Kör en liten metareklamkampanj från skrivande stund och under onsdagen den 18:e.
Använder numera Google Doubleclick for Publishers Small Business för att kunna hantera annonser, vilket ger en rejält förbättrad flexibilitet, spårbarhet och fler funktioner som inriktning av annonser enbart mot Stockholmare eller annonsering på vissa tider.
Om ni lider av reklamen så får ni trösta er med att metareklamen innebär att jag inte har råd att äta något under onsdagen pga minskade intäkter från bloggen medan jag kör reklam för mig själv. Och ni slipper ju Google-reklamen ett tag.
Oroa er inte, allting blir återställt av sig självt när min reklamkampanj kört slut. Utom kanske för Stockholmare…
Kan Jardenberg ta 10 000:- i betalt för en veckans annonsplats på en blogg med kanske hälften av min trafik, och dessutom på någon dag sälja in tre kampanjer, så får jag iaf försöka.
Å andra sidan så är det ju oändligt mycket enklare att sälja in reklam om man själv jobbar på byrå. Man köper ju oftast reklamplats av sina kompisar hos publicisternas marknadsavdelningar.
Från reklambranschfolk vet jag att det inte alltid är kunderna till ett företag som är målgruppen för en reklamkampanj. T ex kan målgruppen vara en jury för någon reklamtävling, kundens bolagsstyrelse som skall bli imponerad av marknadschefens reklamkampanj, marknadschefen som vill impa på en ny möjlig arbetsgivare osv. Eller den gamla klassiska, om jag kliar din rygg så kliar du min. Jag kliar dock inte andras ryggar, och då blir det inte heller någon reklam såld.
4 kommentarer
Grattis! Du har lyckats inse reklambranschens värld utan att någonsin behöva smutsa ned dig. Själv har jag jobbat över 10 år på olika byråer runt Stureplan, och hur mycket jag än skrubbar så blir jag aldrig mer ren.
Provat galltvål?
Igår var det reklam för över-knästrumpor. Nyfiken på vad det kunde vara för något klickade jag och fann damunderkläder.
Som vanligt då, det är Stockholm som stöttar Sverige? Nu har även du upptäckt det.
/Retsam