Det beklagas från oppositionshåll på de stigande orättvisorna i Sverige. Ett mått på detta är GINI-koefficienten.
Ett GINI på noll betyder fullständig jämlikhet, äkta kommunism, alla har samma inkomst. Ett GINI på 1 (eller 100%) innebär att en enda person i ett land får all inkomst och resten får ingen inkomst alls. En total diktatur där en enda despot tar precis allt.
GINI för Sverige 2010 var 24.1% (0.241). Lite sämre än de 24% (0.24) som gällde under den socialistiska Göran Persson-regimen 2001. Så visst har GINI stigit, under alliansregimen 2007 var GINI nere på 23.4.
![]() |
GINI – Ju rödare, desto högre |
Samtidigt finns det bara ett enda EU-land med lägre GINI, Slovenien på 23.8. EES-landet Norge har också bättre GINI än vi med 23.6. Detta kan jämföras med ett EU-snitt på 30.4 eller ett eurolandsnitt på 30.2. För eurozonen är GINI stigande, från 29.3 2005 till 2010 års 30.4.
Ett effektivt sätt att jämna ut GINI är förstås att beslagta besuttnas inkomster via skatt – alla skattesänkningar höjer naturligtvis GINI. Men återigen är det frågan om vad rättvisa är? Solidaritet och rättvisa är inte samma sak. Är det orättvist att den som jobbar och har hög lön har högre inkomst än den som inte jobbar och lever på bidrag eller socialförsäkringar?
Det är den eviga ideologiska frågan.
Samtidigt kan man diskutera om oppositionen inte har något bättre att komma med än att EU:s näst mest inkomstsolidariska land måste bli ännu mer solidariskt.
Med tanke på att Sveriges GINI ligger i EU-toppen, rent av högst i världen (Wikipedia/CIA) så känns hela diskussionen som ett I-landsproblem. Kort sagt så finns det egentligen inget som oppositionen kan angripa alliansregimen för och då väljer man det enda man kan hitta, vilket är en svag ökning av världens lägsta GINI.
Om det verkligen inte finns några värre problem i Sverige än inkomstskillnaderna så skall vi vara rätt nöjda. Men visst, en del är väl inte nöjda förrän vi uppnått full kommunism och ett GINI på 0.
Tillägg: För er som inte förstår rubrikvalet, så hänvisas till en äkta usel 80-talslåt med österrikaren Falco, Jeanny. Se YouTube för detta. Fast jag tror man sjunger “quit living on dreams” och inte “keep”.
52 kommentarer
nja.. full kommunism(riktig) är väl inte direkt målet, målet är väl snarare att inte låta GINI skena iväg, och om vi har haft ett stabilt GNI på 24ish under många år så äre inte konstigt att media o politiker skriker om det ändras med 0.4 rätt stor förändring där..
för som sagt, ju närmare 1 man kommer desto större chans äre för revolution.
Sänker man skatten kommer GINI automatiskt att stiga. Punkt. Det betyder att alla som har jobb har fått det bättre, inte att någon har fått det sämre.
Gini-diskussionen är sa trött och visar ganska bra vad som är fel i partiet just nu. SCB:s välfärdsundersökningar är väldigt klara om vilka som har fatt det bättre de senaste 15 aren: alla!
Sverige omfördelar mest av jämförbara länder, och borde uppmärksammas för detta; istället har nostalgigänget runt Juholt funnit att man kan tolka den senaste statistiken som att klyftorna ökar.
Det som skulle behöva diskuteras nu är framtiden. Ett bra utbildningsprogram fran S med tydliga mal skulle ge den profilfraga som nu behövs, och dessutom fullständigt avväpna FP som ju bara har skolfragan och sitt förstandshandikappade EMU-kampanjande att luta sig pa. Men tyvärr är detta för komplicerat för Juholt & Co, det tar mycket kraft, kreativitet och struktur, och det är egenskaper som ledningen idag helt enkelt inte har.
Sa det kommer troligen mer av denna typ av utspel istället, som kompensation för en politik de inte har.
"Är det orättvist att den som jobbar och har hög lön har högre inkomst än den som inte jobbar och lever på bidrag eller socialförsäkringar?"
Så kan man ju uttrycka det, men ett förenklat resonemang ihop med en ledande fråga är väl knappast det skarpaste du skrivit?
/Johanneberg
Cornucopia: Fattigdom är relativ. Om alla på en arbetsplats får höjd lön med 2000:- och du inte får någon alls löneförhöjning kan du knappast påstå att du inte fått det sämre.
Samma princip kan förstås tillämpas på en befolkning: om alla med jobb får mer pengar, och alla sjuka/arbetslösa/pensionärer stannar kvar på samma inkomstnivå får de givetvis sämre förutsättningar än innan, när skillnaderna gentemot de arbetsföra/friska var mindre.
Jag bor i en storstad och har märkt av klasskillnaderna påtagligt de senaste åren. Hemlösa, tiggare, narkomaner och i övrigt utslagna människor ökar hela tiden. Burksamlarna börjar bli så många att de borde kunna starta en fackförening. Denna kategori individer(trasproletariatet) syns inte i statistiken och omnämns inte av varken majoriteten eller oppositionen. De säger dock mer än GINI.
Tycker din blogg oftast är mycket läsvärd men inlägg som detta känns lite sådär. Gör dig av med det ideologiska tunnelseendet. Det sänker bloggen.
Räknas pensioner in i Gini? Tänker främst på den hord av fattigpensionärer som består av f d hemmafruar från tiden när daghem inte fanns och låginkomsttagare, som lurades tro att pensionen skulle samhället stå för i enlighet med socialdemokraternas logik på den tiden. Det saknades då också institutioner för enskilt pensionssparande utan det enda alternativet var kollektivsparande. Jag tror att de första som röks ut i ett hårdnande kapitalistiskt samhälle blir de gamla, som minst kan tala för sig och inte har kapacitet att kämpa för sin sak på andra sätt. Vore bättre att lagstifta om att barn har försörjningsplikt för sina gamla föräldrar som exempelvis i Tyskland. Och det blir förmodligen nästa steg i en sjunkande ekonomi. Det är först när man på detta sätt börjar talla på medelklassens intressen som en del vaknar upp och inser vad som länge varit på väg med prat om "köttberg" och förstulen mobbning av gamla (vilket vi är rätt ensamma om i världen). Utan familj som ställer upp blir de gamlas öde grymt. Fattighuset lurar när stroken slår till. Men Gini kanske fortfarande ligger inom acceptabla ramar?
Relativ fattigdom är ett bedrägligt mått.
Relativt vadå kan man fråga när man ser Nysvenskar i solidaritetens namn skickar hem pengar till sina släktingar trots att de räknas som fattiga här.
Vore intressantare att se om de fattiga är de samma år efter år. Fattig student har många varit!
Jag misstänker att fattigdomen kan regleras på ett sätt som inga av de 7 partierna vill.
13:59 du är ett bra exempel pa den bristande logik som florerar i dessa diskussioner. Hemlösa, tiggare, och narkomaner som du talar om, har ingenting med inkomstskillnader att göra. De hamnar helt utanför systemet och maste tas om hand pa bästa sätt, men det är ett helt annat ämne. Mätningen av inkomstskillnader handlar om vad den fattigaste tiondelen tjänar i förhallande till den rikaste. I den fattigaste tiondelen finns de som lever pa existensminimum genom försörjningsstöd eller andra bidrag, och det visar alltsa vilken standard man minst kan räkna med i Sverige om man finns med i rullorna.
S hävdar att vi nu inte är jämlikare än USA på 1980 talet-baserat på GINI koeficcienten-bedrägeri tror jag!
Om vi alla levde i ett samhälle med "All inclusive" behövs inga pengar alls. Då kan GINI vara 0 eller 1 utan att basservicen varierade.
Förklara det för S snälla!
Ett riktigt dåligt inlägg av Cornucopia på en i övrigt utmärkt blogg.
Bakom din GINI-sifferexercis döljer sig ett Sverige som snabbt blir mer och mer orättvist. Bara för att läget är ännu mer uselt när det gäller rättvis fördelning i andra länder behöver väl inte vi stilla acceptera att vi ska fortsätta gå åt fel håll.
De rikas alltför stora konsumtion på en begränsad planet är ju också en viktig orsak till klimatkrisen. Inte heller gynnar det lösningen på peak oilkrisen att vi hela tiden ger de rika mer och mer pengar att leka med. Vi behöver minska vår totala konsumtion och det är lite svårt att göra för en utförsäkrad eller en Fas 3-are.
Höj skatten kraftigt i toppen av inkomstpyramiden och använd pengarna till att investera för en framtid med mindre fossila bränslen! Ett mer jämlikt samhälle är bra för alla.
För er övriga som läser det här så innebär formuleringar som "riktigt dåligt inlägg" etc att kommentatorn inte håller med politiskt utan är låst i något partipolitiskt skyttegravskrig. Så fort något inlägg kritiserar ett politiskt parti dyker det alltid upp "riktigt dåligt inlägg"-kommentarer.
14:20 – Haha. Okej…andelen helt utslagna människor ökar stadigt men av tekniska skäl ("Mätningen av inkomstskillnader handlar om…") går det inte att räkna samman dem med resten av befolkningen när man mäter fattigdom. Vilken tur, för dem som använder sig av statistik för att visa på vilket bra jobb man gjort!
Det här är grunden för revolutionerna som ägde rum runt om i världen det gångna året. De lägre klasserna tröttnade på att bli blåsta av etablissemanget.
Larvigt att låtsas som att kritiken handlar om att du kritiserar ett visst politisk parti.
Minska befolkningarna i u-länderna så minskar fattigdomen, och det mesta av annat elände.
Saken är den att vi nog alla vet vilken privatperson som betalade mest skatt i landet förra året. Han är huvudägare i ett av Stockholmsbörsens största företag. Av en ren slump finns det en annan svensk som drevs ur landet av S på sjuttiotalet vars företag på många sätt är relativt likt det tidigare nämnda, skulle han avskaffa alla sina stiftelser i diverse skatteparadis, förvandla sitt ägande så att han äger "sitt" bolag på ungefär samma sätt som tidigare nämnda person och sedan flytta "hem" till Sverige skulle han sannolikt betala än mer i skatt. Av denna enkla förändring, allt annat lika, så skulle vi alla idag boende i Sverige mätt enligt GINI genast få det sämre. Briljant sätt att mäta, verkligen.
/J
Moventia, ett mycket bra kommentar. En samhällsutveckling eller ett tillstånd kan knappast beskrivas i en koefficient, enbart. Samhället är alldeles för komplext för detta. I vår nuvarande tankesfär försöker vi beskriva allt utifrån siffror som manliga vänsterhjärnhalvor attraheras av. Och de blir lätt en sanning!
Nedmonteringen som nu pågår av vårt samhälle är subtil och sker smygande. Allt mer läggs över på medborgaren i form av avgifter i skolan, inom sjukvården, på fritiden etc. Alla dessa små avgifter blir för många svaga grupper en stor pålaga som man inte klarar av. Och precis som du skriver drabbas de som inte har en inkomst eller kan öka sin inkomst eller mot sin vilja inte kan försörja sig. T ex pensionärer och alla de som jobbar inom näringar som bara erbjuder påhugg eller deltidsarbete. Har man kontakt med verkligheten och ser hur de ekonomiska klyftorna ökar i samhället tex bland skolelever blir man minst sagt skrämd. Vart är vi på väg? Trodde aldrig att jag skulle behöva uppleva social och mental utslagning i så tidiga åldrar! Detta är en tickande bomb som hotar att slå sönder vårt samhälle så småningom. Det är mycket allvarligare än vi kan föreställa oss. Och då är det en klen tröst att "Sveriges GINI ligger i EU-toppen och rent av högst i världen".
Trots allt är det bästa kännetecknet på ett mänskligt och solidariskt samhälle att även de svaga sjuka och gamla kan leva ett värdigt liv, utan att behöva stå i ett gathörn och buga och tigga med hatten i hand.
15:19, bra påpekande. En anledning till lågt GINI i Sverige kan vara att höginkomsttagare flyr landet.
Martin Saar, vettigt påpekande om det ökande egna ansvaret. Man bör ju kompensera eventuella inkomstförändringar med att vi måste stå för allt mer själva, och som du påtalar så blir ju de obligatoriska delarna rimligtvis allt tyngre för de som är mest utsatta. Dock inget som mäts av GINI.
Moderaterna får nu 35% i senaste opinionsundersökningen. Jag börjar undra vilka alla dessa nya moderater är ? Vi talar alltså om ett parti som fick 16% i valet 2002.
Min gissning är att det är bolånetorskarna. Det har blivit nån slags nervös stämning på bomarknaden.
100.000-tals svenskar i storstadsområdena har spelat ett allt för djärvt spel på den stora fastighetsmarknaden. Rädslan för kollaps på bomarknaden och därtill arbetslöshet och andra otrevligheter gör att dom klamrar sig fast vid det som dom tror räddar dom -moderaterna och finansminister Anders Borg.
Inget är för evigt, varken höga bostadspriser eller höga opinionssiffror.
Frågan vid en kollaps är i så fall vart bolånetorskarna vänder sig till, Jimmy Åkesson, Gustav Fridolin eller Håkan Juholt ?
Kan alla som skriver
"du har fel Cornu – vi SER tydligt att klyftorna ökar"
medge att GINI inte visar detta nämnvärt.
Och som en del av världen så ÄR det relevant att jämföra utfallet av ett jämförande index med omvärlden, att man gör det betyder inte att man strävar åt det bättre eller sämre.
Avsaknad/minskning av klyftor är dessutom inte nödvändigtvis tecken på en förbättring. Bli inte fartblinda.
/D
Ibland funderar jag på om man skulle behöva införa ett slags körkortstvång med grundläggande ekonomisk hushållning för att få ha hand om sin egen ekonomi.
Jag äger ett företag som hyr ut ett antal lägenheter i en "arbetarstadsdel" i en småstad där nästan alla röstar på det röda blocket och anser sig "fattiga". En del av dessa fattiga hyresgäster går skift på bruket och tjänar med skifttillägg uppemot 30000 Kr/mån men är ändå konstant panka, trots att de kan cykla till jobbet och lägenheterna kostar 3500. Många har skulder hos kronofogden och har det jobbigt att klara hyran.Skulle det bli en neddragning på industrin och någon tvingas leva på a-kassa kommer det gå åt pipan för denne. Jag jämför med min förövrigt röd-röstande far,som till skillnad från dagens s.k. "fattiga" är uppväxt under s.k. knappa förhållanden. Han är pensionerad och har ut ca 9000:-/mån. Han säger att han lever som en prins (dvs, är nöjd och har allt han behöver) och har pengar över varje månad. För mej känns debatten om fattigdom som ett skenproblem, haken sitter snarare i att folk inte kan hantera sina pengar. Och finns det någon som verkligen ÄR fattig och behöver pengar, åk till malmfäten och ta ett jobb.
Det fattas flera tusen vanliga jobbare, arbetsgivarna betalar fantasilöner, och det är inte så lätt att göra av med pengarna i vare sig Hakkas eller Svappavaara. Och så får man träning i att leva ett rikt liv utan att överkonsumera.
Att diskutera rättvis fördelning är meningslöst om man inte också beaktar landets produktivitet och därmed förmåga att konkurera med omvärlden.
Man måste väga en medborgares födslorätt till landets rikedomar kontra dennes motivation till att bidra på ett effektivt sätt. Detta styrs av skatter men också vilken bild som finns av värdeskapande personer.
Det ska inte vara finare att vinna på lotto än att skapa ett vinstgenererande företag.
De senaste 30 åren har man kraftigt förbättrat villkoren för de människor som har/lever på inkomst av kapital. Borttagandet av förmögenhetskatten, arvsskatten och fastighetsskatten är några få exempel på högervridning av kapitalbeskattningen och jag anser att man gått för långt. Om man beaktar den underliggande exponeringen vid derivathandel så är skatten på ISK pinsamt låg.
Beskattning av arbete är däremot hård och kontraintuitiv. I ett läge där vi möter mördande konkurrens från länder i Asien så har vi valt att belöna såna som mig som handlar pappersguld istället för ingenjörer och forskare.
Jag läste en artikel i DN ( http://www.dn.se/debatt/hojd-moms-och-sankt-skatt-kan-mildra-arbetslosheten) där välfärdsforskaren Andreas Bergh skriver "Genom att skatteväxla mellan konsumtion och arbete – höja momsen och sänka inkomstskatten – kan vi använda den ökade köpkraften till att mildra problemen på arbetsmarknaden." Helt rätt och sunt!
Varför subventionera kinesisk export istället för att göra det billigare för svenska exportföretag.
Dock måste momshöjningen ske gemensamt inom EU annars kommer handeln bara flytta till ett annat EU land.
Jag vill gå ett steg längre och införa en extra låg bolagsskatt för företag som får mer än 75% av sin omsättning från utlandet men producerar mer än 75% av sina varor och tjänster inom landet.
Globalisering är att ständigt befinna sig i ett krigstillstånd där allt måste få diskuteras.
Jag vill ha färre restauranger och flera verkstäder.
Tyvärr så är lågt GINI och låg arbetslöshet svår att förena när lönerna är så höga i väst.
Vi har två vägar som vi kan välja mellan.
1:Den sydeuropeiska vägen där lönerna hålls höga via starka fackföreningar och bidragen intakta av patetiskt svaga populistregeringar. Denna vägran att anpassa sig till sin nya roll i omvärlden leder slutligen till en ekonomisk kollaps och ett uppsagt samhällskontrakt.
2: Den amerikanska vägen där facken tillåter kraftiga lönesänkningar och därmed en respit för företag som vill behålla produktionen inom landet. Detta leder till en ordnad, men smärtsam, anpassning till "the new normal". Läs http://www.nytimes.com/2011/12/30/business/us-manufacturing-gains-jobs-as-wages-retreat.html?_r=1&pagewanted=all
Vilken väg är bäst? Medan vi funderar så ska vi tänka på att företagen har tiden emot sig.
Ericsson handheld är nu Sony. Hur länge till innan Ericsson network blir Huawei?
16:34
Allt är relativt utom västvärldens bortskämdhet.
höja skatten för "höginkomsttagare" ???
Jag är svensk vit man snart 40 år. Civilingenjör och har snart betalt av mitt studielån. Jag har startat ett bolag med en kompis som är lågutbildad och började jobba tidigt med "hantverk". Jag kan tänka mig att jag kommer komma i kapp honom ekonomiskt när jag är runt 50år gammal…. Bar där så är det ju mycket tveksamt att jag borde ha utbildat mig….
Nu har jag och samma kompis startat en sidoverksamhet i form av ett bolag som säljer saker. Nu efter ett par år börjar det gå riktigt bra. Så nu kommer pengarna.
Men för de som har missat detta så blir det ett enormt högt skattetryck 80%. Och en sak kan jag lova att det kommer inte hända. Jag eldar hellre upp pengarna än att skattar bort 80%.
Så i praktiken kommer inte dessa pengar att gagna samhället. Förra året tog jag ledigt i 12 veckor bara för att sänka min inkomst så att jag slapp skatta bort den där. I år kommer jag försöka ta ändå mer ledigt för att undvika "onödig" skatt. Kanontrevligt med ledigt och visst det fungerar för mig. Jag uppskattar min ledighet enormt mycket. Men om fler gör liknande beslut så kommer sverige hamna på efterkälken. Så här ser verkligheten ut.
Lyckas vi utveckla verksamheten mer (om vi nu orkar bry oss då man blir så straffad av staten) så är enda alternativet att flytta utomlands med verksamheten.
(obs behöver inge tips om hur man kan slippa skatt, har koll på detta)
Latmaskar ska ha det sämre än dom som kämpar på…
Jag vill tillägga att skjuta på beslutet genom att delfinansiera landets utgifter med utförsäljning av statlig egendom och eftersatt underhåll av infrastruktur är en dålig väg.
/16:46
Jag borde ha varit med och sänkt värdet då jag minskat min lön för att ta ut den ur företaget på andra, mer skattefördelaktiga sätt. Känns bra att bidra till jämlikheten.
Ni Juholtare som vill tjäna pengar genom högre bidrag, lycka till med det! Det kan ni behöva. 😉
16:56
Jag anser att all skatt under 25% och över 50% är omoralisk och karaktärsfördärvande.
En intressantare fråga kanske vore att titta på skillnader i förmögenheter istället för skillnader i inkomst?
Inkomstskillnaden är väl inte så mycket att bråka om. Möjligen undantaget att skillnaderna har ökat väldigt mycket globalt. Så även om Sverige fortfarande är ett av de mest jämlika länderna i inkomsthänseende så är vi mycket mindre jämlika än vi var runt 1980. Men alla andra har också blivit mindre jämlika.
Är Tekn Dr, har gjort en postdoc på dryga två år på ett bra universitet, jobbar nu inom industrin med 6 års erfarenhet, en av de mest kunniga och produktiva på min arbetsplats: lön 36350 SEK per månad. Tror Sverige skulle gynnas av större lönespridning, kanske talar jag i egen sak. Å andra sidan så är mitt jobb antagligen förflyttat till Kina inom 5-15 år.
/RK
Vad hjälper gini när de fattigaste som inte syns särskilt bra i staplarna fått det sämre ?
Skit i gini , se till att de fattigaste får en dräglig levnadsstandard med bra skolor och sjukvård samt möjlighet till ett bra boende så är de flesta nöjda !
RK
Jag är inte sarkastisk när jag skriver att jag tycker synd om dig. Du förtjänar en högre lön!
En bonusdiande VD med syntetiska optioner, som är riggade för maximal hävstång, förtjänar sänkt lön. Att leverera kvalitet ska belönas.
Cornu 13:23, altså, jag bryr mig inte om GINI eller andra mätverktyg.. jag försökte bara förklara min åsikt varför media och politikerna gnäller om skitsaker.. 😛
nu spelar du alliansens visa.
har du helt missat att de fyra, av varandra oberoende, oppositionspartierna inte vill omnämnas som "oppositionen"?
i ditt inlägg får du det att framstå som om det bara finns två regeringsalternativ i Sverige och hade det varit så hade vi haft en röd-grön sverigedemokratisk regering vilket vi bevisligen inte har.
Vilket tjafs om lönespriding *suck*
Bittra civilingenjörer som börjat upptäcka att rörmockaren eller elektrikern som har FA-skattsedel har högre inkomst än dom själva.
Jobba på istället och dra in så mycket pengar ni kan innan kineserna eller indierna köper upp er arbetsgivare.
19:07 ; Du har helt rätt !
Dessutom så har alla partier som inte sitter i regeringen något att klaga på, nämligen alla privatiseringar och utförsäljningar vilka medför onödiga fördyrningar för många av oss – dock ej för de rikaste grupperna som inte bryr sig om en tusenlapp hit och dit.
19:30
Tror att du missar hela poängen.
Tror du att vi i Sverige blir rikare om vi även tappar tjänstemannajobben som t ex forskning och utveckling till Asien? Kommer elektrikern att tjäna lika mycket den dagen? Vad ska vi leva av då? Om vi hade haft en utbildningskultur och större lönespridning i det här landet så hade vi kunnat konkurrera bättre.
Men visst kan elektrikern känna sig smart framför TV3 ett tag till, tills även hans bransch till slut blir utsatt för internationell konkurrens och även han inser vad som bygger välstånd.
/RK
Enligt Credit Suisse Global Wealth Databook 2010 är Sverige det femte mest ojämlika landet i världen om man ser till nettoförmögenheten dvs tillgångar minus skulder.
Rimligtvis borde levnadsstandard vara nära kopplad till nettoförmögenhet men uppenbarligen man kan beräkna jämlikhet på olika sätt.
Anonym 18:16 och Oscar Kjellberg:
Det vore som sagt mycket intressant att se på Gini-koefficienten för nettoförmögenhet.
19.30 – så du tycker att det är rimligt att en som jobbar med att banka spik tjänar mer än tekniska doktorer på spjutspetsföretag? Låter ju som äkta svenskt akademikerförakt och kommunism. Inget jämförbart land bestraffar utbildning så hårt som Sverige. Jantelagen sätter stopp för löneutvecklingen på dom verkligt kvalificerade forsknings och utvecklingsjobben, men hur smart är det i längden att bestraffa intellektuellt arbete, ambitioner och slit, och belöna slapphet och apati? Jag tjänar själv 3000 kr mindre i månaden än vår chefsforskare. Helt sinnessjukt om ni frågar mig.
21:47, så ser det ut med låg GINI-koefficient. Det alla vill ha, inklusive alliansregimen.
Baserat på GINI så är Sverige faktiskt värst/bäst i världen här.
Anonym 20:10:
Oljebristen kommer ändå sannolikt att döda globaliseringen. Lokala resurser, både naturresurser och människor, kommer bli allt viktigare.
Det leder sannolikt till ett betydligt sämre materiellt välstånd för alla. Dock kan vi mildra effekterna rejält genom att hushålla med oljan, dvs i första hand sluta åka bil och i andra hand sluta med onödiga varutransporter.
18:26
Jag insåg tidigt det Ayn Rand säger. Det är inte min sak att ordna så att white trash folket ska kunna ägna söndagarna åt att shoppa loss på Backaplans köpcentrum. Det finns mycket annat intressant att göra i livet.
Fattigpensionärerna blir fler, ensamstående med barn har det sämre än nånsin, ungdomsarbetslösheten bland de högsta i Europa men vi är bäst enligt GINI! Cornu du är patetisk.
Ett sätt att sänka den skulle vara att höja grundavdraget och inte räkna det som "inkomst" vid beräkning för bidrag. Kräver att all inkomst beskattas som inkomst inkl. Bidrag en det är lätt reglerat och dessutom väldigt logisk.
00:55, jaså är den? Vad är ungdomsarbetslösheten i t ex Spanien?
Att bara sänka skatten ökar inte fördelningen.
på 20-talet så hade vi visst 25% skatt i sverige, samtidigt så svalt folk och arbetslösheten var skyhög.
Ju bättre ställt folk har det desto mer skatt har dom råd med dela med sig av.
Jag ska återigen dra tramsargumentet om att Somalia måste vara paradiset för lågskatteförespråkarna då skatt och stat inte existerar där, och inte heller då någon stat som stjäl pengar och ger till dom fattiga.
@c.
Han skriver bland dom högsta, och bland dom högsta ingår också Spanien, men inte bara Spanien utan även Sverige.
Du ska inte läsa saker som folk inte har skrivit.
LO gjorde en undersökning 2002 om inkomster i Sverige.
Den ligger bakom regeringens satsning på jobbskatteavdrag.
Vad visade den-jo att bidragstagare hade större disponibel inkomst än arbetare.
Juholt hade nog läst den och ville i årets S budget inte höja bidragen.
Det är bidragsnivån som avgör de fattigas inkomster!
Frågan är om de känner sig fattiga relativt sin härkomst?
@Anonym 16:34
Du har så rätt. Finns mängder av välavlönade människor som inte kan handskas med sina pengar utan lyckas att bli duktigt skuldsatta.
Som min mormor brukade säga "akta örena så aktar kronorna säg själva". Man kan också säga att det är inte på de stora inkomsterna man blir rika utan på de små utgifterna.
Jag tror att en grundläggande ekonomisk utbildning i skolan skulle vara väldigt nyttigt.
Det skulle vara intressant att jämföra fördelningarna/histogrammen för GINI mellan länderna, eller medel/median.
Med tanke på Svd-artikeln nyligen så är det också intressant att man i princip kan få vilket svar man vill beroende på vad man räknar koefficienten på.
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/faktakoll-ojamlikheten-i-sverige-som-i-80-talets-usa_6741097.svd
En mycket intelligent doktorand på Nationalekonomiska institutionen visade matematiskt hur Gini koefficienten var felaktigt utformad och egentligen visade dåligt det den var avsedd att göra. Få förstod hans uträkningar men de som gjorde det var mkt imponerade.