Nu spås det att bostadspriserna skall öka igen i spåren av de rekordlåga räntorna.
De sista låg- eller obelånade skall nu alltså luras in i bostadsmarknaden och ta enorma lån de aldrig kan betala tillbaka. Och allt för att få oss att följa USA:s väg. Vi vill fortsätta bygga en bostadsbubbla, och låtsas att det leder till sund ekonomisk utveckling.
Istället för att göra som USA gjorde tidigare detta decennium, och bygga tillgångsbubblor som till slut spricker och krossar ekonomin, så borde vi göra tvärt om. Chockhöja räntorna, och på så sätt tvinga fram sparande via amorteringar och hederligt banksparande, vilket ger en plattform för att stabilt expandera ekonomin igen framöver.
Man kan fortfarande inte lösa problem orsakade av för låga räntor och ohållbar lånefinansierad konsumtion och överbelåning med ännu lägre räntor, ännu mer ohållbar lånefinansierad konsumtion och ännu mer överbelåning. Som bloggaren Toxiska Epistlar skrev i en kommentar på min blogg förra veckan:
“Men eftersom ingen politisk kraft har nån lösning, annat än att börja om där vi slutade hösten 2008, så misstänker jag att faran inte är över än på långa vägar.”
Ett från början hyfsat läge för Sverige kommer de närmsta åren via Riksbankens försorg förvandlas till ett riktigt dåligt läge.
Höj räntan, driv ut skuldsättningen och skapa en sund ekonomisk bas. Låga räntor hjälper ändå inte de företag som behöver lån, för de får inga lån. Enda som sker är att de sista bastionerna av obelånade nu skall luras att skuldsätta sin framtid.
Läs dessa ord: Det finns inget sunt i att redan höga bostadspriser drivs uppåt ännu mer via lånefinansiering till räntenivåer som bara kan stiga framöver. Ni kanske skrattar åt era låga månadskostnader idag, men allting har ett pris. Och det priset är för stort.
Använd de låga månadskostnaderna till att snabbt amortera ner era skulder. Inte till att köpa nytt, större, dyrare.

