Som boende några kilometer utanför “Fukushimazonen” kring Sveriges idag mest felplacerade kärnkraftverk, Ringhals, så damp idag Pravda propaganda en informationstidning från Ringhals ner i brevlådan.
När Ringhals havererar så blir det inte osannolikt att se allt arbete man lagt ner på gård, skog och bostad gå om intet och allt förfalla till värdelöst. Kanske blir man erbjuden ersättningsbostad i någon barack någonstans, men Ringhals eget ansvar sträcks till några miljarder, inte ens tillräckligt för att ersätta villorna i den närmaste större byn (Åsa).
Det är alltid intressant när någon kostar på rätt mycket pengar om att informera om hur ofarlig deras verksamhet är. Man kan ju läsa allt som man vill. T ex uppfyller man nu “moderna säkerhetskrav”, dvs för något år sedan så gjorde man inte det. Vilket ju är så intressant, eftersom svensk kärnkraft alltid är så säker enligt dem själva. Tydligen uppfyllde man inte moderna säkerhetskrav fram till nyligen, men tidigare påstod man även då att reaktorerna var säkra. Säkerhetsarbetet är på “frammarsch” heter det också, dvs det var tidigare satt på undantag.
Om verksamheten är riskfri, varför dimper det ner en tidning om hur ofarligt det hela är i min brevlåda? Något motsvarande har t ex inte kommit från Ringhals granne Värö Bruk. Betyder det att de är fullkomligt livsfarliga?
Beskedet i tidningen är att man hoppas kunna fräsa vidare till reaktorerna är 60 år gamla, enligt devisen går-det-så-går-det. Lite avfotograferingar av informationstidningen nedan, ni får nöja er med rubrikerna enligt nedan. Något uppslag blev för suddigt och jag orkar inte lägga göra om proceduren.
Ringhals ägare hoppas alltså att deras gamla Volvo 245 skall få köra vidare i ytterligare ca 30 år.
Föreslår förresten att alla kärnkraftsförespråkare köper hus i t ex Åsa. Nära havet, vacker natur och vacker utsikt. Lev som ni lär! Och ni får antagligen en trevlig tidning från Ringhals också och har nära till kraftverket, som bjuder mottagare av tidningen på en trevlig liten tågersa med eltåget runt anläggningen. Och fika! Glöm bara inte att ta med en dosimeter och gärna även en motsvarande Geigermätare för sakens skull, så ni kan kontrollera om det råder förhöjt stråltryck när ni vistas i området. Det bör inte göra det. Sägs det. Men kan dammsugare börja brinna så…
Angående dammsugaren så ställs frågan på framsidan Vems var felet? Men svaret inne i tidningen verkar vara “vet inte”. Ingen ansvarig pekas ut och tvärt om framkommer det att ingen visste vem som ansvarar för vad och min slutsats är därmed att ingen var ansvarig alls och det var ingens fel. Det känns tryggt tycker jag! Ingen vet vem och ingen vet varför och alla skyller ifrån sig. Och ingen svarar på frågan från framsidan.
Till Ringhals – all reklam är bra reklam, eller hur? Här är tidningens om PDF för er andra som vill läsa.
Sedan måste jag förstås ta upp genusperspektivet här. Man får “möta sex av de anställda” på Ringhals, sk ringhalsare. Men bara två av dessa sex är kvinnor. Vilket får mig att undra över de patriarkala strukturerna här och könsmaktordningen. Är inte bränslestavar och styrstavar som förs in väldigt maskulint? Borde det inte tillsättas en ordentlig utredning som syftar till att konstruera om reaktorerna så att mer politiskt korrekt två (eller 3+) honor förs ihop istället för att stavar stoppas in i olika hål. Helt klart ett problem där och jag ser fram emot hur några hundra miljoner i forskningsanslag snarast anslås till att få bort fallossymbolerna inom kärnkraften.
Och varför sex anställda? Det känns också könsförtryckande. Idag är det mer politiskt korrekt sexfri provrörsbefruktning som gäller. Då behövs inte sex. Ringhals kunde här valt t ex sju anställda istället för att förstärka gammaldags sociala konstruktioner som sex.
Även själva kraftverksinneslutningarna pekar maskulint uppåt i landskapet och en mer politiskt korrekt variant vore någon mer flat konstruktion.
På tal om kärnkraft och genus (eng gender) så har Tanja Bergqvist skrivit en debattartikel hos SVT Debatt, där hon bland annat citerar Svensk Kärnbränslehanterings AB årsboks genusbilaga. För att förstå att kärnkraftsindustrin, speciellt frågan om slutförvar och bränslehantering, hanteras genuskorrekt så citerar jag samma text nedan.
“Internalisering kan sägas innebära en inkorporering av externa värden – att kvinnan som individ tar in någon annans värderingar i sitt eget värdesystem och ersätter sina egna värderingar med någon annans. Hur detta empiriskt beläggs och teoretiseras kring, är en av de stora utmaningarna för kvalitativ genusteoretisk och feministisk forskning. Är ett handlingsmönster ett ”sant” handlingsmönster hos en individ eller är det internaliserat?”
Det känns tryggt att Svensk Kärnbränslehantering fokuserar på det viktiga i verksamheten.
94 kommentarer
Antar att du står i begrepp att sälja hemmet och flytta, ingen kan väl leva med den osäkerheten som du känner och du ju på många sätt lever som en prepper.
Mycket bra som vanligt!!/Snart ett tomt Tokyo
fyra sekunder att hitta tidningen via google som pdf .fil på deras hemsida
Pest eller kolera, Ringhals eller sopor från Neapel..
En välförtjänt näsknäpp. En tidning full med floskler.
Nya generationen kärnkraftverk går att köra på gamla atomsopor (270.000 ton) och kan försörja hela världens energibehov i 72 år och minskar lagringstiden från 100.000 år till 100-tals år, lagringsvolymen minskar med 99%, allt enligt MIT i USA. Kina bygger fabrik och skall serietillverka kärnkraftverk i containrar på löpande band. Forskningen har gått fram ordentligt sedan 1960-talet, det är bara Sverige som sover. Energiproblemen är i princip lösta.
Ett kinesiskt kärnkraftverk i en container i varje stad runt om i världen, som vid behov kan fjärrutlösas från Peking, det vore väl poff…
Och när ser vi dessa fina nya kärnkraftverk i drift i större skala?
Här är en blogg som följer med i kärnkraftsutvecklingen och det är full fart minst sagt. Företag i Ryssland, Kina, Indien, etc har tecknat flera nya order efter Japan. Det är bara EU och Tyskland som går baklänges och stänger befintliga kärnkraftverk och satsar på vindkraft som inte fungerar och tvingas dra igång nya kolkraftverk i stället.
http://gunnarlittmarck.blogspot.se/
Här finns alla nya kärnkraftsteknologier beskrivna. Vi behöver nya generationen bara för att städa bort alla gamla farliga atomsopor som måste lagras i 100.000 år, det finns 98% uranbränsle kvar att använda, med ny teknik återvinns det mesta och lagringstiden minskar till 100 år. Det räcker de närmaste 100 åren, sedan finns Thorium och det räcker 1000-tals år. Energikrisen är löst, nu gäller det att utveckla och tjäna pengar om bara våra politiker kunde ta sig ur CO2 idiotin.
CO2 är inget miljöproblem, det blir lite varmare och lite grönare inga klimatkatastrofer enligt oberoende seriösa forskare utanför IPCC:
http://www.unt.se/debatt/vaumlxthusgasers-inverkan-aumlr-ringa-147615.aspx
Hej! Cornu, du som verkar ha koll på det mesta, vad är en Torium-reaktor, för och nackdelar och hur funkar den /novis.
Hört talas om Google?
Bra att du skriver om detta, påminner mig om att jag behöver köpa nya jodtabletter. Mina gamla är nog utgånget datum på.
http://www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukter/common/produktinformation.aspx?Varuid=111536
När du behöver dem är de redan slut på apoteket. Billigt sätt att försöka rädda sina barn när det går illa.
/ Lowrisk
Hur kan jodtabletter få utgånget datum??
Kanske använder de något bindmedel för att hålla ihop dem. Vet inte.
/ Lowrisk
Eller för att få omsättning i lager och sälja mer. Varför inte säkerställa merförsäljning om man kan.
137:-för 10 tabletter, ett verkligt ockerpris.
Tabletter som, inklusive blisterförpackning och färgglad kartong, måste kosta långt mindre än 25 öre per 10-förpackning.
För apoteken kommer ett kärnkrafthaveri att att bli den verkliga lottovinsten.
I bulk kostar kaliumjodid 350-400kr/kg
Priset har gått upp 30-35% efter Fukushima.
Inte 137:- för 45mg dock 🙂
Tabletterna är receptfria och blir inte för gamla, enligt FASS
"Hållbarhet Minst 5 år. Tabletterna kan efter en tids lagring bli gulfärgade. Detta påverkar dock inte den skyddande effekten."
Kaliumjodid
Precis, kaliumjodid kan jämföras med vanligt bordsalt, det åldras inte. Orsaken till bäst före-märkningen torde vara att det klassas som läkemedel och "behöver" då bäst före. USAs strålsäkerhetsmyndighetet konstaterar att det inte åldras och ger till och med råd om hur delstater ska kunna förlänga bäste före:
http://www.nrc.gov/about-nrc/emerg-preparedness/about-emerg-preparedness/potassium-iodide/ki-faq.html#kiexpired
Scoo, bra länk!
För de som vill veta mer om Kaliumjodid och hur det används vid nukleära olyckor så finns det 262 sidor att läsa från amerikanska vetenskapsakademierna.
"Distribution and Administration of Potassium Iodide in the Event of a Nuclear Incident", 2004.
http://www.nap.edu/catalog.php?record_id=10868
kärnkraft. mitt uttryck är atombombskraft, för samma idiotiska företeelse.
För svenska myndigheter är ingen galenskap omöjlig!
Upptäckare av jod: fransmannen B Courtois
Lustigt nog betyder ( dagens fransklektion!) detta ord" höviskt uppträdande mot damer."
Att beröra (Sic) damernas anatomi på det sätt herr bloggaren här gör sig skyldig till väcker mindjupaste…
Eller kanske borde ha gjort det!
President Kennedy ville visst besöka trenne kaviteter på varje dam-påstås det.
Skepparn
Och Sverige tuffar på och importerar el motsvarande 3 reaktorer (http://elstatistik.se/) fast nio av tio reaktorer är igång. Här skulle en kraftfull satsning på genusblad till folket kunna lösa problemet, åtminstone för de som har vedspis att elda genusblad i.
Diagrammet visar väl ändå _export_ på ca 3,5 GW, inte import. Eller tolkar jag diagrammet fel?
Du vet, det som är under noll, som kallas minus, räknas förstås även som export. Så du har rätt. Sverige exporterar minus 3,5GW.
Gahh! Jag skulle ha blivit ekonom för att förstå såna kurvor! Helt ologiskt!
Till höger om diagrammet står det
"Import (plus) / Export (minus)"
Som jag fattar det, så innebär därmed ett positivt värde på den blå linjen att Sverige nettoimporterar el, och ett negativt värde betyder export. Eftersom linjen är under noll, på ca -3500 MW, så innebär det att Sverige nettoexporterade 3500 MW elkraft. Inte import.
I skrivande stund så nettoexporterar Sverige 5 GW el. Produktion 20,7 GW och förbrukning 15,7 GW.
Varför är Ringhals felplacerat? Det ligger alldeles utmärkt nära större städer.
Att sedan bloggaren bor nära är hans problem, inte svenska folkets.
Ringhals är egentligen väldigt lämpligt placerat då drygt 6 mil till Göteborg innebär att man skulle ha goda möjligheter att försörja hela området med fjärrvärme om man så önskade.
Som nu också Fukushima visat så är avståndet till Göteborg tillräckligt för att inte hotas av en olycka även ifall haverifilterna inte skulle fungera (Fukushima hade inga haverifilter). Utgången i Fukushima stämmer också väl överens med den slutsats de senaste säkerhetsanalyserna konstaterat i USA, dvs att ett haveri inte utgör någon akut risk för närboende utan att man har goda möjligheter att utföra evakueringar innan befolkningen utsätts för högre stråldoser. I den amerikanska studien så drar man också slutsatsen att de långsiktiga riskerna (cancer) vid ett haveri är små.
I Fukushima så har man nu börjat tillåta återflyttning till vissa tidigare evakuerade områden. De områden som drabbats av större nedfall ser dock ut att förbli evakuerade till 2016, då förväntas stråldosen ha fallit under 20 mSv/år vilket är den maxgräns japanska myndigheter satt upp.
Nu har man också börjat undersöka möjligheterna att öka kärnkraftsreaktorers livslängd bortom 60 år. Troligtvis så finns det inga tekniska hinder till att köra längre än 60 år. Den 25 åriga livslängd man uppgav då man byggde kärnkraftverken har egentligen mer av en "ekonomisk livslängd" som man baserar sina ekonomiska kalkyler på än en teknisk livslängd. Slutligen så lär det dock vara reaktortanken som sätter begränsningen hur länge man kan köra, även om det förstås inte vore helt omöjligt att även byta denna komponent.
Att Ringhals inte försöker peka ut någon "syndabock" är också bra då sådant inte platsar i branscher där säkerhetskraven är höga.
När det gäller säkerhetskraven så har de höjts med åren, vilket Cornucopia inte verkar känna till, eller om han bara spelar dum när han går till attack mot halmgubben han själv har skapat. Ja, hela inlägget är egentligen en enda lång attack mot halmgubbar.
Väl talat! Många är rädda i onödan och jämför med Tjernobyl som hade helt andra förutsättningar.
Edis: 20 mSv/år är vad som gäller för personal som arbetar med strålning i sitt yrke. Det verkar oansvarigt att utsätta barn för detta.
Årsdagen av Fukushima den 11 mars gav mej en tankeställare varmed jag stegade in på apoteket för att köpa jodtabletter. Då sa expediten att jag måste ha recept. Du är tokig svarade jag. När vi har ett radioaktivt moln här är det försent att gå till vårdcentralen för recept. Hon fattade hur dumt hon svarat men några jodtabletter hade dom inte, dom måste beställas. Efter några dar fick jag mina tabletter. Det känns tryggt att ha dom hemma. Men hur många har det? Hur går det när alla vill beställa samma dag? Det borde finnas ett rejält lager på varje apotek. Men det är väl inte lönsamt kan jag förstå.
Stig Wiberg:
Expediten hade fel. http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=19960207000051&DocTypeID=6
Det som skulle oroa mig är om en kärnkraftverksägare skulle utropa att deras verksamhet är världsbäst och utan möjlighet till förbättringar. Det ingår i god säkerhet att vara ödmjuk, fortsätta vända på stenarna, helst på nya sätt och fortsätta även om kanterna på dem börjar rundas av.
Det var väl just det – att Ringhals' propagandabroschyr inte framstod som särskilt ödmjuk.
Det är lite mycket att begära säck&aska i reklammaterial, jag är ganska nöjd med att de säger förbättringar pågår och att stresstestet visade att det finns begränsningar och svagheter i säkerheten.
Cornu, det är övertydligt att du inte gillar kärnkraft. Men det vore intressant att se vad du har för konstruktiva idéer hur man ska lösa Sveriges energiförsörjning utan kärnkraften. Tysk eller Polsk kolkraft? Eller kanske rysk kärnkraft är bättre?
Nej, tyvärr sitter vi i en rävsax. Jag har skrivit det förr och mitt förslag är att skrota befintliga reaktorer och bygga nya, moderna 4-gen. Fast inte i Ringhals, som ligger för nära Göteborg. Vill ni ha ett kärnkraftverk i Huddinge i Stockholm?
Huddinge?
Brinner ju sedan 1947!
Se Huddinge vapen…
Lämnade platsen,tack och lov, för 40 år sedan.
Rätt idylliskt på 40 talet,dock.
Skepparen
Ja.. varför inte?
Forsmark ligger inte så långs ifrån sthlm om ng n skulle hända så då är det bättre med huddinge.. eller varför inte fittja..
Nej, NIMBY… Tycker för övrigt att det är skrämmande (och fascinerande) hur våra folkvalda duckar för problemet. Alliansen säger mest ingenting och övriga (åtminstone miljöpartister) verkar tro att det löser sig om man bara avvecklar den kärnkraft vi har.
Vi har redan Forsmark och har haft reaktorer både under tekniska högskolan och i Ågesta strax söder om Farsta. Sen finns det en forskningsreaktor i Studsvik utanför Nyköping.
Givetvis ska nya reaktorer byggas så att överföringsförlusterna blir så små som möjligt. Norrland har redan en stor produktion av vattenkraft således bör nya reaktorer byggas i Ringhals, Oskarshamn och Forsmark.
Bloggaren är vilse i pannkakan som ofta förr.
Om ca 20 år skulle jag vilja se små underjordiska kärnkraftverk med passiva säkerhetssystem i alla städer med 100 000 innevånare och uppåt. Detta då det kommer att saknas sopor att elda när dyr olja ger mer återvinning och mindre konsumtion och flis, grot, stubbar och halm behövs för att göra bränslen och kemikalier.
Det skulle även vara en god ide att bygga ett par sådana vid Ringhals, Oskarshamn och Forsmark som oljeoberoende reservkraftsförsörjning då de kan byggas mycket robustare än gamla kärnkraftverk.
Det skulle t.ex. kunna vara Nuscale moduler placerade i ett bergrum med löjligt mycket kylvatten:
http://www.nuscalepower.com/ot-How-NuScale-Technology-Works.php
Givetvis har jag inget som helst problem att bo ovanpå en sådan anläggning. I en stad med småskalig kärnkraft blir inte fjärrvärmenätet utkylt av bränslebrist och om stamnätet får problem kan de stora sjukhusen osv fortsätta försörjas med el och värme.
"Ringhals eget ansvar sträcks till några miljarder, inte ens tillräckligt för att ersätta villorna i den närmaste större byn (Åsa)."
Men när bostadsbubblan spricker så kommer ju pengarna räcka till att ersätta er alla. Hahahaha, nu var jag rolig!! LOL, som kidsen säger.
"Ringhals eget ansvar sträcks till några miljarder, …"
Här har vi en ganska saftig statlig subvention.
När Angela kom till makten och skulle avveckla kärnkraftsavvecklingen gjorde hon ett seriöst försök att få kraftbolagen att ta fullt ekonomiskt ansvar. Försäkringsbolagen kom fram till ett ansvarsbelopp på sjuttiotre miljarder euro. Per reaktor. Premiebeloppet blev så högt att förslaget hamnade längst ner i lådan.
Sedan kom Fukushima och avvecklingen av avvecklingen avvecklades.
Hmmmmm. om jag inte minns fel så betalar vattenfall ett obegränsat skadestånd i Tyskland & var inte Maud inblandad i det avtalet.
Kärnkraftverken betalar runt 4 miljarder kr till staten årligen i särskilda avgifter för kärnkraft, eller motsvarande 5 öre/kWh. Kostnader för en olycka, samt övriga externa kostnader är värderade till ungefär 2 öre/kWh i det europeiska forskningsprojektet ExternE.
Obegränsat betyder så långt Vattenfalls pengar räcker.
Genom Angelas vändning så har denna risk lyfts bort. Tack och lov.
Konstigt här i världen, Vattenfalls magnifika inkompetens gjorde faktiskt risken för utplåning av bolaget mindre, de skötte anläggningarna så illa att de erhöll inte drifttillstånd.
Alla former av energiproduktion ger upphov till skador, vattenkraften har i neburit massiva ingrep i naturen, Vindkraften är en miljöförstörare av rang i sin storskaliga form, som konternueligt förstör fågellivet.
kol och olja förstör genom utsläpp likaså biobränsle.
Skillanden är att deras inverkan är pågående om än i liten skala jmf. en kärnkraftsolycka.
Modern kärnkraft är väsentligt säkrare och även de olyckor som skedde i japan hade förhållandevis enkelt kunnat byggas bort. Med den logik som vänstermupparna uppvisar så får vi förbjuda både bil och flygtrafik, buss och tåg, de drabbas regelbundet av dödsolyckor.
"Vindkraften är en miljöförstörare av rang" Syftar du på de fåglar som flyger in i rotorbladen? Och jämför det med de skador en kärnkraftsolycka kan åsamka? Mycket ska man höra…
Vindkraften förstör stora områden som blir omöjliga at anvä nda till rekreation, byggandet i sig medflr massiva ingrepp och utsläpp. Driften medför konstanta störningar på djur och naturliv.
En kärnkraftsolycka medför olägenhet när den inträffar, inträffar den inte så har ett kärnkraftverk mindre miljöpåverkan än kol och oljekraftverk.
Kärnkraft är såklart befriad ifrån sånt. Reaktorerna trollas fram, liksom bränslet. Sen trollas både reaktor och bränsle bort igen när de inte längre behövs. Och inträffar en olycka så är det bara en tillfällig olägenhet och inget som påverkar omgivningen under längre tid. Ja, kärnkraftskedjan har faktiskt i stort sett ingen miljöpåverkan alls.
"Anonym Apr 5, 2012 11:00 PM" skrev "Vindkraften är en miljöförstörare av rang i sin storskaliga form"
Vindkraft är en mycket ren energikälla.
Enligt http://www.externe.info/ så är de externa kostnaderna för vindkraft små, och mindre än för kärnkraft.
ExternE är inte det sista ordet vad gäller externa kostnader för energi, men den verkar detaljerad och genomtänkt. Det är en rad olika forskarlag som har jobbat med frågan, och förhoppningsvis har inte alla fel.
Hur mycket man psykologiskt störs av vindkraftverk är en intressant fråga. Själv störs jag mest den lilla varianten med extremt snabbroterande vingar, men den verkar vara impopulär att bygga numera. Att de röda lamporna blinkar går att bygga bort, och det är vad som stör på natten. Med lampor som inte skyms av vingarna, så störs iallafall inte jag på nätterna.
Med lite mer propaganda, så blir folk nog glada av att se vindkraftverken istället, och då bör de få bonus, på några öre per kwh 😀
Själv är jag glad över att vindkraften nog(?) ger ett pristak på el i framtiden. Hur påverkas priset på vindkraft, om det blir "peak det mesta"?
Cornu!, du har torskar dit rejält. Granne med ett kärnkraftverk och dessutom ständigt nerdränkt med regn. Jag utser härmed dig till Sveriges GT (geografitorsk).
Känns det bra?
Känslan sitter i. Länge.
Någon måste ju bo granne med ett kärnkraftverk, är det inte du så är det någon annan. Täcker inte hemförsäkringen en härdsmälta? 😀
Japp, hemförsäkringen täcker. Dock med förhöjd (kraftigt) premie, och självrisken skall vi inte ens tala om……
Ägaren till kärnkraftverket har ett strikt ansvar att ersätta dem som har lidit skada till följd av en olycka i kraftverket
Ja, och det är självklart omöjligt att de inte uppfyller sitt ansvar. Det har vi ju sett framförallt i Japan där Tepco bla säger att allt nedfall som spritts är privat egendom tillhörande markägarna själva, och alltså inget som Tepco ska kompensera för. Vattenfall och andra kärnkraftsföretag har helt obegränsade mängder pengar, som alltså inte tar slut redan efter att närmsta grannbyn fått sitt.
Till "Anonym Apr 6, 2012 08:28"
"November 24, 2011
By TOMOHIRO IWATA / Asahi Shimbun Weekly AERA
During court proceedings concerning a radioactive golf course, Tokyo Electric Power Co. stunned lawyers by saying the utility was not responsible for decontamination because it no longer "owned" the radioactive substances.
“Radioactive materials (such as cesium) that scattered and fell from the Fukushima No. 1 nuclear plant belong to individual landowners there, not TEPCO,” the utility said.
That argument did not sit well with the companies that own and operate the Sunfield Nihonmatsu Golf Club, just 45 kilometers west of the stricken TEPCO plant in Fukushima Prefecture.
The Tokyo District Court also rejected that idea.
But in a ruling described as inconsistent by lawyers, the court essentially freed TEPCO from responsibility for decontamination work, saying the cleanup efforts should be done by the central and local governments."
TEPCO: Radioactive substances belong to landowners, not us
Det här är ett både vanhedrande och absurt resonemang från Tepco. Men, vi vet nu hur vi skall förklara oss efter att vi gjort en installation av mänsklig skit hos cheferna på Tepco.
Du har rätt i att skadeståndsförsäkringarna bör höjas, kraftigt. Gärna genom att medarbetarna på kärnkraftverken blir personligt ansvariga för 100 000 kronor per skalle. Cheferna skall naturligtvis ha rejält större bonusansvar, som följer dem livet ut.
Ang. Fukushima –
Alla har väl sett "Mount Fuji in Red" avsnittet från Kurosawas "Dreams"?
Det fanns tidigare på youtube, men verkar ha rensats bort nu.
Och ang. det senaste i genuskriget, såg jag inte just någonstans att svenska riksvapnet skulle kastreras slutgiltligen?
Regeringen vill kastrera lejonen i riksvapnet
http://joomla.heraldik.se/joomla/
"Jämställdhetsministern, Nyamko Sabuni, föreslår en lagändring om könsneutrala lejon i riksvapnet."
Nej, det var visst bara ett aprilskämt.
Men det skulle vara en logisk fullföljning av detta från 2007.
Men notera att här var det EU som agerade.
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/forsvaret-kastrerade-lejonsymbol_682923.svd
"Är det rätt att ha ett lejon med manligt könsorgan som förbandstecken när även kvinnliga soldater ingår i styrkan? Nej, menade några kvinnliga soldater i Nordic Battle Group och vände sig till EU-domstolen. Nu har försvaret ändrat symbolen."
Hittade det här, med engelska subtitlar.
Akira Kurosawa: DREAMS (1990)
http://vimeo.com/22013550
The film consists of eight separate dreams based on Kurosawa's own, throughout his life.
This segment is called MOUNT FUJI IN RED: a large nuclear power plant near Mount Fuji has begun to melt down, painting the sky a horrendous red and sending the millions of Japanese citizens desperately fleeing into the ocean.
Kanske utrusta militären med Ford Edsel?
Njut!
" anonym "
Jag valde faktiskt att INTE kopa torpet nara Forsmark med flit. Sa nu har jag torpet mitt i smeten nara Orebro. Jag tror Orebro blir nasta huvudstad nar allt r'a'mmar! 😉 Men racker verkligen 200 km om det blir hardsmalta i forsmark eller oscarshamn? Om det blaser at ratt hall och man kan "fixa" spridningen kanske! Var kan man hitta bra radioaktivitets spridnings info?
Till "Anonym Apr 5, 2012 02:32 PM"
Det finns en statlig utredning gjord på 1990-talet, som räknade på hur många som skulle dö för de olika kärnkraftverken, för olika grader av sannolikhet. (Ex, härdsmälta, inget filter funkar, alla andra system fungerar inte som de ska, samtidigt blåser vinden helt fel, och det börjar regna över Malmö).
Se bilagorna till Energikommissionens betänkande SOU 1995:140, underbilaga 30 "Energisystemets katastrofrisker – riskvärdering och energistrategier" och underbilaga 31 "Stråldoser och markbeläggning i Sverige efter en stor kärnkraftsolycka"
Går att hitta på bibliotek, är läsbara för normalt tekniskt intresserade människor. Fråga SSM om de har den i digitalt format.
Du kanske inte vet att Svensk kärnkraft har betonginneslutning av reaktorn? Att reaktorerna inte är av typen grafitreaktor och således kommer de inte explodera likt tjernobyl och sprida radioaktivitet över Skandinavien.
Vidare har sveska verk utsläppsfilter vilket gör att gaser kan vetlileras ut så mängden radioaktivitet som släps ut är mycket begränsad.
Fast vad har fakta för inverkan på ett troll?
Angående den katastrofala svenska hanteringen av jodtabletter:
Innan jag åkte tillbaka till Tokyo förra året (ett tag efter 3.11) så gick jag in på apoteket för att köpa jodtabletter. De sa att de inte hade några. Nähä, varför det? Jo, man hade skickat alla till Japan. (!) Jodtabletter, som alltså knappast finns i tillräckligt hög utsträckning från scratch, var alltså helt utrensade förutom på ett enda apotek i hela Stockholm. När jag kom dit fick jag höra att de krävde recept eller mycket god anledning att sälja tabletterna. Jag frågade varför, och de sa att de helt enkelt inte säljer dem annars. Så preppers och bekymrade föräldrar som vill förbereda sig med förråd inför svensk kärnkraftskatastrof göra sig icke besvär. Jag sa att jag skulle till Tokyo och var tvungen att visa flygbiljett för att få köpa ett paket som räcker till en vuxen i två dagar för 150 kr, det var allt jag fick köpa. Så när katastrofen inträffar i Sverige så kan vi räkna med tiotusentals helt onödiga thyroidcancerfall. För de som vill ha ett lager hemma, köp på nätet för av apoteken får ni ingenting.
För det första får de som bor inom 15km (inre beredskapszonen) från ett kärnkraftverk jodtabletter av staten.
För det andra anser jag det otroligt själviskt att omvärlden inte skulle bistå Japan med bl.a. jodtabletter i deras akuta kris. Skulle alla länder sitta på sina förråd av kaliumjodid och säga "Öhh, nää vi kan inte skicka några jodtabletter, för tänk om vi också får en kärnkraftsolycka inom några veckor. Vi väljer istället att sitta på våra tabletter så att kreti och pleti skall kunna köpa dem närsomhelst och helt i onödan". Bättre då att de går till dem som verkligen behöver dem.
PS. Det var under ett par onormala veckor det var problem att köpa jodtabletter på apoteket, i normala fall tror jag inte det är några problem. Möjligtvis att det är beställningsvara, men de som är oroliga köper ju INNAN det smäller.
"Anonym Apr 5, 2012 06:10 PM" skrev "när katastrofen inträffar i Sverige så kan vi räkna med tiotusentals helt onödiga thyroidcancerfall"
Motivera ditt påstående.
Vid en olycka i Sverige, kommer det att införas förbud mot konsumtion av mjölk med höga värden av radioaktivt jod. Detta tar bort huvuddelen av källan till radioaktivt jod.
Att vid bara delas ut till de som bor inom 15 km av verken i Sverige är skandal. Det bör finnas till hands överallt. Jod kan färdas betydligt längre, vilket det också gjorde i tex Japan.
Visst kan man vara solidarisk och avvara jod till ett land med bris men poängen är ju att inget land, framförallt inte de med kärnkraftverk, borde ha för lite. Och endast Sverige kan ju vara så dumma i huvudet att vi skickar iväg nästan allting och nästan helt tömmer våra egna lager. Vansinne.
Thyrlidcancer orsakas av att radioaktivt jod kommer in i kroppen och samlas i sköldkörteln. Man tar stabilt jod för att se till att fylla på med stabilt jod i sköldkörteln. Detta förhindrar att radioaktivt jod tas upp och ansamlas där och på andra ställen i kroppen. Mycket enkelt och en billig försäkring mot en vanlig form av cancer som orsakas i samband med utsläpp av radioaktivt jod. Men eftersom den enkla och billiga försäkringen inte kommer finnas till hand för svenskarna så kommer folk att drabbas av cancer i hög utsträckning helt i onödan vid en svensk katastrof.
Ja det är verkligen skandal! Jag håller med om att kaliumjodid borde finnas till hands överallt! Det borde säljas på varenda mack och livsmedelsaffär, kanske även i godisaffärer så att även kidsen kan tugga jod så fort det snackas om förhöjda strålningsnivåer på Krisinformation. Och skulle det sedan inträffa en kärnkraftsolycka så behöver ingen få panik – bara att käka kaliumjodid så löser sig allt och man kan lunka på som vanligt.
(för er som inte fattade det så var det ironi)
Om man nu är så orolig som personen ovan verkar vara så är det inget som hindrar en att köpa upp ett helt litet lager kaliumjodid och dela ut till sina nära och kära. Dock bara till de under 40 år, eftersom äldre personer inte rekommenderas att käka tabletterna.
Ingen påvisad effekt på folk över 40 år, betyder inte att den inte finns.
Men sköldkörtelcancer är inte den enda formen av cancer från kärnkraftsolyckor, bara en väldigt sannolikt dito som det går att skydda sig någorlunda mot.
Piller är falsk trygghet. Reala värden på hundratals miljarder utraderas oavsett om man tar ett piller och oavsett om någon dör. Kärnkraftskramarna verkar dock inte bry sig om andras egendom. Men de bryr sig iaf om människor. Låter som socialister.
Till Anonym Apr 6, 2012 05:21
Jag ifrågasatte mest antalet sköldkörtelcancerfall (SC). "Tiotusentals" låter som en eller två nollor för mycket, eftersom huvudkällan till jod-131 är mjölk, om myndigheterna gör fel åtgärder. I Japan förväntas mycket färre fall än efter Tjernobyl, ca 1%, eftersom man införde mjölkrestriktioner. (Saknar källa på detta, läste det någonstans).
Man kan få i sig jod 131 genom att andas också, men det är mest ett problem väldigt nära kärnkraftverken. Hushåll nära verken har jod hemma. Kvantitativt, är det en intressant hur många som bör kunna ta jodtabletter.
"Och endast Sverige kan ju vara så dumma i huvudet att vi skickar iväg nästan allting och nästan helt tömmer våra egna lager." Jag tror nog att vi hade lager kvar, men eftersom svenskarna är världens mest naiva människor är jag inte säker.
Enligt länken som Scoo hittade, så blir Kaliumjodidtabletter inte för gamla. Enda åldrandet som har kunnat ses i tester är "Some tablets tested required slightly longer than the specified time to achieve dissolution. Even in the case of a failure of this sort, the product remains usable. In such cases, instructions can be provided to crush the tablets" Länk
Lämpligt för ett beredskapslager, även om sådant tänkade är omodernt numera i Sverige. Den eviga freden och harmonins era har inletts, därför behövs inget civilförsvar i Sverige.
Cornucopia:"Ingen påvisad effekt på folk över 40 år, betyder inte att den inte finns." Bra tänk här. Ett annat problem med jodtabletter är att de har biverkningar, som verkar öka med högre ålder på de som tar dem.
"Piller är falsk trygghet". Nej, det är bra att ha. Man skall inte tro att det hjälper mot allt dock. Något som dock hjälper mot allt är hemmagjorda andningsfilter och att sätta på damsugaren efter att man stängt ventilationen där man vistas. (Byråkrater har ibland svårt att förstå att sådana här tarvliga improviserade metoder faktiskt ger effekt.)
Att vara lite kollektivist gör det mycket lättare att acceptera kärnkraft. I genomsnitt är kärnkraft en bra metod för att producera el, eftersom totalkostnaderna (direkta produktionskostnader + externa kostnader) är låga. Jag väntar dock med spänning på uppdaterade nyttokalkyler för kärnkraften, efter Fukushima.
"Ingen påvisad effekt" … "betyder inte att den inte finns." Dag Lindgren, professor em. skrev en bra bloggpost om detta. "Hur många döda efter Tjernobyl?" http://blogg.slu.se/forskarbloggen/?p=6
"Kollektivdosen efter Tjernobyl skattas till ungefär 446 000 manSv och detta torde orsaka ungefär 22 300 fall av dödlig cancer i hela världen"
Exakt _vem_ som dör i cancer pga Tjernobyl kommer aldrig att gå att reda ut. De dör dock trots allt, även om vi inte vet vem som dör.
Att förkasta all annan kunskap om strålning än studier på just Tjernobyl, är _inte_ ett vetenskapligt hederligt sätt att arbeta på.
Att ha jod på mackarna var en bra ide. Då är det enkelt att få tag i när det smäller. Jag tror många Japaner hade uppskattat om det fanns på lokala mackar och konbinis. Istället fick de vara utan och oräkneligt antal löper nu förhöjd risk att drabbas av thyroidcancer.
Mjölk är inte alls "huvudkälla" för jod. Det sprids i luften och man får i sig det bara genom att andas.
Jod hjälper mot jod, jag har inte påstått något annat.
Till Anonym Apr 7, 2012 04:31
Jodå, mjölk blir faktiskt huvudkällan till stråldoserna från jod-131, om man fortsätter att dricka som vanligt efter en olycka.
"Dose reconstruction efforts at DOE’s Hanford Site have shown that, for releases of 131I, the consumption pathway accounts for more than 95% of total dose with milk consumption accounting for 80% and beef, eggs, and fruit making up the additional 15%"
"UNCERTAINTY OF THE IODINE-131 INGESTION DOSE CONVERSION FACTOR", David M. Hamby, sid 2, http://web.engr.oregonstate.edu/~hambydm/papers/benke.pdf
Inandning kan ge en dos från I131, särskilt om man är nära källan och om det inte regnar.
Det finns en massa data från data om detta, eftersom USAs regering har gjort många oetiska experiment under kalla kriget, främst vid Hanford. Man har ex testat att upparbeta bränslet snabbare, vilket leder till större utsläpp. Samtidigt testade man att montera bort filtren som normalt användes.
Se ex Green_Run
Angående vem som påstår vad: Det blir mycket enklare att se vem som skriver vad om folk använder ett namn som de håller sig till.
Oj, googles digitala bok projekt vore ngt! Hittade bara denna beredskapsplan-forsmark-2008.pdf dar det star lite om jodtabletter, tydligen ar det bara dem inom 15 km radie som far sant!?
Barsebäck – för miljön och ekonomin!
I den Iranska staden Ramsar har man på vissa ställen en naturlig bakgrundsstrålning på 260mSv årligen. Men inte har de högre andel cancerfall än övriga populationen. Detta är skyhögt över gränsen som kärnarbetare i väst får utsättas för.
Väldigt underligt att Iranier tål så hög strålning..
Till "Anonym Apr 6, 2012 01:30 AM"
Sammanfattning: Fy skäms.
Ah, hur har man visat att de INTE har högre andel cancerfall i Ramsar? Ge oss en länk till studierna.
"In the high-background radiation districts of Ramsar, the average dose of radiation received by a person for one year is about 10 mSv"
http://en.wikipedia.org/wiki/Ramsar,_Mazandaran
Du har valt ut ett värde, som inte är representativt för gruppen. Det kallas "cherry picking" och är mycket omoraliskt. Det är karakteristiskt för pseudovetenskap.
Skulle man kunna använda Ramsar för att falsifiera LNT, standardmodellen för strålningsskador? Ja, troligen. Om det bor 1800 personer, och de får 10mSv per år, och de lever i 70 år, så får varje person 700 mSv under sin livstid. Om 20 mansievert enligt modellen get 1 dödsfall i cancer, så är den extra risken att dö (0,7 / 20 ) = 0,035, eller 3,5%.
Normalt dör ca 20% av cancer (vet ej siffrorna för Iran), så med en välgjord studie som pågår under lång tid (50 år?), skulle man kunna få stöd för att den nuvarande riskmodellen är inkorrekt.
Det finns givetvis andra studier redan. Enligt BEIR VII Phase 2 (2006):
"The committee judges that the balance of evidence from epidemiologic, animal, and mechanistic studies tends to favor a simple proportionate relationship at low doses between radiation dose and cancer risk. Uncertainties in this judgment are recognized and noted." (sidan 322, online)
"A comprehensive review of the biology data led the committee to conclude that the risk would continue in a linear fashion at lower doses without a threshold and that the smallest dose has the potential to cause a small increase in risk to humans. This assumption is termed the “linear no-threshold model”" (sidan 7)
http://www.nap.edu/catalog.php?record_id=11340 (Online version av "Health Risks from Exposure to Low Levels of Ionizing Radiation: BEIR VII Phase 2"
Stackare mår du dåligt nu? Eftersom strålning förekommer naturligt är biologin anpassad med strålning som en del av närvaron, det vill inte alla sk biologer ta till sig. Troligen har våra celler ett strålskydd inbyggt från start, naturen är klurig på många sätt, vi tror att vi vet och kan allt men vi blir motbevisade av denna högre intelligens gång på gång.
Till "Anonym Apr 6, 2012 09:08 AM"
Om det var du som skrev "inte har de högre andel cancerfall än övriga populationen", så väntar jag fortfarande på att du styrker ditt påstående.
"Troligen har våra celler ett strålskydd inbyggt från start" ja, men menar du att detta på något sätt leder till att slutsatserna i BEIR VII inte gäller?
"vi tror att vi vet och kan allt" Tala för dig själv, det gäller åtminstone inte för mig.
"motbevisade av denna högre intelligens gång på gång". Du verkar ha dålig kommunikation med denna. Be att den postar något.
Lite lustigt att man flyttar till en gård några mil från ett kärnkraftverk, och sedan sitter och beklagar sig för att man inte gillar sina grannar… Speciellt när du själv verkar vara en förespråkare för vindkraft i skog – de personer som i generationer bott i natursköna och tysta omgivningar och nu tvingas få störande grannar som inkräktar på deras säkerhet har all rätt att beklaga sig. Men flyttar man självmant ut i ett "industriområde" som du brukar kalla skogen, så kan man ju inte komma och klaga på befintliga grannar! Vem är det som lever i Astrid Lindgrens värld här egentligen?
Du har helt rätt i att man inte tidigare har uppfyllt "moderna säkerhetskrav", men det är helt enkelt inte möjligt eftersom processen går till som följer:
1) Myndigheten ställer krav
2) Ägaren ser till att kravet uppfylls
Processen upprepas, men 1) kommer alltid före 2) och inte tvärt om! Det är inte möjligt/lämpligt/rimligt att försöka förekomma 1). Ungefär som att man idag inte kan uppfylla 2020 års krav (godtyckligt krav i godtycklig bransch) eftersom man helt enkelt inte känner till framtida krav.
De krav som gäller vid tidpunkten är de krav som är relevanta.
Som jag ser det så har vi Sverige levt med nyliberalt styre i drygt 2 decennier. Detta har lett till ett minskat statligt ansvar genom avregleringar och privatiseringar av viktiga samhällsfunktioner, inte minst den kärnkraftsberoende elproduktionen.
Eftersom affärsdrivande privata företag, även inom segmentet viktiga samhällsfunktioner, måste vinstmaximera för tillfredsställa sina ägare, är risken att kortsiktiga vinster, framför underhåll och forskning inom kärnkraft, prioriteras.
När sedan nyliberaler pratar "orwellska" såsom "modernisering" i samband med polisaspirantskrav, säkerhetsföreskrifter för kärnkraftverk etc., blir jag extra orolig för att en svensk kärnkraftsolycka ökar i sannolikhet.
Är Tysklands regering bättre informerad än Sveriges dito?
Mera en kulturell fråga kanske. Vi reformerta har ibland en övertro på människans rationalitet och förmåga.
Av de fem stora (TMI, Tjernobyl, Fukushima x3) härdsmältorna har i alla fallen människors felaktiga agerande skapat eller kraftigt förvärrat situationen.
Ja, sådan är verkligheten. Människor. Gör. Fel. Vi är tydligen inte mogna att hantera kärnkraft eftersom när vi gör fel blir konsekvenserna för stora.
Av detta följer väl att generation IV inte löser problemen, största riskfaktorn kvarstår.
Kärnkraftverk måste byggas för att gå sönder gradvis och inte dramatiskt.
Gradvis sönderfall är väl precis det som sker i Fukushima.
Hos Cornu har det påpekats flera gånger under gångna året att faran inte är över.
@Anonym 2:31
"Mera en kulturell fråga kanske."
Det får du nog utveckla mera.
Svensk kärnkraft á la nyliberalism är inte bra, av treggehanda skäl:
1. Vad som händer med svensk kärnkraftsproduktion är att man försöker få ut mer effekt ur de befintliga kärnkraftverken, vilket borgar för att man minskar på säkerhetsmarginalerna.
2. I och med att kärnkraftverken är samägda av de svenska energioligarkerna Eon, Fortum och Vattenfall är ansvarsutkrävandet oklart.
3. Jag anser att det är olyckligt ur kärnkraftens säkerhetssynpunkt att underhåll och forskning är kostnader i energioligarkernas balansräkningar.
Det som hände i Tjernobyl berodde på att man utförde ett experiment, i syfte att kräma ut mer effekt.
Trots att TEPCO limited, som svarar för driften av Fukishima, var medveten om att Fukushima ligger i ett jordbävnings- och tsunamidrabbat område, så kunde de inte föreställa sig att de borde ha satt snorkel på sitt dieseldrivna reservkylsystem.
Den slutsats som tyskarna drog var nog att, japanerna som är ett så högt utvecklat folk särskilt inom teknologi inte kunde föreställa sig att dieselaggregaten kunde svämmas över, då kan inte heller vi tyskar fortsätta driften av våra halvgamla kärnkraftverk.
Ja, 11:23 men det gick ändå för fort och anläggningen bromsade inte tillräckligt mycket av utsläppet och behöll det inom anläggningen så det kunde tas om hand. Fukushima Daichii var för klent byggt med för klena och få säkerhetssystem.
12:35 experimentet i Tjernobyl var ironiskt nog ett säkerhetsexperiment, personalen reglerade ner och upp effekten på ett sätt som gav en instabil härd och stängde av säkerhetsystem för att sedan kunna testa om den utrullande turbinsträngen kunde fungera som ett stort svänghjul och ge säkerhetsystemen energi under en nödsituation. Sovjetkultur, det som är beordrat utförs!
Garvade rätt friskt åt genusdelen av inlägget.
Tack för skrattet 🙂
Jag har världens ide appropå provrörsbefruktning!!! Man kan förbjuda allt utom statlig provrörsbefruktning och lägga skatt på sex! De som önskar idka könsumgänge får sms:a "sexstart"/"sexstop" till skatteverket. Kontrollanter kan patrullera i bostadsområden för att kontrollera att lagen följs. Ett angiverisystem kan användas som komplement.
/ Socialdemokrat