Hos Saab Automobile så verkar man inte ha rekryterat lobbyist-Sverige till att tjata på regeringen om att köpa bolaget, istället så överväger man lösningar där externa finansiärer kan få vara med och finansiera enskilda projekt.
Det vore förstås extremt attraktivt att gå in och investera specifik i kanske en plug-in elhybrid eller en ren elbil från Saab, samtidigt som man drar fördel av integrationen med GM och GM:s europeiska bolag.
VD:n för Saab Automobile påtalar hur integrerade man är med GM, och att det inte är så enkelt att knoppa av bolaget. Jag har tidigare påtalat vilka enorma kostnader det skulle bli för ett fristående Volvo eller Saab, enbart för att ordna egna IT-system om bolagen skulle säljas.
Nu verkar det framgå allt mer att utspelen från GM och Ford om försäljning av Saab Automobile och Volvo PV handlade om retorik kontra amerikanska kongressen. För att få stöd från amerikanska staten, så måste man visa handlingskraft och att man fokuserar på de amerikanska bolagen. Att då säga sig vilja sälja utländska bolag som de svenska är då naturligt om man vill ha amerikanska bidrag. Det betyder inte att det blir någon försäljning, utan det kan handa om spel för det amerikanska galleriet.