Ford tillkännagav idag i ett pressmeddelande att de kan tänka sig sälja Volvo, och enligt mediauppgifter har både Ford och General Motors begärt miljardstöd från svenska staten för att kunna göra Saab säljbart. Näringsdepartementet avböjer att kommentera tydligen.
Det har rullats på i kravmaskinen om stöd eller statligt köp av Volvo med spaltmeter med debattartiklar från olika håll, mer eller mindre väl intierat. Till de som formulerat sig bättre hör t ex Bo Ekman, fd Volvo, numer Tällberg Foundation. I helgen skrev han i GP att staten borde köpa Volvo för de anställdas skull, och sedan ge bolaget sju år och inte mer att ta fram en bil som drar 0.2 liter milen, men ändå uppfyller alla krav på komfort, prestanda och säkerhet. Åtminstone en vision, och inte bara krav på stöd.
Något som inte nämns i debatten kring Volvo och Saab är kostnaderna för IT-systemen vid försäljning. Sedan Volvo PV köptes av Ford har man spenderat många miljarder SEK på att bygga om Volvos IT-system och integrera dessa med Ford, eller rent av byta ut dem mot Fords system. Det kan handla om över 10 miljarder SEK enbart i utecklingskostnader för IT.
Säljer man Volvo PV, så måste köparen göra det samma en gång till. Dvs bygga om systemen. Den stora vinnaren blir alltså aktuella konsultbolag, som under hela nuvarande decennium haft en födokrok hos Volvo PV. En köpare kan förstås inte köra med system som både driftas hos Ford och är integrerade med Ford. Volvo PV är nästan klara med att kopplat loss systemen från Volvo AB, även om Volvo AB:s dotterbolag Volvo IT fortfarande har hand om driften av många system.
För någon utomstående utanför IT- eller bilbranschen så kanske det kan vara svårt att förstå hur mycket IT som krävs för att kunna driva ett konkurrenskraftigt (?), avancerat och stort företag som Volvo PV eller Saab Automobile. Det handlar om hundratals IT-system och applikationer, specialskrivna och integrerade med moderkoncernens globala system. Vart och ett kan kostat från miljontals till hundratals miljoner kronor att ta fram, och innefattat 100-tals personer som arbetat heltid i flera år.
Det finns inget Car-Company-in-a-Box att köpa, det finns ingen Microsoft Car Company 2008. Mjukvara för att starta bank kan man i princip köpa över disk, men något sådant existerar inte för biltillverkare, en verksamhet som är betydligt mer avancerad än en bank. Bilar tillhör bland de mest avancerade produkterna som tillverkas idag, och logistiken och systemen kring detta gör det hela ännu mer komplext. Ett bolag kan stå och falla med sina IT-system och det finns inga möjligheter att producera en bil utan IT-stöd idag.
Vill man som investerare spela på en försäljning av Volvo PV, så är det IT-konsulterna man skall köpa.
Så även om någon köper Volvo PV för en krona, så behövs det många miljarder för ombyggnad av IT-system.
1 kommentar
Där ser man hur farligt det skulle kunna bli om staten köper volvo:
“på 7år utveckla en bil som drar max 0.2 l/mil”
Vart tog ideer om eldrift, vätgas, gasturbinhybrider (på biogas) osv vägen ?
Ge pengarna och personalen till all a de företag, startups och forskare som i både västsverige och i övriga landet håller på med utveckling av batterier, eldrift, elfordon osv istället – där kan vi ha vårt nya “Volvo” om 5-10 år!
/K