal vårdplatser/inv? Vem? Listan kan göras betydligt längre. Våra inkompetenta politiker så klart. Framför allt socialdemokratin.
När jag idag såg ännu en tabell över ländernas statsskulder så slog det mig att det aldrig presenteras vilka länder som har de största fordringarna. Om ett land har en skuld så måste väl ett annat ha en lika stor fordran etc.
Är det någon som sett en översikt på detta? Jag hittade nån site som visade att Saudi hade + 40 mdr USD 2011 ( http://www.tradingeconomics.com/saudi-arabia/current-account ) och att China verkade ha 305.4 mdr USD 2010 ( http://www.chinability.com/CurrentAccount.htm ).
Vore intressant om någon sett en översikt över detta över alla världens länder?
I Europa så är det "City" som blir sittande med skiten i knät, dvs Londons finansdistrikt och med det Storbritannien. Kina, Saudi, London. Typ.
Mycket av fordringarna ägs av privata aktörer och inom samma land.
Det finns ju statistik på hur belånade svenska folket är – så om inte näringslivet i sverige är fordringsägare så ligger skulderna hos utländska fordringsägare.
Det borde gå att få tag på hur belånade folken i andra länder är och även hur det ser ut för företagen i respektive land – då bör allt summera hop till noll (nästan iaf – geldenärer och borgenärer kan ju ha lite olika syn på det hela).
Fxn vad skoj, kängor åt höger och vänster, upp och ned. Skulle satt ännu fler kryss men skulle då orsakat kryssinflation, och skulle jag orsakat inflation skulle jag även haft delaktighet i världsskulden.
Jag saknar Olof Palme som svarsalternativ. Han är skyldig till mycket ont.
Allt är Mona Sahlins fel. Simple as that!
Jag kryssade i "ingens" och "allas", men så såg jag att det fanns "genusvetarnas" också och då lade jag till det för säkerhets skull :-).
Pelle
Mina personliga problem kan inte skyllas på någon och jag har inga ekonomiska problem.
Hade jag haft ekonomiska problem och varit tvungen att bara välja en orsak så hade jag valt kortsiktigt tänkande.
Det kortsiktiga tänkandet är invävt i den fria marknadsekonomin och demokratin. Att den finns där hänger ihop med den mänskliga naturen.
Vi kommer alltid att uppfatta kortsiktig girighet som mer tillfredställande än den långsiktiga. Man kan likna det vid socker. Det är ingen tillfällighet att vi hellst, om vi fick välja, köper vitt bröd med 10% socker istället för det grova med långsamma kolhydrater.
Samma sak när vi rösta, vi röstar på dom som lovar mest sockerrus efter valet. De långsiktiga konsekvenserna får bli ett senare problem.
Eller när anonyma fonder är tysta i företagens styrelserum medan ledningen beskriver sina planer på att investera i Kina. Det långsiktigt tänkande kinesiska "kommunist"-partiet kräver en kinesisk "partner", som i nio fall av tio stjäl intellektuellt kapital.
Fondens ledning vet detta liksom företagsledningen, men dom bryr sig inte, eftersom bonusen idag betyder mer än företagets och landets framtid. Bättre en bonus i handen än en intakt Astra forskningsavdelning i Lund. Om någon råkar dra in landets intresse så blir h*n garanterat arbetslös och stämplad som paria.
Politikerna i väst begår ett stort misstag när de tror att det som är bra för företagen är bra för landet. Den sanningen gällde på 1800-talet när ägandet var styrt av långsiktiga industrialister som investerade vinster inom landet. Bonussystemet och fondsparandet har medfört att landets och företagens intresse har gått skiljda vägar. Detta eftersom företagen omvandlats från att ha varit nationens fundament till ett simpellt instrument i händerna på kortsiktiga kapitalisters nästa sockerfix.
Vi är alla skyldiga till kortsiktigt tänkande.
När facken begär reallöneökningar så är man fullt medvetna att det kommer innebära fler jobb flyttar utomlands. Skit(tänk inte på SD) samma! Vad det handlar om ytterst är fackens existensberättigande.
Reallöneökningar, frikopplade från produktivitetsökningar , in absurdum.
Hur länge kan detta kortsiktiga tänkande fortsätta?
Svar: Det kommer fortsätta tills det sista forskaren omvandlats till en hamburgervändare.
RESET
Kinesiska företag börjar outsourca löpandebandjobb till Sverige.
Du är ute och cyklar. Det är bra för alla att Kina och Indien får rejält med direktinvesteringar och tar sig upp ur fattigdom. Nationstänkandet suger och företag gör helt rätt i att strunta i sånt gammalt unket mög.
Håller med om facken annars.
Lite inspiration till framtida inlägg:
"Äldre utan skuld ska lockas att låna
Var tredje person över 55 år som äger sin bostad har betalat av sina lån. De är nu heta byten för aktörer som erbjuder seniorlån."
http://di.se/Artiklar/2012/5/20/267822/Seniorlanguldkant-eller-skuldfalla/
Inget fel med att ta ut en pant på sin tillgång om man nu råkat amortera för mycket.
Förklara för mig exakt vad har man att förlora på det? Eller vad har samhället att förlora på det?
Dessa torde ju vara den säkraste typen av lån. Man vet ungefär vad man har för inkomst (pension). Man håller sig väl inom säkerhetsmarginalerna och man vet att panten löses ut om en ganska snar framtid.
Den kategori som ökar mest i kronofogdens register är pensionärer som antingen haft otur eller levt loppan utan att tänka på framtiden. Fy helvete vilken samhällsslakt vi har framför oss.
och nu när vi har fått skälla av oss lite, finns det någon som som har några konkreta seriösa lösningar på det hela, tänker då förstås närmast på euro-problematiken, vad skulle t.e.x hända om Tysklannd går ur och eventuellt efterhand kanske något eller några fler starka ekonomier, skulle inte detta kunna ge en konjuktur-uppgång i de svagare zonerna, så att det på något vis uppstår en balans i det hela,… för och nackdelar, någon kunnig.
Cornu borstar tänderna.
Fel och fel, men rätt?
Permakulturdagen till ära ges denna intervju
http://www.youtube.com/watch?v=98FiOyF5LLE
Hej alla!
Jag har röstat lite nu och då här. Detta är första gången jag kommenterar här.
Något jag funderar över är hur stor makt gubbarna och gummorna som träffas i hemlighet på sina så kallade "bilderberg-möten" egentligen har. Om man tänker sej att det finns en grupp människor som har makten över FN, IMF m.fl. så tycker jag att man skulle kunna välja NWO (New World Order) här på sidan.
Jag valde Allas, EU's, FN's, OPEC's och Bankernas. Alla tillåter medvetet eller omedvetet NWO, och NWO jobbar inom EU, FN e.t.c.
Bara en tanke. 🙂
"Konspirationens" finns som alternativt för den som tror på konspirationsteorier.
Allt fel är kvinnors huvudvärk.
Allt är mitt fel!
Felet är människans och att vi inte förstår vad de sju dödssynderna är för något.
Om vi höll oss borta från dessa åtminstone den som är den värsta vilket är GIRIGHETEN – ty för girigheten offrar vi allt.
Girighet är den farligaste drog som finns.
Alkohol narkotika sexualitet är inget mot suget för de som drabbas av just GIRIGHET
Saknade globaliseringen som alternativ.
Allt är nämligen dens fel, plus att äganderätten verkar ha nedgraderats i folks medvetanden.
Det var bättre förr. speciellt nostalgin. 🙂
Särartsfeministerna.
Jag vill hävda att det är medias fel som inte bevakar folkets intressen på ett tillräckligt sätt. Hade folket varit mer medvetna om EU, politiker, skuldkrisen med mera, så hade detta aldrig hänt. Politikernas förslag hade inte gått igenom om det fanns en välfungerande kritisk granskning och en objektiv debatt kring de förslag som ges. Detsamma gäller företag som förstör miljön, evig tillväxt osv. osv. Som privatperson finns inga möjligheter att följa politiken på alla nivåer och inte finns det några medier man kan stödja som kan gör det åt en heller.
Som jag fattat det var det USA och deras banker som startade karusellen med bl.a. subprimelån som folk med för dålig ekonomi nappade på. BLT in extremis!
Hur sedan QE1…n påverkar omvärlden ligger utanför min förståelse. Är det mest ett påhitt för att minska dollarns värde, så att Kinas dollarförråd blir mindre värt?
Kommentator vidsynt efterlyste Ryssland och Iran som alternativ. Ryssarnas rustning och grepp om gasleveranser är inte helt kul, men jag ser ingen inverkan på dagens oro. Iran gör åtminstone inte än så länge ingenting som de inte har rätt till enligt internationella avtal och lagar. Då vore det nog mer befogat att nämna Israel, men mer som ett hot om eskalerande kärnvapenkrig i framtiden än som en orsak till sakernas nuvarande tillstånd.
Kina ges som ett alternativ som orsak till den stora oredan. Jag kan snarare tänka mig att Kina blir vår räddning när de allt mer övergår till innovation och i stället lägger ut produktion och arbetstillfällen till konkursade EurUSA.
Vår Borg är oss en mäktig Gud, ekonomiskt. Utse honom till global finansminister, så fixar han det.
Vad beträffar min privata situation har jag aldrig skyllt på någon annan, utan står för mina misslyckanden såväl som framgångar.
Jag anser att det är en blandning av människans natur att sträva framåt och sätta sig själv först, girighet och maktbegär. Samt att de som inte strävar framåt gladeligen underkastar sig för att slippa bekymmer, det ligger i år natur. Krydda det med några individer med psykopatiska drag som kliver extra mycket och hamnar på styrande positioner och utövar sin makt över massan.
När sedan dessa sjuka individer pratar med varandra och tillsammans bestämmer sig för att kliva på världen, ja, NWO/Bilderberg/FN/etc. så är det upplagt för kaos.
Pengar styr också allt, pengar, makt och girighet. Då bankerna ändå äger allt, äger de därför politikerna också. Direkt genom pengar, indirekt genom media. Folket är för dumt för att fatta.
I toppen sitter ändå en psykopat.
Det är bara amerikanska extremister av allra jävligaste sorten som tar med FN och Romklubben i sådana här uppräkningar. Det är ondskan själv som talar i den sortens kommentarer.
Allt är fan allas fel. Jämt. Inget är ingens fel. Någonsin.
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Sluta smutsa ner. Tillbaka till Flashback med dig, troll.
HAHAHAFörklaravaddumenarHAHAHA…
Avluta med namn och nummer.
Det var väl judarna som startade andra världskriget också förmodar jag. Den tesen måste väl konspirationsdårar och nazister lyckas leda i bevis på något sätt.
Andra världskriget var ett krig mot kapitalismens värderingar och Judarna bara representerade dem, religion eller annan folk tillhörighet hade inte med saken att göra.
Utan ordentliga omfördelningar från rika till fattiga så ackumuleras förmögenheten på toppen tills en våldsam lösning är ända utvägen.
Hets mot folkgrupp raderat.
Undrar om dom har kopplat in internet till Mangs dator i cellen?
@06:39: Det är inte många som erkänner att nazismen, även nynazismen, är en socialistisk företeelse, men det gör du. Hatten av för det! Sen har du fel när det gäller omfördelning, men det kan vi lämna därhän.
06:39
"Andra världskriget var ett krig mot kapitalismens värderingar och Judarna bara representerade dem, religion eller annan folk tillhörighet hade inte med saken att göra."
6 miljoner judar mördades inte därför att räntan var för hög.
Hatet var väldigt specifikt uttryckt mot alla människor av underlägsen ras, dit räknades judarna och alla som inte var germaner enligt nazistisk raspolitik. Enligt den politiken så var judarna först och främst en distinkt etnisk folkgrupp och inte ett teologiskt begrepp. Länderna som hade atlantkust ägde halva världen och Tyskland ville ha sin "rättmätiga" slice av världen.
Detta var deras priolista.
1: Lebensraum
2: Rensa lebensraum
3: Mera lebensraum
De tyska industrialisterna klagade inte, vilket är konstigt om nu kriget verkligen var mot kapitalismen.
@jeppen… så blir det när man gått flumskolan, och har för sig sagor som du gör. Enl den skolan så är även kyrkan socialistisk. i verkligheten så är nazismen en högerideologi.
@Daniel: Är det därför den heter nationalSOCIALISMEN, hatar krämare, vill förstatliga banker, gruvor mm? Socialister älskar fraktionsbildning och nationalsocialismen är bara en ytterligare fraktion i mängden. Studera gärna Marx retorik i några av hans mer judehatande texter. Det är lättgooglat.
nationalsocialismen var korporativ och antikommunistisk. Dom gillade privat ägande och detta finns det många bolag som drog nytta av. GM är ju bland dom mest kända, eller är GM socialister enl. dig? Siemens? BMW? Continental? Mercedes? Dom var inte så stor anhängare av statliga företag utan föredrog att dom ägdes privat.
man lade in socialist i namnet bara för att locka väljare på 30-talet. Bara får att något heter en viss sak så betyder ju det inte att det är det. DDR var ju enl. dig demokratiskt för det hade detta i namnet. Likaså är alltså Gamla Ullevi en gammal arena enl. dig.
Alla fraktioner är givetvis anti gentemot de andra fraktionerna. Nassarna gillade privat industri eftersom industrialisterna gjorde exakt som de sa under dödshot, och det var ju praktiskt. Inte konstigare än att Wallenberg och andra storkapitalister tjänat på sossarna. Enkelt och bra att hålla koll på några stora. GM trodde jag var amerikanskt…
Du kan se även i moderna nasse-partiers partiprogram hur de har en massa socialistiska idéer för sig, återigen, angående banker, gruvor, energiproduktion mm. Och återigen, studera gärna Marx retorik.
Det var snarare så att industrialisterna älskade Hitler för dom tjänade pengar på honom… enklare än så är det inte. GM var ett av dom bolagen som tjänade gott på Tyskland, dom köpte Opel 1928.
Att påstå att det var under dödshot är företagarnas bortförklaringar.
Och när du pratar om Marx så har du ingen aning vad du pratar om. Har du läst Marx böcker?
Visste du att det mest nazistiska partiet i Sveriges riksdag var centerpartiet?
De företagare som privilegieras av staten är förstås nöjda med det – så är det alltid. Det är just därför vi behöver en stat som håller tassarna borta istället för en (national)socialistisk stat.
Jag vet precis vad jag pratar om när det gäller Marx. Centerpartiet, javisst, men än sen? Du försöker blanda bort korten. Man ska ha rätt stora skygglappar om man inte ser att nationalsocialismen är en socialistisk ideologi. Jag nöjer mig så – detta känns off-topic och du lär ju inte gå med på att se verkligheten som den är oavsett vad jag säger.
Underbar rubrik och omröstning!!! Kommentarerna gör detta till söndagsunderhållning av högsta klass. 🙂
Andras fel…
Cornucopias fel alltså.
Absolut, det är Cornucopias fel, vems annars.
Konstig fråga! Man får börja med att rannsaka sig själv först och inse att man har sina egna egenheter,fel och brister och utgå från dom innan man skyller(projicerar) på andra.
Det finns igen idealisk och perfekt människa, land eller värld.
Rekomenderar boken:The Law of Attraction, http://www.hayhouse.com.au/details.php?id=2737
en hjälp att förså sig själv och hur man inverkar på andra.
Visst finns det personlighetsstörda människor som ställer till jävelskap, det rör sig om 3-4% av befolkningen.
Själv anser jag att allt är konservatismens fel. Finns inget så utvecklingshämmande som konservativa såsom moderater och USA samt Merkel och Cameron. Allting var alltid bättre förr (dvs innan dom hade makten).
Det gläder mig att så många likt mig förstått att det är politikernas fel (de har fått flest röster här). Och sålunda de människor som ger politikerna makten, vilket är majoriteten av världens population. Ett socialistiskt problem helt enkelt, oavsett om ni väljer att kolla socialisterna för konservativa eller socialliberala. De är alla socialister så länge de vill bestämma över andras liv.
Socialismen måste vara världen äldsta ideologi, alla människor i världen som vill bestämma över någon annan är socialist, alla föräldrar är socialister, alla präster, företagare med anställda, trafikplanerare, bostadsrättsföreningar, militära befälhavare, kungar och kejsare, adel, aktiehandlare.
Med en värld bestående av nästan 100% socialister så är det ett under att du överlever…
# 07:26 Väx upp och fatta att folk inte kan göra precis som de vill i den här världen.
Daniel: Företagare, bostadsrättsföreningar och aktiehandlare jobbar med frivilliga avtal. Det är väsensskilt från vad statsmakten typiskt sysslar med.
Annars håller jag med om att vi nog bör fortsätta skilja på frihets-hat på den ekonomiska axeln (socialism) och frihets-hat på den sociala axeln (konservatism). Annars blir nog diskussionen för rörig.
jag raljerade över vad Johan Lindén skrev där alla som vill bestämma över någon annan är socialister. Det finns många företagare som vill bestämma över andra, likaså bostadsrättsföreningsstyrelser och aktiehandlare. Alla som säger åt någon att göra något bestämmer ju över detta om den åtsagda lyder.
det finns några få "liberalextremister" som hänger här som ser socialister i varje gatuhörn. Alla från nazisten Mangs till Reinfeldt och AFA och blogginnehavaren. Det är foliehattsvarning på en hel del av dom som kommenterar här…
Det heter "libertarian". Det är inte konstigt att man ser socialism i varje gathörn eftersom Sverige är Sverige och socialismen är en djupt rotad del av vår kultur. (Det är inte konstigare än att vi har "kristen moral" även om vi inte tror på gud.) Det är ingen slump att vi i riksdagen har ett kommunistparti, ett nasseparti, ett kristkonservativt parti och 5 socialliberala partier. Och de tre udda partierna är ganska socialliberala de också, för annars skulle de inte få några röster.
Fast vilka är socialliberala? 6 partier vill ju införa polisstaten genom alla möjliga övervakningslagar…
Libertarian är en konservativ ideologi, helt att jämföra med tepåserörelsen i USA. Conservapedia är deras faktarum, vilket jag tror att du också har hämtat en del fakta ifrån.
Du kan nog räkna ut vilka som är socialliberala baserat på det jag skrev. Socialliberal betyder att man som politiker gör vadf-n man vill, fast lite lagom i mitten sådär.
Att libertarian skulle vara konservativt är nonsens. Återigen, att vara libertarian är att vara för frihet både ekonomiskt och socialt. Socialism är att vara för ekonomiskt tvång. Konservatism är att vara för socialt tvång. Två axlar, mycket enkelt, du borde kunna lära dig.
Folket är nog rätt så klokt, de värsta stolligheterna politikerna hittar på skulle nog kunna undvikas med mer direktdemokrati.
Ja, det är pinsamt att vi inte har mer av det 2012.
Felet just nu är att kapitalet går inte att värdesäkra mot inflationen så man försöker pumpa upp och pumpa upp för att slippa se pengarna gå upp i rök. Vem som gör det? Den som kan. Eller Alla.
Så om inflationen inte fanns skulle folk plötsligt inte sträva efter maximal avkastning? Eller hur menar du?
Demokratin – då Du inte kan ställas till ansvar för konsekvenserna för Ditt röstande.
Det gör att Du kan rösta hur kortsiktigt eller egoistiskt som helst, utan minsta ansvar.
Givetvis utnyttjar politikerna detta till bristningsgränsen för att själva bli omvalda. Det valfläsk Du serveras, backas upp av rena lögner om hur bra förslagen är och givetvis förnekas alla negativa konsekvenser, eller tigs ihjäl.
Förutom att ge sig själva goda löner, har de fixat lagstiftning och praxis så att de själva ej har ens det minsta lilla ansvar eller, än mer otänkbart, på något vis skulle kunna ställas till ansvar.
Det enda en politiker, som gjort bort sig riskerar, är att bli landshövding eller, om hin luktar alltför illa, ambassadör i ett avlägset land.
Det sägs att makt korrumperar, men makt UTAN ansvar måste vara värre.
Jag saknade alternativet att det inte är något fel…
Det är socialismens fel förståss. Alla socialister begriper inte vad frihet är. De lider av hybris allihopa och tror sig veta vad varje enskild människa vill i sitt liv.
Varenda jävla gång en socialist skall bestämma något för att framhäva sig själv hur fantastisk underbar just h*n är kränker h*n någon annans frihet.
De snackar om att friheten har ett pris och det har de jävligt rätt i, men inte som de tror, för de är ju socialister och vill allas väl. *obs ironi*
"Here is my guess," Banaschar said. "They discovered a technology that was too successful. Ended up killing every animal they saw, until none were left. Why? Because we are all equally stupid, just as shortsighted, twenty thousand years ago or tomorrow, makes no difference. And the seduction of slaughter is like a fever. When they finally realized what they'd done, when they all began starving, they blamed their tools. And yet," he glanced across at Fiddler, "even to this day, we thing efficiency's a good thing."
Saknar ytterligare ett kryssalternativ där "girigheten" är specificerad.
Språket (begreppsförvirringen för ord såsom exempelvis socialism, kommunism, kapitalism, fri marknad, liberalism, kollektivism, osv),
Gruppbildningen (Att vi ordnar oss i grupper som vänder sig mot andra grupper. Polariseringen. Exempelvis att vi stöter ut oliktänkare och utseendemässigt annorlunda människor istället för att försöka förstå och umgås med dem. Att vi pratar nedvärderande till andra grupper istället för att umgås med dem och dela med oss av vår kultur. Det skapas en mångkultur med stor konflikt mellan kulturerna. Titta bara på konflikterna mellan sanningsrörelsen, ateister, humanister, vetenskapsmän, religiösa, svarta, vita, penninghaverister, pseudovetenskapliga kvacksalvare, osv),
Girigheten (Att vi exempelvis försöker skapa ett banksystem där man kan investera riskfritt på något som kallas "sparkonto". Antingen riskerar man sina pengar och får avkastning eller så sparar man säker till nollränta. Vi kan inte göra båda sakerna samtidigt och tro vi har ett stabilt banksystem. Vi behöver separera sparande och investerande i sinnet hos människor.),
Språket, en gång till (Ekonomer vill samma sak men uttrycker sig på olika sätt. I princip alla vill ha fullt kapitalkrav för banker. Men de uttrycker det med olika språk. De vill separera sparande och investerande.),
Språket, ytterligare en gång till (Definitioner på vad som är pengar och vad som inte är pengar. Många vill kalla fordringar för pengar, detta eftersom fordringar på en bank (en positiv kontobalans) kan överföras till andra som har konto i samma bank. Och då uppstår problem att kommunicera med de som inte vill kalla fordringar för pengar. Hela "pengar ur intet"-diskussionen handlar om oenighet om hur begreppet pengar ska definieras.),
Människor som tror sig ha lärt sig allt i ett ämne. Som inte vill försöka förstå vad kritiker försöker poängtera i sitt eget språk. (Känslan att vara lite finare och bättre än andra och vägra försöka förstå vad omgivningen missförstår eller försöker kritisera. Åsikten att "mitt språk och mina definitioner på mina ord är de rätta och enda sättet som jag accepterar när någon ska prata med mig, alla andra språkbruk stöter jag bort och nedvärderar."),
Människor som inte förstår att ett ord kan ha en helt annan betydelse när någon annan använder ordet. (Mer språkliga missförstånd)