Det pratas nu om att ett grekiskt sparpaket skulle vara färdigt och att Eurozonen och IMF därmed ställer upp med nödlån till landet, som skjuter upp betalningsinställelsen i tre år. Nationalekonomen Anders Åslund skriver nämligen på DN debatt att mellan 30 och 70% av Greklands statsskuld måste skrivas ner, trots nödlånen. Så betalningsinställelsen är fortfarande ett måste för att Grekland skall komma på fötter igen.
När det nu snackas brett om att en lösning finns för Grekland så nämns inte ett ord om betalningsinställelse, utan skulderna skall bara tas över av nya skulder. Kissa i byxorna så blir det varmt igen.
Tydligen skall grekiska löner hållas stilla i tre år. Men bonusarna då? Den 13:e och 14:e månadlönen skall tydligen dras in, men kvar finns ju en lång rad andra kreativa bonusar. Bonus för att komma till det statliga jobbet i tid. Bonus för att använda en dator. Bonus för att göra sitt jobb. Bonus för utomhusarbete (gäller även skogsarbetare tydligen).
Lägsta pension för statsjänstemän i Grekland är 2000 euro, ca 19000:- SEK. Oavsett hur länge man jobbat. Om du som statlig tjänsteman dör, så får dina ogifta döttrar ta över din pension om 80% av lönen resten av sitt liv.
580 st farliga jobb, inklusive radiopratare och hårfrisörer får gå i pension med 80% av lönen vid 50 års ålder om de är kvinnor, 55 om de är män.
Vem vill inte vara grek? Jag säger som i första Göta Kanal-filmen. Jag inte svensk, jag grek! (OK det var turk och inte svensk i filmen.)
Grekerna kan nog alltid hitta på några nya bonusar som man kan trolla bort från IMF:s och Eurozonens vakande ögon. För när man i 11 år fullkomligt struntat i att Grekland inte uppfyllt konvergenskraven för EMU så blir det ju bara skrattretande när det nu påstås att man noga skall övervaka landet.
Vad skall man när man väl lånat ut pengarna göra om grekerna inte sköter sig? Säga stora fula ord?
Oavsett så måste det grekiska parlamentet godkänna sparåtgärderna trots missvisande rubriksättning hos t ex E24, och under tiden gör förstås folket uppror med strejker och upplopp. Tror ni någon vill släppa ovanstående förmåner frivilligt?
Å andra sidan återstår det att se hur snabbt man kan få igenom det formella. För om 19 dagar ställer Grekland in betalningarna, så det är bråttom. Det är inte heller bara det grekiska parlamentet som skall ge sitt godkännande, utan även eurozonens länders parlament.
Grekland är dessutom det näst mest korrumperade landet i EU efter Rumänien, på en nivå lite över länder som Colombia, Brasilien eller Peru. Italien är avsevärt mindre korrumperat än Grekland, om nu någon undrade. Det fjärde minst korrumperade landet i världen är Sverige om någon oroar sig över att en sten skall krossa ett glashus nu. I övrigt bör ju svenskt u-landsbistånd anpassas så att endast länder som är mindre korrumperade än Sverige kan få bistånd. Annars slösar vi ju bort skattepengar på att stödja korruption.
Det kommer nog alltjämt finnas goda möjligheter för grekiska statstjänstemän att få bonus på lönen under bordet. Men de pengarna belastar iaf inte statsskulden.
Tillägg: Källa till bonusar för grekiska statstjänstemän, och även dotterpension finns hos Reuters. När det gäller pension vid 50 eller 55 för “farliga” arbeten, se t ex New York Times.
31 kommentarer
Det är helt sanslöst! Släng ut grekerna ur EU, de har ju ändå bluffat sig in från början för att övriga medlemmar skulle finansiera den Tobleroneliknande synen på att andra kan väl betala bara man "kommer in i gemenskapen/riksdagen". Som vanligt förgyller du tillsammans med Flute dagen med bloggosfärens mest pålästa och läsvärda inlägg!
Anders Åslunds artikel i DN var intressant. Särskilt att han påpekade att Frankrikes och Tysklands regeringar förkastade Maastrichtkriterierna när de själva inte uppfyllde dem. Därmed är de moraliskt bankrutta.
Grekland är en europeisk skapelse och har alltid varit en bortskämd unge. Utan europa ingen Grekland!
För övrigt håller jag med Åslunds slutkläm att Sverige måste hjälpa till. Tycker att tyskarnas förslag att Grekland får sälja av lite land fortfarande känns rätt. Jag föreslår att vi köper Zakynthos, lagomt stor och med vackra olivlundar och badvikar. Vi skippar Förbifarten, där har vi direkt en grundplåt om 22 miljarder som borde räcka långt i den brandrea som vi kan förvänta oss. Lägg till 11000 per person så har vi ytterligare 100 miljarder. Resten finansierar vi billigt pga våra sunda statsfinanser som vi uppnått tack vare vår lutherska pliktmoral. För var och en av oss lär det bli en mycket rimlig insats för att äga en del av en vacker medelhavsö.
Jag tycker också att Sverige ska få en medelhavsö i utbyte mot hjälp till Grekland. Jag gillar medelhavsklimatet och skulle gärna tillbringa någon månad där när det är vinter här.
/Guldpelle
Din kommentar om korruptionen i Sverige är väl också ironi antar jag. Janne Josefsson har ju skrapat lite på ytan i Göteborg, där alla i ledande ställning står och förfasar sig över något som de känt till i månader utan att åtgärda och detta är bara vad Josefsson har hittat, det finns mycket mer, det är ju en hel kultur vänner emellan. Jag vågar slå vad att ingen kommer att åtalas och allt grävs ner så det inte stör valet på något vis. I min kommun har VD för det kommunala bostadsbolaget ägnat sig åt samma trick utan att någon ens försökt sätta dit honom och en del av hans anställda fixar sina hus på hyresgästernas bekostnad utan kontroll. Denna typ av korruption försiggår överallt i vårt land både kommunalt och privat och är näst intill omöjlig att komma åt.
Sverige behöver land söder om Berlin om vi skall klara nästa istid, en Greisk ö är ett bra alternativ.
Frågan är vad som händer när ett land går i konkurs? Deklarerar att man inte kan betala några skulder och trycker upp en ny FIAT-valuta och kör vidare eller?
Det är dags för Sverige att lämna den socialistiska diktaturen EU(SSR) innan vi själva drunknar i byråkrati, lagar, skatter och subventioner.
Anonym 10:46, då kan du ju tänka dig hur illa det är i Grekland…
Johnny, japp. Man förklarar bara att "vi tänker inte betala de här skulderna" alternativt "vi betalar X % av de här skulderna" alternativt "vi betalar om Y antal år istället".
Så länge man inte lånat ut till någon militärt överlägsen motpart så är allt lugnt. New Foundland i östra Kanada var ett eget land fram till 30-talet, då de ställde in betalningarna, varpå England prompt ockuperade landet och tillsatte en junta och tids nog införlivade landet som delstat i Kanada.
Länder går inte i "konkurs", de ställer in betalningarna. Inte samma sak.
Japp, en medelhavsö ska vi ha. Där vi kan spendera våra fina svenska kronor…
Gällande korruptionen i Sverige. Jag vill absolut inte förringa den. Med världens största offentliga sektor, och världens högsta skattetryck, men med förhållandevis låga löner, så finns ju en rejäl grogrund att sko sig själv på någon annans (skattebetalarnas) bekostnad. Gäller allt ifrån bidragsfuskt och svågerpolitik, kors och tvärs i kommun och landsting (och stat…).
Men, denna mängd korruption låter oss ändå vara ett av de minst korrupta länderna i världen. Detta ger en indikation om graden av korruption i länder som ex.vis Grekland. Och förmodligen ett delsvar på frågan om varför snittmänniskan i världen inte vill betala skatter, för att de vet och anar att alltför mycket av det försvinner till enskilds nytta, och ej till allmän nytta.
Vill avslutningsvis rekommendera bloggen "fistfulofeuros.net" och inlägget "does destiny come from geography or history".
/johan
Min tolkning är att IMF/EU egentligen bara lyckas flytta greklands lån från diverse banker till sig själva. Är det kanske det som ändå är den långsiktiga tanken?
Om lånen till sist ändå behöver skrivas ned med säg 50% så är det "bättre" att det drabbar IMF än ett antal större europeiska banker. För drabbar det bankerna så drabbar det de respektive länderna och därmed Euron mycket hårt. Spridningen, eller egentligen misstron, mot främst Spanien/Portugal mfl kommer att accelerera fortare än vi vågar tänka. Ett scenario som inte är trevligt alls.
Genom att IMF tar "smällen" så undviks förtroendekrisen för Euron. Resultatet blir att grekland på sikt får en sund ekonomi igen, ekonomer runt om säger att "det blev dyrt för IMF, men det var det värt eftersom härdsmältan inte spred sig."
My 2 cents av konspiratoriska tankar…
/Anders
"Bonus för att komma till det statliga jobbet i tid. Bonus för att använda en dator. Bonus för att göra sitt jobb. Bonus för utomhusarbete (gäller även skogsarbetare tydligen)."
Var hittar du det här? Det är ju inte riktigt klokt, men å andra sidan blir det väl så i sverige också om 10 år om de röda vinner valet…
USA:s ekonomi är t ex lika dålig som Grekland, men eftersom de åtnjuter löjligt låga räntor på sina statsobligationer så behöver inte USA ställa in betalningarna.
Oavsett kommer de aldrig ställa in betalningarna, eftersom de har en egen valuta att fritt trycka upp efter tycke och behov, som dessutom är uppbackad av kärnvapenmyntfot. Som det är nu lånar USA 42 miljarder USD för varje 100 miljarder USD som staten lägger ut.
Åk till Grekland och ser hur folk har det istället för att skriva nonsens! Grekerna är ett hård arbetande folk och har skapat privata tillgångar. Grekerna hatar korruptionsstaten och vill inte betala skatt för utebliven service. Privata kliniker blomstrar i Grekland.Pensionerna är olika, Lägsta pensionen är 400 EUR och det finns många statliga anställda som har 2000 EUR.
Det talas mycket om valboskap och valfläsk. Egentligen kan man väl säga att demokratin dog i Sverige runt 1919 -då lika rösträtt infördes.
Om den som inget har att ge, har samma rätt att bestämma som den som ger, (betalar) innebär det att systemet kommer att haverera förr eller senare eftersom ansvar-befogenhet är satt ur spel.
1919 hade man dock kvar en del kraftiga undantag från rösträtten som vi inte har nu, till exempel: varaktigt försörjd av fattigvård eller på nusvenska; bidragsberoende.
Läs mer om det på svenska wikipedia:
http://sv.wikipedia.org/wiki/R%C3%B6str%C3%A4tt#R.C3.B6str.C3.A4ttens_utveckling_i_Sverige
/epk gurrapurra
Källa, bl a en artikel som gått ut via Reuters, hittas t ex här
http://www.reuters.com/article/idUSLDE63R0QZ20100428
"In a system where bonuses can add 5 to 1,300 euros to a monthly paycheck, some civil servants are paid extra for using a computer. Some get a bonus for speaking a foreign language and others for arriving at work on time, while many foresters get a bonus for working outdoors. All Greek public and private sector workers get 14 salaries a year, a structure aimed at keeping basic monthly salaries, and the pensions that are based on them, low.
Half a month's extra salary is paid at Easter and another half during the summer. The 14th salary is paid to civil servants at Christmas when the whole economy is geared to consuming it; taxis, restaurants and hairdressers are legally allowed to charge extra as "a Christmas present".
The government has already trimmed most bonuses by 12 percent and Christmas and Easter salary bonuses by 30 percent as part of its austerity plan, saving 1.7 billion euros."
även
"Tens of thousands of unmarried or divorced daughters of civil servants collect their dead parents' pensions, weighing on a social security system experts say will collapse in 15 years unless it is overhauled.
About 40,000 women benefit from the allowance at an annual cost of around 550 million euros, according to economic website capital.gr.
While the law protects civil servants from dismissal, it allows them to retire with a pension in their 40s.
Greek pension spending is expected to rise by 12 percent of gross domestic product by 2050, according to EU Commission data. That compares with an EU average of less than 3 percent of GDP.
The government has pledged to overhaul the social security system by raising the retirement age and banning early retirement. It plans a bill by May."
"Lägsta pension i Grekland är 2000 euro, ca 19000:- SEK. Oavsett om man jobbat eller ej. "
FEL!!!
Lägsta pensionen för en statstjänsteman är 2000 euro. Inte oavsett om man jobbat eller ej. Lägsta pensionen i grekland är 350-400 euro. Det är pensionen alla pensionerade jordbrukare har att "leva" på, och de får inte gå i pensio förran de är 65. (Okej de lever inte på den, de försörjs av sina barn)
Det finns som vanligt många fördomar och okunskaper om andra länder än vårt eget. Den lösning som nu håller på att sys ihop mellan Grekland och EU/IMF syftar sannolikt till att vältra över kostnaderna på Europas skattebetalare. Bankerna och finanskapitalet ska naturligtvis inte drabbas. I stället för att förstå detta ägnar vi oss åt att tala om hur lata och bortskämda det grekiska folket är. Överheten vet precis hur den ska härska genom att söndra.
Det var många affärsbanker i Europa som lånade billiga Euro från ECB för 1% och sedan köpte högavkastande Grekiska obligationer och om de blir värdelösa vid Grekisk betalningsinställelse så kommer många länder rycka ut och rädda sina banker precis som i USA och England.
ECB lär väl då trycka upp pengar och köpa de värdelösa obligationerna från bankerna och Euron förlorar 20-30% i värde som drabbar hela befolkning i EMU-länderna och alla andra länder som har betydande export dit, dvs b l a Sverige.
Politikerna försöker köpa tid och sparkar gladligen "ölburken" (problemet) vidare till framtiden.
Sverige måste lämna byråkratidiktaturen EU(SSR) snarast.
Den som jämför Grekland och USA har inte många får hemma. USA har ingen stor stadsskuld, de har i krisens spår ett för tillfället högt budgetunderskott. Det är milsvid skillnad. Dessutom är USA världens i särklass största ekonomi medan Greklands andel knappt märks i World GDP.
Ser inte riktigt varför alla andra skalla betala Grekernas ansvarslösa socialistiska politik i efterhand. Skär ner hejdlöst på utgifterna är enda vägen att gå. De kan lika gärna gå in och konfiskera privata tillgångar via någon kommunist skatt.
brodeur. Jaså.
Officiell statsskuld för USA för 2009 är 86.1% av BNP, en ökningstakt på 15.9% om året, jmf Grekland 108% och 18%.
Budgetunderskott är en annan sak, där USA främst trollar bort saker genom att säga att de är "off budget" och alltså inte skall räknas som utgifter. Men statsskulden skvallrar inte. Pss är Greklands ökningstakt 18% alltså faktisk skuldökning och inte det bokföringsmässiga budgetunderskottet.
Se mer på http://cornubot.blogspot.com/2010/03/skuldkrisen-uppdaterad-igen-schweiz.html
Bland västvärldens länder är det bara Italien, Belgien och Grekland som har större statsskuld i förhållande till BNP än vad USA har. PIIGS-länderna Portugal, Spanien och Irland har mindre skuld än USA relativt BNP.
Till detta kommer förstås ofinansierade åtaganden, unfunded liabilities som USA:s utfästelser om statlig pension, medicare mm.
Läs mer om det nedan, lite gammal info dock:
http://cornubot.blogspot.com/2008/09/cirkus-usa.html
http://cornubot.blogspot.com/2009/01/iousa.html
Sedan kan förstås en del får köpa det som skrivs i media och inte kolla upp siffrorna själva. Men det är ditt problem.
brodeur: Jag hatar att gå till personangrepp men du tänjer på gränsen.
2010 blir första gången någonsin som skuldsättningen för landet USA passerar 95% av BNP, enligt officiella källor blir det minst 98,1% i skuld. Farligt nära Grekernas nivå alltså.
Och då är inte deras åtaganden som pensioner mm inräknade. USA är inte Grekland då de 1: har en armé värd namnet. 2: äger sin egen valuta och 3. får låna cash till en låg ränta.
Om du menar konstant underskott som bara växt tillfälligt under denna kris så måste väl denna krisen ha pågått ca 20 år? I alla fall om man ska tro att deras underskott bara inträffat under denna kris, du väljer vilken sida du håller med om.
http://en.wikipedia.org/wiki/Balance_of_trade#United_States_trade_deficit
Men ja, din poäng om att vi bör få en ö eller två i Grekland vid betalningsinställelse är fantastisk.
Snälla, läs på lite innan du skriver dumheter.
De flesta greker jobbar 15-16 timmar om dagen i 2-3 olika jobb för att hjälpa sina familjer.
Bonusar som du pratar om är inget annat än ett sätt att höja de lägsta lönerna i europa i en av de dyraste (ja, dyraste) länder i europa.
Sanningen är att ett par tusen familjer och deras anhängare (både högerpolitiker och såssialister) har rånat grekerna med deras ansvarslös och corrumperat politik.
Grekerna är en hederlig folk.
De förlorade 11% av befolkningen (en miljon dödades) i andra världskriget (wikipedia) för att försvara deras öar och deras land.
Men visst, man kanske mår bättre när en granne har svårt att betala av sina lån.
Jag hoppas att greklands kris gör att cornucopia mår bättre då.
@teo – Den grekiska staten spenderar varje dag ca en miljard kronor mer än den drar in. Vad tycker du teo att Grekland ska göra?
Alla som försvarar Grekland tycker att det är så synd om de stackars grekerna (du drar t.o.m. in andra världskriget!?!?). Det är inte ett dugg synd om grekerna! Grekland är en demokrati, och det grekiska folket har själva valt de oansvariga politikerna som försatt Grekland i den här krisen. Det är inte "bankernas" eller "storkapitalets" fel, det är de FOLKVALDA POLITIKERNA som lånat och lånat och lånat för att betala ut feta bidrag, pensioner, m.m. Förr eller senare går det åt skogen, och nu har Grekland kommit till vägs ände. Game over! Dags att betala notan!
Tilläggas bör förresten att Lars Ohly vill ta bort det svenska utgiftstaket, så att han kan höja bidragen och pensionerna även i Sverige! Därmed visar han att han är totalt oansvarig och helt olämplig att ta ansvar för statsfinanserna! Men om några månader kan han vara Sveriges finansminister!
@rasken, du har rätt, politikerna är folkvalda, men vad kan man göra om man måste välja mellan pest och kolera???
För övrigt tycker jag grekland ska ställa in betalningar, införa drachmas och devalvera 50% mot euro.
Att ge nya lån är galenskap, snart kommer portugal, spanien, detta kommer aldrig att sluta.
Eller jo, det kommer att sluta med hyperinflation.
grekland kan dra åt helvete och eu kan dra åt helvete, jag tror inte att svenska folket röstade ja till eu för att vi ska sitta och betala ut bidrag till 50 år gamla pensionärer i grekland
Två familjer har styrt grekisk politik i årtionden. Lika korrupta båda två. Demokrati eller ej… de är alla lika jävla korrupta vilket gör demokratin helt värdelös.
Kan man inte siffror och storheter så skall man inte uttala sig så tvärsäkert. Du säger att USA har en stadsskuld för 2009 på över 80 % men enligt CIA fact book ligger de på drygt 50 % Att bara räkan in de där 30 % av andra typer av “liabilities” blir fel. Du kan ju förutsätta att deras ranking av skuldsättning är den mest relevanta inte din hemmagjorda.
Oavsett så är det milsvid skillnad mellan USA och Grekland 80 vs 110 % är stor skillnad. USA har dessutom tagit en hel del kostnader i och med finanskrisen av engångskaraktär. Det finns även tillgångar som i dag är väldigt lågt värderade men som framtiden kommer att vara värda mycket pengar osv. USA kan sluta kriga för alla oss andra och ganska enkelt dra ner på dessa utgifter utan att det ”kostar” något i form av försämringar för medborgarna. Lånekostnaden är väldigt låg till skillnad från Grekernas. Lägg därtill en extremt stark och dynamisk ekonomi som snart kommer att leverera ordentlig tillväxt.
Grekland är ett halvkorrumperat land med svag stadskontroll som misskötts i åratal.
@brodeur – Till att börja med så är ju CIA:s siffror en partsinlaga. Sedan kanske Cornus siffror är det också, men man kan i alla fall inte ta CIA:s siffror som rena fakta.
Vidare: om man vill bedöma vad det är för risk i att låna ut till olika låntagare, så är det förmodligen absolut bästa sättet att titta på vad deras obligationer handlas till för pris på marknaden. Och normalt så anses USA:s statsobligationer i princip vara själva definitionen på riskfria räntan. Men faktum är att det under det senaste året har funnits företagsobligationer som handlats till lägre ränta än USA:s statsobligationer! Alltså bedömer marknaden att det är högre risk att låna ut pengar till den amerikanska staten än till dessa företag, något som historiskt har varit fullkomligt otänkbart!
Anonym, brodeur har helt fel.
USA:s statsskuld är drygt 80% av BNP, och det är inte medräknat ofinansierade åtaganden. Skulle de räknas in landar skulden uppåt 500-600% av BNP.
Och skulden beror inte på engångshändelser pga finanskrisen, utan skulden fortsätter att öka med åtminstone 10% (8% procentenheter) om året.
I skrivande stund är skulden 89% av BNP.
Ett kul sätt att se det hela på är t ex här:
http://www.usdebtclock.org/
Det framkommer också att de ofinansierade åtagandena är större än hela det amerikanska folkets och de amerikanska företagens samlade tillgångar, så inte ens om de tas i beslag till 100% kan man betala sina åtaganden.
Hela brodeur är en partsinlaga, antagligen en Obama-är-det-bästa-sedan-skivat-bröd-kramare.