En ordförandekandidat för SSU vill att polisen skall komma och ta barnen från sina föräldrar vid 3 års ålder och sätta dem heltid på en socialistiskt godkänd uppfostringsanstalt, aka “förskola”. Kort sagt så vill denna normalbegåvade (s)ombie införa skolplikt från 3 års ålder.
Normalbegåvningen lutar sig mot en högst tveksam undersökning som visar att barn vars föräldrar är intelligenta och begåvade nog att ha ett jobb och som pratar svenska, dvs sätter sina barn på dagis, presterar bättre i skolan och blir bättre socialdemokrater.
Från tre års ålder kan barn ha nytta av att vistas på dagis då man från tre års ålder börjar interagera med andra jämnåriga, och inte bara leker bredvid varandra. Allt är dock individuellt, men beskedet är att oavsett familjeförhållanden, som mycket väl kan vara bättre än många dagis, så skall alltså polisen hämta barnen och sätta dem på förskolan om föräldrarna vägrar. I individuella fall kan dagis vara bättre än hemmet, men det går inte att säga generellt. Hemvaro kan mycket väl vara minst lika bra som dagis, speciellt de stora förskoleanstalterna i storstäderna, där personalomsättningen kan vara så stor att personalen inte ens känner igen barnens föräldrar.
Men det skall man strunta i.
Iaf om SSU får bestämma. Vilket vi får be till högre makter att de inte får.
Nästa steg blir antagligen att barnen skall tas från föräldrarna redan vid ett års ålder och sedan direkt efter födseln. Allt för att bli så goda (s)ombies som möjligt.
Ursäkta mig, men nu skall jag gå och kräkas.
Tillägg: En liten film på lyckliga och begåvade Nordkoreanska barn vore nog passande här.
Kim-Jong Juholt vore stolt. Under den nye (S)tore Ledaren så visar det sig alltså att extremsocialisterna inte dog med paret Myrdal utan bara varit lite tysta under de svagt progressivare åren. Filmerna ovan kan vara Sverige om 10-15 år.
Tillägg 2: Under alliansregimens förtryck är det inte heller från och med i sommar tillåtet att hemundervisa sina barn. Hemundervisande familjer flyr därför pga politisk förföljelse till bland annat Åland, då man i Finland inte har skolplikt/förvaringsplikt som i Sverige, utan läroplikt. Några krav på att man skall lära sig något finns inte i Sverige, bara att man skall förvaras i skolan. Fortsätter utvecklingen blir det väl till för föräldrar som inte vill ha sina barn på dagis att söka politisk asyl utomlands. Det låter som en tanke, då man på så vis blir av med alla misshagliga som försöker tänka själva. Bland världens mest progressiva länder vad gäller hemundervisning hittar man Ryssland där motsvarande skolpengen ges till den miljon som hemundervisar sina barn, och man har även rätt att använda ordinarie skolas resurser efter behov. Ryssland kanske har lärt sig något om socialistisk indoktrinering i skolan och dragit lärdom.
Än så länge är det tillåtet för föräldrar att undervisa sina barn utöver skoltiden i Sverige, men rimligtvis kommer det framöver ett förbud mot all undervisning utanför skolans väggar. Det är ju orättvist (=osolidariskt) att en del föräldrar har de resurser (=tid och pengar) som behövs för att barnen skall lära sig saker även när de inte är i skolan. Enklaste sättet att jämna ut den skillnaden är ju att förbjuda inlärning utanför skoltid.
63 kommentarer
Socialdemokraterna lever kvar i Myrdals sociala experiment. Många förstörda individer har detta samhälle skapat via sitt experimenterande av den socialiserade medborgaren.
Anarkismen tilltalar mig mer och mer, det är en motreaktion på den allt mer krympande privata sfären i samhället. FRA var beviset för att inget parti bryr sig om individens frihet längre.
Kan ingen politiker stå för individens frihet har de ingen existensberättigande för mig. Må de drabbas av löss och 100 årig torka!
Örk.
Även om undersökningen skulle vara 100% korrekt finns det andra delar i livet än att lära sig de kunskaper och de sociala färdigheter som SSU förespråkar.
Exempelvis, tänka utanför (s)andlådan.
Centraliseringen och storskaligheten fortsätter i mat-Sverige, barn-Sverige und so veiter…
Världen håller på att bli så sjuk, att det krävs hjärntvätt från unga år för att vi skall acceptera galenskaperna och ej resa oss. Borde inte alla vilda djur utrotas så de ej kan tjäna som exempel på fria själar? Bara tama kontrollerade varelser får förekomma…som har sin plats i kontrollpyramiden.
Finfint, från tre år är helt klart bättre än sju år. Problemet att de fortfarande kommer tillbringa en ansenlig tid med sina föräldrar och få influenser därifrån kvarstår ju dock.
/W
Det sossarna eg. skriver är att de vill tvångsinskriva alla invandrares barn.
Svenska barn går redan till 94,5% i förskolan.
Men man måste använda sådana här omskrivningar för man får inte använda i-ordet i sossepolitik.
Den obligatoriska skolan har ju lyckats oerhört bra i Sverige och håller nu världsklass i framförallt varje högstadieskola. Not.
Vad Sverige behöver istället är en grundlag som tillåter föräldrar att uppfostra och utbilda sina barn själva. Detta innefattar naturligtvis även skolpengen som bör förvaltas av föräldrarna.
Statens makt över medborgarna måste minskas radikalt. Någon sa att demokrati leder till socialism. Om detta är sant måste demokratin omformas så att dessa övergrepp på medborgarna förhindras.
Verkar vara bedrövlig återväxt hos politikerna. Det här var nog det dummaste och kanske det mest skrämmande jag läst på bra länge.
Goda medborgare ifrågasätter aldrig staten eller politiker. Får man från 3 års ålder lära sig att demokrati är bra, politiker goda och samhället bättre än individen, ja då blir man som dagens svenskar.
Passiva, oförmögna får. Rättighet på rättighet tas ifrån oss i demokratins namn och vi bara tar den i röven och tackar.
Det är inte politikerna som är vår värsta fiende det är det demokratiska systemet i sig, det leder bevisat till träldom. Endast ett system liknande Schweiz kan jag acceptera, men även där har centralmakten växt i förhållande till kantonerna.
We are Borg, you will be assimilated! Alla grisar är bra men vissa är bättre, tex bankirer och politiker.
Vi får hoppas att systemet tar död på sig själv, vi var nära 2008.
Ordförande i SSU är väl raka vägen in i den (s)ocialistiska partieliten med framtida ministerposter som resultat. Här ser vi måhända en framtida skolminister i vardande. Trodde inte det kunde bli värre än under Göran Perssons destruktiva avveckling av den svenska skolan under sin tid som skolminister. Men det kan det nog.
ja, på vårt kommunala dagis så kallar sig alla förskolefröknarna numera för pedagoger…
Eftersom de mest sysslar med förvaring (de "orkar" ibland inte gå ut med barnen), så vet jag inte riktigt vad de sysslar med som är så pedagogiskt. Hmm, skall nog kolla så det inte är högläsning av Mein Kempf de sysslar med istället…
Min dotter fick börja på dagis när hon var 4 år. Sedan gick det dessvärre inte ekonomiskt att ha henne hemma längre.. sparpengarna var slut..
Förr vad barnen hemma och hjälpte till på gården eller spenderade tiden med mor och farföräldrar, erfarenhetsöverföringen fungerade då.
Nu är blott människan en produkt som ska anpassas efter samhällets behov.
Många tror allvarligt att vi aldrig varit friare :)Systemslavar, förena eder, hylla er stora ledare Rensvält!
Socialiseringen av samhället förvärras för varje år och institutionaliseras i allt större utsträckning.
Vi ser socialismen och det socialiserande beteendet hos människor breda ut sig på alla möjliga områden för att för få människor säger ifrån. Det sker genom ett sorts öppet tillrättavisande av vad som är rätt och fel, bra eller dåligt, i t.ex. Bonnier/Schibsted media, övriga medier, skola, myndigheter, etc.
Vi låter det ske.
Fattas bara att man inrättar en lag som gör Genusvetenskapen obligatorisk från tre års ålder i samtliga av landets förskolor. Då tycker jag lika gärna att man direkt efter födseln kan skicka sina barn till Nordkorea, alternativt aldrig få barn för att slippa lämna ifrån sig sitt barn till planskola.
Jag tycker att det ska vara möjligt för samtliga människor att välja hur de vill göra med tanke på förskola och skolgång. Socialismen begränsar möjligheterna och vill socialisera och planera kollektivet.
Detta förslag får mig att tänka på fallet med Dominic som känns väldigt relevant för eventuella konsekvenser på sikt om ett förslag som detta skulle gå igenom.
Se
http://www.friendsofdomenic.blogspot.com/
http://dominicjohansson.blogspot.com/
Kim Jong Il är ju en amatör. Vänta tio år skall ni se vad fortsatt hjärnforskning och chiputveckling kan åstadkomma.
/TPTB
Bilderna på barnen från Sydkorea gör sig bra på en valaffisch 2014.
Sokrates
"Enklaste sättet att jämna ut den skillnaden är ju att förbjuda inlärning utanför skoltid"
Jo, på 70-talet när jag gick i grundskola så var det ABSOLUT förbjudet att ta med läroböcker hem, för då kunde ju mer motiverade elever "jobba i förväg". Farligt, FARLIGT – det måste hindras med alla medel. Och naturligtvis hade skolornas inköpsavdelning ett avtal med läroboksförlagen om att dessa läroböcker inte heller fick säljas i den vanliga handeln.
Jo, jo, det var bättre förr…
Svanta, ah ostalgi. Jag hade glömt bort att vi faktiskt inte fick ta med böckerna hem, det var som du säger förbjudet. Det löste sig dock på högstadiet, då min högstadieskola saknade skåp, så alla elever fick förvara alla böcker hemma (och bära dagens alla böcker med sig varje dag). Så då kunde man enkelt jobba igenom / läsa klart allt hemma istället.
Har missat en del som gick i privat skola inser jag. Kanske dörför jag är så anti-politik, blev aldrig socialiserad i grundskolan.
Politik är nödvändigt ont, inget annat, skulle vi se det så vore samhället annorlunda.
I Sverige för svenskar är politik allsmäktig.
Nord Korea passar annars bra som modell för det framväxande PK samhället.
Håja! även politikerbroilers har otur när de tänker. Det enda Wikström bygger argumentationen på är statistiska samband mellan tidig inpiskning i gruppfostringsanstalten och skolprestationer. han vågar inte dra slutsatsen att "då blir de lyckligare som vuxna" för det har han inga belägg för – men det framskymtar underförstått att det är vad han tror.
Jag vill minnas att två Göteborgsforskare nyligen framförde statistiska samband mellan ökande dagistider och psykisk ohälsa hos ungdomar. Lika starkt motargument, men mer graverande. Det tog hus i.. bland heltidsarbetande deltidsföräldrar så det finns många ömma tår i att känna sig som en god förälder.
Wikström kan donera sin sperma till partiet istället så slipper han ens tillverka barn själv – S)laskhjärna!
TRANKIL
De män som samhället inte finner lämpliga till avel ska steriliseras, i framtiden kommer de unga genusprogrammerade omforma samhället 🙂
Om dagens samhälle känns lågt i tak, tänker er när flera generationer hjärntvättats i genuspedagogik.
Efter starten på institutet vid 1 års ålder opereras ett chip in som vid varje dålig tanke zappar pannloben. Tankar kring frihet innebär elstöt och minnesförlust. Tankar kring sex zappas även det bort.
Det vore herr Redins ideal samhälle, vår trogna politiker här på bloggen. Samhället först!
Jisses. Alltid tröttsamt att höra folk som inte har sina barn på dagis klanka ner på dagis.
Bra föräldrar är bättre än dåliga dagis.
Bra dagis är bättre än dåliga föräldrar
Dåligt dagis kan vara bättre än dåliga föräldrar
Jag tror till och med att bra dagis kan vara bättre än bra föräldrar ibland.
Nej, jag tycker inte heller att det ska vara obligatoriskt dagis. När det gäller hemskolning så undrar jag vad föräldrarna har för anledningar att välja det. Inte rädsla för att barnen ska socialdemokratiseras i alla fall.
Och bra föräldrar kan vara bättre än bra dagis ibland.
Har inte sett en enda kommentar från någon som säger sig inte ha barn på dagis ovan. Har du? Motståndet handlar om obligatoriskt dagis.
Nä jag hade nog lite av inläggen och diskussion från tidigare i våras här på bloggen kvar i huvet.
Mer apropå detta inlägg:
Att skapa rättvisa genom att kapa topparna är ju en idiotisk del av svensk skola och politik i övrigt. Den aktuella diskussionen om barnfattigdom (som sossarna kanske kommer vinna valet på, genom att få diskusionen att handla om bidragsnivåer igen) verkar ju bero på att jobbskatteavdraget gjort de som jobbar rikare, vilket enligt vissa definitioner gör andra till fattiga trots att inget förändrats för dem.
Både inlägget och kommentarerna undermåliga i alla avseenden, dessvärre händer det alltför ofta.
Forslaget er bra Allians politik då det stöder arbetslinjen.
Socialisterna på bloggen känner sig utpekade som dåliga föräldrar..det är ni också. Uppfostra inte en vänstergeneration till snälla!
Landet måste framåt!
17:22, Instämmer.
Hög tid för bloggarn att inse att tvång är en del av det mänskliga villkoret och att bloggtillstånd måste förtjänas (inga gratis luncher). Titta på SVD för inspiration. Ett hälsosamt innertak för kommentarer och en undersökning som pekar ut riktningen. Du har fortfarande chansen att visa framfötterna Cornu!
Ett förslag på undersökning du kan genomföra:
Vid vilken ålder anser du kära läsare att chippning skall genomföras?
Vid sju års ålder (jag är en galen anarkist)
Vid tre års ålder (jag är en stolle)
Ett års ålder (välanpassad samhällsmedborgare)
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Ännu en till punkt till listan över anledningar att lämna detta land för gott…
Hur var det med sakligheten nu då?
SSU har väl inte krävt detta? Inta SAP heller?
Om jag fattar din text rätt så är det en kandidat till ordförandeposten i SSU som framfört åsikten i fråga. Den blir inte därmed per automatik partiets.
Stolliga förslag har alltid funnits i alla partier och förbund. Så vitt bekant bejakar samtliga riksdagspartier dagis inklusive valfriheten att inte ha sina barn där.
Eventuell debatt gäller om de som väljer avstå ska ha rätt till ekonomisk ersättning som på något vis kompenserar den indirekta subvention som dagisbarnen får. Problemet är att ta hänsyn till den produktion och skatteinbetalning som dagisbarnens föräldrar bidrar med när de jobbar, vilket hemmavarande inte gör i samma mån.
Politikerförakt och dagisdebatt är hitintills dina svagaste grenar. I övrigt en lysande blogg.
Vilket skämt!
Det är ju helt åt skogen ska man inte kunna välja själv. Vill man ha barnen hemma heltid bör detta vara en självklarhet. Jag blir så trött på att alla politiker ska bestämma åt folket. Precis som om alla svenskar vore helt förståndshandikappade.
Åt h*****e med alla djupingar och knallhattar i riksdagen och kommande generationer dit.
Kommer osökt att tänka på barnuppfostran så som den skildras i Kallocain (Karin Boye)
jag förstår inte poängen riktigt.
är det att
Individens frihet minskas av klåfingriga politiker. inte bra(håller med)
Eller att dagis är dåligt?
(Håller verkligen inte med! dagis är fantastiskt bra. Men jag ser gärna att jag får välja själv)
vad menar du men att kalla det för anstalt istället för dagis? menar du allvar eller är bara för att väcka debatt? (fungerade uppenbarligen bra)
Ibland är du allt bra patetisk. Ok, att förslaget var idiotiskt, men du kanske ska se det för vad det är, nämligen ett utspel för att få medietid och därmed ökad chans (risk) att bli ordförande i ssu. Det är ju knappast någon officiell sossepolitik och kommer knappast bli det heller, även om det är svårt att förutse alla dumheter de kommer med nuförtiden…
Dessutom är skolplikt bra, finns ingen anledning att tillåta hemundervisning!
Sossepolitik i praktiken eller ej. Fakta i målet är att det här är åsikter som nötter som tänker leda (s) framöver besitter och inte skäms för. Utspel idag, politik om 5-10 år.
Spunko, dagis bra eller dåligt är subjektivt och individuellt.
Man kan se dagis på olika sätt.
1. Nödvändigt ont så mamma och pappa kan jobba och dra in pengar till räntorna på skulderna så att bankpersonalen får sin årliga bonus.
2. Dagis är bättre än föräldratid.
I fall 1. kanske man inte skulle tagit de där lånen och i fall 2. kanske man inte skulle skaffat barn. Kanske kan det bli en hushållsnära tjänst i framtiden att hyra ut ett par barn över helgen så att folk kan få leka förälder några timmar.
3. Man kan se dagis som en möjlighet för mamma och/eller pappa att göra barnförbjudna saker i några timmar då och då (t ex viktiga kundmöten, jobbresor eller arbete på farliga arbetsplatser) om man inte har föräldraföräldrar att tillgå, men i övrigt minimera tiden på dagis.
4. Man kan se dagis som en möjlighet att under bevakning låta barnen leka av sig några timmar.
osv osv. Finns massor med sätt att se på dagis. Det finns bra dagis, det finns fruktansvärt dåliga dagis.
Vad som med säkerhet går att säga är att ett lagstadgat krav om skolplikt från 3 års ålder är vansinne.
För övrigt kostar en dagisplats generellt mer än vad en förälder betalar i skatt till kommunen och med X% i arbetslöshet så finns det alltså ingen samhällsekonomisk vinst i att ha barn på dagis, annat än för unika oubytbara nyckelpersoner (t ex någon ledande hjärnkirurg, forskare etc).
Öht är det beklämmande att så många föräldrar ser sig som så dåliga föräldrar att dagispersonal anses vara bättre. Är man så dålig förälder så förstår jag inte varför pendeltågen öht går och inte hela tiden måste stoppa för att rensa spåren.
Anonym 14:29. Obligatorisk genusvetenskap från 3 års ålder? Miljöpartiet i Stockholm vill göra alla dagis till genusdagis. Kombinerat med dagisplikt från 3 år har du just detta.
http://www.mynewsdesk.com/se/view/pressrelease/genuspedagoger-i-stockholms-alla-foerskolor-592338?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=Alert&utm_content=pressrelease
Poängen här är att ingen är bättre förälder eller vet bättre vad som är bäst för deras barn än just barnens föräldrar, till motsatsen är bevisad.
Och vad som är helt säkert är att en j-a sossepolitruk som inte ens har barn vet ta mig f-n inte ett dugg bättre än landets miljonen föräldrar, oavsett vad det gäller.
Genusdagis, vad innebär det för tex en kille på 4 år? Jag är tacksam att jag är barnlös faktiskt, skulle inte vilja att mina gener fostras till en korkad idiot.
Ska killar ha kjol etc?
21:14 antagligen att alla skall kallas för hen istället för han eller hon, att man sjunger "en sockerbagerska hen bor i staden", pojkar skall ha kjol hälften av tiden och får inte leka med bilar etc. Finns seriöst sådana privata dagis, så det är inget skämt.
Jag känner endast en familj som aktivt tagit beslut att deras barn inte ska gå på dagis. De är välanpassade svenskar i min ålder, men också aktiva Sjundedags Adventister. Det motiverar sitt beslut med: "vi vill att barnen ska få våra värderingar". Jag tycker synd om dessa barn och andras som indoktrineras medvetet av föräldrarna från tidig ålder.
Cornu: Har läst om just det där dagiset jag också. Att sen Ingemar Gens, känd jämställdhetsexpert som bedrivit genuspedagogik på ett känt dagis (Tittmyran) uttalar sig i tidningarna om att fri lek är överskattat gör att de där koreanska barnen som dansar inte känns så långt borta.
http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/barn-och-unga/den-fria-leken-ar-nastan-fanigt-hyllad_6163559.svd
@ylven: jag känner delvis så också, men att föräldrar ska tas ifrån rätten att uppfostra sina barn är värre. Då är man ute i riktigt farlig terräng.
ylven:
Jag tycker synd om barn som indoktrineras till socialister. Undra på att det ser ut som det gör i detta förtappade land där allt som inte är förbjudet är obligatoriskt.
Det är ju så tryggt att slippa tänka själv, och att slippa ansvar…
För balansens skull kanske det är bra att notera att Anders Borg (m) redan 2008 förde fram förslaget om obligatorisk förskola från 3 års ålder.
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=90599.0
Dessutom är det ju som ovan nämnts att 94,5 % av alla 3-åringar går i förskola. Att beskriva obligatorisk förskola som ett helt nytt samhälle blir i detta sammanhang något överdrivet.
När obligatorisk skola från 6 år infördes hördes samma argument om att tvinga barnen bort från föräldrarna. Kanske ska vi ta bort den obligatoriska skolan helt och hållet i valfrihetens tjänst. Det gäller ju att vara konsekvent.
Till anonym:
Betr "Hur var det med sakligheten nu då?"
Sakligheten går tillbaka till 1940-talet och
den välkända socialisten Alva Myrdal. Hennes tes var att barn i Sverige, från tidig ålder, skulle frånhändas föräldrarna under dagarna och uppfostras i god socialistisk anda.
Därav jämförelsen med dagens Nordkorea.
Sokrates
Fantasia vacklar och vettskrämda alliansanhängare börjar nu allt högljudt hulka tjillevipp under sina sängar vartefter verkligheten tränger ut deras varma behagliga dröm.
Undra om det räcker försöka skrämmas med sosse-spöket då där snart inte finns några som vet vad det är för et trolltyg som ständigt omkullkastar det "rätta" tänket eller på annatvis sätter käppar i hjulen för den "sunda" utvecklingen i fantasia.
Det är obegripligt folk ens kommer på tänka i andra banor än den "rätta" vägen de lever ju i den bästaste av världar vill folk inte sitt eget bästa?
I det här sällskapet är det ju poppis att mobba (s) (som Cornu skulle säga), så jag kan givetvis inte hänga på trots atr jag ogillar partiet.
Det kan vara värt att istället fundera på vad Allianzens s k valfrihet leder till i form av likriktade medelklassgettoförskolor där all verkligen tänker lika, har likartad bakgrund och fostras till lydiga konsumenter. Valfrihet var ordet.
Till "Dr Ryan m.fl":
För min personliga del handlar det inte om att mobba vare sig den ena eller andra sidan. Men om man inte kan sin historia, och dessutom inte tål att densamma påpekas, då är man inte trovärdig.
Det finns så många svagheter i alliansens politik att de skulle kunna fylla ett helt bibliotek.
Riksdagsmännen kan börja med att, var och en, personligen, offentligt, redovisa vad de gjort
förra månaden för att ändra den girighet som de
med stor framgång sprider omkring sig i det svenska samhället.
Sokrates
Alla som vill styra all barnuppfostran att följa samma mall bör kritiseras stenhårt. Skall vi ha fria vuxna som får vara olika går det inte att börja med att alla barn skall bankas in i samma mall.
En utveckling med hårt reglerad uppfostran kan leda till absurda situationer och farliga risker som är mycket skadligare för friheten och samhället än att en liten andel av barnen får en dålig uppfostran eller för andra människor skadliga värderingar.
SSTFU släppte även en film i samband med artikeln:
http://www.youtube.com/watch?v=QFtDzK64-pk
http://www.svd.se/kultur/film/bio/film-dogtooth_6105341.svd
http://sv.wikipedia.org/wiki/Ironi
Den starkaste anledningen till varför jag ALDRIG skulle lägga min röst på socialdemokraterna! Jag blir rädd när jag läser sånt här. På riktigt rädd!
Vi har duktiga pedagoger på landets förskolor men jag vill använda mig av dem när jag själv vill och jag tror att min son har nytta av det. Tills dess ser jag mig och min man som de otvivelaktigt bästa lärarna och uppfostrarna till vår son. Vi skapar ett TRYGGT barn när vi låter honom få så mycket tid med sina föräldrar som det bara är möjligt i hans tidiga år!
Häftigt att det kan bli 50 kommentarer på ett halmgubbsinlägg. Det säger lite om läsekretsen av denna blog.
C, jag tycker inte du skall klaga så mycket på GP:s skolreform. Den var rätt i sak men fel utförd. Reformen var väl som vanligt sönderkompromissad.
Det som saknas är central kontroll av betygssättning – motsvarighet till studenten.
Samt att lokalerna kom att ägas av kommunen eller akademiska hus med monopolställning på hyran. (Skolan i sig skulle naturligtvis fått skollokalen så ingen kunde klydda med hyressättningen.)
Det som var rätt var att skolsystemet blev firare och mindre centralstyrt.
Här kan du läsa om studentexamen:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Studentexamen
I wikitexten förklaras även varför det går bättre för Finland. De har behållit studentexamen!
(Av någon anledning finns det starka krafter i Sverige som vill urholka kunskaper/utbildningsnivån och konstigt nog är det ofta socialisterna som står för detta, tvärt emot socialistisk utilitaristisk anda.)
Anonym 16:37
"Av någon anledning finns det starka krafter i Sverige som vill urholka kunskaper/utbildningsnivån och konstigt nog är det ofta socialisterna som står för detta, tvärt emot socialistisk utilitaristisk anda)"
Allianzen har väl varit lika goda kålsupare. Privatiseringsfetischismen har ju accelererat föraktet och oförståelsens för kunskapsprocesser. Som "kunder" blir elever och föräldrar kravmaskiner istället för aktörer lika mycket som i en "alla-ska-med"-skola á la (s).
Att införa central kontroll av betygssättningning uttrycker i mina öron en enorm (över)tro på att siffror/bokstäver som till stor del alltid har – och måste ha – en bakomliggande skönsmässig bedömning blir mer legitim genom att kläs i mätbarhet. Se till att inte alla som vill kommer in på lärarhögksolorna och decentralisera ansvar och beslut till lärarna så kommer nog mycket att lösa sig.
En central kontroll av betygssättningens kvalitet löser inte alla problem med skolan men utan kontroll blir risken för slarv eller försäljning av sekunda utbildning som lurar föräldrarna eller väljarna stor.
Håller med dig om poängen. Men
jag förstår fortfarande inte vad du har emot dagis?
Visst finns det både bra och dåliga exempel av det mesta men överlag skulle jag vilja påstå att en yrkesman är bättre än en glad amatör.
Gäller även dagis och inte bara hemmasnickrare.
Tycker att föräldrar överlag är ett korkat släkte särskilt när det gäller att ta han om barn.(jag själv givetvis undantaget Precis som jag kör bil bättre än alla andra 😉 )
Problemet med dagis och även skola är det är (herr björklund) och varit(åratal av S misskötsel) en lekstuga för klåfingriga politiker istället för att låta yrkesmännen fakta och forskningsresultat få styra.
förtydligande menar självklart inte att det är bra att staten(politiker) bestämmer över barnen. Man ska själv få välja.
Åja Spunko, det har statsas rejält med pengar på genusforskning så det finns forskningsresultat som kan få styra uppfostran…
Spunko
"En yrkesman är bättre än en glad amatör"?? Skämtar du med mig?? Vi snackar inte om elektriker vs hemmasnickraren som gärna vill få till elektriciteten själv här… Du kan ju inte på fullaste allvar använda den liknelsen i jämförelsen förskolepedagoger/föräldrar?! Och att du i så fall vore ett undantag??? Då får du nog ta och kliva ner från dina höga hästar..
Det här var en av de absolut dummaste kommentarerna jag någonsin läst.
@M P sa…
Råkar vara sambo med en förskollärare och kan bara säga att det bara är att krypa till korset när det gäller att lära lillan på strax över året här hemma saker.
Pappa sade, "kan du hämta bollen där borta"
Mamma säger, "kan du hämta den gula stora bollen bakom stolen under bordet"
Mammas beskrivning har därmed gett möjlighet för lillan att lära sig
a) färgen gul
b) Skillnad på stora och små saker
c) Objekts plats förhållanden till andra objekt (under och bakom)
Vidare har det faktiskt gått ut direktiv (creds till regeringen) till förskolorna att driva matematiskt tänkande extra hårt (ny läroplan) p.g.a. dom sjunkande resultaten i skolan.
(det förutsätter att skolan följer läroplanen vilket man tyvär inte gör på landet efter min erfarenhet.
Därför fick jag häromdagen lära mig att man skivar inte bara frukten till lilltjejen utan man talar även om att man gör så att hon får fler men inte mer.
Men till skillnad från cornu så har vi ingen dålig bild av förskolan (jag minns den som en väldigt lycklig period där man vart förbannad när man skulle hem och inte fick leka mer). nu skall tjejen börja på dagis efter sommaren men det börjar redan kännas att hon blir hämmad att inte ha några.. i samma utvecklingsfas att bolla sina ideer med (aka leka).
Jag klarar inte av att leverera enligt läroplanen för förskolan, jag är tveksam till att någon familj klarar det utan utbildning…. Finns faktiskt förskolor som klarar av den..
http://www.skolverket.se/sb/d/193/url/0068007400740070003a002f002f0077007700770034002e0073006b006f006c007600650072006b00650074002e00730065003a0038003000380030002f00770074007000750062002f00770073002f0073006b006f006c0062006f006b002f0077007000750062006500780074002f0074007200790063006b00730061006b002f005200650063006f00720064003f006b003d0032003400340032/target/Record%3Fk%3D2442
Mål
Förskolan ska sträva efter att varje barn
• utvecklar sin identitet och känner trygghet i den,
• utvecklar sin nyfikenhet och sin lust samt förmåga att leka och lära,
• utvecklar självständighet och tillit till sin egen förmåga,
• känner delaktighet i sin egen kultur och utvecklar känsla och respekt för andra kulturer,
• utvecklar sin förmåga att fungera enskilt och i grupp, att hantera konflikter och förstå rättigheter och skyldigheter samt ta ansvar för gemensamma regler,
• utvecklar sin motorik, koordinationsförmåga och kroppsuppfattning samt förståelse för vikten av att värna om sin hälsa och sitt välbefinnande,
• tillägnar sig och nyanserar innebörden i begrepp, ser samband och upptäcker nya sätt att förstå sin omvärld,
• utvecklar sin förmåga att lyssna, reflektera och ge uttryck för egna uppfattningar och försöker förstå andras perspektiv,
• utvecklar nyanserat talspråk, ordförråd och begrepp samt sin förmåga att leka med ord, berätta, uttrycka tankar, ställa frågor, argumentera och kommunicera med andra,
• utvecklar intresse för skriftspråk samt förståelse för symboler och deras kommunikativa funktioner,
• utvecklar intresse för bilder, texter och olika medier samt sin förmåga att använda sig av, tolka och samtala om dessa,
• utvecklar sin skapande förmåga och sin förmåga att förmedla upplevelser, tankar och erfarenheter i många uttrycksformer som lek, bild, rörelse, sång och musik, dans och drama,
• utvecklar sin förståelse för rum, form, läge och riktning och grundläggande egenskaper hos mängder, antal, ordning och talbegrepp samt för mätning, tid och förändring,
• utvecklar sin förmåga att använda matematik för att undersöka, reflektera över och pröva olika lösningar av egna och andras problemställningar,
• utvecklar sin förmåga att urskilja, uttrycka, undersöka och använda matematiska begrepp och samband mellan begrepp,
• utvecklar sin matematiska förmåga att föra och följa resonemang,
• utvecklar intresse och förståelse för naturens olika kretslopp och för hur människor, natur och samhälle påverkar varandra,
• utvecklar sin förståelse för naturvetenskap och samband i naturen, liksom sitt kunnande om växter, djur samt enkla kemiska processer och fysikaliska fenomen,
• utvecklar sin förmåga att urskilja, utforska, dokumentera, ställa frågor om och samtala om naturvetenskap,
• utvecklar sin förmåga att urskilja teknik i vardagen och utforska hur enkel teknik fungerar,
• utvecklar sin förmåga att bygga, skapa och konstruera med hjälp av olika tekniker, material och redskap, och
• som har ett annat modersmål än svenska utvecklar sin kulturella identitet och sin förmåga att kommunicera såväl på svenska som på sitt modersmål.
Anonym 00:32
Jag tror att vi har en väldigt bra förskola i Sverige. Jag är inte sambo med en förskollärare men har flera nära vänner som nyligen gått utbildningen och jag vet en del om vad som krävs och vad våra kära pedagoger gått igenom innan de får ta hand om våra små (även om det tyvärr inte kommer till sin rätt på grund av underbemanning och så vidare). Jag ser fram emot att få utnyttja kompetensen på förskolorna så småningom. Men.
En förskolepedagog kan aldrig ersätta mig som förälder. Likväl som att jag inte kan läroplanen lika bra som pedagogerna så finns det vissa saker som jag som förälder är examinerad i och som de inte är. De kanske vet bättre hur man ställer frågor om gula bollar under bordet men de känner inte min son utan och innan, älskar honom inte gränslöst och kan inte, hur gärna de än vill, erbjuda ett hundra procent trygghet till min son som fortfarande bara är inne på sina första levnadsår. Så småningom kommer det att bli alltmer viktigt för honom att lära sig att interagera med andra barn, både i hans egen ålder och i andra åldrar men hittills väljer jag att guida honom i det interagerandet under min uppsikt och således på öppna förskolor eller tillsammans med släktingars och vänners barn, men alltid med en oersättligt trygg person i närheten.
En förskola kan erbjuda mycket men aldrig den kärlek och trygghet som jag som förälder har att ge mitt barn. Min prioritet under hans första år är att ge honom detta. Jag lär honom även andra saker, rent pedagogiska kunskaper, men prioriterar det jag som förälder kan erbjuda och som ingen annan kan.
Vi snackar om en 2,5-åring här. Han kommer att börja på förskola till hösten men då kommer det att ske på hans villkor och med hans bästa i åtanke. Förskolan är till för honom, inte tvärtom. Jag är helt och fullt övertygad om att om alla barn fick vara hemma tills de var i treårsåldern så hade vi haft oändligt många fler trygga och välmående barn i Sverige. Men det förutsätter förstås att föräldrarna VILL vara hemma och vårda och uppfostra sina barn. Och det är det ju tyvärr inte så många som vill idag. Pengar, karriär och tron på att BARNEN från och med cirka ett års ålder BEHÖVER förskolan, är viktigare.
Här i Frankrike början man skolan när man är 3.