Nu när det är avgjort att kommunalt självstyre går före nationell säkerhetspolitik, så är frågan vilken borgerligt styrd kommun som blir först att sälja mark till en NATO-bas, eller kanske amerikansk militärbas? Vi har trots allt kommunalt självstyre, och staten kan inte hindra att USA eller något annat NATO-land upprättar baser på svensk mark i samarbete med kommunerna. Med vissa begränsningar dock.
Latest in NATO
Trumps tal till underrättelsetjänsten CIA visar på att många som hoppats på ett mindre hökaktigt USA nog får tänka om. Trump talar om upptrappningar, fria tyglar och att USA borde stulit Iraks olja. Kombinera detta med America First!, som han lanserade vid sitt insvärningstal, så går världen en ännu osäkrare framtid till mötes, speciellt som USA:s president uppför sig som ett litet barn.
Aftonbladet Kultur har anlagt moteld mot anklagelserna att de är Sveriges viktigaste spridare av Kremls propaganda. Man har fått stöd här och var och kräver nu att UI:s Martin Kraghs forskningsrapport censureras och tas bort från Internet. Men det är också väldigt intressant att se vad Aftonbladet Kultur inte skriver i sina motangrepp.
Som bekant är det inte antalet dollar till försvarsbudgeten som avgör krig, utan mängden vapen, personal och deras utbildning, träning och övning. Kort sagt vad man får för pengarna. Nedan följer grafik på NATO:s respektive Rysslands robotsystem i Europa.
![]() |
| Rysslands och NATO:s markbaserade markmåls- och sjömålsrobotsystem. Ja, precis, NATO har inga alls, alla cirklarna är Rysslands. Notera att robotsystemen är grupperade så att de systemen når in över grannländer. Källa: CSIS |
Sverige skrev på Folk & Försvars rikskonferens under Sveriges anslutning till NATO:s Rigabaserade strategiska kommunikationscentrum STRATCOM. Sverige kommer ha en anställd hos STRATCOM och knyta oss närmare till NATO:s kompetenscentrum kring hur man identifierar och motverkar påverkansoperationer mot medlemsländerna.




