Så är det bara. Kan man inte tillverka en miljövänlig småbil som det enkelt går att byta framlamporna på, så förtjänar man inte att överleva.
Att byta lampor på en nyare bil, speciellt småbilar, är en konstform i sig. Olika framskärmar eller hjulhus kan behöva monteras av, då det inte går att komma åt lampan inifrån motorrummet. Sedan måste man antagligen vara en väldigt liten asiat för att alls komma åt.
Hur en biffig svensk verkstadsmekaniker med handflator stora som dasslock kan byta dessa lampor övergår mitt förstånd.
Kanske lyfter de ut hela motorn? Eller så ringer de någon speciell väldig spädarmad mekaniker som har lampbytarjour. Det skulle iaf förklara priset för att låta verkstaden byta lampor. Beroende på bilmodell kan det kosta allt från 480:- SEK till 850:- SEK för något så enkelt som ett lampbyte. Eller något som borde vara enkelt. Men man kanske bara är bortskämd från äldre bilmodeller där man bytte inifrån motorn i en handvändning, och utan att behöva montera bort något först.
Jag försöker komma på ett passande “Hur många verkstadsmekaniker behövs det för att byta en glödlampa”, men är för trött efter eget lampbyte för att orka skämta.
Den ekonomiskt lagde räknar ut att för att få en nettolön på 480:-, så måste marginalskattebetalaren tjäna in 1142:- SEK brutto. Har man en månadslön på 30 000:-, och alltså betalar marginalskatt, så krävs det 1142*21/30000=0.80 arbetsdagar för att betala för verkstadsbytet av glödlampan. Man behöver alltså löneslava i nästan 6.5 timmar för att betala glödlampebytet.
Även med lägre lön, säg 21000:-, och endast kommunalskatt på ca 30%, så behövs det en bruttolön på 685:- SEK. Det innebär 685*21/21000=0.685 arbetsdagar, eller knappt 5.5 timmar för att betala glödlampebytet.
Men handlar det om verkstaden eller bilmodellen som tar 850:- SEK för bytet, så måste man alltså jobba mer än en hel arbetsdag på marginalen.
Så är man rationell så byter man sin lampa själv. Lämpligen tar man ledigt några timmar från jobbet för att göra detta. För det är inte lätt. Till det positiva är att under de timmar man ligger, kryper, hukar och krälar runt på bensinmackens parkering, täckt av vägsalt, olja och smuts, så får man många trevliga konversationer med andra som visar sympati och svär över hur svårt det skall vara att byta en lampa på en modern bil.
Från bandet på Volvo PV rapporteras det att man körde amerikansk stil på uppsägningarna. Folk blev inkallade en och en och fick reda på om de fick sparken. De som fick sparken gick hem direkt. Som alltid finns det en risk med att vara med i facket, som ju förhandlar åt medlemmarna. Bland de som facket förhandlade bort från turordningsreglerna hittade man personer som jobbat på Volvo i över 30 år. Dagen efter kom beskedet att nu blir det inget mer jobbat i år, och de som hade jobbet kvar fick gå hem till andra veckan i januari. Nåja, riktigt amerikanskt var det ju inte, då hade man inte släppt in folk på arbetsplatsen alls, utan tagit in dem en och en och sedan sparkat ut de som fick sparken. Bokstavligen. Ungefär som Sony Ericsson gjorde i USA tidigare i höst. Känslan inifrån SE är att det kommer mera.
Nåja, här är en affärsidé för de som fått sparken men jobbat med glödlampsmontering på Volvo. Lampbytesjour. Ring så byter vi! Tar verkstan 480:-, så kan ni erbjuda er att göra det för 450:-, och ni kör ut till kund och byter medan kunden jobbar.
Fast de senaste Volvobilarna skall tydligen vara lite mer modulärt uppbyggda, så ett byte skall inte längre vara lika komplicerat.
2 kommentarer
EN lampa gick sönder på vår VOLVO igår, idag åker min sambo in med bilen för byte av EN lampa. Jag trodde jag skulle svimma när jag hörde priset: 2500kr!!!!! Bilen är lite drygt 2år. De skulle ha 1300 för lampan resten är för jobbet som skulle ta 50min. Räkna på det du 😉
Min sambo var inte glad så vi struntade i Volvo och tog det privat.Han tog 100kr och det tog 4 minuter. Slutsumman blev 1120kr (lampan blev också billigare helt plötsligt).
Hade de från början sagt att det skulle kosta 1120kr hade jag tyckt det var dyrt men helt plötsligt betalar vi mer än gärna 100 kr för 4 minuters jobb och 1020kr för en lampa och tycker det är billigt.
//M
Det ær intressant att just bilmarknaden ska vara så skyddad nær andra får klara sig bæst de vill:
http://www.etn.se/48094
http://www.etn.se/48095
Men vi i elektronikbranschen har ju vana vid cykliska konjunkturer sedan længe.