Ny Teknik är fortfarande inte övertygad om att den italienska energikatalysatorn (“kall fusion” kallar vi det i brist på annat) är en bluff, och med tidningens senaste artikel i ämnet så redovisas nu hur två svenska forskare menar att det måste vara någon form av kärnreaktion efter att ha fått se ytterligare test på egen hand.
En lång rad läsare har frågat mig om detta, så det får väl bli ett inlägg.
Som alltid så kommer förändringar gradvis. Även teknologiska revolutioner, såväl som samhälleliga revolutioner och skeenden framstår som betydligt mindre dramatiska för den som lever mitt i dem jämfört med den som läser om dem i historieboken. Det gäller både positiva och negativa förändringar. 30-talets depression i USA var mindre dramatisk för de som upplevde den än för de som idag läser om den komprimerad till en sida i en bok, precis som vi som var barn under oljekrisernas 70-tal knappt märkte något av det hela. Livet var som vanligt, en dag i taget. Förändringar sker i små steg som bara märks när man summerar dem.
De svenska forskarna har fortfarande inte fått se inuti själva “reaktorn” (stor som en knytnäve ser det ut som) eller fått en förklaring av vad som sker eller vad för katalysatorer som används förutom vätgas och nickelpulver. Övriga komponenter har de fått granska, även om själva reaktorn sedan inneslutits bakom högst mediokra blyplåtar när den kör. De har presenterats med pulverrester som italienarna påstår kommer inifrån reaktorn. En näve pulver och lite vätgas skall ge lika mycket energi som två ton olja.
Man har suttit med vid test och konstaterar att upp till 60 graders temperatur så ökar temperaturen i linje med tillförd elektricitet. Sedan händer något och temperaturen stiger snabbt till 97 grader samtidigt som elförbrukningen minskar. Detta motsvarar så mycket energi att svenskarna anser att det måste vara en kärnreaktion.
Notera att de svenska forskarna i en granskning förutsätter att det inte är en bluff, något bevis för att det presenterande restpulvret kommer från reaktionen finns t ex inte. Och vad som pågår bakom det begränsade strålningsskyddande blyplåtarna ser de fortfarande inte.
Men det är likväl intressant att utgå från att det inte är en bluff och börja vifta med armarna om billig energi framöver.
Låt oss då titta på tidsuppskattningar för en utbyggnad av dessa reaktorer.
2011: Defkalion Energy skall ha ett kraftverk igång som demo.
2012: Världen konstaterar att det är på riktigt. Forskning drar igång för att utreda vad som egentligen sker. Inget land kommer tillåta byggandet av fusionsreaktorer utom för forskningsändamål utan att utröna vad som faktiskt sker fysiskt.
2015: Forskningen är klar. Nu kan man säga vad det är som sker, och därmed vad det finns för risker.
2016: Första ansökan om en pilotanläggning i Sverige kommer in för bland annat miljöprövning.
2018: Miljöprövning är färdig och godkänd. Pilotanläggningen börjar byggas.
2019: Pilotanläggning klar. Testdrift. Sedan två års drift i utvärderingssyfte.
2021: Utvärdering klar. Det fungerar! 1000-tals ansökningar om riktiga anläggningar kommer in.
2023: Första miljöprövningarna om riktiga anläggningar klara. De första kraftverken börjar byggas, stora anläggningar.
2025: Första kraftverket klart. Testdrift.
2027: Första kraftverket tas i skarp drift. Billig energi öser ut över svenskarna och elpriset faller till 5 öre per kWh före skatt (2:- efter skatt och moms).
2028: Miljöprövningstillstånd kommer in för det första syntetiska oljeraffinaderiet, synraff, som med billig energi skall skrubba ut CO2 ur atmosfären och skapa kolväten av till syntetisk bensin och syntetisk diesel.
2030: Miljötillstånd synraff klart. Bygge startar
2035: Det första synraffen färdigt. Oljepriset faller från 2000 USD till 2 USD.
Det där var optimistiska tidsuppskattningar bör tilläggas.
Även om vi får billig energi så kommer utbyggnad och tillståndsprocesser att ta sin lilla tid. Framåt 2020 kommer alla former av energi, utom just olja (återkommer till det) att i princip bli ointressanta. Biobränslekraftvärmeverk, kärnkraft, vindkraft etc skulle dö ut. Vattenkraft kan antagligen konkurrera i befintliga verk. Redan runt 2015 skulle de flesta investeringar i andra energiformer i princip helt upphöra. Vem vill bygga ett kraftverk som kommer bli hopplöst utkonkurrerat om några år? Under en period kan vi därmed rent av få se stigande energipriser när investerare väntar med att satsa på fortsatt utbyggnad av energiutvinning.
Kolkraft, fossilgaskraft, vedeldning etc blir ointressant med nästan gratis el och kraftvärme. Befintliga fjärrvärmeverk måste bytas ut.
Men problemen med övriga råvaror finns kvar. Har vi råvaror nog för en utbyggnad och ombyggnad? Och kom ihåg att branschens egna optimistiska uppskattningar talar om att elfordon inte kommer ha mer än 10% av dagens marknad om 20 år.
Så framför allt kommer vi fortsätta vara beroende av oljan ända fram till vi med billig energi kan skrubba atmosfären på koldioxid och skapa syntetiska bränslen. För miljarden motorfordon kommer fortsätta att köra på oljebaserade bränslen, och peak oil kommer fortfarande ha inträffat. Den sinande oljan behövs fortfarande för allt från bränsle till bas för tillverkning av läkemedel. Notera att jag satte oljepriset till 2000 USD år 2035, varefter det faller till 2 USD. Det är en retorisk poäng. Vad priset egentligen skulle vara vet jag inte.
Frågan är istället om det alls kommer finnas kapital till en utbyggnad enligt ovan i spåren av skuld- och finanskriserna?
Men fungerar det hela så vore det fantastiskt. Om vi använder billig energi till vettiga saker. Vi skulle t ex kunna desalinera enorma mängder saltvatten och skapa enorma mängder kvävegödsel ur luften och i ett jordbrukets Manhattan Project odla upp hela Saharas öken och för översiktlig tid lösa de problem med mat och jordbruksmark vi har idag.
Eller så använder vi energin till att skaffa oss ännu fler platt-TV (om råvarorna räcker) och se ännu mer på Idol och Let’s Dance.
Inget av ovanstående kommer inträffa. Man kan inte förutse framtiden, men detta är ett diskussionsunderlag som pekar på faktiskta omständigheter i verkligheten och att saker och ting tar sin lilla tid. Framför allt kan man inte när man sitter mitt i en (positiv?) svart svan realistiskt se konsekvenserna av den svarta svanens flykt. Billig energi kan både vara en välsignelse och en förbannelse.
Om det nu inte är en bluff.
De kommande decennierna kommer framstå som dramatiska i historieböckerna, oavsett vad som sker. Men för oss som lever i dem så är det bara som vanligt. En dag i taget.
70 kommentarer
Skön analys Cornu! Det finns förstås mycket att säga om det här. Apparaten kan vara så lättbyggd att myndigheterna inte klarar av att hindra privatpersoner från att bygga den. Det finns också en klar risk att apparaterna blir livsfarliga om man avsiktligt eller genom en olycka avlägsnar blyhöljet. Eller om man bygger enheter som har en så stor massa att reaktionen rusar. Jag vill väldigt gärna tro att det här är något positivt, men visst kan vi hamna ur askan i elden. Jag vill egentligen inte vara så negativ så att jag säger sådant, men andra kommer ändå påpeka det, så då kan jag lika gärna göra det också.
Jag var lite rädd att din blogg så småningom skulle bli nerlagd om Rossis apparat är på riktigt, men du hittar säkert nya sätt att varna för tron på ett outsinligt ymnighetshorn! Det behövs varnande men intellektuellt öppna röster som din, för alldeles för många andra reagerar bara med ryggmärgen på saker och ting.
Som investerare så finns det massvis med intressanta möjligheter och konsekvenser om det inte är en bluff. Och de flesta problem vi står inför måste fortfarande lösas. För att lösa något måste man först acceptera att problemen finns, medan en del förstås hellre vill förneka existensen av problem i tron att man därmed löser dem.
Om det inte är en ren Joe Labero bluff så är (nästan) alla överens om att detta är stort, i nivå med tämjande av elden. Och alla länder jorden runt kommer simultant lägga mkt av sin forskning runt detta. Och det blir nog svårt för Rossi att komma ut med ett patent som man inte kan gå runt om man ens kommer tillåta patent pga upptäcktens vidd. Så jag är övertygad om att det kommer gå snabbt. Snabbare än något annat i historien just för att det kommer vara enormt lönsamt att lägga allt krut här.
Redan i höst byggs första testanläggningen på 1 MG (visserligen på T-ford nivå). Tror att bara vetskapen att vi har en närmast outtömlig billig energikälla kommer ändra förutsättningarna även för olja och annan energi mkt snabbt. Alla vill ur sina stora investeringar i gammal energi. Detta den dag man 100% kan säga att det fungerar.
Det diskuteras med Rossi om att installera en energikatalysator vid ett laboratorium i Uppsala för att kunna göra mer detaljerade mätningar. Bara hoppas att sverige får en ingång i detta genom uppsala, kan leda till fina företag i framtiden.
Det jag inte förstår är varför detta inte är en världsnyhet á la Japans jordbävning. Överst på alla löpsedlar, löpande chatt med ngn "expert" på alla tidningar och dag ut och dag in överst på agendan på alla nyhetsmedia.
Det är ju en gamechanger (om det nu inte är en bluff).
Min våta dröm – att slippa elbolaget.
Faktiskt våtare än att slippa oljebolaget.
Om den kan bli sann vore det värt mycket.
Och hur skulle staten skatta egenproducerad el?
/Grönvita
Risk ?
Säg att det är sant, och att DIY atombomben blir en verklighet. Då står vi inför en mörk framtid där allt motstånd mot makten kommer snabbt försvinna med dödligt våld.
Preemptiv strikes kommer bli vardagsmat, och alla motståndsvilliga länder och personer kommer bokstavligen att förvinna i tunna luften.
Jag lever hellre i en värld med mindre konsumption och tillbakagång till samma levnadsstandard som på 1900-talet.
Grönvita, lika mycket som inköpt el får man förmoda…
Finns en del intressanta saker. Blyinfattningen är för liten för att kunna blockera den gammastrålning som borde uppstå vid fusion. Talar för bluff.
Det finns spår av järn i pulvret efter körning, vilket talar för att själva reaktorn nöts ner och alltså har en begränsad livslängd, eventuellt kan haverera mer eller mindre dramatiskt. Om inte det använda pulvret är en bluff förstås.
Tror att det är osannolikt att små fusionsreaktorer kommer tillåtas i privatpersoners ägo. Iaf inte efter första haveriet…
Cornu, här står vetenskapsmän bredvid en reaktor där det sker kärnreaktion utan skyddsutrustning. Om det inte är en ren bluff så ska man nästan förutsätta att denna kommer ut till privatpersoner. Även om detta ligger på framtiden.
Det är en jätteintressant teknik och jag gillar din analys.
Med tanke på hur enkla apparaterna ser ut (om det nu inte är bluff) och att de inte tagit in pengar så borde det vara relativt billiga komponenter.
Det ser ju ut som någon som inte är rörmokare gjort ett hemmapul när man tittar på apparaterna.
Om man spekulerar lite. Säg att processen skenar så skulle det vara rätt lätt att designa apparaten så att vätgasen släpps ut om det blir för varmt/högt tryck.
Om trycket understiger de 25 bar som krävs "borde" processen avstanna.
Men som sagt, vi vet inte ens vad som händer. 😉
/ Lowrisk
Det mesta talar för att nickel i ett och samma skede fissioneras till järn och fusioneras till koppar och det sker i en så smidig process att det inte bildas en massa farlig strålning. Detta sker i små håligheter och revor i nickelpulvret.
Här en intressant kommentar jag just läste: ”Stellar fusion can account for the lighter elements up to and including iron, but how the heavier elements arose is not so clear. Indeed, most of the heavier elements might be produced by cold fusion processes. Cold fusion may be occurring all around us and in us.”
Göran Crafte,
Om det där citatet visar sig vara sant så är det ju ingen hejd på vad vi skulle kunna göra om vi bara begrep oss på processerna vid kall fusion. Har Rossi gläntat på det locket så vore det sannerligen en intressant framtid. minst sagt.
Den som lever får se, vilket är en av anledningarna till att det är härligt att leva. Nyfiken som man är.
/Grönvita
Erik, det är ju inte bekräftat än. Och bredare media har inte kompetensen för att våga sig på att fundera på sådant här.
Jag har dock sällan skygglappar på oavsett om det gynnar mina egna ställningstagningar eller livsval. Så jag följer och rapporterar av och till utvecklingen även här, med viss skepcisim. Framför allt tror jag att folk är lite väl optimistiska vad gäller utbyggnadstakt.
Vi har bränt enorma mängder kapital på att köpa övervärderade bostäder för lånade pengar, dyra bilar, Teppenyakihällar etc. Finns det ekonomiskt utrymme för några större utbyggnader, och hur mycket kommer myndigheter och tillståndsprocessen att sinka? Det tar 3-5 år att få upp ett enda vindkraftverk…
För två år sedan skrev du att före 2040 får vi inga problem med att hålla vår ekonomi igång. I alla fall inte på grund av oljebrist, så detta måste du vetat hela tiden.
Farfar
Tycker nog att du är väk pessimistisk i din tidsuppfattning, om man jämför med kärnkraft så borde deras anläggning vara jämförbar med fermis 42 och då fanns det kommersiell kärnkraft 56. Enl wikipedia http://sv.wikipedia.org/wiki/K%C3%A4rnkraftverk
Och det finns väl inget som talar för att det är farligare än kärnkraft
/Dan
Enligt Rossi är apparaterna väldigt billiga att bygga. Jag tror han sagt något om ca 25.000 kr per styck och då var det förmodligen den större 12kW-apparaten han talade om. Så att få fram kapital blir inget problem.
42 till 56. 14 år. Jag anger 16 år. På 50-talet fanns ingen miljöprövning. Men visst 2025 istället för 2027. Förändrar inte mycket. Mina höftningar är ingen sanning, det är ett diskussionsunderlag.
Cornucopia- Jag tror din tidskalkyl är väl negativt tilltagen. Om vi förutsätter att det inte är en bluff så kommer patentet naturligtvis kringgås. Många länder har reglerande lagstiftning om patent som är av oerhörd betydelse för samhället, många andra länder kommer varken vilja eller ens ha möjlighet att upprätthålla lagar som reglerar användandet av E-caten. Det kommer snabba upp processen ordentligt.
Sedan bör vi rimligtvis se en mycket bred opinion, både bland folk i allmänhet och av företag energiintensiva företag, båda ordentligt uppretade över elpriser och energipolitik. Politiker kommer göra allt för att tillfredsställa opinionerna. Lagstiftning och forskning bör gå ganska snabbt, inte över natten förstås, men tillräckligt för att vi ska se tydliga förändringar av oljepris inom en 5-10 års period.
Enkelt uttryckt: om E-caten fungerar tror jag vi har att göra med något så revolutionerande att inte att vi kan använda oss av tidigare händelser för att analysera framtiden; det här är annorlunda än att smälla upp några vindkraftverk.
Jag tror faktiskt också det skulle gå lite fortare om detta nu är sant, just för att det skulle flöda in i princip hur mycket pengar som helst till denna forskning.
Sen tänker jag lite, kan vi hantera outtömligt med energi? Jag menar, vi är bra nog på att ha ihjäl varann med den som finns. Fast det kanske snarare är "bristen" som gör att vi dödar varann? Aka scarcity..
Snacka om befolkningsökning det skulle bidra till OM det skulle funka.
Utfiskning lär bli ett understatement.
André- snarare tvärtom va? Färre fattiga människor kommer inte längre behöva 40 barn för att trygga ålderdomen. Färre barn är åtminstone resultatet av välståndet här i väst.
Renässansman:
Finns väll inget som talar för att det kommer att bli färre fattiga människor bara för energin blir billigare?
Tror inte detta kan jämföras med något annat, allra minst kärnkraft. Rossis manick är stor som en moppemotor, vi kommer kunna bygga små anläggningar. Energi kostar milt uttryckt en slant idag så räkna med att "gratis" energi makapärer kommer prioriteras.
För marknaderna på området kommer inte tiden i sig att vara det viktiga utan det viktiga är helt enkelt om den fungerar eller inte. Redan dag ett (1) när det är bekräftat kommer en anpassning börja, med lägre olje och elpriser som följd. Så effekterna kommer direkt.
André- Det är väl klart det allmänna välståndet kommer öka om energi blev gratis? Föreställ dig det motsatta: om energi blev fem gånger så dyrt så skulle det allmänna välståndet sjunka dramatiskt, eller hur?
Terrorism kommer ju att få en helt ny aspekt ifall det är sant. Hur skulle ett framtida samhälle där alla som vill har tillgång till potentiell enorm förstörelse.
André
Jo det kommer bli färre fattiga människor. Sötvatten för odling i varma torra områden kostar energi..
Och ökad levnadsstandard minskar befolkningsmängden, så har det alltid varit. Den som är intresserad av mer info kan lyssna på hans rosling.
http://www.youtube.com/watch?v=hVimVzgtD6w
Om det vore så väl att det tilläts av petrodollarsystemet som Kissinger införde. Men för att dollarn ska fortsätta vara världens reservvaluta måste vi vara oljeberoende och det måste råda energibrist. Skrev om det här:
http://parasitstopp.wordpress.com/2011/01/10/konsten-att-bli-en-ny-hitler/
Annonym 10:04
Det verkar faktiskt vara precis tvärtom. att denna teknik inte kan skena utanför reaktorn. Och det är ingen stålning att tala om, konstigt nog. Tror de hade haft större säkerhet om de labbat med något fat bensin.
Om detta inte är en bluff, kommer ITER:s mångmiljardprojekt inte att behövas.
Men man kan tycka att de bästa hjärnorna på ITER också borde kommit på det Rossi anser sig ha gjort.
"Om något verkar för bra för att vara sant, så är det nog inte det"….Men detta kanske är sant?!
Vi lär veta så småningom.
Har alltid sett fattigdom som något som ligger relation till den totala förmögenheten i världen och inte hur till vida man svälter eller ej. För att fattigdomen ska minska så måste ju de som har minst få mer i förhållande till de som har mest tycker jag, men mitt sätt att se det kanske är fel.
Självklart kommer välståndet att öka så till vida att färre kommer att svälta, men för att befolkningsmängden ska minska så krävs sociala skyddsnät, trygghet, stabilitet och att ett barn ses som en kostnad och inte en tillgång rent ekonomiskt. Har svårt att se att det kommer att ske i det fattiga länderna över en natt bara för att energin blir billigare.
Delas jordens resurser lika så bli ingen rik, och det skulle inte de rika acceptera (dvs. väst). Vi vill fortfarande kunna köpa billiga kläder på HM.
Men som sagt, jag kanske har fel synsätt.
André,
Om energin blir billig så att mat och vatten-problemen löser sig och den fattigdom vi känner i dag kan lösas så kommer världens fattiga bete sig precis som vi i den rika världen gjorde när vi för 100 år sedan började få tillgång till energi och teknologi.
Det tar ett tag, men så småningom blev vi så moderna att vi nu har "för få" barn. Så kommer det att bli för dem som lyckas lämna fattigdomen också. Men det går inte över en natt. Det gjorde det inte här heller.
/Grönvita
Om det finns minsta chans att Rossis kraftverk funkar så skulle CIA avlivat honom för länge sedan. Allt som äventyrar petrodollarn betraktar US som en krigshandling.
När Rossi och hans lab flyger i luften av en "okontrollerad" kärnexplosion eller en a-Q-attack så vet vi att den funkade men så länge han lever gäller motsatsen.
I en annan värld skulle Kina redan ha köpt patentet, masstillverkat i morgon och alla hade kunnat köpa Rossimanicken nästa månad hos Clas Ohlson för den måste ju vara enklare och billigare att tillverka än en I-Pod.
/ Z
Z: Har du missat att reaktorer kommer att byggas i USA? 🙂
"
22PASSI – One moment, this had escaped me. Are you telling me that there will be a factory in Greece and another in the United States?
Yes, that escaped, the United States there is already a factory. The reactors that have been produced now and the first units of the 1MW plant are being built in the plant we have in the United States."
http://pesn.com/2011/02/14/9501766_Rossi_catalyzer_clarity_interview/
Z
Finns nog ekonomiska intressen som skulle vilja och kunna, plocka bort herrn. Men man har nog sett honom som en av tusentals foliehattar. Och nu är det för sent, på fråga angående detta säger han att hemligheten är på olika sätt säkrad ifall han faller ifrån.
Tror inte det går att köpa upp honom heller i detta läge, tänk dig själv om du verkligen satt på en fungerande evighetsmaskin som du arbetat med under många år.
Petrodollarn är redan död, även om exakt dödsdatum inte kan fastställas så är jordbävningen i Japan en bra gissning. Nordafrika brinner, instabiliteten i Syrien, Bahrein och i slutändan Saudiarabien är uppenbar för alla och ändå köper ingen dollar (kursen ligger konstant på 6.30-6.40). Vad gäller framtiden så tror jag följande: vi kommer att få se återkommande ekonomiska kriser i 2-3 års cykler (alltså kortare än gamla konjunkturcykler), i princip enligt mönstret: ekonomin kraschar vid 140-150 USD/fatet för oljan, oljan kraschar till 40-50 USD/fatet, ekonomin tar fart (tillsammans med stimulanser), oljan når 140-150 USD, processen börjar om. Det som kommer att ske är att golvet för oljan stiger i takt med minskande tillgång och att taket stiger (fast betydligt långsammare) i takt med omställning/energieffektivisering och bättre möjligheter att ta olja ur befintliga fält. En betydligt mer sannolik utveckling än Foss domedagsprofetior, kort sagt domedagen är en rätt utdragen historia.
Jag läste att DARPA tydligen hade lagt vantarna på en del av forskningen och forskarna på området.
Det betyder att vanligt folk inte kommer få se röken av någon billig energi.
Det kan dock vara så att tekniken har funnits i 10 års tid redan, och Rossi får agera "frontman" för att penga-pyramidspelet skall kunna fortsätta, ungefär som med Internet i början på 90-talet.
//
Lemonride
Skulle vara intressant om någon räknade på hur stor del av produkters pris som är "energi" i alla olika led. Och hur mkt pengar som plötsligt frigörs om energi blir mkt billigt. Vi står inför en ekonomisk boom. Speciellt våra barn.
Om inte Rossi kör ett trolleritrick med vetenskapsmännen.
@ Andreas
Tack för länken. Tolkar detta som att oljemaffian erbjuder Rossi en fabrik. Då behöver de ju inte ens avliva honom för det gör han själv när han fattar blåsningen. Human krigföring alltså.
Kina äger USA på papperet. Får Obama ett erbjudande om skuldsanering så nappar han säkert men nu är det inte Obama eller några politiker som bestämmer. Rossiprojektet försvinner troligen i oljemaffians runda arkiv så även om detta sker vet vi åtminstone att den funkade.
/ Z
Z
Rossi tillverkar sina manicker i florida för att han har sina lokaler där. Sedan förs de över till det grekiska bolaget som bara betalar om det fungerar.
@ 13:13
Tror knappast att Rossi får exportlicens på något de måste klassa som krigsmateriel. Om den funkar vill säga.
/ Z
Detta är allmänt känt sedan en/två månader eller nått. Finns radiointevjuer med R om detta. Med all säkerhet är den han visade upp för svenskarna också tillverkad i hans fabrik där, vore konstigt annars.
@Cornu 08:22
"Finns en del intressanta saker. Blyinfattningen är för liten för att kunna blockera den gammastrålning som borde uppstå vid fusion. Talar för bluff."
Långt ifrån alla fusionsprocesser resulterar väl i gammastrålning.
Ta exempelvis deuterium – tritiumreaktionen
H2 + H3 -> He4 + n (Q = 17.6 MeV),
där restprodukten är en helium-fyra kärna och en energetisk neutron.
Sen om det hela är en bluff eller inte? Det vill jag inte spekulera i.
En liten fundering är om vi är mogna för nåt sånt här, rent psykologiskt. Vi är vana att tänka i termer av skarp konkurrens om knappa, hårt hållna resurser i top-down strukturer. Så fungerar vi och samhällen på i stort sett alla områden, även om vi inom oss inte vill ha det så (eller vill vi?).
Kanske att de som har lättast att "ställa om" sina samhällen och hjärnor till detta ("fri" energi) skulle kunna vara de som idag är fattigast och minst industrialiserade?
Det är nog en bluff;)
Om E-Cat fungerar kommer oljepriset att rasa så fort det står klart att kall fusion tar över. Vem vill sitta med stora oljelager när efterfrågan snart är borta? De som har lättast att ta upp oljan sänker priset först. De som har mindre marginaler försvinner från marknaden.
Läst men inte förstått. E-Cat producerar inte bränsle till våra fordon. Det bränslet sinar fortfarande, och med endast 10% elfordon om 20 år enligt elfordonsbranschen själva (givet existerande råvaror) så behövs fortfarande olja.
Oljans betydelse för uppvärmning och elproduktion är marginell utanför den tredje världen, och det är knappast i U-länderna man kommer bygga E-Catkraftverk först.
Men visst, lite kan nog oljepriset gå ner tillfälligt.
Läst och tänkt vidare. Om man har oljereserver för femtio års produktion och ser att efterfrågan kommer att minska till en bråkdel om tio – tjugo år så gäller det att bli av med så mycket som möjligt. Sverige är dessutom en liten marknad. Andra marknader kommer att ta till sig tekniken mycket snabbare.
Gunnar, du har inte hört talas om peak oil? Oljeproduktionen kan inte öka, utan faller snarare framöver. Det går alltså inte att dumpa femtio års produktion på kort tid.
Gunnar: Ja, det är en game-changer.
Undrar om det kan vara likadant med guld? Det kommer ju också bli avsevärt mycket lättare att bryta t.ex. Dock så kommer efterfrågan på alla råvaror gå i taket om kall fusion är på riktigt. Ekonomin kommer expandera som med järnvägen på 1800-talet…
//
lemonride
lemonride, den ekonomiska boom det skulle ge när väl systemet skulle vara i omfattande drift (2020+) skulle onekligen sätta press uppåt på alla råvaror, även om energikostnaden för utvinning skulle reduceras. Miljöförstöring etc och ännu snabbare sinande råvaror. Det gäller även olja (asfalt, smörjolja, plast etc), som vid det laget har en halverad exportmarknad pga peak oil.
Man gör det lite väl enkelt för sig när man avfärdar oljan som investering pga detta. Men periodvis kommer oljepriset falla, men det hade det gjort ändå pga recessioner och depressioner, så det är inget nytt att man inte skall sitta still i oljesektorn.
Gunnar,
Tror på en direkt sättning på 70-80% på olja om maskinens fenomen fungerar. Men oddsen är väl 1 på 1000 så som man ser på det nu. Detta är nästan bara känt i sverige än så länge.
En sättning på 70-80% gör ca 30% av världens olja olönsam att utvinna. 30% av dagens fordon skulle över en natt stå utan bränsle. Tror inte riktigt att priset faller så fort, när omsättningstakten på bilparken är 17 år…
Gunnar har inte så bra verklighetskoll som du har Cornu. Jag förmodar att det är fråga om Gunnar Littmarck, som är en enorm teknikoptimist men ännu inte vågar säga att han tror på Rossis apparat. I kommentarerna till Ny Tekniks artiklar har det istället funnits en Gunnar L som har uttryckt sig klart optimistiskt om Rossis apparat. Dags att komma ut nu Gunnar Littmarck?!
Om gratisenergi blir verklighet så kommer alla oljeländer att passa på att kränga så mkt som möjligt, blir överflöd. Man har max 15 år på sig sedan är oljeeran så som vi sett den hittills förbi. Sedan lite till produktion etc.
Göran, nej skyll inte på Littmarck. Det är L (som i Lindberg, fast det säger väl inget)
Jag delar Cornus analys beträffande oljepriset. Det finns i stort sett ingen extrakapacitet att kränga! Och efterfrågan på olja kommer de närmaste åren vara högre än utbudet så varför skulle priset sjunka? Oljan kommer inte heller bli värdelös eftersom den fortfarande är högst användbar att göra plast och mycket annat av. Däremot kommer det inte öppnas många nya oljekällor. Det som skulle kunna få ner oljepriset är väl om man använder Rossi-apparater i alla led för att få oljan till konsumenterna. Men jag skulle inte tro att det gör så stor skillnad på priset. Oljan är ju fortfarande förfärande billig.
Göran Crafte
Jag ger maskinen en chans på tusen. Men om den mot förmodan fungerar så är det först till kvarn som gäller i oljebranschen. Gäller att på kortast möjliga tid omvandla oljan i hålorna till pengar medan oljan har ett värde.
Om oljan är billig eller inte beror på vad priset är på övrig energi är.
Orden "medan oljan har ett värde" låter i mina öron inte särskilt intelligenta. Oljan har ett enormt värde på andra sätt än som bränsle, men vi är så idiotiska att vi bränner upp den! Försök förstå att oljan inte kommer bli värdelös. Den blir bara likt skogen en resurs man med fördel tar av i lite försiktigare takt för att maximera dess värde.
Göran,
Vet att det kan vara svårt att gå från extremt survival tänk och ”peak allt” till det totalt motsatta. Om maskinen fungerar så är det sådan upptäckt som kommer var tiotusende år eller så. Då får man tänka lite utanför boxen. Det är ju i princip nya fysikaliska lagar utifrån dagens kundkap. Då kan man inte sitta som gubben med räknestickan när datorn kom.
Gratisenergi innebär man kan odla upp hela australien, ett exempel, enorma öknar. Precis så som USA kunde göra med vissa öknar på 1900 talets början som idag är usa:s kornbod. Sedan har du hela afrika som också haft vatten som problem. Tror du det kommer vara problem att tillverka syntetisk olja om gratisenergi blir verklighet? Eller ta fram olja från skiffer, det globala fyndigheterna uppskattas motsvara mellan 450 och 520 miljarder m3 utvinningsbar olja, enligt wiki. Allt detta tar tid men marknaden räknar in till viss del i förväg, den dagen fenomenet bekräftas.
Det finns som jag ser det många problem med dina idéer. Odlar upp öknar gör man inte i brådrasket om det inte finns någon mylla. Jag tror verkligen inte att före detta öknar är USAs kornbod. Det får du underbygga.
Det finns så vitt jag förstår också risk att vi får istid i norden om öknarna blommar igen! Sahara brukar blomstra när det är istid! Vegetationen sänker temperaturen jämfört med en kal öken. Det kan bli ett verkligt delikat framtida internationellt problem.
Syntetisk olja kan nog produceras så småningom, men det är väldigt mycket besvärligare än att bara plocka upp den ur marken. Det är också tvivelaktigt om Rossis apparater duger till detta eftersom de inte kommer upp till tillräckligt höga temperaturer för elektrolys av vatten till väte. Dessutom kan man behöva en bra koldioxidkälla och sådana blir det betydligt färre av när allt drivs med Rossi-apparater.
Och att dra in skifferolja här förefaller väldigt paradoxalt. Vi bränner snart upp den på samma intelligenta sätt som vi bränt upp den konventionella oljan. I synnerhet om oljan blir billig för att alla anser att man skall göra slut på den medan den fortfarande har värde!
Om marknaden räknar med att syntetisk olja kommer bli billig år 2060 och att vi därför kan göra slut på oljan 2020 så visar det bara hur infantilt korkad marknaden är.
Sorry, det är nog du som är gubben med räknestickan. Skönt för dig då att du är anonym!
OM den visar sig fungera och OM oljepriset kollapsar snart därefter så kommer jag köpa oljeaktier för hela slanten.
Snart kommer det bli brist på olja (om det inte redan är det) och priset kommer tvingas upp även om rossis apparat fungerar. Att ersätta 80-90 miljoner fat olja PER DAG med rossis katalysatorer görs inte i första taget. Speciellt som dem inte producerar flytande lätttransporterat bränsle med extremt högt energinehåll per viktenhet.
Men jag lär inte vara ensam om den insiktet så oljepriset kommer bara att gå ner marginellt…
/Tka
Det skulle vara roligt stå på golvet hos någon av de som håller på med trading på energimarknaden om det nu inte är någon bluff och det kommer ut på reuters/bloomberg. Kan åta mig rapportera live isåfall som det sista jag får göra på det stället innan de sänder iväg än 🙂
Priserna kommer inte fall omedelbart dock kommer det blir "stora" förluster hos de flesta energibolagens tradingverksamhet då de sitter med kontrakt 2016/2017 (Nordpool/EEX) samt flera större energiintensiva företag som har prissäkrat eller handlat OTC-produkter 10-15år framåt i tiden. Fast kommer beror på hur snabbt man kommer igång eller hur snabbt marknaden kommer tror att vi kommer igång med nya tekniken.
Dock skulle det vara väldigt bra och väldigt roligt om det var sant. Dock säger magkänslan att det är en bluff. Dock känns det för tillfället man har för lite för kunna varken avfärda eller bekräfta det hela.
Cornu, jag tror du har fel vad gäller drivmedel till fordon. Rent ingenjörsmässigt är det inga större hinder att anpassa Rossis teknik till att driva fordon. Inom 5-10 år finns en fusionsmotor på marknaden.
Norrmännen och andra oljebaroner som fattat galoppen kommer att paniksälja så mycket olja de kan innan den blir ointressant och pressa ner priset lång innan dess.
När de har fått återgå till torskfiske kommer norgehistorierna att bli på modet igen, en bland många udda konsekvenser av det nära förestående teknikskiftet vars följder är i stort sett oöverskådliga.
Göran,
Mina idéer säger du.. det var ett litet axplock vad som händer om vi får tillgång till gratis energi. Har du billig energi så kan du ordna mylla, hur mkt som helst. Och, vi har dessutom då hur mycket olja som helst i skiffer, problemet där har varit just att det kostar energi.
Men vi kommer inte behöva så mycket olja när hela jorden slutar att elda upp den, så den tiden är snart över. Och varför kommer vi sluta elda upp den i bilar etc? Jo därför det finns billigare energi som gör samma jobb åt oss.
Med gratis energi så har du någon som jobbar åt dig utan att du behöver betala, förstår du verkligen inte den enorma skillnaden, det nya fenomenet mot dyr gammal energi? Det tar tid men marknaden tar ut det mesta långt i förskott när man väl har fakta. Just nu vet 99.9% av alla oljehandlare inte ett jota om detta, vilket är lika bra för det är en sån liten chans att vi har denna tur.
Anonym 23.23
Jag är med på att mycket kommer ändra sig och att det är lätt att man tänker för fyrkantigt. Det gör vi nog alla i en sådan här situation. Vi får väl se om du har rätt om att marknaden kan ta ut en sådan här sak långt i förskott. Uppenbarligen kan man ha olika åsikter om detta och du har inte levererat någon tung argumentering för dina åsikter. De som ligger investerade i oljeaktier har förvisso skäl att fundera på saken. Än mer skäl att bekymra sig har de som ligger investerade i andra energiformer.
Jupp, olja är inte det som skulle drabbas värst. Skall skriva ett separat blogginlägg om det där tror jag. Vid tillfälle.
Transmutation med vissa begränsningar gör ju att man inte behöver gräva efter guldet. Injecera några neutroner i bly så sönderfaller det till guld. Enkel, eller hur ?
Skrev ett inlägg som försvann.
Sammanfattar:
Isotopsammansättningen av Koppar och Nickel som Kullander har gjort verkar inte tala till Reaktorns fördel.
/Tisgift
Andrea Rossi svarade mig om de för mig oförklarliga isotop fördelningarna. De anrikar eller tillsätter tydligen de tyngre isotoperna av nickel och använder som bränsle varför min invändning ovan ska tas med en nypa salt.
Dock verkar man kunna utläsa av det Kullander påstår i Ny teknik att isotopsammansättningen hos det bränsle och den 'aska' han fått analysera är naturlig för både koppar och nickel. Vilket rimmar dåligt med att bränslet är isotopanrikat, och är en fullgod anledning att vara fortsätta vara skeptisk för mig.
En avlägsen möjlighet är att reaktorn fungerar men att de lägger ut dimridåer och försöker få till ett brett patent, en annat förklaring är att Ny tekniks artikel inte säger hela sanningen om isotopfördelningen.
Dock ska man då nog ta med i energiberäkningarna att endast 4,5% av naturligt nickel kommer transmuteras nämligen isotoperna 62Ni och 64Ni. Till 63Cu respektive 65Cu.
Mina reflektioner som hobbyelektriker:
Tilläggas bör att om de påstår att de har en 300W resistorvärmare kopplad till en reaktor som genererar 3000W så verkar det som något inte stämmer. Man torde inte använda en vattenkanna för att styra en flod.
Den så kallade resistorn sitter RUNT reaktorn och är kopplad till en låda med komponenter aktiva som passiva, den enklaste gissningen är då att "resistorn" snarare är en spole och att den kopplade kretsen genererar någon form av växelspänning. Kanske en fyrkantsspänning, eller ett brus. Magnetfält påverkar i alla fall både nickel och väte, och kan kanske på något svårförklarligt sätt katalysera och hålla den påstådda reaktionen igång.
Möjligen kan kanske också sedan en enstaka kärnfusion på något sätt öka sannolikheten för att en angränsande fusion ska ske, via energiöverföring, varför de behövt anrika bränslet. Kanske kanske kan det liknas vid ett subkritiskt system som katalyseras av magnetfält.
Att de skulle tillsatt något ämne till nicklet för att katalysera reaktionen; det torde väl ändå endast kunna vara något radioaktivt i så fall.
/Tisgift
Att en sån här manick skulle dyka upp precis nu, när vi just passerat Peak Oil och manicken i princip utgör sista chansen att avvärja kaoset när oljan sinar, känns lite för osannolikt för att vara en slump. Om Rossis mackapär verkligen fungerar så har jag en konspirationsteori… 🙂
Nöden är uppfinningarnas moder sägs det och det kan nog vara en god förklaring till att det här kommer just nu.
Det är självfallet också så att om världsläget blir alltför akut så kan forskare med viktig teknologi och rimlig moral inte tjuvhålla på tekniken längre i förhoppningar om att ytterligare kunna öka sina chanser till hållbara patent och säkra Nobelpris. Då kan de pressas att ge ifrån sig teknik som egentligen knappast är färdigutvecklad och som fortfarande är illa förstådd.
Arata-Zhang och Kitamura har under många år gjort reproducerbara linkande experiment med Ni nanopulver med katalysatorer(Pd, Zn) i vätgas under tryck.
Så det finns etablerade experiment som bekräftar metoden. Jag tror själv att hemligheten är snabba elektroner. Proton + snabb elektron = ULM(Ultra low momentum) neutron + neutrino. Neutronen absorberas av Ni vilken senare sönderfaller. Hittills är det etablerad fysik.
Protonen i vätet exponeras när vätet kommer i absolut närhet till metallen och dess elektron delas med metallens elektronhölje.
Det som är svårt att förklara är den låga gammastrålningsnivån, isotopsammansättningen av restmaterial samt ursprungsmaterial vet vi ju ingenting om.
i.e. Rossis hemliga metod kan vara att hans "300Ws" spol-resistor matas med växelström, vilket ytterligare snabbar upp elektronera i reaktorn.
Eller att han medvetet eller omedvetet luras genom att mata resistorn med högre frekvenser.
Inte ovanligt att dåligt konstruerade switchade nätagg självsvänger i höga frekvenser under vissa förhållanden.
Kom ihåg att han byggt resistorn själv och toleransnivåer samt maximal effekt vid högfrekvensmatning av värmelement är okänd. Även för de svenska professorer som hälsade på dem.
Dessutom är Essen och Kullanders granskning äckligt dåligt genomförd och tillför egentligen ingenting. Jag hade börjat med elektronikboxen, samt reverse-engineerat den ordentligt före jag ens tittade på resten.
Dessutom baserar de sina beräkningar på att Rossi endast har brännbart material i reaktorn, inte gömt i avgasröret eller inloppet. Hela volymen + anslutningar (El + Gas) måste uteslutas för att man ska vara säker.
/Batik