“En tidning” rapporterar om Länsförsäkringars senaste undersökning kring föräldrars sparande åt barnen. Det visar sig att sparandet har minskat, trots förmodat ökat ekonomiskt utrymme. Hur mycket sparar ni själva åt era barn?
Länsförsäkringar verkar inte i skrivande stund publicerat rapporten offentligt.
Sparandet åt barnen har minskat med 13% sedan 2012, trots att barnens behov av ett sparkapital rimligtvis har ökat i takt med bostadsbubblans vansinne. Detta trots att lägre räntor borde göra att åtminstone redan tidigare bolånande föräldrar borde få mer pengar kvar i plånboken.
Man ska komma ihåg att det kan vara olämpligt att spara i barnens eget namn, då det gör att de i princip kan festa upp pengarna på ungdomliga synder när de fyllt 18 år.
Enligt “en tidning” siktar föräldrar på att uppnå ett sparkapital om 160 000:- SEK per barn. Vilket alltså räcker till 15% kontantinsats på en lägenhet om en miljon i pris, rent av en hel lägenhet i delar av landet, men knappast på universitetsorterna.
Hur mycket sparar ni åt barnen i din familj? Svara ute till höger. Siffran avser per barn och månad.
Vore intressant att höra en motivering i de fall man inte sparar något. Har ni redan tillräckligt med fuck you-money för att slippa spara åt barnen?
Återkommer med konkreta siffror från Länsförsäkringar när de väl kan bekräftas från ursprunglig rapport. Det går inte i skrivande stund att kontrollera “en tidnings” uppgifter.

