Matkrisen sprider sig över världen och drabbar nu även Europa, Sverige och potatisen kan man läsa hos Bonnier. Svenska odlare kan nu få betalt 3:- per kg pga brist på potatis. Naturligtvis fortfarande patetiskt i jämförelse med vad priset är i butik, men fortfarande en bra ökning från 1:- per kilo.
Latest in ekologiskt jordbruk
Som vi alla vet bygger det mesta av det moderna jordbruket på ändliga resurser, inte bara olja, utan även ändliga källor för gödsel och gödning. Kväve utvinns ur luften via fossil energi, kalium och fosfor bryts i gruvdrift och vi har förutom peak oil snart peak fosfor framför oss.
Det finns en naiv tro på att man kan göra förändringar i vår livsmiljö eller våra livsförutsättningar, utan att detta skall behöva förändra vår livsstil. För att slippa ändra sin livsstil pga klimatförändringar så räcker det att köpa lite avlatsbrev med utsläppsrätter. För att hantera det allt akutare peak oil är det bara att köpa en etanolbil.
Detta är förstås helt fel. Det finns inga enkla lösningar på komplicerade problem, och det kan inte bli förändringar i en ände utan att det får konsekvenser i den andra ändan.
En klassisk reaktion på peak oil är att förespråka att flytta ut på landet och odla sin egen mat, men det är faktiskt möjligt att odla mat även i stan, åtminstone om man har en balkong och fönster med någorlunda söderläge. Har man rent av en inglasad balkong så är den inget annat än ett växthus.
Men utrymmet är begränsat. Men det är ändå fullt möjligt att producera rätt stora mängder med grönsaker i en lägenhet mha intensiva odlingsmetoder.
Det finns en god gammal devis en fänrikjävel en gång lärde mig under gröntjänstens hårda veckor. Allt på rejäl Skövde-dialekt. Fôrtroende bráa, kåntrôll betre. Förtroende bra, kontroll bättre. Man skall inte bara dela ut uppgifter eller order, utan man skall kontrollera att de också efterföljs.
Från en av mina kära läsare fick jag ta del av ett svar från Jordbruksdepartementet (numer heter det väl Landsbygdsdepartementet, men det har tydligen inte nått ut till byråkraterna än) angående FRÖ-lagen, där den sittande regimens hejdukar gett regimens syn på FRÖ-lagen.