Andreas Larsson från Omställning Gästrikland (på vars framtidsvecka i jag kommer föreläsa i Ockelbo i april) har skrivit en mästerlig artikel på Newsmill, med titeln Allt för optimistiska oljeprognoser leder till felinvesteringar.
Artikeln är rikt illustrerad med grafer, t ex en graf över en prognos över global oljeproduktion och oljeexport som jag bifogar här ute till högre. Den illustrerar tydligt problematiken med att världens importländer utanför Kina och Indien får tillgång till allt mindre olja framöver.
Prognosgraf |
Annars är fokus bland annat på att påvisa hur fel OECD-ländernas energivakthund IEA ständigt har haft vad gäller framtida oljepris och oljeproduktion, men att Sverige och svenska Energimyndigheten slaviskt följer dessa grovt felaktiga prognoser. Enda undantaget är 2009, men den prognosen lades samma år med delar av facit i hand. IEA lider av samma bias att rapportera positivt och sopa problem under mattan som våra “experter” på att gissa BNP, men IEA:s prognoser tas som sanningar och bestämmer policy för alla OECD-länder.
Från artikeln, min fetstil:
“Det Sverige i första hand bör göra är att utreda om Energimyndigheten har rätt kompetens, om de uppfyller sitt myndighetsuppdrag och sedan granska IEAs prognoser samt jämföra dem med oberoende studier och rapporter för att avgöra situationens allvar.
Trafikverket måste inse att IEAs prognoser inte är verklighetsförankrade och därför blir ett dåligt underlag. Det innebär en risk för stora felinvesteringar som leder till allvarliga inlåsningseffekter och enorma samhällskostnader.
Näringsdepartementet kan inte längre skylla på att de saknar resurser att utreda Energimyndighetens passivitet, då får de istället se till att vi får en oberoende utredning som granskar situationen. Om Näringsdepartementet inte förstår allvaret i frågan så bör nog Regeringen tillsätta en utredning som granskar dem.
Vi kan inte ha ett samhälle som bygger på överoptimism och risktagande utan vi måste bygga det på marginaler och långsiktighet.”
Det är ett stort problem att Energimyndigheten helt går på allt som IEA lägger i knät på oss som OECD-land. Samtidigt är jag övertygad om att det finns duktiga, intelligenta, pålästa och mycket frustrerade medarbetare på Energimyndigheten som inte är nöjda med att den skönmålning som man ägnar sig åt.
Läs nu iaf denna fantastiskt välgjorda artikel på Newsmill, komplett med inte mindre än 41 externa referenser.
34 kommentarer
Gissade att du skulle gilla den.
Mycket illustrativ.
Vi kommer nog få märka av det , men vi är ju rätt lyckligt lottade med alternativ.
Tyvärr så kommer den gröna revolutionen sätta käppar i hjulen för peak oil.
"Om man skulle tillägna en procent av landarealen i USA till det här så skulle vi kunna ersätta en tredjedel av allt flytande bränsle. För det råder ingen brist på solstrålar."
http://svt.se/2.108068/1.2713717/gront_bransle_ersatter_oljan
Marknaden är trots allt effektiv.
Ni får börja ägna er åt någon mer trovärdigare konspirationsteori som exempelvis "Apollo 20" eller liknande.
Då kommer den elaka frågan man måste ställa:
– Finns det någon anläggning i drift för denna teknologi?
Många energiteknologier har genom årens lopp presenterats som "räddningar", men sedan glömts bort.
Först och främst kan man väl säga att den där artikeln på SVT inte stämmer med vad forskarna säger själva. Forskarna beskriver en möjlighet, artikeln tolkar det som om det kommer att bli så.
Jag säger inte att det är omöjligt men innan det finns en kommersiell lösning så skulle inte jag ta det för givet.
Sen vet jag inte hur man får Peak oil till en konspirationsteori, vem konspirerar mot vad? 🙂
Det vore intressant att se hur många kommuner i landet som har en peak-oil-strategi, liknande de klimatstrategier som tagits fram de senaste åren (men som i många fall är rätt intetsägande och ständigt behöver revideras eftersom de ständigt räknat för lågt på dagvattenflöden osv.). Jag vet att åtminstone "min" kommun inte gjort detta och då är det en relativt stor kranskommun till Stockholm. Man fortsätter planera utifrån oändliga oljetillgångar och tillväxt, tillväxt, tillväxt. Alla de fritidshusområden som nu omvandlas till permanentboenden förutsätter två bilar eftersom kollektivtrafiken är så pass dålig. Peak oil måste komma upp som diskussionsämne på kommunal, landstings och riksdagsnivå. Det är 2012 för guds skull, hur länge kan man vänta?
/EDK
Jag är kommunpolitiker, företräder mp i en mellanskånsk kommun. Jag förbereder just nu att göra kommunen införstådd med oljetopps problematiken. Jag är väldigt taggad på detta fastän jag vet att jag kommer bli förlöjligad och säkert av många gärna, sett bli rullad i tjära och fjädrar.
men det är det värt. denna kommunen är extremt fossilbränsle beroende så det är verkligen dags att göra något nu!
lagbas
Kör hårt. Andreas Larssons artikel är en bra utgångspunkt.
Alla kommuner kommer inte göra något, alla kommer inte göra rätt, men det är bättre att några gör rätt och sedan i efterhand kan framstå som goda exempel, än att ingen gör något alls.
Jag tog kontakt med min egna kommun och frågade var Energiplanen var (eftersom jag inte hittade någon). Då visade det sig att de skulle ta fram en ny och nu är jag med i det arbetet.
Sen brukar även Länsstyrelserna anordna arbetsgrupper för att ta fram regionala mål som Regeringen beslutat om, i det sammanhanget kan man komma in om man är med i någon organisation eller rörelse.
Om man vill kan man engagera sig i Omställning Sverige, de har lokala grupper runt om i landet. Här i Gästrikland och Hälsingland har vi kommit ganska långt med arbetet. Knivsta är också ett bra exempel.
tack för tipsen!
lagbas
När Sandvik stänger fabriksporten och Ovako lämnar Hofors så är Gästrikland hemma, då kommer både transporter och energiförbrukning minska rejält.
Då kan muppar som Anders larsson sittai sin etta på brynäs och gapa om bidrag.
Peak Oil har redan inträffat om man får tro Alefjärt och bloggen? jag väntar spänt på att drivmedlespriserna ska skena til 30-40 kr litern inom de närmaste två åren?
Dagens pris är till stora delar skatt så det finns utrymme för att den brist som finns visar sig väldigt snart i priset då konsumtionen ökar.
Eller så är det peak foliehatt på.
Du missar att Gävleborg har mest skog i hela Sverige och en stor andel av det svartlut som produceras i Europa.
Sen fungerar det inte riktigt som du har tänkt dig, peak oil visar sig inte inte enbart med skenande priser som 2004-2008 utan det visar sig även med sämre finansiellt läge. När oljepriset stiger så kan det lika gärna döda den ekonomiska tillväxten och då dödas efterfrågan tillräckligt mycket för att förhindra en fortsatt oljeprischock. Så priset vid pumpen är bara en faktor, den andra faktorn är att vi får en växande arbetslöshet när ekonomin börjar gå knackigt vilket sker nu. Det har man fått förvarningar på om man följt Baltic Dry Index. Och nu på senaste tiden har det kommit andra varningar.
Att dagens pris är stora delar skatt är bara positivt för oss, det gör oss mindre priskänsliga och det är inget vi bör ändra på eftersom bensin vid 30-40kr per liter fortfarande är ett rejält underpris. Målet måste vara att lämna fossilberoendet inte att under någon kort period lätta på skattetrycket när det långsiktigt bara är kontraproduktivt.
Och ska man vara petig så bor jag i en trea, sen tycker jag det är lite fegt att inte använda sitt riktiga namn 😉
Håja,ja börjar bli j-vligt tröttsamt med detta p-o tjat
Knivsta kommun har enenergistrategi som bygger på Peak Oil.
Med vänlig hälsning,
Fredrik Sjöberg (M)
Ni har varit en inspiration med föreläsningar och sånt.
Till alla som tycker cornou är en foliehatt:
http://d24w6bsrhbeh9d.cloudfront.net/photo/3061757_700b.jpg
Ha ha grym!
Som privatbilist oroar jag mig inte speciellt över peak-oil. Den dagen det blir mera ekonomiskt att köra elbil så kommer jag att göra det.
Kör nu omkring i en begangnad bensinsnål småbil som förmodligen är körbar till 2020. Kan utan någon större kapitalförlust åka till skroten med bilen närsomhelst.
Det som däremot oroar mig är transporterna då det kommer att ta sin tid att elektrifiera alla våra större riksvägar.
Redan nu så skulle det faktiskt vara ekonomiskt lönsamt att elektrifiera våra mest trafikerade vägar.
Artikel i NyTeknik om elektrifierade vägar.
http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/bilar/article3360869.ece
Enligt de som driver projektet så kostar det runt 10 miljarder att bygga infrastrukturen längs Stockholm-Jönköping-Malmö samt Jönköping-Göteborg-Malmö. Per kilometer blir det ungefär 10 miljoner.
Om tekniken funkar och kostnadsuppskattningen stämmer så är det nog en bra investering.
Jag tog kontakt med min egna kommun och frågade var Energiplanen var (eftersom jag inte hittade någon). Då visade det sig att de skulle ta fram en ny och nu är jag med i det arbetet.
Sen brukar även Länsstyrelserna anordna arbetsgrupper för att ta fram regionala mål som Regeringen beslutat om, i det sammanhanget kan man komma in om man är med i någon organisation eller rörelse.
Om man vill kan man engagera sig i Omställning Sverige, de har lokala grupper runt om i landet. Här i Gästrikland och Hälsingland har vi kommit ganska långt med arbetet. Knivsta är också ett bra exempel.
Men – han säger ju inget…
Bara att Energimyndigheten och trafikverket gör felinvesteringar på något sätt, som han inte uttalar sig om… samt att det finns en inkompetent handläggare på energimyndigheten – men inte har de väl givit denne handläggare all makt på hela myndigheten..?
Graferna behöver han också jobba mer på – de är svårförståeliga och långt från entydiga.
Nej, detta var gammal skåpmat, om än med en lång (men inte särskilt imponerande)referenslista.
Jo jag skriver det här:
"Dessa felinvesteringar grundar sig på att vi har byggt upp stora delar av samhället runt oljeberoende transporter, det här har skapat inlåsningseffekter som göra att det är svårt för hushåll, näringsliv och offentliga verksamheter att undvika kostnaderna från stigande oljepriser."
Vi har byggt upp stora delar av samhället runt oljeberoende transporter, aka bilismen. Alltså innefattar felinvesteringarna exempelvis:
* Bilvägar byggda för stor kapacitet
* Externa köpcentrum
* Bilberoende bostäder och företag.
Om Energimyndigheten har en expert på ett visst område och han får hantera det mesta som berör det området så blir det på ett sätt att han får makt. Det är han som har sagt flera gånger, både i media och i rapporter till politikerna att oljeleveranserna inte är något problem.
Vilka grafer är svårtolkade?
Sen förstår jag inte hur det kan bli "gammal skåpmat" när Trafikverket just nu håller på med sin kapacitetsutredning och använder ett gammalt och helt överoptimistiskt oljepris från IEA när de beräknar trafikvolymen fram till 2030.
Från underlaget till utredningen:
"Oljepriset antas enligt IEA´s prognos vara $115 per fat 2030 och konstant mellan åren 2030 och 2050"
Helt idiotiskt.
Jaså, är det dessa beslut du kritiserar – det var mycket vagt. Med den rubriken väntade jag mig en precisering av vilket beslut och vilken investering du syftade på.
Nåväl – denna uppbyggnad skedde ju långt innan det fanns någon som helst anledning att tro att IEAs prognoser var för optimistiska. Det går inte att döma gårdagens beslut från dagens kunskap. Det hade nog varit klädsamt med lite mindre polemik – eller att du pekat ut mer exakt vilka beslut du avser.
Titta gärna på vad Trafikverket skriver i sin Trafikslagsövergripande planeringsunderlag för begränsad klimatpåverkan. Det är i linje med din analys.
I just kapacitetsutredningen – som är en av många utredningar så gör ju STEM just det du kritiserar dem för att inte göra – de litar inte längre på IEA utan gör sin egen bedömning. Om det är just den bedömningen du tycker är orealistisk, så framgår inte det av artikeln. Då behöver du fokusera mycket mer.
– – –
Graf 1 hade vunnit på att lägga prognosfelet utanför grafen – nu måste man läsa den "baklänges", och man måste gissa sig till att det är så den ska läsas.
Graf 2 är en jämförelse mellan IEA och Aleklätts siffror – vems siffror är vems?
Figur 4 – Kinas och Indiens nettoimport – ingår de i "tillgänglig export" eller ska de läsas som att de ska dras av från det röda blocket? Överhuvud taget svårt att visa tillgänglig export och nettoimport i samma blockdiagram. separata linjer hade varit tydligare.
Figur 7 – dito. Dessutom syns inte den enorma ökningen av exportörernas egen konsumtion som du visar i figur 5 särskilt tydligt. Är Saudi ett specialfall som inte får genomslag globalt frågar man sig när man läser grafen.
– – –
Jag håller med dig i din analys av oljesituationen, tro inget annat, (även om jag reserverar mig för vad oljepriset kommer att vara om 35 år – om Hirsch prognos om en lång lågkonjunktur stämmer, så kanske oljepriset stannar på 115 – med toppar och krascher däremellan), men artikeln tillför inget direkt nytt som inte redan förts fram otaliga gånger de sista 10 åren, och den saknar framför allt stringens i vilka beslut du vill ändra på.
/Jonas E
Rubriken satte Newsmill, min orginalrubrik var "IEA har vilselett Sverige".
Sedan slutet av 90-talet så har det faktiskt kommit varningar om att oljeläget skulle försämras och tittar man på IEAs beräkningsmodeller så är de helt vansinniga då de enbart utgått från den ekonomiska tillväxten, något som borde ha kritiserats långt tidigare. Och det har väl gått 8 år sedan Aleklett började kritisera IEA och faktiskt hade rätt att deras prognoser var överdrivna. Sedan dess har vissa tjänstemän på Energimyndigheten visat sin inkompetens många gånger, tex inför oljekommissionen 2006, det har iofs inte så mycket med IEA att göra men det har förvärrat situationen. Smartare tjänstemän hade ifrågasatt IEA tidigare.
Vill du att jag ska peka ut något så kan jag väl säga Förbifart Stockholm, annars tänkte jag mer generellt på allt som har bidragit till samhällets bilberoende. Man behöver inte sitta och peka ut enskilda beslut när det är helhetskonceptet det är fel på, dvs samhällets oljeberoende. Sen kan man själv räkna ut vad det innebär.
Jag har missat att Energimyndigheten har uttalat sig om kapacitetsutredningen, den är ju fortfarande ute på remiss. Men du får gärna hänvisa till det material där de gör det.
Dock har Trafikverket baserat sin utredning på IEAs siffror, dessutom gamla siffror.
Graf 1: Okey, den kan ju vara otydlig för ett otränat öga. Ska se om jag kan göra dem bättre till nästa gång.
Graf 2: Jag förstår faktiskt inte hur man kan tolka den fel. Det står ju Aleklett på ett enda ställe. Resten står det WEO (World Energy Outlook) vid. Men men jag får väl se om jag kan bättra på den med.
Figur 4: Det är ett stapeldiagram, jag kanske inte var tillräckligt tydlig i texten att vi inte kan importera det Kina och Indien redan importerar, dvs att tillgänglig export inte innefattar Kina och Indiens importer.
Figur 7: Den syns faktiskt, du måste titta på skalan.
Sen kan man väl konstatera att du överdriver och motsäger dig själv. Först säger du "denna uppbyggnad skedde ju långt innan det fanns någon som helst anledning att tro att IEAs prognoser var för optimistiska."
Sen säger du "en artikeln tillför inget direkt nytt som inte redan förts fram otaliga gånger de sista 10 åren".
Så hur ska du ha det? 🙂
I övrigt så går det att hitta massor i artikeln som är någorlunda nytt, exempelvis utfallet av IEAs prognoser, det mest intressanta utvecklingen har ändå skett de senaste åren.
Syftet med min artikel var inte att komma med något nytt utan att sammanställa läget och trycka på att IEA faktiskt inte är att lita på och om deras överoptimistiska prognoser används så skapas det felinvesteringar. Artikeln grundar sig på en rapport jag håller på med och som jag ska ge till oinsatta politiker, näringslivsföreträdare och tjänstemän.
en forskare i uppsala påstår att oljefälten som är med i IEA beräkning över fält som kommer att upptäckas och som ska utvecklas är felaktig. utvinningstakten som IEA har är nämligen dubbelt så hög som tidigare oljefält har visat. år 2014 kommer efterfrågan bli större än utbudet av olja enligt en analytiker som var med på tv kanalen ABC australien. hörde på cnn idag att irans valuta har minskat med 50 % mot dollarn på bara några månader. vag tror du om det cornucopia.
Hej,
För en liten stund sedan kom det rapporter om att "rebeller", sannolikt shia, sprängt en oljepipeline i Saudiarabien. Oljepriset rusar på förutsägbart vis. Tur att man kan cykla till jobbet…
Einsteins ord om att människans dumhet är oändlig bekräftas verkligen när DN tar in sådana här artiklar:
Gruvbrytning på månen – vissa experter hävdar att det kan ske redan i slutet av 2010-talet.
http://www.dn.se/nyheter/varlden/gruvbrytning-pa-manen
Någon har trott att det var första april och inte första mars?
Peak Oil nu? Jo antagligen kanske, vet inte hur frackingtekniken kommer att slå, men om vi vill få ner oljeberoendet snabbt finns en del man kan göra…
Som individ kan man ta för vana att kolla: t ex http://reseplanerare.resrobot.se/bin/query.exe/sn
innan man tar bilen – sällan skiljer det mer än en timme om man kör lagligt –
ta med dator och jobba på tåget eller titta på film under tiden – eller läs en bok…
Som samhälle skulle vi enkelt kunna börja ställa om direkt (kanske lite svårt politiskt dock!?!) – lagstifta om att 25 % av alla anställda som inte av fysiska skäl måste vara på jobbet jobbar hemifrån inom 2 år, gå sedan vidare med ytterligare 25% 3 dagar i veckan om ytterligare 2 år osv (eller så fort ekonomin tål den rationallisering som följer) – då kommer en it- och ledningsstruktur för distansarbete skapas (bredband/datorer med webkamera finns redan), distanshandel för mat får ett uppsving (rabatt för de som beställer 2 dagar i förväg minskar kassaktionen i kött- och fruktdiskarna), då kommer vägarna/kontoren räcka (stå tomma), färre bilar byggas, mindre behov av fritis etc(ökad effektivitet/ökad arbetslöshet åtm kortsiktigt)
om folk jobbar hemifrån 3-4 dagar i veckan börjar bostadsområden leva upp, då vidgas den effektiva arbetsmarknaden eftersom man kan resa över större delen av södra Sverige – om man bara ska göra det en dag veckan
egentligen bara fördelar – men alla kan väl inte jobba på distans? jag tror det är många fler än man tror… skulle vara kul om vi vågade testa – om man betraktar samhället som betraktar en verkstad – är det inte väldigt slösaktigt att flytta folk till kontor, bygga kontor och vägar för det, när en alternativ infrastruktur redan finns i flertalet hem?
PKo
Den anglosaxiska skolan talar om att olja är ett fossilt bränsle som inte kan nybildas och att vi står inför peak oil.
Den ryska skolan gör gällande att organiska lager i jordens inre lager, i närvaro av vatten bildar olja i en hög takt.
Den politiska sanningen är att oljebolagen är i kartell och har intresse i att hypa peak oil för att motivera höga priser och den vetenskapliga
sanningen är förmodligen att det finns så mkt olja på jorden att peak oil är 1000 år bort. Om peak oil överhuvudtaget existerar.
IPCC diskuterar dock inte ens peak oil i sin domedagsprofetsia och IPCC är ett organ som är ifrågasatt av oberoende forskare av det skälet att det myglats med rådata.
Givetvis är det bra ifall vi kan sluta med användningen av olja som energi.
Här är en lärorik video från BBC: http://www.youtube.com/watch?v=TNIz2RV3_Ok
Kolväten har både biotiskt och abiotiskt ursprung, de fossila bränslen som vi utvinner har dock biotiskt ursprung. Sen oavsett vilken ursprung vår olja skulle ha så är det ett faktum att den sinar i c:a 80% av de oljeproducerande länderna (dvs de har passerat peak oil).
Sedan så har oljebolagen snarare förnekat peak oil in i det sista, inte ens alla har erkänt peak oil. Den oljekartell som finns är OPEC och de har snarare överdrivit sina oljetillgångar.
I övrigt så är ditt ordval inte så klockrent, iofs kan man göra fel av stress och andra orsaker men ändå…
Du skriver "organiska lager" om den abiotiska oljan, det är en motsägelse för abiotisk olja har inte organiskt ursprung.
Du skriver även "den politiska sanningen", en politisk sanning är något ideologiskt, dvs något som inte behöver ha vetenskapligt stöd.
IPCC och vulkaner har inte så mycket med saken att göra.
Alla kolväten som utvunnits har haft biotiskt ursprung. Det finns abiotiska kolväten, de produceras lika mycket abiotiska kolväten per år motsvarande den mängd metangas som en enda ko pruttar ut. Föreslår att alla läser följande http://cornucopia.cornubot.se/2009/08/dags-att-lura-naiva-svenska-investerare.html
Inte en enda borrning baserat på abiotiska hypoteser har lett till utvinning av vare sig olja eller gas.
Men med jämna mellanrum dyker det upp folk i förnekelsefasen som håller sig fast vid den abiotiska hypotesen istället för den bevisade biotiska teorin.
FANTASTISKT BRA ARTIKEL! Jag hade svårt att somna för den var väldigt sakligt framställd med en massa härliga referenser. Fler såna! Personligen var det inte så mycket nytt, läst flera av referenserna sen tidigare, det var sammanställningen. Flera klasser bättre än de som läst på journalisthögskolan. Inser man inte Peak Oil efter att läst Andreas artikel, inser man det nog aldrig. En artikel som får en på allvar att gå med i Omställnings rörelsen.
Debattartikeln är förvisso väl underbyggd och formulerad, men jag har svårt att ta någon på allvar vars framtidsvision är ett postapokalyptiskt agrarsamhälle där städerna är helt övergivna och alla har flyttat ut till små självförsörjande bondbyar. Lösningen på problemet med att de billiga drivmedlen håller på att ta slut är inte att avskaffa civilisationen som vi känner den utan att bygga ett mer transporteffektivt samhälle där drivmedlen bara används för de nödvändiga transporterna. (Dit hör givetvis inte dagliga privata förflyttningar.)