Den amerikanska centralbanken Federal Reserve höjde sin styrränta med 0.75 procentenheter igår, vilket fick marknadsräntorna att backa, börserna att stiga och svenska kronan att försvagas. I de asiatiska tidszonerna är börserna blandade.

Stockholmsbörsen återhämtade sig igår och steg med +0.91% för OMXSPI och +0.80% för OMXS30.
Kronan har dock försvagats något, vilket nog kan sägas bero på höjningen av den amerikanska styrräntan igår med 0.75 procentenheter till intervallet 1.5% till 1.75% av Federal Reserve. Eventuellt hade marknaden väntat sig mer då marknadsräntorna föll tillbaka rätt rejält i USA. 10-åringen backade med 0.16 procentenheter och tvååringen med 0.25 procentenheter.
Dollarn står nu i 10:20 SEK och EUR i 10:65. Guldpriset hittas på 601:- SEK per gram.
Börserna steg i USA, vilket väl också kan ses som att marknaderna väntade sig hårdare räntehöjningar och formuleringar.
S&P-500 gick +1.46% och Nasdaq 100 +2.49%.
I Asien är det blandat under morgonen. ASX 200 backar med -0.17% och Hang Seng med -1.40%. KOSPI stiger med +0.10%, Nikkei 225 med +0.40% och Straits Times med +0.75%.




