Så vad för alternativ erbjuds istället för att ladda ner Prison Break från Pirate Bay, om man nu vill se den skiten?
Åtminstone SVT, TV3, TV4 och Viasat har TV-tjänster tillgängliga på nätet, där man on demand kan titta strömmande på delar av deras TV-utbud. Viasat är förstås en betaltjänst, och mer att likställa med hyrtjänsterna, så den hoppar vi över. Kanal 5 har bara kortare klipp på sin webb, och inte kompletta avsnitt vilket gör att den inte går att jämföra med de övriga.
Utomlands finns i USA utmärkta reklamfinansierade gratistjänsten Hulu, som dock inte går att se på i Sverige utan att knåpa med nättunnlar (VPN) som maskerar dig och får dig att verka sitta i USA. Dessa sänker dock generellt prestandan så mycket att Hulu inte går att använda. Betaltjänsten iTunes finns också i USA, där man kan köpa enskilda TV-avsnitt för 1:99 USD och 2:99 USD för HD-upplösning. Då har man också kvar TV-avsnitten på disk tills vidare, alternativt kan ladda ner dem igen utan extra kostnad. Även iTunes amerikanska butik är förstås spärrad för icke-amerikaner och kräver ett amerikanskt kreditkort, eller att man anger en adress i USA och köper presentkort. Att göra det från Sverige, och ange en falsk adress i USA och betala med presentkort är förstås ett brott mot användaravtalet, men fungerar annars utmärkt. Har jag hört.
Men låt oss ta en titt på de svenska TV-tjänsterna.
SVT Play – fyra ymnighetshorn av fem
SVT Play fungerar utmärkt och har ett mycket stort utbud av det mesta av det egenproducerade materialet som SVT erbjuder. Man verkar också lägga ut inköpt material från åtminstone BBC, som själva lägger ut sitt material på nätet. Bland det utländska materialet hittar man t ex thrillerserien Den siste fienden, som är högaktuell idag då den skildrar ett England med ännu högre grad av övervakning än man har idag, eller en seriefiering av Fanny Hill, den första västerländska erotiska romanen. (Tillägg, det hade varit lustigt om de gjort en bokstavlig avfilmning av boken, eftersom det förekommer massvis med omskrivningar, ex “hans hårda spö” eller “hon red hingsten”. Fast det kanske de gjort, har inte sett något av den?).
Man hittar förstås även Melodifestivalen, Så skall det låta, Mia & Klara, Dokument Utifrån, nyhetsprogrammen etc. På Play Prima finns åtta serier i HD-kvalitet också.
Gränssnittet är enkelt och intuitivt, och det fungerar utmärkt på alla plattformar som stöder Flash Player, dvs även Mac OSX och Linux.
Vad som drar ner betyget är det skrala utbudet av HD-program, och att några få program håller usel bildkvalitet, bla Melodifestivalen. Det kan ha att göra med att den sändes live, vad vet jag. Något som också drar ner betyget är att program inte ligger ute hur länge som helst, t ex är numer själva hela programmen från Melodifestivalen borttagna. Om man bryr sig om sånt. Det saknas också surroundljud, men det kanske inte hade varit ett krav för en femma.
TV4 Anytime – ett överkryssat ymnighetshorn
TV4 Anytime är en betaltjänst om man vill se något av de populärare programmen, ex Robinsson, och kräver som sådant registrering. Dessutom envisas man med att vilja att användarna kör Windows. Möjligheten att välja Flash Player finns tydligen också, men om man råkar ha installerat Flip4Mac (en Quicktime-plugin som stöder Windows Media, dock ej DRM-skyddat) så får man aldrig den möjligheten.
Det går dock att manuellt gå in och stänga av Flip4Mac. Men jag hittade inget som gick att spela enbart med Flash, utan fick upp något om att ladda ner någon plug-in, och sedan att det inte hittades någon plug-in.
Så jag fick helt enkelt inte tjänsten att fungera med min konfiguration, inte ens utan Flip4Mac. Dessutom var gränssnittet rörigt och plottrigt. Och varför skall man betala för något som sänds gratis via luften? Antar att man slipper reklamen? Men så långt kom jag inte. Vill TV4 bjuda på ett abbonemang kan jag återkomma med en seriös recension, men det är väl tveksamt att det skulle bli bättre så länge jag inte kastar ut alla Macar genom fönstret och köper någon sunkig PC.
TV3 Play – tre ymnighetshorn
TV3 Play fungerar faktiskt utmärkt även med Mac OSX, men utbudet är kanske lite skralt, då det enbart handlar om egenproducerade program. Gränssnittet är dock mycket renare och snabbare än TV4 Anytime, men inte lika bra som SVT Play. Dessutom saknas HD-versioner, liksom surroundljud.
Man får acceptera att TV3 inte har lika många egenproducerade program som SVT, men avsaknaden av HD drar ner betyget.