Exakt som bloggen förutspådde så förlängs nu de svenska gränskontrollerna med orsak av terrorhotet. När man inte längre tillåts ha gränserna stängda på grund av asylfesten, så använder man terrorism som anledning och justitieminister Morgan Johansson (s) nämner uttryckligen terrordådet på Drottninggatan som orsak.
Latest in terror
Sveriges vice statsminister Åsa Romson satt i morse i SVT:s morgonprogram God morgon Sverige och kallade terrordåden den 11:e september för “11:e septemberolyckorna”. Det handlar alltså om det värsta enskilda terrordådet i modern tid, men den som på pappret ska ta över Sverige om statsministern går bort kallar det hela för “olyckor”.
Uttalandet skedde under ett desperat försök att försvara den avsatte bostadsministern, islamisten, fascistapologeten och antisemiten Mehmet Kaplan (mp).
Ni hittar det hela i God morgon Sveriges livesändning vid cirka klockan 06:50, eller om man så vill 24 minuter in i sändningen.
God morgon!
Tillägg: Åsa Romson försvarar hos Aftonbladet sitt uttalande, som tydligen var medvetet och inte en felsägning. Någon ursäkt finns inte.
“Vi fick en väldigt hård debatt kring integrationen och hur samhället växte med olika religioner sida vid sida samt den diskriminering som också kom och mycket hatkänslor mellan grupper och inte minst mot muslimska föreningar[…]Om människor nu vill tolka ett resonemang där jag pratade om hur man från muslimska organisationer i samhället var utsatt i den diskussion som kom efter 11 september-attackerna tar det återigen bort bilden från den riktiga och viktiga diskussionen”
Det viktiga är alltså att fokusera på svenska islamistiska föreningar drabbades av dålig stämning och inte att 2 996 människor mördades och över 6 000 personer skadades, för att inte tala om dessas 10 000-tals nära anhörigas trauman.
Kom ihåg att Åsa Romson twittrade om hur Paristerrordådet i höstas var negativt för det riskera störa klimatförhandlingarna i Paris. Det hela verkar allt mer systematiskt från Åsa Romsons sida.
Rikspolischef Dan Eliasson – förstår inte hybridkrig – terrortipset var från “främmande makt”
Rikspolischef Dan Eliasson framträdde i onsdags för Geijerska Studentföreningen i Uppsala. Där framkom det att det var “främmande makt” som tipsade polisen om terrorhotet i höstas och att Eliasson inte förstår hybridkrigföring och inte ens vet om det är han eller ÖB som ska leda vid terrordåd. Vi passar väl på att inflika ett “avgå alla” här?
Rikspolischefen Dan Eliasson framträdde i onsdags kväll hos Geijerska Studentföreningen i Uppsala. Föreläsningen hölls i Ekonomikum i Uppsala och var öppen för allmänheten.
Oroväckande uppgifter kring hans kompetens och förmåga att agera i händelse av kris eller hybridkrigföring framkom då, tillsammans med uppgifter om varifrån uppgifterna om höjd terrorhotnivå kom.
Enligt uppgifter till mig berättade Dan Eliasson att tipset om den 22-åring som pekades ut och greps kom från sk “främmande makt”. Främmande makt gav polisen både namn och bild på den sedan dess friade personen. Mannen hade tidigare varit med i utländsk TV.
Vilken främmande makt det handlar om framgick förstås inte, men om det handlar om Ryssland kan Sverige vara utsatt för ett mycket effektivt hybridkrigsangrepp. Syftet skulle i så fall vara att dels belasta det svenska samhället, dels kartlägga hur myndigheterna agerar på ett terrorhot och dels förlöjliga och minska förtroendet för svensk polis.
Till saken hör, vilket är än mer uppseendeväckande, är att Dan Eliasson sade att han inte vet något om hybridkrigföring.
“[jag] erkänner att jag inte vet så mycket om hybridkrigsföring”
Eliasson ringde överbefälhavare Micael Bydén när polisen fick tipset för att förbereda Försvarsmakten på att man behövde deras hjälp, vilket var ett unikt samtal i svenskt terrorhotsammanhang. Försvarsmakten svarade upp och tillhandahöll bland annat transporthelikoptrar och enligt uppgifter till mig andra resurser i mycket hög beredskap.
Vad som är ännu mer intressant är att Eliasson sade att han inte var säker på om det är han (polisen) eller ÖB (försvaret) som har befälet i en sådan här situation. Personen högst ansvarig för den svenska polisen vet alltså inte något om befälsordningen i händelse av terrorhot eller terrordåd.
Dock råder det knappast några tvivel om vad som faktiskt gäller och det vet garanterat Försvarsmakten. Polisen leder och har ansvaret för terrorbekämpning i Sverige. Inte Försvarsmakten. Att rikspolischefen inte visste detta är minst sagt en skandal.
“Varför ska vi återigen påminna våra politiska makthavare och rikspolischef Dan Eliasson när de ändå verkar strunta fullständigt i vårt budskap? Jo, för att polisledningen och våra politiker är det stör[s]ta hotet mot svensk säkerhet. När inte de kan tänka klart får vi tänka åt dem, upplysa dem och likt barn tjata oss till en förändring. De står och tittar på när poliskåren förfaller och oersättliga poliser flyr fältet. Utåt håller de en stenhård mask, förfinar siffror och ljuger alla rakt upp i ansiktet. För svensk polis är i kris – allt annat är ren och skär lögn.”
Kort sagt. Avgå alla! Eller åtminstone Dan Eliasson. Å andra sidan finns det nog lågt hopp om att en ersättare skulle vara dugligare.
Tillägg: Norrköpings Tidningar bekräftar nu mina uppgifter från flera oberoende källor.
Terrorhotnivå fyra kvarstår. Har ni som bloggläsare låtit hotnivån påverka er vardag?
Man ska ta den förhöjda terrorhotnivån på allvar. Även om myndigheterna förstås kan ha fel, så bör försiktighetsprincipen råda.
Värt att tänka på är dock att jag ställer mig mycket tveksam till att svenska myndigheter skulle våga höja hotnivån till allra högsta, hotnivå 5, likt i Belgiens huvudstad Bryssel just nu. Svenska myndigheter vågar helt enkelt inte för tänk på ekonomin och konsumtionen.
Hotnivå 5 betyder att man känner till ett riktigt hot, både geografiskt mål och ungefär i tiden när det är tänkt att genomföras. Nedstängningen av evenemang och kollektivtrafik i Bryssel, samt en skarp rekommendation till folk att hålla sig hemma, är ett typiskt exempel på de åtgärder man då behöver ta. I Sverige är antagligen sådant omöjligt, då det drabbar ekonomin och konsumtionen. Vilket förstås är helt fel.
Att folk väljer att skjuta upp sin konsumtion några dagar påverkar inte ekonomin. Folk har lika mycket pengar i plånboken och det är direkt oansvarigt att faktiskt inte höja hotnivån till högsta om man har underrättelser om ett förestående angrepp. Om konsumtionen skjuts upp några dagar påverkar det inget alls.
Dock tackar ingen den proaktive – kan man hindra ett dåd genom att hålla måltavlorna (oskyldiga civila) hemma får man bara skit.
På den positiva sidan just nu är att det visar sig att den svenska polisiära – militära samverkan fungerar utmärkt än så länge enligt de uppgifter jag har från flera källor. Jag kommer dock inte publicera vad uppgifterna innebär i konkreta åtgärder. Sverige har kanske inte haft så här hög beredskap sedan Sovjetunionens fall, eller åtminstone inte sedan den 11:e september 2001.
Frågan till dig som läsare är dock om du vidtagit några åtgärder och anpassat din vardag till hotnivån?
Det finns en genomgående trend när det gäller denna typ av terrorangrepp mot oskyldiga civila. London, Madrid, Paris och just nu högsta hotnivå i Bryssel. Till detta finns mindre angrepp som Köpenhamn. Trenden är tydlig. Man slår mot huvudstäderna. Kort sagt är det framför allt de som bor i Stockholmsområdet som bör ta åtgärder. I möjligaste mån undvika City, åtminstone under helgerna. Att passera via Centralstationen, Slussen eller T-Centralen kan vara svårt eller rent av omöjligt att undvika när man jobbar under veckorna, men det är onödigt att röra sig vid måltavlorna på helgen.
Men hur gör du själv? Vägrar du ta försiktighetsåtgärder? Svara på enkäten ute till höger.
Skulle du vidta åtgärder om man gick ut med terrorhotnivå 5? Eller skulle du även då skratta det hela i ansiktet?
Baserat på de uppgifter jag har fått från olika håll, men inte tänker publicera, så är min rekommendation att ta hotnivån på största allvar. Vad för åtgärder man ska ta personligen vet ni bäst själv utifrån er egen situation.





