Sveriges främsta försvarsbloggare Wiseman skriver idag lite om framtida bränslen för de fossilhungriga försvarsmakterna världen över med anledning av peak oil. Också värt att notera är att det amerikanska försvaret är världens största konsument av fossila bränslen.
Jag skrev en kommentar till artikeln enligt nedan. Inte så välformulerat, då det är en kommentar och inte ett inlägg.
“Teknik, volym, tid.
1. Hitta en teknik.
2. Den skall kunna gå att skala till relevanta volymer
3. Uppskalningen skall gå tillräckligt snabbt
Det är också många som kommer slåss om det där bränslet, bildligt. Om inte en försvarsmakt har produktion i egen regi kommer de få betala “oljepriser” för bränslet, oavsett hur billigt det är att tillverka. Kostar oljan 20:- per liter kommer man även få betala 20:- per liter för algdiesel. Ungefär.
Borde det fö inte vara möjligt att byta ut gasturbinen i en Abrams mot något snålare?
SEP i ursprunglig hybridform var väl rätt tänkt, en snålare maskin.
Krig dricker bränsle. Läste någonstans att den amerikanska flottan vid invasionen av Okinawa brände lika mycket bränsle på en vecka (inklusive flyg) som Japan hade importerat hela 1944. Typ. Andra världskriget handlade om olja, Japan saknade egen olja för att föra sitt krig i Kina, och när USA lade embargo mot Japan, så såg man sig tvungen att ta de holländska oljefälten kring Indonesien och Borneo och kriget i Stilla Havet började iom att man först var tvungen att slå ut USA för att få fria händer. Pss handlade tyskarnas invasion av Ryssland om att nå oljefälten i Kaukasus.
När oljelagren började sina för Japan respektive Tyskland så spelade inte industriproduktionen någon roll längre. I slutet tankade man kamikazeplanens engångsmotorer med tallolja eftersom oljan var slut för Japan utan egen produktion. Kvittade att de satte igen efter några timmar, det räckte…
Oavsett, Sverige borde säkra upp anläggningar för produktion av flygfotogen från någon form av förgasat svensk biomassa. Skall vi inte ha beredskapslager så borde vi iaf ha en produktion som kan täcka försvarets behov för flyget.
Norge kommer antagligen inte exportera olja längre någon gång efter år 2020-25, pga deras snabbt fallande produktion, och Ryssland slutar med sin export runt 2030.”
2 kommentarer
Synd bara att Hägglunds i princip har lagt ner SEP projektet då Svenska Försvaret inte ville ha den och istället lägger pengar och energi på Alligator som är en sämre dieseldriven variant av SEP. Anledningen till namnet är att man hoppas att U.S. Marines ska köpa den, men kommer dom verkligen vilja det nu när dom undersöker andra alternativ?
Under WW2 flög tydligen flygvapnet på 85% metanol.
Kanske tiden hinner ikapp Björn Gillberg till slut.