Normalt burkar både oljebolagen Black Pearl (TSX:PXX,OMX:PXXS) och PA Resources (OSE:PAR,OMX:PAR) följa oljesektorn och börsen i stort.
Bifogar min bevakningslista från Avanza för oljebolag nedan, obs endast olja, inte vad jag klassar som fossilgasbolag:
Som synes går både Pearl och PA Resources mot strömmen, såväl som börserna. OMXS30 slutade dagen neråt -0.57%, och NASDAQ är i skrivande stund ned -1.08%. Jämförelsendexet Independent Oil & Gas går ner med -2.74% i USA.
Det tål att spekuleras i varför just mina portföljbolag Pearl och PA Resources går mot strömmen. Det finns förväntningar på att Murphy Oil skall redovisa produktionsstart i Azurite-fältet, där PA Resources är näst största delägare, men det förklarar inte varför Pearl håller emot.
En möjlig orsak för att PA Resources står emot är foton hos Vesseltracker.com, som visar PA Resources och Murphy Oils FDSPO i Azurite. Bilderna ser ut att visa tömning av barlastvatten, vilket antyder att fältet börjat producera olja. Eller så är det bara kylvatten? Någon kommentar på bilderna får man inte från PA Resources investor relations. Men de brukar förstås inte kommentera Internetuppgifter, inte ens i fotografiska sådana… Svaret är istället “Jag kan inte kommentera produktionsstarten utan hoppas att vi inom kort kan publicera en pressrelease gällande produktionsstarten som ju försenats“. Vilket inte betyder något alls.
Offshore- och shippingbranschen älskar liksom alla andra branscher förkortningar. FDSPO betyder floating, drilling, production, storage and offloading, och är alltså både en oljeplattform, en oljerigg och en oljelagringsfarkost. I det här fallet är det faktiskt världens första. Alla pengar på samma kort alltså.
Andra förkortningar är t ex FSPO, Floating Production Storage and Offloading Vessel (dvs oljeproduktion och lagring för ett oljefält), FSO, Floating Storage and Offloading (dvs bara oljelagring för ett oljefält). När det gäller shipping hittar vi t ex VLCC, Very Large Crude Carrier, dvs en supertanker, eller rent v ULCC, Ultra Large Crude Carrier, en bokstavligen skitstor supertanker. Tittar man vidare på t ex RORO, Roll On Roll Off, hittar man t ex PCTC, Pure Car/Truck Carrier (ett fartyg avsett för att skeppa nyproducerade bilar och lastbilar, vilket förstås är lite mer flexibelt än en PCC, Pure Car Carrier, eller rent av LCTC, Large Car & Truck Carrier.
Och så fortsätter det. Finns säkert en högskole-examen i shipping och offshoreförkortningar för den intresserade.
Men åter till ämnet, varför står PA Resources och Black Pearl emot både börs och sektor? Nyheter på gång?