Jag blir lite ledsen över folkpartiet ibland. Man har fantastiskt bra och väl avpassade förslag till svensk försvarspolitik, och utspelen om den svenska skolan går från klarhet till klarhet, senast med utspelet om spetsutbildningar på högstadiet. Mer om det längre ner. Man är förstås också starka kärnkraftsförespråkare och det enda borgerliga parti som tog sig tid att svara på mina frågor om peak oil, även om svaren inte var något vidare.
Men samtidigt håller (fp) benhårt kvar vid att de vill införa euron som valuta i Sverige. Snarast. Såg rent av skräcködlebilder i Staden härom dagen, där stora affischer med Birgitta Olsson (fp) åtföljdes av slagord om euron. Snälla (fp), släpp det fullständigt idiotiska snacket om euron. Inte ens när den europeiska skuldkrisen skriker er i ansiktet kan ni tydligen ändra uppfattning. Storhet är att prestigelöst kunna förkasta gamla dumheter och ändra åsikt.
Synd på annars bra politik. Men när Sveriges ekonomi skulle krossas och gå från den bästa i EU till medelmåttig vid införande av euro, så skulle skolsatsningarna utebli och försvaret få bantas ännu mer. Därmed blir alla övriga (fp)-förbättringar bara tomma ord.
Tillbaka till skolan. Citerar Björklund ur SvD-artikeln:
“– Alla elever i skolan har rätt att få utvecklas ifrån sina egna behov. Ingen ska behöva sitta och rulla tummarna, säger Jan Björklund till SvD.se.”
Helt rätt. Naturligtvis protesterar normalbegåvningarna inom socialdemokratin, eftersom de vill att alla skall vara lika dåliga när de är klara med skolan, så alla kan söka a-kassa på lika grunder. Vore ju synd om en del blir riktigt duktiga och utvecklar spetskompetens från tidiga år. Spetskompetens behöver inte gå på bidrag, och kommer alltså inte rösta på (s). Dessutom lär de inte bli fackliga medlemmar i LO heller, möjligen SACO. Det är klart att Rörelsen är emot sådant.
Men förslaget belyser det allvarligaste problemet den svenska skolan har, nämligen Göran Perssons kommunaliseringsreform av den svenska skolan. Den enskilt största dolkstöt nuvarande unga och kommande generationer någonsin fått av en svensk politiker, som förstört flera generationers skolgång. En skada som kanske aldrig kommer repareras.
För spetsklasser inom olika ämnen kräver statlig samordning. Och det finns fler duktiga elever än Björklunds förslag om tio klasser i hela Sverige. Istället borde man ha åtminstone en spetsklass per högstadium.
Nej, koncentrera er på ett snabbt förstatligande av skolan, så denna samhällsbärande framtidsinstitution tas bort från inkompetenta och klåfingriga amatörer till kommunpolitiker och återförs i statlig regi. Göran Persson kan sedan sitta ute på Torp och svära bäst han vill.
I grunden är alla statliga vallöften om skolan ett problem eftersom småpåvarna i kommunerna sedan gör sitt bästa för att skjuta nödvändiga förbättringar i sank genom att t ex höja internhyrorna vid riktade pengatillskott från staten. Att det alls behöver pillas i skolpolitiken beror på att man överlät skolorna i kommunal regi. Skolan är för viktig för att skötas av kommunerna. Tillbaka till staten, tack.
Ingen elev skall lämnas åt sitt öde. Alla måste få möjligheten att uppnå sin fulla potential, underbegåvad, socialdemokratiskt normalbegåvad, eller överbegåvad. Allt annat är att betrakta som ren hets mot folkgruppen och minoriteten överbegåvade barn, en grupp som sedan länge övergivits, motarbetats och rent av utsatts för hets och förtryck från speciellt socialdemokratiskt håll.
20 kommentarer
jag är så jävla trött på att skolan är en valfråga. Det borde det INTE vara!! Vi kan inte hålla på att byta strategidokument, betygsystem och läroplaner vart 4.e år!!
Nej gör som med pensionssystemet. Gör en blocköverskridande överenskommelse för skolan som gäller i 20 år som alla partier sluter upp bakom så får valdebatterna handla om någonting annat.
Just att vi ständigt och jämt byter läropplaner är säkert en av förklaringarna till att den svenska skolan tappar i konkurrenskraft.
Du har rätt. Att vi ständigt får se en massa pillande på skolan beror just på att skolan kommunaliserades. Eftersom den därmed blivit så bristfällig så försöker man lappa och laga, när det enkla svaret är att den omedelbart bör förstatligas så det blir lite ordning och redan. Varje "reform" i nuläget kommer bara saboteras av kommuner som på olika sätt mjölkar ut pengar ur skolan eller helt enkelt struntar i att följa lagen, uppbackade av Kommunförbundets samlade advokathorder mot vilka ingen förälder har en chans.
Angående pensionssystemet vet jag inte är så bra. När det gäller skolan är Cornu inne på helt rätt väg, varför skall det var fult att vara över- eller underbegåvad? Låt alla få möjlighet att utvecklas utifrån sina egna förutsättningar – men ställ krav!
Tyvärr gäller det för politikerna att ta sig ur det eurohörn de ställt sig i utan att tappa ansiktet, men att då trycka upp det på valaffischerna kan ju få gemene man att inbilla sig att det finns partier som fortfarande står bakom tok€riet.
Mycket bra inlägg tycker jag!
"För spetsklasser inom olika ämnen kräver statlig samordning."
Det krävs lika mycket statlig samordning för spetsklasser som det behövs statlig samordning för delikatessbutiker.
Det räcker med att ta bort hindren, så kommer folk att både erbjuda spetsutbildningar och söka sig till spetsutbildningar, i precis den mån och på de platser där det bör finnas spetsutbildningar.
Hear, hear
Tobbe; "varför skall det vara fult att vara över- eller underbegåvad?" Det beror på att det finns en föreställning om att lika människovärde är samma sak som att vi alla är lika. Jämlika i allt liksom. Det där rör till begreppen å det värsta hela tiden. Och utnyttjas skamlöst i den politiska retoriken.
I övrigt är det där med Euron det som gör det omöjligt att rösta på folkpartiet oavsett hur bra förslag de har i andra frågor. Och det har de.
/Morfar
Nej spetskompetensen slutar som en forskare på högskolan utan fast tjänst, som inser att hans kunskaper saknar värde på arbetsmarknanden.
åke
Jag tror mer på att standardisera kunskapsnivåer per ämne istället för årskurser och låta ungdomarna läsa och gå vidare i sin egen takt och ta ett ämne i taget om dom så vill. Det som tar 1 år för en begåvad person kanske tar 3 år för en normal. Dvs. du behöver inte sitta och slösa tid på att vänta på sådana personer som inte hänger med eller inte är intresserade.
Bra inlägg.
Jag hålelr med om det där med Fp.
Dock hoppas jag att dom släpper Eurofrågan, och framförallt att de andra partierna inte kommer släppa fram den – vilket gör Fp till ett rösrtbart alternativ iaf.
Fp måste inse att "tåget har gått" iaf f.n. vad gäller Euron – nu eller inom några år är inte tt bra läge att hoppa på, om det någonsin var/är det dvs
/K
Vad skolan behöver är ett fristående centralt kontrollerande övervakningssystem baserat på vetenskapliga och mätbara grunder. Dagens politiseradeskolverk är inte ett sådant.
Dagens system där varje enskild lärare skall sätta betyg på sina egna elever och därmed sin egen prestation är ju lika dumt som att låta det ena fotbollslagets tränare agera dommare vid match.
Om man istället började mäta resultaten för varje elev i skolan genom standardiserade prov så skulle man ganska snabbt kunna upptäcka vilka skolor och lärare som fungerar och inte. Man kan då tom göra något åt det.
I ett sådant system hamnar dessutom läraren på eleven sida fullt under hela skolgången. Resultaten blir att det skapas ett mycket större incitament för både elev och lärare att hjälpas åt att uppnå högre resultat då detta gynnar bägge.
Idag har vi ett system där elev och lärare har väldigt jäviga och oklara roller iom trenigheten i elev, lärare, dommare förhållandet.
Detta hade dessutom tagit udden av hela friskoledebatten och tokig legitimering av lärare eftersom man skulle få svart på vitt på vad som är bäst för resultaten.
Den skola som trots åtgärder inte klarar av målen bör då riskera att stängas ned.
Givetvis kräver detta ett betygssytem som inte bottnar eller klipper. Högsta och lägsta betyg måste med andra ord vara väldigt svåra att nå.
Tänk er själv om ni skall mäta något där skalan gör det omöjligt att avläsa det riktiga mätvärdet.
Tyvärr är skolan idag mest uppbyggd av en massa kryphål som är till för att kunna mörka alla typer av mätbara resultat. Resultat som skulle kunna påvisa politikers och andra i ledande ställnings ev inkompetens.
Apropå något helt annat. Vad tror du detta beror på Cornucopia? Ca 100 dagar mellan alla.
http://img5.imageshack.us/img5/8772/100izr.jpg
Mvh
Henrik
"Ett fristående centralt kontrollerande övervakningssystem" är en självmotsägelse. Antingen är det inte fristående, eller så är det inte ett enda.
Bättre att arbetsplatser och högre utbildningar säger vad de värdesätter, så är det upp till skolorna att leverera, och upp till folk att välja skolor, för att kunna bli antagna på antingen utbildningar eller arbetsplatser.
Vi behöver ju inte centrala myndigheter för att veta vad vi ska äta. Varför ska vi ha centrala myndigheter för att veta vad vi ska kunna?
Svaret på den sista frågan är att det räcker att titta på vad som hänt med gymnasiet sedan 1980-talet. Med valfrihet och helt fria sammansättningar av allsköns "konkurrerande program" lär sig ungdomar, som trots allt per definition inte kan se långsiktigt, ingenting de har nytta av, och gymnasietiden blir för allt fler helt bortkastad och ger inte mer än högstadiet gjorde förr.
Förr tillhandahölls faktiskt de utbildningar i den volym som samhället behövde, och inte vad ungdomar tycker är roligt.
Det är rent av så illa att "förverkliga dig själv-gymnasiet" har gjort att många måste läsa ett fjärde år för att kunna söka till högre utbildning.
Jag förstår inte varför detta är så hemskt att några elever skulle kunna få jobba i en egen grupp. Om man tänker tillbaka så skulle de studiemotiverade förmodligen kunna sitta ensamma i ett klassrum utan speciell övervakning.
Om en klass sitter och håller käft utan att ha världskrig som vi andra nötter gjorde så skulle det ju tvärtom spara resurser till de som behöver extra stöd.
Det handlar ju om att låta eleverna få en egen klass med samma eller mindre resurser.
Hade man själv kunnat få sitta en klass där elever inte tillåts regera som amfetaminspeedade apor kanske man skulle lärt sig något mer. Med batikhäxorna i skolan är ju socialister. Jag börjar förstå vad de blå menar med "flumskolan".
Rädda de elever som räddas kan…..
15:46, eftersom 10-20% (eller vad det nu är) av skolbarn idag går på psykofarmaka, så ligger du väldigt nära sanningen när du skriver amfetaminspeedade apor. Alltför ofta är det rent av bokstavligen sant.
Centrala myndigheter har ingen aning om vilka kunskaper samhället behöver. Det svenska högskolesystemet – som i huvudsak är under statlig kontroll – har inte direkt visat prov på optimal kompetensallokering till arbetsmarknaden (milt uttryckt), för att nämna ett exempel.
De kommunala byråkraternas kristallkula fungerar ungefär lika bra som högskoleverkets, d.v.s. inte alls.
Skulle nog säga att myndighetssverige har stenkoll på hur prognosen för arbetsmarknaden ser ut.
Problemet är ju bara att allting är så extremt politiserat. Vi har ju tex en enorm brist på svenskutbildade läkare trots att alla prognoser under årtionden gett oss möjligheten att göra något åt det långt innan den uppstod. 60% av läkarna utbildas idag utomlands.
Dessutom har vi problemet med att universiten får pengar efter antalet elever som flödar genom och inte antalet elever som sedan får jobb.
Detta system har tex bidragit till att universiteten likt gymnasierna satsar enorma pengar på att locka både svenska och utländska studenter att gå rena flumkurser med mål att bli rockstjärnor och programledare i tv.
Säkerligen roliga kurser och program som lockar många men ger knappast några jobb till de som tar examen. Däremot premieras universiteten med en massa pengar av staten för varje lurad student.
Man får helt enkelt det som politikerna vill, nämligen att Sverige skall kunna stoltsera med lägra arbetslöshet och en stor andel högskoleutbildad befolkning.
Ser nämligen snyggt ut på pappret men ger knappast fler jobb eller någon ekonomisk tillväxt.
Folkpartiets förslag om spetsutbildningar är bara samma gamla populistiska ogrundade snack som vanligt. Tanken är antagligen att försöka knyta ann till uppfattningar om att de som är duktiga i skolan tvingas slösa bort en massa tid istället för att utvecklas, vilket naturligtvis mycket väl kan stämma. Detta gör dock inte förslaget i sig bättre.
Cornu nämner själv en av anledningarna, det är för underdimensionerat för att göra särskilt stor skillnad, men det låter ju aktivt att skapa specialklasser. Att ha några få klasser i landet förhindrar dessutom effektivt att de som skulle ha störst nytta av utbildningen, de mest 'begåvade', får tillgång till plasterna. Detta eftersom individer som uppfyller följande krav kommer att besätta dem:
1. Individer som kan få relevant tillgång till information om att klasserna finns. I praktiken barn till utbildade föräldrar.
2. Individer som själva är motiverade att bryta upp ur sin sociala miljö, för de teoretiska positiva effekter det kan få.
3. Individer vars föräldrar godkänner att de flyttar långt, eller de som råkar bo nära en klass.
4. Individer som presterar bra på intagningsprov vilket inte nödvändigtvis är de som passar bäst på utbildningen. Det är mycket svårt att konstruera relevanta prov.
Naturligtvis vore det rimliga att byta ut dåliga lärare mot duktiga, och se till att höja nivån på lärarutbildningarna så att lärarna klarar av att bedriva god undervisning som stimulerar alla. Dessutom låter det intressant att 'standardisera kunskapsnivåer per ämne istället för årskurser' som 'anonym' föreslår ovan, trots att det kommer att bli relativt svårt i praktiken.
20:40, tack för en bra och balanserad replik.