För tredje gången på raken får nu den amerikanska bilindustrin ytteligare nödlån. Däremot får General Motors VD sparken efter påtryckningar från USA-regimen, och GM får också bara nödlån för att överleva ytterligare två månader. Precis som förut när pengar gavs ut i december och februari.
Det är väl bara att konstatera att detta nya nödlån inte heller kommer räcka för att på något sätt rädda GM eller Chrysler. Om två månader blir det nya lån. Man fortsätter kasta bra miljarder efter dåliga. Eller bra och bra, allt mer utvattnade USD handlar det förstås om, och inte osannolikt nytryckta penningar.
När krisplan ett lanserades i USA i december så sade talmannen Nancy Pelosi följande:
“- Vi vill kasta ut en livlina så att de kan lyckas. Vi har inte för avsikt att betala livsuppehållande verksamhet.”
Inte? I december var det 15 miljarder USD. Nu vill GM och Chrysler ha 21.6 miljarder USD till. Ford säger sig dock ha tillräckligt med kapital. Vi får väl se hur många gånger man lånar ut pengar utan att man kallar det livsuppehållande verksamhet?
GM och Chrysler tillför inte samhället något unikt annat än konkurrens med Ford. I övrigt kan funktionen “tillverka personbilar ingen vill ha eller har råd att köpa” gott fyllas av Ford, utan hjälp av några konkurrenter.
3 kommentarer
Den här Youtube-videon visar hur diabolisk (i brist på bättre ord) Geithners plan är:
http://www.youtube.com/watch?v=n-arbfLTCtI
Sådan är kapitalismen, sådan är den armes lott… 🙂
http://www.engdahl.oilgeopolitics.net/
Visar väl ungefär vad den svenska regeringen skulle behöva göra om man skulle göra likadant med Saab och Volvo – nu vet vi inte ännu effekterna av att inte stötta saab/volvo likdant – det är ju också ännu lite oklart hur det komemr gå för framförallt Saab, men iaf
/K