1998, för tretton år sådan blev jag insatt i peak oil-problemet efter att ha klicka på en länk hos IT-nördsajten Slashdot och över till Jay Hansons Dieoff.org, en av pionjärsajterna på Internet kring peak oil. Visserligen hade jag hört talas om prolemet på en SO-lektion i åttonde klass 1984, där min SO-lärare påtalade att oljan är fossil och ändlig och att den efter år 2000 kommer nå sin produktionstopp och därefter för alltid falla. Och “om kineser eller indier kommer börja vilja köra bil som oss i I-länderna så kommer vi få problem och priset kommer stiga kraftigt”. Men då var jag bara 14 år gammal och lät saken bero.
Men 1998 öppnade sig en ny värld. Det var tämligen tidigt. Har för mig att Oilcrisis.com fanns. Colin Campbell var en av de få som öht talade om problemet. I Sverige dök iofs Kjell Aleklett tids nog upp, men annars hittade jag den svenske ekologen Folke Günther som tidigt skrev om det hela. Annars var det på engelskspråkiga mailinglistor som RunningOnEmpty(1 och 2) eller EnergyResources man fick utbyta tankar och information på den tiden.
Slutsatserna blev efter den första Mad Max-domedagsreaktionen som Jay Hanson lätt framkallar, att det blir slut på ekonomisk tillväxt, det ekonomiska systemet faller successivt samman, oljepriset stiger, hyperinflation, guldpriset stiger, oljebrist, fattiga länder får ge upp konsumtionen först etc. Årtal som talades om i slutet av 90-talet var en global peak oil runt 2004-2005. Det fanns även en nisse som hette Marian Radetzki som 1998-99 sade att oljepriset inte borde vara högre än 10 USD, och som fortfarande är en av de två personerna som media vänder sig till när de vill ta upp peak oil.
Fullt upptagen av IT-bubblan ignorerade jag i stort peak oil fram till år 2000-2001, då jag såg ett behov av att lägga om investeringarna och valde just olja, guld och råvaror som inriktning. Det fanns inte så mycket att välja mellan på Stockholmsbörsen på den tiden. Lundin Oil köptes när drevet gick om Sudan, kursen dubblades, bolaget köptes upp och man fick Lundin Petroleum utdelat som resterna till ett värde på ca 3:-. Aktien steg sedan till 110:- SEK som bäst. PA Resources köptes för motsvarande 1:49 per aktie, och steg sedan till 78:- SEK som bäst. Nibe köptes in som energibesparingsteknik, och dubblades varje år ett tag. Riddarhyttan för guldet, och ‘hyttan köptes upp av Agnico Eagle. Graninge för elproduktion, och Graningen köptes upp av Sydkraft/E.On (bittert, tänk vilken kassako Graninges vattenkraft hade varit för aktieägarna idag…). Allt som hade med energi att göra blev till guld 2001 – 2006. Inriktningen var helt rätt.
Och vad har inträffat sedan 1998? Lätt finolja peakade 2001. Konventionell olja peakade 2005, då vi även inledde en platåfas för oljeproduktionen som i princip har stått sig sedan dess.
Den riktiga utförsbacken efter peak oil har dock inte inträffat än. Oljeexporten peakade 2005 och importländer har sedan dess fått se sig handla olja på en krympande marknad medan efterfrågan stiger.
Oljepriset stack iväg rejält.
Guldpriset har gått från ca 80:- SEK per gram till 389:- SEK per gram som högst. Oljepriset har gått från 10 USD till som högst 148 USD. Världsekonomin har gått i stå och fortsatt ekonomisk tillväxt blir ett allt större frågetecken.
Tusentals miljarder har använts för att festa loss på bostadsbubblor istället för att investera för en framtid efter oljan. Tänk om svenska privatpersoner hade lånat 1500 miljarder SEK och lagt på förnyelsebar energi istället för att bjuda över varandra på bostadsmarknaden? Tänk om amerikanerna och europeerna hade gjort det samma. Istället är kreditutrymmet nu förbrukat.
Nyliberaler (dvs de som bland annat ligger bakom finanskrisen) menar att marknaden löser allt och att den allsmäktiga marknaden anpassar sig till kommande oljebrist automatiskt.
Men vad har hänt 1998 till 2011?
Fordonstrafiken och med det Sveriges och ekonomins beroende av fossiltransporter har förstås ökat rejält sedan 1998. Juli 1998 fanns det 3 903 164 personbilar och 361 682 lastbilar i trafik. Till juli 2011 hade siffrorna ökat till 4 507 617 personbilar och 565 312 lastbilar. En ökning på 15.5% för personbilar och 56.3% för lastbilar (länk till SCB).
Vän av ordning säger “men miljöbilar ökar ju kraftigt”. Visst är det så (länk till Bil Sweden).
Men de flesta miljöbilar kör fortfarande på fossila bränslen, det är bara de att de blivit snålare.
Förnyelsebara bränslen har ökat fantastiskt sedan 1998 (länk till SPI). 1998 utgjorde dessa 8 222 kubikmeter. 0.08% av fordonsbränslena.
2010 var de 319 552 kubikmeter. Det är en ökning till hela 2.9%. Nu är visserligen inte fordonsgas helt förnyelsebart då det innehåller avsevärda mängder fossilgas. Det samma gäller för E85, som innehåller minst 15% fossil bensin. De förnyelsebara bränslena förutsätter alltså existensen av fossila bränslen. Speciellt i tillverkningsledet inom jord- eller skogsbruk.
Samtidigt har mängden bränsle till transporter (inklusive flygbränsle) ökat med 9.1% 1998-2010. Från 10 000 526 kubikmeter till 10 989 334 (länk till SPI). Ökningen av mängden bränsle är alltså avsevärt större i kubikmeter än ökningen av förnyelsebara bränslen. Bruket av fossila bränslen till transporter har ökat med nästan 600 000 kubikmeter per år, mot 300 000 kubikmeter för förnyelsebara bränslen.
Däremot har den för samhällsnyttan i princip oväsentliga uppvärmningen respektive det industriella bruket av olja minskat. Men det är också mycket enkelt att göra sig av med. Det är transporterna som är det väsentliga för samhällsekonomin, inte vad vi har för temperatur i hemmet.
Med tanke på prisutvecklingen äts alltså allt mer pengar upp av fossila bränslen (länk till SPI).
Den som vill hävda att det är höjda skatter som drar upp priset kan titta på SPI:s graf över bensinprisets fördelning enligt nedan.
Det är inte skatterna, utan råvaran som har ökat avsevärt mest i pris.
De som lutar sig mot att marknadskrafterna skall ordna omställningen till peak oil får fortsätta luta sig borta i sitt hörn. Vi ökar vår konsumtion trots högre pris. Det har varit verkligheten, och ser ut att förbli verkligheten.
Tittar vi på utvecklingen inom övriga energisektorer och förutsägelsen att peak oil leder till en generell energikris, så tecknade vi ett treårigt bundet elavtal när vi flyttade till hus 1997. Elpriset låstes då på tre år till 14 öre per kWh. Idag kan man låsa sitt elpris på tre år för 78 öre. Det är en ökning av elpriset på 447%.
Vad som har hänt sedan 1998 är att vi lagt ner Barsebäck och istället byggt ut förnyelsebar energi och fossilgas i Sverige.
Energikrisen fortsätter utvecklas helt i enlighet med vad som sades 1998-1999. Samhället står som ett rådjur och stirrar rakt in i strålkastarna på den annalkande lastbilen.
Så när väldigt lite har hänt på 13 år, annat än att priserna har exploderat, så är det inte konstigt att jag inte tror att vi kan åstakomma speciellt mycket till år 2030, då marknaden för exportolja antagligen är i princip helt borta. Dit är det bara 19 år, 19 år som vi skall ställa om Sverige helt bort från fossila bränslen.
Notera att min väldigt grova prognos om 60% minskad biltrafik till år 2030 (“domedagen” som en del kallar sådant) baserar sig på att vi kan fyrfaldiga biobränslen från dagens nivå, tusenfaldiga (eller tiotusenfaldiga?) antalet elbilar trots brist på råvaror till detta, halvera bränsleförbrukningen på hela fordonsparken, inklusive transporter som lastbilar och fortfarande lyckas importera ca 5% av dagens oljeförbrukning trots upphörd exportmarknad. Det är en utveckling som vida överstiger något vi sett hittills och är alltså ett optimistiskt tekniknaivistiskt scenario.
Men bilismen är bara en liten parantes, som många nya till peak oil hänger upp sig på. De allvarliga konsekvenserna ser vi redan i ekonomin. Tänk 19 år till av successivt sämre läge i ekonomin och förklara varifrån kapital till nödvändiga investeringar skall komma?
En sak jag lärt mig under de här 13 åren är att politiker kan prata om problemet, men de enda som kan göra något åt det hela är du och jag själva. För politikers åtgärder kommer bara vara symbolhandlingar, medan utvecklingen i praktiken går mot allt större fossilberoende samtidigt som vi bränner vårt kapital på oväsentligheter.
Så man behöver informera och förändra sitt eget liv och sina egna livsval. Även om politikerna även kan de valen ifrån dig, så är det åtminstone det bästa du kan göra. Eller så får du stå som det där rådjuret och stirra in i strålkastarna.
Vi får hoppas att de kommande 19 åren visar på en mer positiv utveckling än de senaste tretton. Men man bör också vara realist och se verkligheten för precis vad den är och inte som man vill att den skall vara. Man kan lyssna på de som har haft i princip helt rätt eller så kan man lyssna på tekniknaivistiska nyliberaler som har haft helt fel.
Tillägg, andra relevanta artiklar: Personliga förberedelser för peak oil respektive hur man investerar för peak oil.
49 kommentarer
Väldigt bra sammanfattning med stabila argument.
Ser nu fram emot mer inlägg med tankar och ideer om vilka konkreta steg man som medborgare kan ta för att möta framtiden på ett behagligt sätt.
Skatten har ökat rätt bra under åren. De du röstar på vill höja skatten med 2 kr till.
I Spanien ligger drivmedelspriset ca 2-3 kr under Sverige, samma oljepris i grunden men olika skatter.
Svenskar älskar skatt, Lars älskar skatt, speciellt när andra betalar skatt.
Ta bort friheten och människan lyder, du har uttryckt dessa ord angående bilen.
Mijöpartister gillar inte friheten, friheten gör att medborgarna inte lyder och blir svårstyrda. Vad exakt är skillnaden mellan VPK och MP? Medborgarna ses enbart som verktyg till samhället.
"Vad som har hänt sedan 1998 är att vi lagt ner Barsebäck och istället byggt ut förnyelsebar energi och fossilgas i Sverige."
Detta har kostat Sverige 16 miljarder hittills och skåningarna ett högre elpris.
Miljöpartister brukar leva i drömmarnas land.
Cudos.
Underbar sammanställning.
Jag lägger särskilt märke till den något lakoniska kommentaren om att "Tusentals miljarder har använts för att festa loss på bostadsbubblor istället för att investera för en framtid efter oljan."
Det är för mig nyckelkommentaren. Hur ska vi som samhälle styra om skutan rätt? Politiker, någon? Det krävs lindrigt sagt krafttag för att åstadkomma något sådant. I stället har vi politisk kortsynthet och en "fri marknad" som enbart styrs av kortsiktig profit. Då blir det som det blir.
Utan visioner och politiska krafttag kommer vi aldrig få en balanserad omställning utan då blir smällen desto större eftersom vi tvingas i stället för att medvetet styra om.
Är dessvärre pessimistisk i den här delen. Den goda nyheten är att en omställning skulle betyda mycket investeringar, arbete och affärsmöjligheter. Och de möjligheterna kvarstår alltså fortfarande även om tiden krymper.
/Grönvita
Höjda skatter är inte rätt väg. Själv cyklar jag.
Det är intressant att partiet som förespråkade nedläggningen av Barsebäck numera sitter i regeringen och förespråkar ny kärnkraft (så länge den inte byggs).
http://www.energikatalysatorn.se/
Är enligt uppfinnaren inte lämplig för bilar, men bör lösa det mesta annat.
Några forskare på MIT har också lyckats att effektivt konvertera och lagra solenergi i form av vätgas.
Riktigt så dystert som ni beskriver världen är det inte. Visst, det kommer kosta lite att göra teknikskiftet, men kostnaden för att framställa energi genom exv energikatalysatorn är en tiondel av nuvarande elkostnader (det finns inget idag som tyder på att det är annat än en verklig process, även då ingen riktigt förstår reaktionen). Tänk vilka enorma resurser det kommer frigöra i världen och hur det kommer rita om den politiska kartan. Positivt tänkande mina vänner!
Vi har haft våra debatter ett tag Cornu, men vi har samma grundsyn. Ett girigt felkonstruerat penningsystem driver ett för evigt växande uttag av oändliga resurser. Tack för ett bra inlägg om den sanning som nu snart måste inses av våra blundande styrande.
/Farfar
Cornu, det finns inte så mkt att tillägga i din analys och sammanfattning. Mycket bra! Möjligen då ivern att ansluta elkablar till Europa och avregleringen och bildandet av den nordiska elproduktionsmarknaden, som oxå drivit upp priset.
Jag tycker oxå och manipulerandet av elpriset med el på marginalen har inneburit en enorm överföring av "småpengar" till de rika el-oligopolet. Men det lägger väl i linje med att den som har varde givet!
Jag måste säga att det är genialt politiskt grepp att förespråka ny kärnkraft bara den inte byggs.
Fel av mig, det måste inses av oss vanliga medborgare. Frågan är hur man får ut informationen?
/Farfar
Håller med om att det är ganska riskfritt att tillåta byggandet av kärnkraft.
T.om. Vattenfall hoppade ju av planerna på att bygga ett nytt verk.
Antagligen är det inte så lönsamt som förespråkarna vill göra gällande.
Annars hade vi ju haft riskkapitalister som flugor på koskit en varm sommardag på den investeringen.
Marknaden brukar ha rätt.
/ Lowrisk
Tackar för ett välformulerat och välunderbyggt inlägg !
"Ingen kommer undan politiken", som en viss Ola Magnell sjöng på 70-talet. Rådande läge kan nog bara styras upp i händerna på kloka och ansvarstagande politiker.
(De vi har nu går i precis motsatt riktning, iaf i Stockholm. Där görs mångmiljardinvesteringar i nya trafikleder, samtidigt som kollektivtrafiken blir dyrare och dyrare.)
För några år sedan var det väldigt billigt med polska arbetare till husrenovering. Nu är det inte lika fördelaktigt. En "guldålder" är förbi.
Vad jag nu försöker göra, medan oljan är relativt billig, är att göra markarbeten på gården, sådana saker man inte vill göra för hand.
Jag dränerar, dikar, planar ut högar, ser över täckdiken, vägar, planerar göra näringsfälla i bäcken.
Någon som har mer tips om vad man skall passa på med innan det är för dyrt? Den gode C. kanske har lådan full av tips och tänkvärdheter som vanligt.
Tack för en storartad blogg C.!
En sak som kan bli problematiskt, är hur vi skall kunna fortsätta driva och underhålla elproduktionen utan olja? Hur skall vi kunna upprätthålla vägnätet? Hur skall vi kunna utöka livsmedelsproduktionen utan olja? Vi är ju inte självförsörjande längre bl a på grund av en kraftig befolkningsökning i det här landet. Och det är inte säkert att det finns så mycket livsmedel för export från andra länder.
Tyvärr tror jag på möjligheten av en samhällskollaps. Själv har jag förberett mig för det så gott det går, och hoppas att vi får en ordnad reträtt. Men vårt ekonomiska system är inte byggt för ständigt fallande BNP, och välfärdsstaterna kommer troligen att bli en kort parentes i historien, liksom oljekonsumtionen.
/K
Cornu, vi maste vara konstruktiva! Vilka bolag har vattenkraft pa borsen idag? Fortum och Holmen ar tva som jag vet om. Men vi maste investera i vattenkraft, om alla pengar som gar in i guld idag gick in i ett vattenkrafts bolag skulle sverige klara sig mycket battre sedan! Ar det nagon har som vet om det finns ett litet familjebolag som inte finns pa borsen som man kan investera i?! Det finns miljarder att hitta!
Kärnkraft är lönsamt, i asien byggs det massor av nytt.
I västvärlden har vi så nitiska myndigheter att ingen tycker det är lönt att banka huvudet mot byråkratväggen.
Men det är klart det krävs lite hjärna att förstå detta, ganska lowrisk att plebsen skulle förstå verkligheten.
De som tror att något går att rädda lurar sig själv. Inom 5 år kommer flera för människan viktiga ekosystem att kollapsa totalt.
Det ni sk medvetna gör är att polera en hundskit. Det är kört sedan den dagen vi började sprida kemikalier i vår omgivning. Att fler inte ser sambandet mellan cancer och miljögifter i vardagen förbryllar mig.
Bara datorn man sitter vid innehåller bromerade flammskyddsmedel, yummy!
Plasten i haven kommer aldrig försvinna utan bli en beståndsdel av havet. Vi kommer aldrig kunna dricka helt rent vatten igen.
We are fucked either way, att dutta med några skatter hit eller dit gör ingen skillnad. Det är kört!
Aldrig ägt en bil i mitt 30 åriga liv.
* Storhandlar gör jag på maxibutiken som ligger ett par kvarter bort.
* Åker jag till IKEA så tar jag tuben dit på , säg en torsdag em när det är halvtomt. Beställer hemkörning så levereras grejerna till dörren. Kör EXAKT samma metodik om jag behöver handla på något byggvaruhus /Outlet eller liknande
* Hälsar jag på vänner så tar jag tuben/buss. Hemresan blir med taxi om timmen blir sen.
Enda gången jag kan sakna en bil är när man ska ner till stranden. Då är det praktiskt och skönt att kunna packa ner grejerna i bilen och inte behöva tajma bussfärd hemåt till stan. Men för det lilla behovet kan man med fördel hyra en liten bil över sommarveckorna.
Behöver jag ta mig fram i stan så finns det minst 2 busslinjer som täcker varje sträcka. Går fortare än bil där man ostört rullar fram i bussfilen, läsandes en metro i lugn och ro.
Bor man som jag i innerstan så är det ren idioti att äga en bil
/Innerstadskillen
Kul för dig, men för de miljoner svenskar som inte bor i Stockholms innerstad är det inte lika enkelt. Finns ingen tub, kilometer till närmsta butik, extremt begränsad busstrafik om någon alls osv.
Att man inte behöver någon bil i Stockholms innerstad är självklart men alla lever inte/vill inte leva i den verkligheten.
Stockholmare som gnäller när SL höjer taxan på månadskortet fattar inte vilken lyx de lever i.
Våra kära politiker inser inte att den normalbegåvade brukar bli vettlöst förbannad när han kommer underfund med att någon utnyttjat hans normalbegåvning och lurat honom.
När Svenne Banan vaknar upp och yrvaket stirrar ned i avgrunden framför sig kommer reaktionen att bli häftig.
I stället för en utlovad ljus framtid med ständigt stigande standard kommer han att inse att detta blott var en hägring. Att loppet är kört och framtiden istället är fattigdom, mörker, svält och kyla. Att risken att svälta eller frysa ihjäl snart är en nära och påtaglig realitet.
Politikergänget kommer att bli anklagade för landsförräderi och i demokratisk eller odemokratisk ordning att ställas inför rätta.
Inte för att det kommer att på något sätt att rädda situationen, men det kommer att kännas lite bättre på något sätt.
Hamprep är dessutom både miljövänliga och återanvändbara.
Det dröjer nog mindre än 19 år innan Svenne Banan vaknar.
Åke M
12:15, låter vettigt. En sak man inte skall göra idag är att förvandla traditionella diken till täckdiken. Täckdiken kommer vara ett h-e att underhålla utan grävmaskin…
Hur mycket energi går åt till väginfrastrukturen i förhållande till transportarbetet?
Ingen som funderat på att med krashade statsfinanser så kanske vi inte har farbara vägar 2030 oavsett om vi har fordonen eller ej?
En väg som inte fått underhåll på 19 år går nog knappt att cykla på, särskilt inte med fler stormar och skyfall.
Nej, håller med, ett (samlings)täckdike blev faktiskt öppet då det löper för stor risk att få rötter i sig.
Med tanke på hur det ser ut på ett stycke där avvattningen vuxit igen är det intressant att fundera hur, i mitt fall, dalboslätten såg ut innan dikandet. Jag har noterat att alla kyrkor ligger på höjder eller åsar intill åar eller nuvarande stordiken. Förmodligen var det en stor betad våtmark av alltihopa.
/12:15
Täckdiken behöver å andra sidan mycket mindre underhåll än öppna diken och kan vid gott utförande och gynsamma markförhållanden klara sig utmärkt under flera generationer.
Är man helt deppig om den framtida bränsletillgången kan man trösta sig med att det gick utmärkt att handgräva enorma tegelrörsystem före traktorernas tid men det behövdes mycket och arbetsvilligt folk.
@ 12:15. Cement kräver mycket energi, så fundera på om du kommer att ha behov av fler grunder "post carbon" En riktigt stor matkällare om det inte redan finns och om möjligt ett kraftverk i bäcken skulle jag bygga.
Med varmare klimat kommer granen att ta stor skada, så sälj den medan det finns efterfrågan och plantera björk så du kan sälja energi om 30 år. Köp på dig fosforgödsel cement och stängselnät. Skriv ut ritningar på ett gengasaggregat och köp material till det inklusive en gammal bensintraktor.
Detta är mina projekt utöver de du redan tagit upp.
Månskenstorparn.
Cornu, Någonstans längs med nedgången måste ransonering komma, så att det tilgängliga bränslet kommer dit det gör nytta, i ambulanser och traktorer och inte i brackornas beemers.
2020, 2025, 2030?
Cornu,
Statistik på Logisktik hubar hade varit intressant. Du vet de där jätteplåtskjulen som poppar upp som svampar ur jorden där det är tänkt att varor som vi skall konsumera i framtiden skall passera ut och in med hjälp av fossilberoende transportfordon Det verkar som att vissa företag inom transportsektorn har gjort en ganska grov felkalkyl. Jag vet exakt hur snacket har gått till i de lite lägre chefssammanträdesrummen. Vi måste haka på, konkurrenten satsar och vi tappar marknadsandelar, bättre att bygga för framtiden med 50% större byggnad vi tar den på 100 års avskrivning och räntorna är ju låga så det blir ju i princip gratis att bygga. Jävla ammatörer, vem får betala de skulderna när färre varor skall passera och plåtskjulet är osäljbart och dessutom hysteriskt fult?? En ny lag för max 2 års avskrivning för fossilberoende investeringar borde innföras!!!!
Åja, JCSuperstar, Logistik-hubbar är ju nästan den enda tillväxtmarknaden för jobb på landsbygden (företrädelsevis där några riks- eller länsvägar korsar en motorväg) idag…
Men visst är det hål i huvudet, speciellt då majorieten av hubbarna inte ligger inom en timmes bilväg från en järnväg. De som åtminstone har en järnväg inom några meter kan väl vara nöjda, men resten…
Till och med försvaret har ju smittats av det där, och har sitt oskyddade centrallager i form av ett jätteplåtskjul i Arboga. En enda kryssningsrobot och försvaret blir utan all form av utrustning (utöver ammunition och vissa vapensystem), då allt skall levereras just-in-time från Arboga.
Med en enda kryssningsrobot avsåg jag kontoret i ena ändan där IT-systemen styrs. Utan dem så vet ingen var något finns i lagret. Det är ju en finnes med den nya tidens höglager. Ingen vet var något finns, helst skall det automatiskt sorteras in i ett robotlager, där inga människor någonsin sätter fot, utan tio pallar med samma varor kan stå på tio olika platser. En bokstavlig svart låda.
Fast det går åtminstone järnväg genom Arboga, förbi lagret.
Tacka vet jag de stadsnära handelsladorna, de kan bli utmärkta fabrikslokaler.
Japp, snabb Google-Fu ger att Försvarsmaktens Centrallager i Arboga innehåller ett automatlager för 70 000 pallar (ca 233 pallar per anställd soldat, 300 st var det väl man lyckades rekrytera?) , dvs ingen har en aning om var något finns om datorerna havererar. Plus att det inte går att hämta ut något om IT-systemen som styr robotarna havererar.
Det positiva är dock att enligt Google Maps satellitbilder och Google Streetview så finns det faktiskt en separat avstickare från järnvägen in till lagret.
Jag har en liknande erfarenhet av historien kring debatten om peak oil… Minns att jag 2001 snubblade över Campbell's / Laherreres artikel "The end of cheap oil" från 1998. Hade dessförinnan aldrig hört begreppet "peak oil". Jag höll på att trilla av stolen. Hur kunde etablissemanget ha missat detta? frågade jag mig… Förnekelsen har varit, och är fortfarande total.
/Mats L ASPO Sverige
Har under denna tid:
Sänkt oljeförbrukningen 90% med värmepump.
Bytt till bil med 20% lägre bensinförbrukning.
Minskat körsträckan med 20%
Satsat på vind och vågenergibolag.
Samt sett mina oljeaktier öka med 3000%
"Tittar vi på utvecklingen inom övriga energisektorer och förutsägelsen att peak oil leder till en generell energikris, så tecknade vi ett treårigt bundet elavtal när vi flyttade till hus 1997. Elpriset låstes då på tre år till 14 öre per kWh. Idag kan man låsa sitt elpris på tre år för 78 öre. Det är en ökning av elpriset på 447%."
Mellan 1997 och 2001 så var tillrinningen av vatten till vattenkraftverken mycket god vilket gav ett elöverskott och extremt låga elpriser, detta trots nedläggningen av första Barsebäck-reaktorn. 14 öre/kWh lär nog inte ens täcka produktionskostnaden för ett kärnkraftverk (drygt 15 öre/kWh plus ränta och betalningar på lån). Detta ihop med den osäkra framtiden för kärnkraften vid denna tidpunkt gjorde att energibolagen sköt på investeringar i kärnkraften, vilket vi sett effekterna av på senare år.
Sedan elpriserna var så här låga så har också systemet med utsläppsrätter införts vilket förstås pressar upp elpriserna då största delen av elen inom EU ändå är producerad med fossila kraftslag.
Så prisökningen på el med 1997 som basår ger ett missvisande resultat, sedan bör man förstås också ta hänsyn till inflationen.
Cornu,
Osäker på om försvarsmaktens "I(T)" säkerhet var bättre på malayernas tid då dom ju som bekant hade rykte om sig att ha hål i huvudet redan innan ett anfall. Men en del sysselsättning gav det ju med allmän värnplikt sen gav ju landsbyggden ett levande intryck med lador som underhölls och man besparades från att titta på plåtskjul.
Om du håller undan en bok på mässan kommer jag förbi och köper den och växalr ett par ord!!
Borde då inte oljebolagens aktiekurser vara undervärderade? Om det du skriver i stora drag stämmer så kommer vi ju med all säkerhet att se klart stigande oljepriser. Med andra ord – köpläge nu – eller förresten läste jag inte nyligen på denna blog att dessa aktier borde gå ner en hel del framöver? Hur rimmar detta?
Patrik,
Oljepriset blir bara precis så högt som en stagnerande ekonomi orkar pressa upp det till. Priset kommer, åtmintone i ett kort/medellångt perspektiv, sättas i en balans mellan stagnerande ekonomi och stagnerande utvinning. Jag tror det blir ungefär som nu, eller något dyrare, kanske 150$/fat. Men jag tror inte på några astronomiska priser. Möjligen riktigt höga priser på lång sikt, då alla gott och väl internaliserat peak oil, och ingen exportör längre accepterar papperspengar för sin export.
Notera också att den största delen av världens utvinning sker i statliga eller halvstatliga bolag som SaudiAramco, Statoil etc. Statens intresse är detsamma som oljebolagens. Privat/publikt ägda bolag som ExxonMobil etc. representerar en mindre andel av världsproduktionen.
/Mats L, ASPO Sverige
"Nyliberaler (dvs de som bland annat ligger bakom finanskrisen) menar att marknaden löser allt och att den allsmäktiga marknaden anpassar sig till kommande oljebrist automatiskt. "
På vilket sätt ligger nyliberalism bakom finanskrisen?? Inget kunde vara mer fel.
Krisen orsakades av att centralbanken i USA höll konstlat låga räntor (sådana som aldrig skulle uppstå på en marknad där räntan sätts efter utbud och efterfrågan) och att statligt sponsrade bolåneinstitut gav lån till personer som aldrig skulle ha fått dem.
Sanningen är att vi nyliberaler varnade för krisen innan den inträffade. Problemet var att ingen lyssnade. Man skrattade snarast åt oss. Se tex. vad Peter Schiff sa
Vi nyliberaler varnade även för IT-bubblan innan den sprack (som också berodde på en osund kredit expansion). Se tex. här
Och vi varnade för den nuvarande skuldkrisen. Finns en hel film om det.
För över 70 år sedan, mitt under ett världskrig då det var brist på olja/bensin i landet, så utrustade man bilarna med gengasaggregat. Det krävdes inte två årtionden för att komma på det. Det krävdes bara lite uppfinningsrikedom.
Sen kommer inte oljan ta slut om ett par årtionden. Den kommer bara bli dyrare och folk kommer successivt ställa om för att minska sina kostnader, ungefär som folk idag installerar bergvärme då elpriset har stigit.
Inget att hetsa upp sig över.
Cornu visar överlägset ovan att du har helt fel. Inget har hänt. Han har inte sagt att oljan tar slut om några årtionden, bara att det inte går att importera olja därefter.
Sedan kan du försöka sätta gengasaggregat på 4.5 miljoner svenska bilar och se hur många dagar det tar innan den svenska skogen är slut.
Anonym, poängen är att alternativ kommer börja användas och tas fram när det blir ett reellt problem. Så länge bensinen är billig så finns inte incitamenten.
Mats L 17.46,
Allting är ju relativt. Om inflationen tex hålls på 2% och en vara ökar i pris med 8% per år (tex pga tilgångsbrist) och en annan vara sjunker i pris (pga av stagnation och prispress) så kommer det ju att vara bättre att äga aktier i ett företag som äger en bristvara.
Utifrån detta resonemang som jag menar är rimligt så skulle det kunna vara så att oljebolagsaktier är undervärderade.
Frågan är väl kanske mer om aktierna/oljepriset pga av stagnation först ska ner i en djup vågdal innan de börjar stiga igen. Den minskade efterfrågan i EU/USA pga av svångremmar just nu skulle i så fall bli större än den nu ökande efterfrågan i BRIC. Det kanske är så. Kanske finns några prognoser på detta (?).
Med tanke på att mjukryggade politiker säkert bara kommer att försöka inflatera bort skuldsättning etc så kanske det ändå kan vara tryggare att ha oljeaktier (som kanske dock ska ner i en vågdal först (?)).
Att läsa problemet med för lite olja är enkelt, det är bara att minska antalet konsumenter:
http://www.youtube.com/watch?v=F-QA2rkpBSY
Länken är en föreläsning av en fysikprofessor som beskriver vad som händer när det blir för många människor.
Mycket bra artikel. Vi läsare av denna blogg blir lätt bortskämda.
Intressant att Cornucopia har investerat i ett bra företag som producerar varor, tänker främst på Nibe.
Annars är det väl mest råvaror, index, guld och annat där den bärande affärsidén är att utnyttja någon TA trend, men gå ur och låta någon mindre begåvad "ta smällen"? De smarta äter de osmarta, inget fel i det.
Själv har jag varit inne i Nibe sedan början av 2000 talet. Sålde av 30 % av innehavet som täckte inköpspriset och skatter. Resterande 70 % är min vinst och utdelningarna går varje år till nya icke finansiella investeringar på annat håll.
@Patrik 2016
Jaha så du tror stater stillasittande ser på att oljebolagen tar en større del av kakan medan staterna (som ju ær under finansiell press) bara ger bort pengarna?Nopp, se på UK. Dær har de højt skatten på befintliga fælt (minns ej vilket åre ær før brytpunkt) till 81% medan ældre fælt beskattas med 55% (eller ær det 60%??). Liknande ser du runt om i værlden.
Eilertrules
Politiker säger oftast det som majoriteten vill höra, det kan väl knappast vara en nyhet och det är inte heller något anmärkningsvärt. Man biter inte den hand som föder en ( det finns förstås en och annan men bara efter två mandatperioder).
Man vågar väl inte säga det högt med jag sålde 80% av mina Nibe aktier (inköpta i omgångar 2001-2004) och köpte mig en splitt språngande ny bil aug/sept 2007….
Neoliberal agenda, gengasbilarna hittades inte på under andra världskriget. Gengasen var under flera decennier före kriget en konkurrent till små ångmaskiner, stora tändkulemotorer och eldrift i mindre industrier. Dessa stora och klumpiga anläggningar inspirerade till bilgengasaggregat som utvecklades före kriget och sedan förfinades under kriget.
Om tekniska lösningar skall kunna genomföras när marknaden skriker efter dem går det snabbt om grundarbetet redan har gjorts av entusister och entrerenörer som var före sin tid. Det är detta som kan stödjas genom forskning och statligt stödd teknikutveckling.
Om den globala oljeproduktionen viker snabbt kommer det mesta av lösningarna som används under 2010 talet att vara dem som utvecklades under 2000 talet och tidigare. Den forskning osv som det satas miljarder på i dag hjälper oss under 2020 talet. När jag önskar mer kärnkraftsforskning är det för att ha ny mogen teknik tillgänglig på 2030 talet…
Om man inflationsjusterar siffrorna är nog inte bensinen exkl skatter så mycket dyrare nu än -98.
Märkligt för en bristvara.
Men Cornu – personbilsförarna HAR ju minskat sin oljeförbrukning. 2010 släppte personbilar ut 120.000 ton mindre CO2 än 1998 (Transportverket 2010)- detta är +/- direkt proportionerligt mot oljeanvändningen.
Minskningen är mycket blygsam, men den finns där – och vi har ju blivit drygt en halv miljon invånare till på dessa 13 år (SCB). Det går inte så fort, instämmer, men den mesta av sådana förändringar sker väl exponentiellt – med en lång lag-fas?
Intressant sammanfattning. Tyvärr skulle omställningen skett medans det fanns pengar, med ett gigantiskt skuldberg finns det inga pengar till vettiga saker.
Men varför tänka framåt mot vintern när sommaren står i full blom kring oss?